מניות היתר: שינוי מהיר במניית אינטרנט קטנה
חברות, מטבען, הן דינאמיות. לא כולן נשארות באותו תחום פעילות. חלקן מחפשות להן במרוצת השנים תחומי פעילות נוספים, לרוב רווחיים יותר, כניסה לתחומי פעילות חדשים או הרחבת הפעילות לתחומים משיקים. לפעמים החברות עוטפות את השינוי בעטיפה יפה שנקראת 'שינוי אסטרטגי' ומשאירה אותנו האנליסטים לחכות ולראות מה יוליד יום.
מעט החברות שמודיעות על שינוי אסטרטגי שכזה, מצליחות להביא קבלות כבר בתקופה קצרה. אני יודעת מניסיוני כאנליסטית, שכאשר חברה מספרת לי על 'שינוי אסטרטגי' וכניסה לפעילויות חדשות, אני לרוב מחכה לראות לאן החברה תיכנס, כמה זה יעלה להם, כמה הם ירוויחו ובעיקר – כמה הם יפסידו עד שיצליחו להעמיד את ה"שינוי האסטרטגי" הזה על הרגליים, לפני שאני מכניסה למודל הערכת השווי.
לפני חצי שנה התחלתי לסקר את חברת בבילון. חברת תוכנה קטנה, כך היא הייתה לפחות לפני חצי שנה, שבוודאי כולכם מכירים. מפתחת תוכנת מילונים בטכנולוגיה של קליק אחד על העכבר. אז, גולת הכותרת הייתה שהחברה מצליחה להראות צמיחה מתמשכת, ומסוף 06' גם רווח בפעם הראשונה. נחמד. לא יותר מזה.
אבל לפני כמה חודשים השתנתה התמונה עבור בבילון. בעלי עניין חדשים נכנסו לחברה, רעננו את שורותיה, הכניסו עובדים בעלי רקע אינטרנטי מובהק והודיעו על שינוי אסטרטגי – אנחנו הולכים להיות חברת אינטרנט.
בעלי העניין החדשים – קבוצה בראשותו של נעם לניר, מבעלי אמפייר אונליין, כבר ידעו אינטרנט מימיהם, ויותר מכך – ידעו גם איך לעשות כסף מאינטרנט. כך שקרדיט כבר קיים. כמה שבועות לאחר כניסת בעלי הבית החדשים, הודיעה החברה על מיסוד הקשר עם גוגל לקשר ארוך טווח ומחייב של שיתוף פעולה בתחום החיפוש והפרסום המקוון. לאחרונה הודיעה בבילון כי קשר זה כבר מניב להם הכנסות, שברמה שנתית מסתכמות ב- 2 מיליון דולר. בהחלט קבלות ראשונות לשינוי האסטרטגי.
עוד שינוי באסטרטגיה מתייחס לאופן המכירה של מוצר התוכנה. היום אתר האינטרנט של בבילון נהנה מחשיפה של 60 מיליון גולשים בשנה מכל העולם, וכאשר מגיע הלקוח הפוטנציאלי, כל מה שנשאר לו לעשות זה להוריד את התוכנה ולהשאיר את מספר הויזה שלו. מיותר לציין שלא כל ה- 60 מיליון גולשים ממהרים לשלוף את הויזה מהארנק. בפועל - פרומיל בקושי. אז מה עושים עם כל ה- 59.999 מיליון גולשים שהולכים לאיבוד בתהליך? איך הופכים גם אותם לכסף? גם על זה חושבים בבבילון, וגם זה מהווה חלק מהאסטרטגיה העתידית של החברה. היכולת לייצר הכנסה משמעותית מאותם 99% מהגולשים שלא רכשו את התוכנה, מבלי לפגוע בהכנסות החברה ותוך המשך הצמיחה במכירות, יאפשר לבבילון בעתיד להתפרנס בכבוד גם מפעילות בשווקים המתפתחים, כמו סין והודו, בהם יש דרישה גבוהה למוצרי התרגום.
השינוי הזה קורה מהר בבבילון. כבר בדוחות לסיכום 2007 דיווחה החברה על הכנסות ראשונות מתחום הפרסום באינטרנט. לדעתנו, שינוי זה גם מחייב שינוי בחשיבה של המשקיע, ששואל את עצמו – איך להתייחס לחברה? האם זו חברת תוכנה או חברת אינטרנט? ואם רוצים להשוות לחברות דומות – איזה חברות רלוונטיות להשוואה? האם גוגל הבינלאומית או תפוז המקומית? בהקשר זה, גם יש לבחון את המכפילים. הרי חברות תוכנה נסחרות במכפילים נמוכים יותר מאשר חברות אינטרנט וגם את שיעורי הצמיחה, שלרוב גבוהים בהרבה בחברות אינטרנט מאלו שנותנים לחברות תוכנה.
חברות אינטרנט נסחרות היום במכפילים מטורפים. יאהו נסחרת במכפיל של 67 וגוגל במכפיל 23 לתוצאות 08'. המכפיל לתעשייה (ספקיות תוכן באינטרנט) עומד על 23.
ובבילון שלנו? אנו מעריכים כיום את החברה לפי מודל DCF שמרני, ולפיו, החברה נסחרת במכפיל 17 על התוצאות החזויות ל- 08'. שנה זו להערכתנו אינה שנה המייצגת את פעילות החברה ולמעשה 09' אמורה להיות השנה שבה בבילון צפויה להיות חברת אינטרנט אמיתית. יתכן ואז הראיה שלנו על החברה תשתנה ככורח המציאות, החברה תהיה ראויה למכפילים של חברות אינטרנט בינלאומיות ואז – השמיים הם (כמעט) הגבול.
* הכותבת היא אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות IBI.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.