העלאת הדירוג של ישראל מיתנה את התחזקות הדולר: היציג הוסיף 0.2%

פינוטק: המגמה בדולר-שקל עודנה דובית. ליהמן ברדרס: "השקל עדיין זול"
ישראל הס |

יום המסחר בשוק המט"ח אופיין היום בתנודתיות רבה, כאשר הדולר פתח בהתחזקות של כ-1% מול השקל אולם איבד גובה לאחר העלאת דירוג האשראי של ישראל בידי סוכנות הדירוג פיץ', לראשונה מזה 13 שנה. נזכיר כי לפני מספר חודשים נקטה חברת הדירוג S&P בצעד דומה.

בהודעת פיץ' נכתב, כי "העלאת הדירוג משקפת רמת שפל ביחס החוב של מדינת ישראל לתוצר, שהגיע לשפל של 80% בלבד בשנה שעברה". האנליסטים בסוכנות הדירוג מאמינים כי "השיפור ביחס החוב של ישראל יימשך גם השנה למרות סבירות גבוהה להאטה כלכלית גלובלית".

כבר אתמול (א') הכריזו כלכלני ליהמן ברדרס בסקירה עדכנית על השקל כי הדולר ימשיך לרדת, חרף ההתחזקות האחרונה שלו מול השקל. "השקל עדיין זול", אמרו האנליסטים, תוך שהם מתבססים על ניתוח שיווי המשקל של הריבית. "אנו חושבים שיש כאן הזדמנויות נפלאות בייחוד לאור האיזון בתמונת התקציב".

הדולר עלה היום ב-0.2% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.618 שקלים; האירו היציג הוסיף 0.67% ל-5.2646 שקלים.

פינוטק: המגמה בדולר-שקל עודנה דובית

נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, קיים אתמול (א') מסיבת עיתונאים בירושלים בה דחה בתוקף את הקריאות לכיוונו מהצד הפוליטי והעסקי לשינוי מדיניותו המוניטארית והורדת הריבית בשל השקל החזק, כאשר הנימוק היה כי הלחצים האינפלציוניים במשק המקומי גבוהים מאוד.

כעת ריבית הבנק המרכזי עומדת על 4.25%, כאשר האינפלציה במשק עולה על היעד שנקבע על ידי הבנק בין הרמות של 1%-3% ומסתכמת ב-3.4%. המטבע הישראלי סיכם את השבוע החולף בהיחלשות של יותר מ-2.5% אל מול הדולר בעיקר על רקע התאוששות השטר הירוק בזירה הגלובלית.

יחד עם זאת, השקל נשאר כמטבע אשר עשה את הביצועים הכי טובים בין שאר המטבעות והתחזק בכמעט 5.5% כנגד הדולר מתחילת 2008, לאחר ביחד עם התחזקות של 10% בשנת 2007. התוצאה המתמשכת של השקל החזק מעיקה ומכבידה על היצואנים במשק המקומי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)
מסים

"אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"

הגירעון ב-2025 יהיה נמוך ממה שמעריכים, גביית מסים גדולה בדצמבר בעיקר בזכות חוק הרווחים הכלואים - חברות יחלקו דיבידנדים ענקיים; מנהל רשות המסים מעריך גבייה שנתית של 100 מיליארד שקל מעל היעד בתחילת השנה - האם גביית המסים הזו מעידה על שיפור במשק, ועל המלחמה בהון השחור

רן קידר |

מסים הם החלק הכי מרכזי בהכנסות המדינה. זה רוב רובו של המקור התקציבי. מסים אמורים לבטא את מצב הכלכלה. כשהכלכלה חזקה, הרווחים של הפירמות בעלייה, השכר עולה והמסים עולים, וההיפך. בשנה האחרונה יש עלייה חריגה מאוד במסים. אבל אל תטעו, למרות שהיא חשובה, והיא עוזרת לנתונים להיראות טובים מאוד, היא לא בהכרח מבטאת את מצב הכלכלה, היא מזכירה "הכנסות חד פעמיות" בדוחות של חברות - האם להתייחס להכנסות האלו או לא?

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים מדבר על גבייה שעולה על 100 מיליארד שקל מהיעד המקורי. ב-11 חודשים נקבו 466 מיליארד שקל, וכנראה שבדצמבר תהיה גביית שיא שתביא את הגבייה הכוללת למעל 530 מיליארד שקל מיליארד שקל. הגבייה הזו, וכן הגבייה בסוף שנת 2024 מיוחסת לשני מהלכים של רשות המסים. 

הראשון הוא מיסוי רווחים כלואים. זה עובד כך. רואה החשבון מתקשר לבעלים של חברה קטנה ואומר לו - "תראה, יש חוק חדש, לא כל כך ברור היישום שלו, אבל המשמעות שלו שצריך לשלם מס על רווחים היסטוריים".

אתה רציני?

"כן צריך לשלם מס-קנס של 2% או לחלק אותם. אפשר לחלק בהדרגה 5% בשנה ומשנה הבאה 6% מהיקף הרווחים. המדינה לא רוצה שיחזיקו רווחים אלא שיחלקו כדי לקבל את המס על הדיבידנד". 

כמה מס?

"זה 30%, ויש גם מס יסף של 3% ועל רווחים מסוימים עוד 2%".

המון. אין משהו לעשות?

 "חילקנו בסוף 2024 כדי להימנע מעליית מס יסף, זוכר. פעלנו נכון, אבל עדיין יש רווחים לצרכי מס לפי המבחן של החוק שמחויבים במס. אני לא חושב שכדאי לשלם קנס של 2%, צריך לחלק דיבידנד של 5% מהרווחים".


מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.