אירוס הגלבוע - זרוע הנדל"ן של ברונפמן פנתה לעליון בנושא השטח במעוין שורק

הפנייה נעשתה כדי לעכב את ביצוע פסק הדין של המחוזי המבטל את זכייתה במכרז לרכישת הקרקע במעוין שורק. החברה מוסרת כי בשנתיים האחרונות מאז זכייתה במכרז הושקעו במתחם 4 מאות מיליון שקל
משה בנימין |

היום, 3.2.2008, הגישה אירוס הגלבוע זרוע הנדל"ן של קבוצת ברונפמן פישר לבית המשפט העליון בקשה לעיכוב ביצוע פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי, המבטל את זכייתה של אירוס הגלבוע במכרז לרכישת הקרקע במעויין שורק.

הערעור הינו המשך ישיר של ביטול זכיית איקאה במכרז המקרקעין במתחם מעוין שורק בראשל"צ. באותו המקרה החליט בית המשפט המחוזי תל אביב יפו לבטל בתאריך 17.12.07 את זכייתה של חברת איקאה ישראל במכרז להחכרת מקרקעין שהוציא מינהל מקרקעי ישראל, בשטח של 98 דונם ליעוד תעשייה במתחם מעויין שורק בראשון לציון מחודש פברואר 2006.

בבקשה טוענת אירוס הגלבוע כי פסק הדין שניתן על ידי בית המשפט המחוזי הינו שגוי, הן מבחינת דיני המכרזים בכלל והן בכל מה שנוגע למכרז זה בפרט, וכי סיכויי הערעור שהגישה לבית המשפט העליון להתקבל הינם טובים.

בבקשה מוסיפה אירוס הגלבוע וטוענת כי מאז הזכייה במכרז ובהסתמך עליו, במשך כשנתיים ימים, היא החזיקה את המקרקעין כדין, בנתה עליהם מבנה, התקינה בו ציוד ומערכות רבות, בהשקעה כוללת של כ-4 מאות מליון שקל והכל, על פי דין, בידיעת ובהסכמת בעל המקרקעין, מינהל מקרקעי ישראל.

עוד טוענת אירוס הגלבוע כי לצורך הקמת המבנה ופיתוח המקרקעין היא התקשרה עם צדדים שלישיים תמי לב, ובהם, בנק מממן, אשר לטובתו הועמדו המקרקעין כבטחון וכן מתכננים וספקים שונים.

לנוכח האמור, אירוס הגלבוע טוענת כי ביצוע פסק הדין (דהיינו- השבת המקרקעין, על המבנה שהוקם עליהם והמערכות שהותקנו בו, לידי המינהל) יגרום לה, ולצדדים השלישיים, נזקים בלתי הפיכים, שלא יוכלו לבוא על תיקונם אם תזכה בערעור שנקבע לדיון ביום 18 ליוני 2008.

מאידך, ברור כי עיכוב ביצוע פסק הדין לא יגרום נזק לצד שלישי כלשהוא, ואף עשוי להיטיב עם הקופה הציבורית (שכן, ביטול הזכיה, תחייב את המינהל להשיב לאירוס הגלבוע את השקעותיה במקרקעין).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.