יום שלישי רצוף של ירידות בבורסה בת"א: המעו"ף איבד 3.3%

מדד ת"א 75 ירד לעומת זאת רק ב-2%. מדדי אירופה הגיבו בירידות שערים חדות. טבע איבדה 5% למרות המלצת "קניה" מצד גולדמן זאקס. כיל ירדה ב-2.3%
שי טופז |

הבורסה בתל אביב רשמה ירידות שערים חדות של יותר מ-3% וזאת לאחר עליות של יותר מ-1% בפתיחת המסחר. נציין, כי התנודתיות המוגברת שראינו לקראת סוף המסחר היום (ד), הגיעה על רקע פקיעת אופציות המעו"ף מחר (ה)לחודש ינואר. וול סטריט פתחה את המסחר עם ירידה של 1% במדד הנאסד"ק.

מדד המעו"ף נסחר לקראת השעה 16:30 בירידה של יותר מ-5%. לאורך מרבית שעות המסחר נסחר המדד בירידות של עד 2% אך מהשעה 15:00 עד השעה 16:30 הירידות במעו"ף החלו להתגבר. עוד נציין כי באותו הזמן התגברו הירידות גם במדד ת"א-75 אך לא באותו השיעור. מדד מניות השורה השניה עבר מירידה של 1.8% לירידה של 3.3%.

את האופטימיות הבוקר שאבו המשקיעים משוקי המזרח, אשר סגרו את יום המסחר בעליות שערים חדות על רקע הורדת הריבית בארה"ב ובהמשך לירידות השערים ה"קלות" בלבד בארה"ב לעומת הציפיות המוקדמות.

ההיסטריה בשוקי ההון אינה נעלמת מעיניהם של מקבלי ההחלטות ברחבי העולם ואתמול קיבלו המשקיעים הפתעה חיוביות מכיוונו של נגיד הפד בארה"ב, בן ברננקי, אשר נקט בצעד דרמטי וחתך את הריבית במשק האמריקני ב-0.75% לרמה של 3.5%. ברננקי למעשה הקדים את החלטת הריבית שהייתה אמורה להתקיים בשבוע הבא (30 בינואר). בכך, אותת יו"ר ה'פד' לשווקים כי בכוונתו לעשות את שיידרש על מנת להילחם במשבר הכלכלי ולמנוע מכלכלת ארה"ב להידרדר למיתון.

מדד המעו"ף נסחר בירידה של 3.32% לרמה של 1,065 נקודות, מדד תל אביב 100 יורד 2.99%, לרמה של 998 נקודות ומדד התל טק צונח 2.72% לרמה של 275 הנקודות.

מניות במרכז

טבע השילה 5.03% זאת למרות שבגולדמן זאקס פירסמו היום המלצת "קניה" למניה עם מחיר יעד של 52 דולר וציינו בסקירתם: "עיקר תשומת הלב מופנית לכיוון תחזיות החברה ל-2008, אנחנו מסתכלים רחוק יותר ורואים פוטנציאל"

כמו כן, נסחרת המניה ברקע להודעת החברה אתמול כי היא רוכשת את cogenesys תמורת 400 מיליון דולר במזומן. טבע תממן את הרכישה מקופת המזומנים שלה, והעסקה צפויה להיסגר סופית במחצית הראשונה של השנה.

חברת נייס מערכות (נייס חו"ל) הודיעה היום (ד') כי קיבלה הזמנה ל- nice smartcenter מחברת הברוקרז' המקוון המובילה מארה"ב, scottrade. חברת הברוקרז' תרחיב את סביבת פתרונות נייס הקיימים אצלה עם הפתרונות לניהול ביצועים וניתוח אינטרקציות. כמו כן הודיעה החברה אתמול, כי קיבלה הזמנת המשך לפתרון iex totalview לניהול כח אדם מחברת מיקור החוץ לתהליכים עסקיים aditya birla minacs.

כיל המשיכה לרכז עניין לאחר שהמניה סובלת לאחרונה מחולשה על רקע הירידות בתקופה האחרונה במניות ענף הדשנים. המניה פתחה את יום המסחר עם עליה של יותר מ-2%, אך במהלך היום התהפכה המגמה והמניה חתמה עם ירידה של 2.3%.

חיים כצמן ודורי סגל המשיכו לרכוש את מניות אורמת בשוק דרך גזית שבשליטתם. אתמול נודע כי יום קודם לכן רכשו השניים מניות ב-2.8 מיליון שקל בשער של 52 שקל למניה. בכך, גדלה החזקותיה של גזית באורמת 19.2%. המשקיעים לא מתרגשים ושולחים את המניה לירידה של 3.4%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.