יום שלישי רצוף של ירידות בבורסה בת"א: המעו"ף איבד 3.3%

מדד ת"א 75 ירד לעומת זאת רק ב-2%. מדדי אירופה הגיבו בירידות שערים חדות. טבע איבדה 5% למרות המלצת "קניה" מצד גולדמן זאקס. כיל ירדה ב-2.3%
שי טופז |

הבורסה בתל אביב רשמה ירידות שערים חדות של יותר מ-3% וזאת לאחר עליות של יותר מ-1% בפתיחת המסחר. נציין, כי התנודתיות המוגברת שראינו לקראת סוף המסחר היום (ד), הגיעה על רקע פקיעת אופציות המעו"ף מחר (ה)לחודש ינואר. וול סטריט פתחה את המסחר עם ירידה של 1% במדד הנאסד"ק.

מדד המעו"ף נסחר לקראת השעה 16:30 בירידה של יותר מ-5%. לאורך מרבית שעות המסחר נסחר המדד בירידות של עד 2% אך מהשעה 15:00 עד השעה 16:30 הירידות במעו"ף החלו להתגבר. עוד נציין כי באותו הזמן התגברו הירידות גם במדד ת"א-75 אך לא באותו השיעור. מדד מניות השורה השניה עבר מירידה של 1.8% לירידה של 3.3%.

את האופטימיות הבוקר שאבו המשקיעים משוקי המזרח, אשר סגרו את יום המסחר בעליות שערים חדות על רקע הורדת הריבית בארה"ב ובהמשך לירידות השערים ה"קלות" בלבד בארה"ב לעומת הציפיות המוקדמות.

ההיסטריה בשוקי ההון אינה נעלמת מעיניהם של מקבלי ההחלטות ברחבי העולם ואתמול קיבלו המשקיעים הפתעה חיוביות מכיוונו של נגיד הפד בארה"ב, בן ברננקי, אשר נקט בצעד דרמטי וחתך את הריבית במשק האמריקני ב-0.75% לרמה של 3.5%. ברננקי למעשה הקדים את החלטת הריבית שהייתה אמורה להתקיים בשבוע הבא (30 בינואר). בכך, אותת יו"ר ה'פד' לשווקים כי בכוונתו לעשות את שיידרש על מנת להילחם במשבר הכלכלי ולמנוע מכלכלת ארה"ב להידרדר למיתון.

מדד המעו"ף נסחר בירידה של 3.32% לרמה של 1,065 נקודות, מדד תל אביב 100 יורד 2.99%, לרמה של 998 נקודות ומדד התל טק צונח 2.72% לרמה של 275 הנקודות.

מניות במרכז

טבע השילה 5.03% זאת למרות שבגולדמן זאקס פירסמו היום המלצת "קניה" למניה עם מחיר יעד של 52 דולר וציינו בסקירתם: "עיקר תשומת הלב מופנית לכיוון תחזיות החברה ל-2008, אנחנו מסתכלים רחוק יותר ורואים פוטנציאל"

כמו כן, נסחרת המניה ברקע להודעת החברה אתמול כי היא רוכשת את cogenesys תמורת 400 מיליון דולר במזומן. טבע תממן את הרכישה מקופת המזומנים שלה, והעסקה צפויה להיסגר סופית במחצית הראשונה של השנה.

חברת נייס מערכות (נייס חו"ל) הודיעה היום (ד') כי קיבלה הזמנה ל- nice smartcenter מחברת הברוקרז' המקוון המובילה מארה"ב, scottrade. חברת הברוקרז' תרחיב את סביבת פתרונות נייס הקיימים אצלה עם הפתרונות לניהול ביצועים וניתוח אינטרקציות. כמו כן הודיעה החברה אתמול, כי קיבלה הזמנת המשך לפתרון iex totalview לניהול כח אדם מחברת מיקור החוץ לתהליכים עסקיים aditya birla minacs.

כיל המשיכה לרכז עניין לאחר שהמניה סובלת לאחרונה מחולשה על רקע הירידות בתקופה האחרונה במניות ענף הדשנים. המניה פתחה את יום המסחר עם עליה של יותר מ-2%, אך במהלך היום התהפכה המגמה והמניה חתמה עם ירידה של 2.3%.

חיים כצמן ודורי סגל המשיכו לרכוש את מניות אורמת בשוק דרך גזית שבשליטתם. אתמול נודע כי יום קודם לכן רכשו השניים מניות ב-2.8 מיליון שקל בשער של 52 שקל למניה. בכך, גדלה החזקותיה של גזית באורמת 19.2%. המשקיעים לא מתרגשים ושולחים את המניה לירידה של 3.4%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.