חדש בתעשייה האווירית: קורס בודקי תוכנה למגזר החרדי

מטרת הקורס היא לשלב גברים חרדים בשוק העבודה ובעיקר בעולם ההיי-טק. בסיומו ישולבו חלק מהבוגרים בתעסוקה במפעלים של התעשייה האווירית
לירון יחזקאל |

קורס בודקי תוכנה המיועד למגזר החרדי נפתח לראשונה ביום ג' האחרון בתעשייה האווירית. הקורס הוא חלק מפרויקט המכונה "פרנסה בכבוד", המשותף לתב"ת (תנופה בתעסוקה) - מיזם התעסוקה של ג'וינט ישראל יחד עם משרד התמ"ת, התעשייה האווירית, מפא"ת ומשרד הבטחון. מטרת הקורס היא לשלב גברים חרדים בשוק העבודה ובעיקר בעולם ההיי-טק. הקורס אופיין על ידי מהנדסי פיתוח של התעשייה האווירית יחד עם מרכז ההדרכה של המפעל מהות בחברה.

הקורס יכשיר את החניכים להכרת התהליכים של פיתוח תוכנה למערכות משובצות מחשב ומערכות שליטה ובקרה. בתום הלימודים וההכשרה המקצועית ישולבו חלק מהבוגרים בכמה מפעלים של התעשייה האווירית, ובעיקר במפעל החלל בחטיבת מב"ת, מערכות טילים וחלל. 21 משתתפי הקורס הנוכחי עברו סידרת מבדקים והתאמות ולקחו חלק במכינה ללימודי יסוד במתמטיקה, פיסיקה ואנגלית, שנמשכה 350 שעות.

דודי זילברשלג, פרסומאי חרדי והמו"ל של העיתון בקהילה, אמר כי "בזכות ה-IT ישתלבו מאות חרדים בשוק התעסוקה וישלבו תורה ועבודה גם יחד". עוד הוסיף, כי הקורס יתרום לאיחוי השסעים בעם. משה שחר, רמ"ח לווינים במשרד הביטחון, אמר כי "אני חושב שאחד הפרויקטים הלאומיים החשובים שלנו בעת הזאת, הוא שילוב חרדים במעגל העבודה. הכניסה של אלפי חרדים למעגל העבודה בכלל ולתחום ההיי-טק בפרט תתרום רבות לחברה ולמדינה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.76%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.