ועדת הכלכלה של הכנסת הקימה ועדת משנה שתדון בקידום התחרות בענף הסלולר בישראל

הנושאים שייבחנו על ידי ועדת המשנה יהיו שקיפות חשבוניות והיכולות של הצרכנים להשוות מחירים, בחינת עלות דקת שיחה בדגש על משקי הבית, הסכמי הכבילה של לקוחות לחברות סלולר, הקנסות המוטלים על לקוח העוזב חברת סלולר, מספרם הרב של מסלולי התעריפים ורפורמת ניידות המספרים
אבי בליזובסקי |

חברות הסלולר יכולות לנשום לרווחה: הוסר איום הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, שתבדוק את התנהגותן מול הצרכנים. הסיבה להסרת האיום היא רוטציה בין חברי סיעה בכנסת לראשות ועדת הכלכלה של הכנסת. הוועדה הקימה בישיבתה ביום שלישי השבוע, ועדת משנה לקידום התחרות בענף הסלולר. הנושאים שייבחנו על ידי ועדת המשנה יהיו שקיפות חשבוניות והיכולות של הצרכנים להשוות מחירים; בחינת עלות דקת שיחה בדגש על משקי הבית; הסכמי הכבילה של לקוחות לחברות סלולר; הקנסות המוטלים על לקוח העוזב חברת סלולר; מספרם הרב של מסלולי התעריפים; רפורמת "ניידות המספרים".

בראשות ועדת המשנה יעמוד חבר הכנסת גלעד ארדן מהליכוד, וחברים בה גם יצחק זיו, יואל חסון, פרופ' אבישי ברוורמן, משה כחלון, רוברט אילטוב ואבשלום וילן. ח"כ ארדן אמר, כי "בשנים האחרונות מתרבות התלונות מהציבור על ניצול לרעה מצד החברות הסלולריות, של מצב השוק. החברות מעלות מחירים, אין תחושה של תחרות ביניהן וקשה מאוד ללקוחות, להשוות באמת כמה עולה דקת שיחה".

לדבריו, הסיבה לכך היא "שהחברות מסבכות את המסלולים והחשבוניות כמיטב יכולתן. לכן החלטתי להקים את הוועדה, ובכך להגביר את השקיפות והתחרותיות בתחום". ח"כ ארדן הודיע כי ועדת המשנה תשאף להציג את מסקנותיה עד סוף שנה זו.

בראיון ל-The People אמר ח"כ משה כחלון, שלא השתתף בישיבה, אך הסכים להיות חבר בוועדה, כי היה מעדיף לממש את הצעתו הוא - להקים ועדת חקירה פרלמנטרית, אשר תבחן את התנהגות חברות הסלולר עם הצרכנים. במקום זאת, ציין, הוקמה רק ועדה רגילה, שיש לה הרבה פחות "שיניים". דוברת של ח"כ ארדן אמרה בתגובה, כי כחלון לא הביא הצעה זו לידי מימוש בשנה וחצי בהן שימש בתפקיד יו"ר הוועדה, ומלבד זאת, "הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית דורשת קונצנזוס במליאת הכנסת, זה לא עניין שיכול להסגר בתוך ועדת הכלכלה".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה, כי "משרד התקשורת פועל באופן שוטף, כדי להביא להקלה על הצרכן ולהגברת התחרות בשוק התקשורת, בין היתר באמצעות הכנסת טכנולוגיות חדשות. המשרד רואה עין בעין עם ח"כ ארדן את החשיבות בשמירה על אינטרסים צרכניים ובהגברת התחרות, ועל כן יסייע לועדת המשנה ככל שיידרש".

מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג, בירך על הקמת ועדת המשנה ומסר כי הוא מקווה שהיא תסייע לפתור בעיות שפגעו בתחרות החופשית בשוק הסלולר. "שני הנושאים החשובים ביותר להסדרה", אמר פלג, "הם העמימות באופן הצגת המידע לצרכנים, והצורך בהסרת חסמי המעבר בין החברות".

נציגי חברות הסלולר שנכחו בדיון, בירכו על הקמת הוועדה והודיעו כי ישתפו עימה פעולה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןרו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קליין
ראיון

הפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים

חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך

מנדי הניג |

לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.

סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".

יש מהלכים שאפשר לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.

אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?

"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".

דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.