כולם מדברים על צמיחה: חודש קשה לשופרסל ורבוע כחול
בשוק קיים סוג של קונצנזוס בדבר העובדה כי מניות ענקיות הקמעונאות הישראליות צפויות להנות מהצמיחה החזקה של המשק הישראלי ולכן הן מומלצות. אבל בינתיים, מניות שתי החברות הגדולות, שופרסל ורבוע כחול מדשדשות כבר חודשים ארוכים וספגו ירידות חדות בחודש יוני, האם הבחירה במניות הקמעונאיות תהיה מאכזבת או שהצמיחה בארץ תעשה את שלה?
לנוכח התחרות האדירה בתחום קמעונאיות הסופר מרקטים, כשמחפשים את הסיבות לירידה בשער מניות הקמעונאיות הגדולות, צריך לבדוק מה עשו אלו הקטנות בתקופה המקבילה. העניין הוא שהרשתות הפרטיות, כגון חצי חינם, חביב ואחרות, לא נסחרות ולכן צריך לבדוק את נתח השוק.
מנתונים שפרסמה חברת A C Nielsen, עולה כי שתי הקמעואניות הגדולות איבדו ברבעון הראשון של 2007 נתחי שוק לטובת הרשתות הפרטיות. ברבעון הראשון של 2006 עמדה שופרסל על נתח שוק של 38.5% וירדה ברבעון הראשון של 2007 ל-38.3%. הרבוע הכחול ירדה מנתח שוק של 25% ברבעון הראשון אשתקד לנתח שוק 23.5% ברבעון הראשון של 2007. מולן, נתח השוק של הרשתות העצמאיות עלה ברבעון הראשון ל-24.9% משיעור של 23.2% ברבעון המקביל אשתקד.
ראשית, אציין כי הנתונים של A C Nielsen מתייחסים לשוק המפותח (מבורקד, מהמילה בר קוד) בלבד ולא לשווקים הפתוחים או למכולות השכונתיות, הבן העסקאות נעשות לרוב במזומן ויש קושי לבצע מעקב. אם כן, לנוכח הצמיחה שנרשמה בהכנסה ובצריכה הפרטית בשנים האחרונות, הרשתות המפותחות הגדילו את נתח השוק שלהן בבצורה משמעותית, שכן הפרוטה מצויה בכיסם של הצרכנים והם מעדיפים לגלגל עגלה תוך שוטטות במתחם ממוזג.
אם נסתכל על כל אחת משתי הרשתות הגדולות בנפרד, נראה שהדעות חלוקות באשר לרשת שעשויה להפגע יותר מאיבוד נתח השוק. מצד אחד השוק מצפה משופרסל לשיעורי צמיחה גבוהים יותר מאשר שיעורי הצמיחה שצופה השוק לרשת הרבוע הכחול והדבר כמובן יגדיל את האכזה. בנוסף, שופרסל עשויה להפגע גם מכך שחנויות קלאב מרקט שהצטרפו למערך של שופרסל ואמורות להגדיל את ההכנסות, לא בהכרח יצליחו לעמוד בציפיות לנוכח איבוד נתחי השוק לטובת הרשתות הפרטיות. מצד שני, שופרסל מסתמכת בעיקר על התייעלות ושיפור הרווחיות לצורכי צמיחה ואילו הרבוע הכחול (כמו כמעט כל שאר הרשתות) מסתמכת על פתיחת סניפים נוספים, דבר שיחריף את התחרויות ועשוי דווקא לפגוע בה.
עם זאת, למרות איבוד נתחי השוק והתחרויות ההולכת וגוברת. שיעורי הצמיחה בצריכה הפרטית בישראל, צפויים להביא לכך ששתי הקמעונאיות הגדולות ימשיכו להציג שיעורי צמיחה יפים וגידול בהכנסות, דבר שיחפה על איבוד מסויים בנתח השוק לטובת הפרטיות. עוד אציי, כי המשך הצמיחה במשק צפוי להביא לכך שהרשתות המפותחות ימשיכו להגדיל את נתח השוק שלהן (שכעת עומד על כ-63%) אל מול המכולות והשווקים הפתוחים והדבר למעשה יקזז את איבוד נתחי השוק של הרשתות המפותחות, האחת לטובת השניה. לפיכך, בשוק מעריכים כי המניות הקמעונאיות בכל זאת נראות טוב לקראת המשך השנה, תבחרו במי שתבחרו.