הדולר ממשיך במסעו דרומה: יורד ב-0.18% ל-4.7172 ש'
המסחר בדולר נפתח הבוקר בהמשך ליומיים האחרונים - ירידות שערים. בשעה זו יורד הדולר ב-0.18% ונסחר סביב שער של 4.7172 שקל, זאת לאחר שאתמול נקבע שערו היציג על רמת 4.726 שקל -ירידה של 0.19%.
האירו ממשיך להתנדנד, הבוקר פתח המטבע האירופאי בעליה של0.08% ונסחר סביב שער של 5.5283 שקל. אתמול, חתם האירו בירידה של 0.2% ושערו היציג נקבע על רמת 5.5235 שקל.
בעולם
אביעד קוטלר מפינוטק מוסר, כי בזירה הדולרית נראה הדולר כנחלש מעט לאחר רצף פרסומים מאכזב אתמול, אשר הסתיים בירידה משמעותית בסקר העסקים בפילדלפיה (ירידה לרמה של 11.5). בסוף השבוע הנוכחי לא צפויים פרסומים מהותיים בארה"ב, אולם מרבית הסוחרים טוענים כי אי הוודאות שאופפת את הדולר בארבעת ימי המסחר האחרונים נובעת ברובה מדבריו של בן ברננקה, נגיד ה-FED החדש, אשר למרות שמרנותו, נשמע כטוען לרפורמות בבנק המרכזי האמריקאי.
כפי שניתן לראות, ממשיך הדולר להסחר בטווחים צרים אל מול מרבית המטבעות במסחר, כאשר רק הלילה חזר מעט להיחלש אל מחוץ לטווח המסחר בו שהה בארבעת הימים האחרונים.
המטבע האירופאי חוזר להראות התחזקות קלה במסחר, בעיקר לאור שמועות מחודשות כי תתכן העלאת ריבית באירופה לקראת תחילת 2006. אולם, כפי שניתן לראות, לא מראה האירו סימנים משמעותיים של התחזקות, שכן מרבית הסוחרים בשוק למדו כבר שלא לקבל את הציפיות להעלאת ריבית בגוש כממשיות, שכן המלכוד בו מצויה אירופה מבחינת צמיחה ואינפלציה בהחלט אינו מאפשר מרווח תמרון מוניטרי רב. כעת נסחר האירו אל מול הדולר סביב 1.1712.
היין היפני
המסחר הבוקר מאופיין בלחצים אמריקאיים ואירופאיים חזקים ביותר להערכה מחדש של היואן הסיני. כפי שנראה בעבר, תקופות של לחצים אלו נוטות להביא להרחבה של רצועת הניוד הסינית לאחר כמספר חודשים, למרות מחאותיהם של בכירי הבנק המרכזי בסין. במהלך הניוד הקודם נראתה השפעה רחבה על שער היין היפני במסחר, שכן ליפן וסין קשרים ענפים במסחר ולאור העובדה שהיפני נסחר בשוק החופשי נראו תנודות חדות בשערו כתוצאה מהידיעה.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
