חשבונית שלא הוצאה ע"י מבצע העבודה - אינה כדין
ע"ש 1522/02 קיבוץ דורות נ. ממונה מע"מ אשדוד
עיקר פרנסתו של המערער, קיבוץ דורות, מחקלאות. פעילות המערער בענף החקלאות הינה בהיקפים גדולים ומוצאת את ביטויה בהיזקקות לכוח אדם בהיקפים גדולים. עבודות אלו בוצעו עבור המערער על ידי פועלים בדואים מן הסביבה, כשלטענת המערער הדבר נעשה באמצעות חברות שעסקו באספקת כוח אדם מסוג זה והמערער שילם לאותן חברות כנגד הוצאת חשבונית מס.
בשומת תשומות לשנים 1996 עד 2000 ניכה המערער מס תשומות בהתבסס על חשבוניות משלושה סוגים:
בשנים 1995 עד אפריל 1996, ניכה המערער חשבוניות של חברת "אל זוהור לקבלנות כללית בע"מ" (להלן - אל זוהור), אשר לטענת המערער קיבל ממנה שירותי כוח אדם, כשהמערער, במסגרת עבודתו אל מול חברה זו, ניהל את מגעיו העסקיים מול מר מוחסיין אלזיאדנה (להלן גם - אלזיאדנה), אשר שימש כמנהל העבודה ומול מנהל החברה בפועל.
בשנים 1996 עד שנת 1999, ניכה המערער חשבוניות של חברת "כחול לבן בע"מ" (להלן - כחול לבן), אשר לטענת המערער קיבל ממנה שירותי כוח אדם, כשבאותה חברה משמש אלזיאדנה כמנהל עבודה, מולו התבצעה ההתקשרות, ומנהלי החברה היו האחים יוסף ומחמוד אבו האני.
בשנים 1999 עד שנת 2000, ניכה המערער חשבוניות של חברת "נ.י. גלים חברה לחקלאות, כוח אדם ושירותים כלליים בע"מ" (להלן - נ.י. גלים), אשר המערער קיבל ממנה שירותי כוח אדם, כשגם בחברה זו שימש אלזיאדנה כמנהל עבודה ומנהל החברה בפועל היה מר יוסף אבו האני.
הערעור הינו על החלטות המשיב בהשגות, בעניין שומות מע"מ שהוצאו למערער בשנת 2000: האחת, החלטת המשיב, בה חוייב המערער בשומה בגין ניכוי מס תשומות שלא כדין, בניגוד לסעיף 38(א) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן - החוק). השנייה, החלטת המשיב בגין אי דיווח על עסקאות מחודש דצמבר 1999, כשבשומות אלו חייב המשיב את המערער בהפרשי מס, הנובעים מכך שבדו"ח מע"מ הנוגע לעסקאות המערער מחודש דצמבר 1999, הושמטו עסקאות מסוימות.
המערער מבקש כי יותר לו לנכות את מס התשומות בגין קבלת שירותים מחברות כוח אדם, כפי שהגיש בפועל. כמו כן מבקש המערער כי בעניין מע"מ בגין עסקאות לחודש דצמבר 1999, יבוטל החיוב בגין הפרשי הצמדה ריבית וקנסות בסך 52,630 ₪, בו חויב על ידי המשיב. המשיב הודיע על הסכמתו לקבל את הערעור בכל הנוגע לחשבוניות על שם חברת אל זוהור.
בית המשפט המחוזי בבאר-שבע פסק
סעיף 38(א) לחוק קובע, כי כאשר עוסק מבקש לקזז מס תשומות מהמע"מ שעליו להעביר למשיב, הוא זכאי לעשות כן על בסיס חשבוניות מס שהוצאו לו כדין. ניכוי כדין הוא ניכוי של חשבוניות שנערכו כדין בקשר עם עסקאות שמוציא החשבוניות ומבקש הניכוי היו צד להם. ניתן לומר כי שיטת מס ערך מוסף מבוססת על הציר המרכזי והוא החשבונית, המשמשת בסיס לחיוב במע"מ ובסיס לניכוי מס תשומות. חשבונית המס משמשת את הבסיס.
על החשבונית למלא אחר מספר דרישות טכניות ובפועל עליה להיות מוצאת על ידי עוסק מורשה. כמו כן, עליה לכלול פרטים שנקבעו על ידי שר האוצר ופרטים אחרים. הדרישה כי החשבונית תוצא כדין אינה אך דרישה טכנית כי אם דרישה מהותית ועל החשבונית לשקף קיומה של עסקה אמיתית בין הצדדים הנכונים והאמיתיים לעסקה.
בתי המשפט נדרשו לשאלה האם המבחן לקיומה של "חשבונית כדין" הוא מבחן סובייקטיבי או אובייקטיבי. בע"א 3758/96 סלע חברה למוצרי בטון בע"מ נ' מנהל המכס ומע"מ, נקבע כי המבחן אותו ראוי לנקוט הוא המבחן האובייקטיבי. בית המשפט העליון בע"א 4069/03 מ.א.ל.ר.ז שיווק מתכות בע"מ נ' מנהל מכס ומע"מ*, חזר וקבע, כי יש לתת את הבכורה למבחן האובייקטיבי, עם השארת פתח צר למקרים חריגים אשר יצדיקו את המבחן הסובייקטיבי.
המחלוקת העובדתית העומדת על הפרק נוגעת לשאלה האם בפועל ביצע המערער את העסקאות אל מול אלזיאדנה, אשר מעולם לא נרשם כעוסק מורשה במע"מ, לא כעוסק עצמאי ולא כבעלים של חברה. או, שמא מדובר בעסקאות כשרות אותן ביצע המערער אל מול חברות כוח אדם, עמן נקשר בעסקאות, אשר סיפקו למערער עובדים לחקלאות והוציאו חשבוניות כדין.
מטעם המערער העיד מר יגר, כי בטרם החל המערער לעבוד עם חברת אל זוהור, ערך המערער בדיקות לגבי אותה חברה. יגר אישר כי מנהל העבודה מטעם חברת אל זוהור היה אלזיאדנה. בשלב כלשהו, כאשר החלו שלטונות מע"מ בחקירה לגבי חברת אל זוהור, ניתק המערער קשר עם חברת אלזוהור. לאחר זמן מה, סיפר אלזיאדנה למערער כי התקבל לעבוד בחברה אחרת ברהט העוסקת באספקת שירותי כוח אדם, בתפקיד של מנהל עבודה. אלזיאדנה קישר בין המערער לבין מנהלי החברה, האדונים יוסף ומוחמד אבו האני, אשר ניהלו את חברת כוח האדם כחול לבן.
מר יגר העיד כי סוכם בין המערער לבין חברת כחול לבן כי תשולם להם תוספת בשיעור של 8% מהתמורה בגין ימי העבודה, תוספת המשקפת את עלויות מימון העסקתם של העובדים. בהמשך, ולאחר בדיקות במשרדי מע"מ כי חברת כחול לבן הינה "בסדר", נחתם הסכם בכתב בין המערער לבין חברת כחול לבן ואלזיאדנה שימש כמנהל עבודה בחברה האמורה.
במהלך שנת 1999 פנו למערער עיד אלזיאדנה, שהינו בנו של מוחסיין אלזיאדנה ויוסף אבו האני וסיפרו כי יוסף אבו האני מקים חברה חדשה, בשם נ.י. גלים, וכי עיד אלזיאדנה ואביו מוחסיין אלזיאדנה יעברו לעבוד בחברה החדשה. אז גיבש המערער הסכם בכתב עם חברת נ.י. גלים.
מבחינת העדויות עולה, כי אלזיאדנה שימש מעין קבלן עבודה ומאחר ולא היה רשום כעוסק מורשה בשלטונות מע"מ ונזקק הוא לחשבוניות, פנה הוא לעזרת חברת כוח אדם בניהולה של האחים אבו האני, מבלי שנתקיימו בין אלזיאדנה לחברה יחסי עובד-מעביד.
גם אם המערער לא היה ער לכך כי הוא פועל בצורה בלתי חוקית וכי אין הוא רשאי לנכות תשומות מס על בסיס חשבוניות אלו, אין בכך כדי להכשיר את טענתו. עובדי המערער חזרו מספר רב של פעמים על העובדה כי הם לא באו בדברים באופן ישיר אל מול מנהלי החברות, אלא אל מול אלזיאדנה בלבד. ניתן לקבוע מפורשות כי המערער ידע כי העסקה האמיתית הינה עם אלזיאדנה ולא עם חברות כוח האדם.
לאור האמור, יש לומר כי על פי המבחן האוביקטיבי אין ספק כי החברות, אשר הוציאו חשבוניות למערער, היוו מסווה לעבודתו של אלזיאדנה.
בנסיבות הענין, אין לראות במקרה הנדון כמקרה חריג בו ראוי לאפשר למערער לנכות את מס התשומות, בנסיבות בהן היה מוכח כי לא התרשל וכי נקט בכל האמצעים הסבירים לוודא כי החשבונית הוצאה כדין, על פי המבחן הסובייקטיבי. גם אם עשה המערער את הבדיקות המתאימות בטרם התקשר עם החברות הנדונות, הרי שאין לייחס לו תום לב מלא, וזאת לנוכח קיומן של הודאות מפורשות של בעלי תפקידים אצל המערער, ביניהם מר יגר, אשר הודה כי התוספת בחשבוניות הנוקבת ב-8% הינה תוספת המגלמת את עמלת התיווך אותה ידע המערער שמשלם אלזיאדנה לחברה, מוציאת החשבוניות.
נדחית טענת המערער, כי המע"מ הנקוב בחשבוניות שולם בפועל למע"מ, משהמערער לא הוכיח את טענתו בדבר פיצול התשלום הנקוב בחשבונית באופן אשר נועד להבטיח את תשלום המע"מ. גם אם היה מוכח התשלום למע"מ, עדיין מדובר בחשבוניות שהוצאו שלא כדין מאחר ואינן מתעדות עסקה אמיתית שהתרחשה בעולם המציאות - אך יתכן והיה בהוכחת ביצוע התשלום למע"מ כדי לחזק את טענת תום הלב של המערער, באופן שיתאפשר קיזוז מס התשומות.
נדחית טענת המערער כנגד חיובי הריבית והפרשי הצמדה וקנסות על אי דיווח במועד ואי דיווח מלא של עסקאות לחודש דצמבר 1999. המערער הודה כי הדיווח לקה בחסר, אולם טען כי מדובר בטעות שבתום לב שנעשתה בהנהלת החשבונות של המערער. המערער הציג דו"ח מתקן ששלח לשלטונות מע"מ ובו הצהרה על העסקאות שלא נכללו בדו"ח שנמסר לגבי חודש דצמבר 1999. אך לא הוכח כי אכן הדו"ח המתקן הומצא לשלטונות מע"מ.
הערעור נדחה. המערער ישא בהוצאות המשיב ובשכ"ט בסך 20,000 ₪ בצירוף מע"מ כחוק.
ניתן ביום: 8.9.2005 בפני: כבוד השופטת ר' ברקאי.
ב"כ המערער: עו"ד טל שפרנט; ב"כ המשיב: עו"ד אמנון שילה.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
