ג'ילי EX5 TECH. צילום יואב פולסג'ילי EX5 TECH. צילום יואב פולס

מייסד ג'ילי: "יש עודף היצע רציני בתעשיית הרכב"

יו"ר ג'ילי מזהיר מהצפת שוק עולמית, והממשל בסין מנסה לעצור את גל ההנחות שפוגע ביצרניות - אך בינתיים ללא הצלחה; גם בישראל המחירים נחתכים, אך ייתכן שזו מלכודת: הביקושים נחלשים, המסים עולים - ולא בטוח שכדאי לרוץ לקנות רכב עכשיו

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה ג'ילי רכב חשמלי

ליי שופו, יו"ר ומייסד קבוצת ג'ילי הסינית, התריע לאחרונה בפורום תעשיית הרכב בצ'ונגצ'ינג כי "לתעשיית הרכב העולמית יש עודף כושר ייצור חמור". לדבריו, ג'ילי לא תבנה מפעלים חדשים ולא תרחיב את הקיימים. ההצהרה של שופו מגיע על רקע מצב מורכב בשוק הרכב הסיני, הגדול בעולם, שמצוי במצוקה, כשהביקושים מדשדשים והמלאים חונקים את היצרניות.


החברות מגיבות למציאות הזו בהורדות מחירים קיצוניות - BYD, למשל, הובילה גל של הנחות של עד 34% על עשרות דגמים - מהלך שהוביל למחירים חסרי תקדים, כמו דגם ה-Seagull שנמכר בפחות מ-8,000 דולר. אלא שמה שנראה כהזדמנות לצרכן הוא תמרור אזהרה לתעשייה כולה: התחרות הפכה הרסנית, רווחיות החברות נשחקת, ופרקטיקות עסקיות שנועדו לנפח מכירות, כמו מכירת רכבים עם אפס קילומטרים לגופי מימון, הפכו לנפוצות.


בשבוע שעבר, הממשל בבייג'ינג זימן את בכירי חברות הרכב החשמלי - BYD, ג'ילי, שיאומי ואחרות - לשיחת נזיפה. הדרישה הייתה לרסן את ההנחות ולא למכור בהפסד. ברקע, דו"חות של גופי בקרה חשפו פרקטיקות מפוקפקות, כולל הסתרת חובות והטיית נתונים. במיוחד בלטה BYD, שלפי GMT Research מסתירה חוב של מעל 320 מיליארד יואן - פי עשרה מהמדווח. בעיתונות הסינית הרשמית כבר נשמעו קריאות לסיים את "פאניקת ההנחות" שהורסת את מוניטין התעשייה. אלא שלמרות האיומים, אין כרגע אכיפה אמיתית - והחברות ממשיכות לפעול בלחץ.


בעקבות ההוזלות בסין, גם היבואנים בישראל מוצאים עצמם בלחץ למכור - אפילו בהפסד. דגמים חדשים של רכבים חשמליים נמכרים כיום במחיר כמעט זהה לדגמים משומשים. למשל, MG4 Electric מדגם 2025 נמכר בהנחה של כ-15-18 אלף שקל, מה שמציב אותו סביב 145 אלף שקל, כמעט כמו דגם בן שנה.


מדובר לא רק ב-BYD אלא גם בג'ילי ויבואנים נוספים. כל עוד המלאים בסין גדולים, המחירים צפויים להמשיך לרדת. גם אם החברות מכנות זאת "מבצעים זמניים", בפועל ההיסטוריה מלמדת - מחירים שנחתכים לעיתים נדירות חוזרים לנקודת המוצא. לכן, גם אם ביולי יסתיים רשמית המבצע, ההוזלות לא צפויות להיעלם.


הירידה במחירים יוצרת תחושת בהילות אצל הצרכנים, אבל ייתכן שזו מלכודת. השוק המקומי מצוי בעיצומה של מגמת ירידה, והיבואנים, שכבר מבינים שהמשלוח הבא יגיע זול יותר, ממהרים להיפטר מהמלאי הקיים. התחרות העזה בין יבואנים, במיוחד בתחום החשמלי, רק תעמיק את המגמה. גם המדינה לא מקלה על החדירה של רכבים חשמליים. ברבעון הראשון של 2025 נמסרו 11,008 רכבים חשמליים בלבד - ירידה חדה של 28% לעומת הרבעון המקביל. שיעור המסירות מכלל השוק צנח מ-24% ל-15.5%. הסיבה המרכזית: עליית מס הקנייה בינואר (מ-35% ל-45%, ועתיד להגיע ל-80%), התייקרות אגרת הרישוי ב-84% תוך שלוש שנים, ובחינה של מס קילומטראז'. כל אלה מאותתים שינוי מדיניות – המדינה כבר לא מתמרצת רכבים חשמליים אלא מחפשת להפיק מהם הכנסות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה