בדיקה

מילניום ממשיכה להפסיד אבל המנהלים חוגגים כל הדרך אל הבנק

שותפות המו"פ מציגה מאז הקמתה ביצועים עלובים שלא מפריעים למנהליה לגובות דמי ניהול גבוהים; איך זה שמודל שבבסיסו התעשרות של בעלי השליטה על חשבון המשקיע ממשיך להתקיים?
איתן גרסטנפלד | (5)

מילניום פוד-טק מילניום פוד יהש 5.45%  היא אחת מכתריסר שותפויות מו"פ שנסחרות בבורסה בתל אביב. המשותף לרובן המוחלט הוא דמי הניהול הגבוהים שהן גובות, כמו גם חוסר היכולת שלהן להציג תשואה למשקיעים. על אף שבסמוך להנפקה הראשונה הערכנו בביזפורטל שהמודל של השותפויות צפוי להסב רווחים למנהלים על חשבון המשקיעים, גם כעבור 4 שנים הן ממשיכות לגבות דמי ניהול אסטרונומים לא הצלחות.

המקרה של מילניום הוא הקיצוני ביותר. החברה נסחרת במכפיל הון של 0.15 - , השווי הוא 15% מההון שלה, שווי של כ-15 הון שמתקרב ל-100 מיליון שקל, בהמשך לגיוסים של מעל 140 מיליון שקל. כשנכס נסחר בבורסה בשווי כזה, הסיבה היא אחת משתיים - או שלא מאמינים לערך הנכסים או שמבינים שמישהו יגזור את כל ההון. דמי הנהיול והוצאות ההנהלה וכלליות מפחיתות בהדרגה את ההון ומעבירות כספים מהמשקיעים לכיסים של השותף הכללי והמנהלים. רשות ניירות ערך התעוררה כאן מאוחר. היא שינתה את הכללים אחרי שהסוסים כבר ברחו מהאורווה, השאלה אם היא לא יכולה לחייב את מילניום ושותפייות אחרות להיסגר לטובת הציבור. לחלק את המזומנים שלהן, לעבור למוד של מכירות ובכך להשיא תשואה מרשימה למשקיעים (גם במילניום צפוי שהנזלה תוביל לערך הרבה יותר גבוה מאותן 15% מההון שבה השותפות נסחרת).

ומילה טובה לשותפות מנרה - היחידה עד כה שהפנימה שהיא בעצם פוגעת במשקיעים ואמרה סטופ ועברה למוד של הנזלה. 

לקריאה נוספת:

>>> הבעייתיות במודל של שותפויות המו"פ מתרגמת לתשואה

>>> בהמשך לביקורת בביזפורטל: הרשות מזהירה מפני סיכונים בשותפויות המו"פ

>>> תאוות הבצע של שותפויות המו"פ ואוזלת היד של רשות ניירות ערך

את החציון השני של 2024 סיימה מילניום עם הכנסות של 367 אלף שקל בלבד. ההכנסות הדלות לא הפריעו לשותף הכללי לגבות דמי ניהול של 55 אלף שקל, סכום שווה ערך ל-15% מההכנסות. לכך מצטרפות הוצאות ההנהלה והכלליות שעמדו על כ-1.4 מיליון שקל. מה שגרם להפסד של החברה להעמיק ולעמוד על כ-19 מיליון שקל, למעלה מפי 3 מהנתון בתקופה המקבילה אשתקד.

תמונה דומה מתקבלת גם כאשר מסתכלים על תוצאות השותפות בשנים שמאז הנפקתה במהלך שנת 2022. כך למשל את שנת 2023 סיימה השותפות עם הכנסות של 680 אלף שקל בלבד, מה שלא הפריע לשותף לגבות דמי ניהול של כ-460 אלף שקל. ואם לא די בכך הרי שהוצאות ההנהלה (ללא דמי הניהול) הגיעו לכ-1.4 מיליון שקל. למעשה, מאז ההנפקה רשמה החברה הכנסות של 1.37 מיליון שקל בלבד, בזמן שגבתה דמי ניהול של כ-1.8 מיליון שקל והוציאה למעלה מ-15 מיליון שקל עבור ההנהלה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

המשקיעים נדפקים המנהלים חוגגים

אי שם לפני ארבע שנים, בחסות הגאות בשווקים שהביא עמו משבר הקורונה הונפקה שותפות המו"פ מילניום בבורסה בתל אביב. מילניום סללה את הדרך להנפקתן של עוד 13 שותפויות מו"פ שנכנסו לבורסה. אלא שמאז, המודל של השותפות, ובמיוחד דמי הניהול הגבוהים שהן גובות מהמשקיעים החל להתגלות והביא לצניחה במחיר יחידות ההשתתפות. מילניום שאף הגדילה לגבות מהמשקיעים דמי ניהול, ראתה כיצד מחיר יחידות ההשתתפות שלה צונח במעל 95%.

המודל של מילניום, כמו גם של שותפויות מו"פ אחרות, מבוסס על רצון של המשקיעים להנות מהשקעות בחברות שנמצאות בשלבי מחקר ופיתוח, במקרה של מילניום בתחום הפוד-טק או טכנולוגיית מזון. המשקיעים, מאמינים ביכולת של הנהלת השותפות לקחת את כספם ולהשקיע אותו בחברות שיניבו להן פירות. אלא שעד מהרה התברר שהמודל שלהם מבוסס על דמי ניהול גבוהים מאד, אשר משאירים את המשקיעים והשותפות עם הפסדים גדולים, כשאת 2022 סיימה השותפות עם הפסד של 14 מיליון שקל. זה לא היה אמור להפתיע אף אחד, לפחות לא את מי שהתעניין, כבר לאחר ההנפקה הערכנו בביזפורטל שדמי הניהול של השותפות עשויים להגיע ל-10%.

בניגוד לחברות אחזקה ישראלית רגילות, בהן המנהל הוא גם בדרך כלל בעל השליטה ועל כן ההנחה (הלא תמיד נכונה) היא שהוא לא יבצע פעולות לרעת השותפו, מכיוון שהוא ירגיש את זה בכיס שלו. לעומת זאת, המבנה של שותפויות המו"פ מאפשר לשותף הכללי להשקיע רק 10 מיליון שקל או 20% (הנמוך מבניהם), ובכל זאת לשלוט על השותפות. כלומר, בשב די  מהר השותף הכללי יחזיר את ההשקעה שלו מדמי הניהול, בזמן שהוא ימשיך לשחק עם הכסף של המשקיעים. מה שיצר באופן אבסורדי, בו האינטרסים של המשקיעים והשותף הכללי הם שונים ולעיתים אף הפוכים.

הביטוי הבולט ביותר של ניגוד האינטרסים, מגיע בכל עת שהשותפות מבקשת לגייס כספים. כך למשל באחד הגיוסים האחרונים שביצעה, באמצע השנה שעברה, ביצעה השותפות הנפקת זכויות ששלחה את יחידות ההשתתפות לירידה של 40%. בעוד שהמשקיעים הפשוטים דוללו, השותף הכללי לא רק שלא הפסיד אלא אף עשוי להרוויח. בזמן שהמשקיעים מפסידים מהגיוסים, השותף הכללי מגדיל את דמי הניהול שלו אשר מחושבים ביחס לגודל הקרן - ככל שהיא גדולה יותר כך הרווח שלו גדול יותר.

אמנם אחת לכמה זמן אחד המשקיעים מבקש לשים קץ לעזות המצח של המנהלים בחסות אוזלת היד של הרשות, אך עד כה ללא הצלחה רבה. לפני מספר חודשים הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית לבית המשפט המחוזי בת"א הנוגעת לניגוד אינטרסים בין הנהלת השותפות לבין ציבור המשקיעים. התובעים אף טענו כי בידיהם הקלטה של חנן שניידר, מנכ"ל השותפות לשעבר, בו הוא נשמע מבקר את הרצון של בעלי השליטה לגייס כספים משום שהדבר פוגע במשקיעים.

פורטפוליו שלא מצליח להתרומם

מאז הפיכתה לציבורית, לפני כארבע שנים, גייסה השותפות סכום של כ-136 מיליון שקל. במהלך השנים היא השקיעה ב-10 חברות המהוות את הפורטפוליו של השותפות אותו היא מעריכה בשווי של 81.8 מיליון שקל. עם זאת, יחידות ההשתתפות של נסחרות לפי שווי של 13.6 מיליון שקל בלבד, כלומר נמוך ב-83% מהשווי של הנכסים בספרים. זאת בעיקר על רקע חוסר היכולת של החברה להסב רווחים לבעלי המניות, בין היתר בשל דמי הניהול המשמעותיים שהיא גובה.

עד כה הצליחה החברה להציף ערך בחמש מתוך חברות הפורטפוליו שלה, אך לא היה מדובר בעסקאות משמעותיות שחלחו למשקיעים. ההשקעה המשמעותית ביותר של השותפות עד כה היא בחברת טיפה, המפתח ומייצרת פתרונות אריזה מתכלים. השותפות השקיעה בחברה סכום כולל של 29.6 מיליון שקל (8 מיליון דולר), ומחזיקה בכ-3% ממנה. השווי ההוגן של האחזקות בטיפה, כפי שהוא מופיע בדוחות השותפות עומד על כ-23 מיליון שקל. מדובר בהשקעה הגדולה ביותר עבור השותפות הן מבחינת היקף ההשקעה והן מבחינת השווי.

לצד זאת, השקיעה בעבר השותפות גם בחברת סבוריט סבוריט -0.14%  שהונפקה בבורסה במהלך שנת 2020. בסך הכל השקיעה השותפות סכום של 9.7 מיליון שקל (2.5 מיליון דולר), בעוד השווי ההוגן של אחזקותיה (14%) נותר נמוך ועומד על 1.9 אלף שקל בלבד. זאת בעיקר על רקע העובדה שמאז ההנפקה נח מחיר מניית סבוריט ב-84% לשווי שוק של 19.3 מיליון שקל בלבד.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עברו 8 חודשים מאז הכתבה .ללא שינוי. (ל"ת)
    אנונימיARTICK19 30/04/2025 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כל הכבוד 16/08/2024 08:51
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו עם כתבות כאלה, כל הכבוד הבעיה היחידה היא שכל כתבה כזו מציפה לציבור מה זו חברה טיפוסית בבורסה הישראלית. התנהלות שרחוקה שנות אור מהאמריקאית
  • 2.
    גלעד 15/08/2024 13:47
    הגב לתגובה זו
    היה תשקיף ,אף אחד לא הכריח אף אחד להשקיע שם.
  • אנונימי 15/09/2024 20:00
    הגב לתגובה זו
    אם נראה לך תקין שזה שהיה תשקיף מאפשר לדלל שוב ושוב את המשקיעים אז כנראה שלא הבנת את הכתבה. חייבים לעצור את דילול המשקיעים ויפה שעה אחת קודם.
  • 1.
    מוחמד 15/08/2024 13:24
    הגב לתגובה זו
    אין שום דבר שיכול להסביר את הטעות הזו. הרי לא מדובר באנשים רפי שכל. הרשות חייבת להורות על פרסום מפורט של אלה שהצביעו בעד ונגד. משקיע פרטי כמובן שישאר אנונימי. במקום יחד ננצח במילניום בחרו ביחד נידפק . נקווה לפחות שהתביעה הייצוגית תצליח
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?