מנורה מבטחים: ארי קלמן, ערן גריפל ויהודה בן אסאייג
צילום: גיא חמוי

מניות הביטוח - האם הן אטרקטיביות להשקעה וממה צריך להיזהר?

מנורה זינקה ב-40% מתחילת השנה; איי.די.איי נפלה ב-26% - מי אטרקטיבית מבינהן להשקעה? והאם כדאי להיחשף למניות הביטוח? 
גיא עיני | (3)

מניות חברות הביטוח הבולטות עלו מתחילת השנה, כשמנורה מב החז -0.69% בולטת בעלייה של מעל 40%. 

נפילה באיי.די.איי

מנגד, חברת איידיאיי ביטוח 2.9% (ביטוח ישיר) איבדה 26% מתחילת השנה.

איי.די.איי היא הצומחת מבין כל חברות הביטוח והיא בעלת שיעורי הרווח הגבוהים ביותר, אך בשנה האחרונה החברה סובלת מירידה בצמיחה במקביל לתחרות הדיגיטלית מחברות חדשות וגם מהענקיות שהחלו לפתח כלים דיגיטליים (בעיקר בתחום הביטוח הכללי). הירידה במחיר מנייתה קשורה לירידה הצפויה בצמיחה ולהערכות כי התחרות תגבר גם בהמשך.

איי.די.איי היא חברה חריגה מבין חברות הביטוח הנסחרות - היא פועלת רק בתחום הביטוח. בפועל, כל חברות הביטוח האחרות הן כבר הרבה יותר מחברות ביטוח - הן בתי השקעות גדולים שמנהלים לנו את הפנסיה, קופות גמל, קרנות נאמנות ועוד. כמו כן, יש להן פוליסות פיננסיות, פוליסות משתתפות ברווחים, שהן מנהלות ללקוחות שמבטיחות להן "הצלחה ברווחים". 

חברות הביטוח - אופציה על שוק ההון

כלומר, חברות הביטוח שותפות ברווחים שלכם בהשקעות שהן מנהלות. ומכאן, שחברות הביטוח הן בעצם חברות שמאוד מוטות שוק הון כשמרכיב מאוד גבוה מהרווח שלהן מגיע מפעילות ניהול הכספים.

המשקיעים והאנליסטים מתקשים מאוד לנתח את החברות האלו. הגופים המוסדיים נמנעים מלהשקיע בחברות האלו - אולי בגלל שהם לא רוצים שיטענו שהם משקיעים בעצמם, וכנראה שבעיקר בגלל שמדובר במניות מאוד תנודתיות.

 

השקעה בחברות ביטוח היא השקעה באופציה על שוק המניות. לטווח ארוך זה אולי נכון, אבל גוף מוסדי שצריך לספק תוצאות מדי יום, שבוע וחודש, לא רוצה נכסים תנודתיים אצלו בתיק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הפניקס וכלל ביטוח על המדף

סיבה נוספת להתרחקות מהמניות האלו היא שמדובר בחברות שנמצאות על המדף.  הפניקס 0.15% וחברת כלל עסקי ביטוח -0.48% על המדף, והן מייצרות סנטימנט שלילי לכל השוק (נחתמה עסקה למכירת הפניקס, שעדיין לא הושלמה). אין ממש קונים (או שיש והם לא מאושרים), וגם הנחות מחיר לא עוזרות. והמשקיעים תופסים ובצדק שמדובר בסחורה  לא מבוקשת.

השאלה אם זה יהיה נכון לאורך זמן?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    צריך להזהר מ 3 ההנייות בתמונה... (ל"ת)
    גבלס 30/06/2019 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זבלות בע"מ (ל"ת)
    סוסו הוטרינר 30/06/2019 13:17
    הגב לתגובה זו
  • למה אתה קורא לעצמך בכל מיני שמות ? (ל"ת)
    טנגיז שש בש אשדוד 30/06/2019 18:29
    הגב לתגובה זו
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.