לאחר צניחה של 41%, אלקטריאון מודיעה על שת"פ עם עיריית ת"א

יבוצע פיילוט להפעלת קו תחבורה ציבורית, באמצעות אוטובוס חשמלי של דן על תשתית כביש חשמלי מטכנולוגית החברה באורך של ק"מ  
ערן סוקול | (9)

לאחר שמניית החברה צללה בכ-41% בשבוע שעבר, חברת הסטארטאפ הישראלית אלקטריאון -1.55%  דיווחה הבוקר (א') על על שת"פ עם עיריית תל-אביב-יפו לביצוע פיילוט להפעלת קו תחבורה ציבורית, באמצעות אוטובוס חשמלי של חברת 'דן' על תשתית כביש חשמלי מהטכנולוגיה של אלקטריאון.

פיילוט על כביש של ק"מ אחד

הפיילוט כולל פרישת תשתית של הכביש החשמלי באורך של לפחות 1 ק"מ ובדיקת כל האספקטים הטכנו כלכליים של תפעול אוטובוס חשמלי על גבי התשתית. חברת דן (בעלת עניין בחברה - 13.7%), תעמיד את האוטובוס לצרכי הפיילוט ותדאג לתפעולו השוטף במהלך תקופת הפיילוט.

החברה מציינת כי תמיכת עיריית ת"א בפיילוט הינה על רקע החשיבות הרבה המיוחסת על ידה לקידום תחבורה ציבורית חשמלית שאינה תלויה בהצבת עמדות טעינה במרחב הציבורי, באופן שמתאפשר על ידי טכנולוגיית הכביש החשמלי של החברה.

עיריית ת"א תומכת בשל החזון הירוק

לעמדת עיריית ת"א, להדגמת כביש חשמלי ברחבי העיר תהיה השפעה רחבה הן בשיפור איכות האוויר בעיר והן בהצגת פתרון תחבורה מתקדם לעולם ומיצובה של ישראל כמובילה עולמית בתחום. בנוסף, לעמדת העירייה הצלחת הפיילוט תסייע בקידום פרויקטים דומים ברחבי העולם.

חברת אלקטריאון מפתחת טכנולוגית כביש חשמלי, המיועדת ‏לצמצם את הצורך בסוללה יקרה וכבדה, למזער את הצורך בהצבת עמדות טעינה ותחנות דלק ברחבי ‏העיר והאפשרות לנסוע לזמן בלתי מוגבל (כל עוד נוסעים על התשתית) ברחבי העיר בעיקר עבור ‏תחבורה ציבורית.

לאור האמור, עיריית ת"א הודיעה כי תאפשר את ביצוע הפיילוט בתחומה ותסייע לתהליך באמצעים העומדים לרשותה, כולל הקמת צוות עבודה משותף ואפשרות לסיוע מקצועי בביצוע מהיר של הפיילוט. כמו כן, עיריית ת"א תבחן סיוע בפרסום ושיווק הפיילוט ובחשיפתו לבעלי עניין בארץ ובעולם, ובכפוף להצלחת הפיילוט, תבחן יישום נרחב של הכביש החשמלי של החברה ברחבי העיר תל אביב-יפו.

אין עדיין הכנסות או הוכחת היתכנות כלכלית

יש לציין כי הפיילוט המתוכנן הינו שלב יישומי ראשון של טכנולוגיית הכביש החשמלי פרי פיתוחה של החברה. אמנם לטכנולוגיה זו פוטנציאל לאפשר לעיר תל אביב-יפו לבצע בעתיד מעבר מלא לתחבורה חשמלית ובכלל זה, תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, רכבים פרטיים ואוטונומיים ועוד, אולם החברה עדיין לא הציגה הכנסות כלשהן מפעילותה ולא היתכנות כלכלית של הטכנולוגיה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאחרונה דיווחה החברה על סיום ניסוי ראשוני של מערכת הכביש ‏החשמלי והציגה לראשונה רכב נוסע ‏באופן רציף לאורך מקטע של 25 מטר בתוך מתחם הניסויים של החברה בבית ינאי. כעת, תשיק החברה לראשונה בישראל פיילוט תחבורה ציבורית על-גבי תשתית כביש חשמלי בשיתוף עם עיריית תל-אביב-יפו שידגים אוטובוס חשמלי של 'דן' הנוסע על קטע כביש בעיר.

משרד האנרגיה מרוצה מההשקעה

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "בהמשך למדיניות 2030 החדשה של משרד האנרגיה עליה הכרזתי, ‏מדינת ישראל תיגמל מאנרגיה מזהמת. לשם כך, אנו מייצרים את התנאים הטובים ביותר לפיתוח ‏תשתית רחבה לטעינת כלי הרכב ופריסתה ולקידום שוק כלי הרכב החשמליים בישראל. חברת 'אלקטריאון' זכתה ב-2016 במענק של כמיליון וחצי שקלים לקידום הפרויקט לפיתוח מערכת טעינה ‏אלחוטית לתחבורה ציבורית חשמלית במסגרת מכרז "חלוץ והדגמה" של משרד האנרגיה, וקיום פילוט ‏עם עיריית תל אביב-יפו מוכיח כי מדובר בהשקעה מוצלחת"‏

"התשתית הנה כמעט ללא השפעה ויזואלית"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    עוקץ המאה (ל"ת)
    אלקטרה מזויפת 07/03/2019 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דור 28/02/2019 07:36
    הגב לתגובה זו
    אז טעינה אלחוטית עולה X$ פלוס כל הרכיבים האלחוטיים שבאמצע. זו לא טכנולוגיה חדשה, היא נמכרת על ידי כל מיני חברות כבר עשרות שנים. כבר שנים היא בפיילוט בקוריאה (OLEV) ונמצא שאין לה היתכנות כלכלית כי טעינה ישירה פשוט יותר זולה. אם כבר צריך להטמין ציוד חשמלי בכביש אז ברור שיותר זול להטמין ציוד עם טעינה ישירה. טעינה בהשראה פחות יעילה פיזית ומצריכה רכיבים נוספים שמייקרים אותה כלכלית.
  • 7.
    איתי 24/02/2019 20:39
    הגב לתגובה זו
    רשת חשמלית שממנה מתקבל החשמל?
  • 6.
    לא הייתי נוגע לפני הדיווח של בעלי עניין מהשבוע האחרון (ל"ת)
    כמה קנו וכמה מכרו 24/02/2019 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ירדה 41 אחוז מהשיא וזה לפני שהמשיכה להתהפך 17- היום (ל"ת)
    דניאל 24/02/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פריץ 24/02/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
    כה מדהימה שהמניה קורסת. אולי בטווח הארוך תצלח לה.
  • 3.
    ?? 24/02/2019 10:38
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שמשרד האנרגיה עיריית תל אביב רואים את עצמם כשותפים מלאים להצלחת החברה.. ישום הטכנולוגיה בתל אביב תיצור באזז גדול בעולם. חברה עם טכנולוגיה מהפכנית וניהול מצויין. בהצלחה
  • 2.
    דניאל 24/02/2019 10:36
    הגב לתגובה זו
    פורסייט 2 בקורב הקולנולע לידכם...תזכורת פורסייט עשתה פיילוטים על ימין ועל שמאל שיא מעל 800 כרגע היא בשער 120-130 אתם עושים צחוק ממשקיעים.אני אומר לכולם תיזהרו
  • 1.
    שנה הבאה בנדסא"ק 24/02/2019 10:18
    הגב לתגובה זו
    יכול להגיע לשווי דימיוני
PULS של אלביט (אלביט)PULS של אלביט (אלביט)

אלביט בחוזה ביוון: 758 מיליון דולר לאספקת מערכות PULS

אלביט מגדילה את הצבר, פוטנציאל לגידול גם ברפאל והתעשייה האווירית

רן קידר |
נושאים בכתבה אלביט מערכות

ועדת הביטחון של הפרלמנט היווני אישרה רכישת 36 מערכות שיגור רקטות מדויקות מסוג PULS מחברת אלביט מערכות, בעלות כוללת של 650 מיליון אירו (כ-758 מיליון דולר). העסקה כוללת ייצור מקומי ביוון של כ-25% מהרכיבים ביוון, לצד הדרכה והעברת ידע.

מערכת PULS מאפשרת ירי רקטות בטווח של עד 300 ק"מ עם דיוק גבוה, בכל תנאי מזג אוויר. המערכות מיועדות לשימוש בגבול הצפון-מזרחי עם טורקיה ובאיים בים האגאי. זו העסקה הראשונה במסגרת תוכנית "מגן אכילס" להגנה אווירית רב-שכבתית של יוון, בתקציב כולל של כ-3 מיליארד אירו.

הרכישה היא חלק מתוכנית מודרניזציה צבאית יוונית בהיקף 28–32 מיליארד דולר עד 2036, שמטרתה להחליף מערכות נשק רוסיות מיושנות במערכות מערביות לרבות ישראליות.

יוון וישראל ממשיכות במגעים לרכש נוסף, כולל מערכות הגנה אווירית מסוג SPYDER של רפאל ו-Barak MX של רפאל והתעשייה האווירית שעשויות להגיע לעלות כוללת של מעל 2 מיליארד דולר.

בין העסקאות הקודמות בין המדינות היה חוזה של 1.65 מיליארד דולר להקמת מרכז אימונים אווירי שמפעילה אלביט מאז 2023.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - ארית, תקציב, אג"ח

מערכת ביזפורטל |

אחרי נפילה של 20% בארית, מעניין יהיה לראות אם העצירה  תיבלם. הנפילה מיוחסת לכוונה להנפיק את רשף הבת של ארית. זו הנפקה שנתפסת כמוזרה - היא משמרת את המכשיר הבעייתי שנקרא - חברות החזקה. למה להנפיק את רשף הבת שהיא בעצם 98% מהפעילות של ארית. למה שתי חברות? זו טכניקה לבצר את השליטה בחברת ההחזקות. צבי לוי מחזיק 46%, ואם היה מנפיק בארית החזקתו היתה מדלדלת ל-36%, ואולי מדובר על ויתור שליטה. הוא מעדיף להנפיק את החברה מתחת, ולהישאר עם 46^ בארית שתחזיק 80% ברשף.

אבל, זה רק חלק קטן מההסבר לנפילה. ההסבר המרכזי הוא שכאשר בעל שליטה מוכר ומממש בכמת כזו (גם הצעת מכר וגם הנפקה) זה מסוכן לבעלי המניות. בעל השליטה יודע מתי למכור יותר מכולם. ארית הצליחה בשנה האחרונה לזנק לשווי של 5 מיליארד שקל (לפני הנפילה), כשהיא מייצרת רווחים מרשימים, אבל הרווחים האלו בשיעורי הרווחיות האלו לא יכולים להחזיק הרבה זמן. הצגנו את הנתונים בשבוע שעבר, יכולים להרחיב: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהמספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים. ורק נדגיש כי למרות הסיכון, צפוי שהרווחים ימשיכו להיות חזקים בטווח הקרוב. 


המניות הדואליות חוזרות בעלייה קלה. פער חיובי של 0.1% בלבד. הנה רשימת המניות הדואליות הגדולות ופערי הארביטראז' (הקליקו לרשימה המלאה):



 


תקציב המדינה אושר ביום שישי על ידי הממשלה. ומדובר בתקציב טוב - גירעון של 3.6%, הטלת מסים על הבנקים, העלאת השכר לשכירים שמשתכרים מעל 16 אלף שקל - ראו כאן: בכמה יעלה השכר שלכם? מחשבון. ביום שישי בנימין נתניהו עשה לפרופ' אמיר ירון מה שטראמפ עושה לג'רום פאוול, יו"ר הפד - "אני יודע שעצמאות הבנק חשובה מאוד, אבל אתה חייב להוריד את הריבית". הוא היה זהיר, אבל אסרטיבי. לא בטוח שפרופ' ירון יפעל כך. יכול להיות שדווקא רמזים עבים כאלו יעשו ההיפך - הוא יתבצר בעמדתו ורק כדי להוכיח שהוא לא נכנע לפוליטיקאים.