לאחר צניחה של 41%, אלקטריאון מודיעה על שת"פ עם עיריית ת"א

יבוצע פיילוט להפעלת קו תחבורה ציבורית, באמצעות אוטובוס חשמלי של דן על תשתית כביש חשמלי מטכנולוגית החברה באורך של ק"מ  
ערן סוקול | (9)

לאחר שמניית החברה צללה בכ-41% בשבוע שעבר, חברת הסטארטאפ הישראלית אלקטריאון -1.55%  דיווחה הבוקר (א') על על שת"פ עם עיריית תל-אביב-יפו לביצוע פיילוט להפעלת קו תחבורה ציבורית, באמצעות אוטובוס חשמלי של חברת 'דן' על תשתית כביש חשמלי מהטכנולוגיה של אלקטריאון.

פיילוט על כביש של ק"מ אחד

הפיילוט כולל פרישת תשתית של הכביש החשמלי באורך של לפחות 1 ק"מ ובדיקת כל האספקטים הטכנו כלכליים של תפעול אוטובוס חשמלי על גבי התשתית. חברת דן (בעלת עניין בחברה - 13.7%), תעמיד את האוטובוס לצרכי הפיילוט ותדאג לתפעולו השוטף במהלך תקופת הפיילוט.

החברה מציינת כי תמיכת עיריית ת"א בפיילוט הינה על רקע החשיבות הרבה המיוחסת על ידה לקידום תחבורה ציבורית חשמלית שאינה תלויה בהצבת עמדות טעינה במרחב הציבורי, באופן שמתאפשר על ידי טכנולוגיית הכביש החשמלי של החברה.

עיריית ת"א תומכת בשל החזון הירוק

לעמדת עיריית ת"א, להדגמת כביש חשמלי ברחבי העיר תהיה השפעה רחבה הן בשיפור איכות האוויר בעיר והן בהצגת פתרון תחבורה מתקדם לעולם ומיצובה של ישראל כמובילה עולמית בתחום. בנוסף, לעמדת העירייה הצלחת הפיילוט תסייע בקידום פרויקטים דומים ברחבי העולם.

חברת אלקטריאון מפתחת טכנולוגית כביש חשמלי, המיועדת ‏לצמצם את הצורך בסוללה יקרה וכבדה, למזער את הצורך בהצבת עמדות טעינה ותחנות דלק ברחבי ‏העיר והאפשרות לנסוע לזמן בלתי מוגבל (כל עוד נוסעים על התשתית) ברחבי העיר בעיקר עבור ‏תחבורה ציבורית.

לאור האמור, עיריית ת"א הודיעה כי תאפשר את ביצוע הפיילוט בתחומה ותסייע לתהליך באמצעים העומדים לרשותה, כולל הקמת צוות עבודה משותף ואפשרות לסיוע מקצועי בביצוע מהיר של הפיילוט. כמו כן, עיריית ת"א תבחן סיוע בפרסום ושיווק הפיילוט ובחשיפתו לבעלי עניין בארץ ובעולם, ובכפוף להצלחת הפיילוט, תבחן יישום נרחב של הכביש החשמלי של החברה ברחבי העיר תל אביב-יפו.

אין עדיין הכנסות או הוכחת היתכנות כלכלית

יש לציין כי הפיילוט המתוכנן הינו שלב יישומי ראשון של טכנולוגיית הכביש החשמלי פרי פיתוחה של החברה. אמנם לטכנולוגיה זו פוטנציאל לאפשר לעיר תל אביב-יפו לבצע בעתיד מעבר מלא לתחבורה חשמלית ובכלל זה, תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, רכבים פרטיים ואוטונומיים ועוד, אולם החברה עדיין לא הציגה הכנסות כלשהן מפעילותה ולא היתכנות כלכלית של הטכנולוגיה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאחרונה דיווחה החברה על סיום ניסוי ראשוני של מערכת הכביש ‏החשמלי והציגה לראשונה רכב נוסע ‏באופן רציף לאורך מקטע של 25 מטר בתוך מתחם הניסויים של החברה בבית ינאי. כעת, תשיק החברה לראשונה בישראל פיילוט תחבורה ציבורית על-גבי תשתית כביש חשמלי בשיתוף עם עיריית תל-אביב-יפו שידגים אוטובוס חשמלי של 'דן' הנוסע על קטע כביש בעיר.

משרד האנרגיה מרוצה מההשקעה

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "בהמשך למדיניות 2030 החדשה של משרד האנרגיה עליה הכרזתי, ‏מדינת ישראל תיגמל מאנרגיה מזהמת. לשם כך, אנו מייצרים את התנאים הטובים ביותר לפיתוח ‏תשתית רחבה לטעינת כלי הרכב ופריסתה ולקידום שוק כלי הרכב החשמליים בישראל. חברת 'אלקטריאון' זכתה ב-2016 במענק של כמיליון וחצי שקלים לקידום הפרויקט לפיתוח מערכת טעינה ‏אלחוטית לתחבורה ציבורית חשמלית במסגרת מכרז "חלוץ והדגמה" של משרד האנרגיה, וקיום פילוט ‏עם עיריית תל אביב-יפו מוכיח כי מדובר בהשקעה מוצלחת"‏

"התשתית הנה כמעט ללא השפעה ויזואלית"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    עוקץ המאה (ל"ת)
    אלקטרה מזויפת 07/03/2019 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דור 28/02/2019 07:36
    הגב לתגובה זו
    אז טעינה אלחוטית עולה X$ פלוס כל הרכיבים האלחוטיים שבאמצע. זו לא טכנולוגיה חדשה, היא נמכרת על ידי כל מיני חברות כבר עשרות שנים. כבר שנים היא בפיילוט בקוריאה (OLEV) ונמצא שאין לה היתכנות כלכלית כי טעינה ישירה פשוט יותר זולה. אם כבר צריך להטמין ציוד חשמלי בכביש אז ברור שיותר זול להטמין ציוד עם טעינה ישירה. טעינה בהשראה פחות יעילה פיזית ומצריכה רכיבים נוספים שמייקרים אותה כלכלית.
  • 7.
    איתי 24/02/2019 20:39
    הגב לתגובה זו
    רשת חשמלית שממנה מתקבל החשמל?
  • 6.
    לא הייתי נוגע לפני הדיווח של בעלי עניין מהשבוע האחרון (ל"ת)
    כמה קנו וכמה מכרו 24/02/2019 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ירדה 41 אחוז מהשיא וזה לפני שהמשיכה להתהפך 17- היום (ל"ת)
    דניאל 24/02/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פריץ 24/02/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
    כה מדהימה שהמניה קורסת. אולי בטווח הארוך תצלח לה.
  • 3.
    ?? 24/02/2019 10:38
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שמשרד האנרגיה עיריית תל אביב רואים את עצמם כשותפים מלאים להצלחת החברה.. ישום הטכנולוגיה בתל אביב תיצור באזז גדול בעולם. חברה עם טכנולוגיה מהפכנית וניהול מצויין. בהצלחה
  • 2.
    דניאל 24/02/2019 10:36
    הגב לתגובה זו
    פורסייט 2 בקורב הקולנולע לידכם...תזכורת פורסייט עשתה פיילוטים על ימין ועל שמאל שיא מעל 800 כרגע היא בשער 120-130 אתם עושים צחוק ממשקיעים.אני אומר לכולם תיזהרו
  • 1.
    שנה הבאה בנדסא"ק 24/02/2019 10:18
    הגב לתגובה זו
    יכול להגיע לשווי דימיוני
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור

המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח

אדיר בן עמי |

אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".   

במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה  יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים

זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה,  בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.

הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית. 

וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?   

 

חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור

המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח

אדיר בן עמי |

אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".   

במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה  יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים

זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה,  בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.

הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית. 

וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?