לאחר צניחה של 41%, אלקטריאון מודיעה על שת"פ עם עיריית ת"א

יבוצע פיילוט להפעלת קו תחבורה ציבורית, באמצעות אוטובוס חשמלי של דן על תשתית כביש חשמלי מטכנולוגית החברה באורך של ק"מ  
ערן סוקול | (9)

לאחר שמניית החברה צללה בכ-41% בשבוע שעבר, חברת הסטארטאפ הישראלית אלקטריאון 3.73%  דיווחה הבוקר (א') על על שת"פ עם עיריית תל-אביב-יפו לביצוע פיילוט להפעלת קו תחבורה ציבורית, באמצעות אוטובוס חשמלי של חברת 'דן' על תשתית כביש חשמלי מהטכנולוגיה של אלקטריאון.

פיילוט על כביש של ק"מ אחד

הפיילוט כולל פרישת תשתית של הכביש החשמלי באורך של לפחות 1 ק"מ ובדיקת כל האספקטים הטכנו כלכליים של תפעול אוטובוס חשמלי על גבי התשתית. חברת דן (בעלת עניין בחברה - 13.7%), תעמיד את האוטובוס לצרכי הפיילוט ותדאג לתפעולו השוטף במהלך תקופת הפיילוט.

החברה מציינת כי תמיכת עיריית ת"א בפיילוט הינה על רקע החשיבות הרבה המיוחסת על ידה לקידום תחבורה ציבורית חשמלית שאינה תלויה בהצבת עמדות טעינה במרחב הציבורי, באופן שמתאפשר על ידי טכנולוגיית הכביש החשמלי של החברה.

עיריית ת"א תומכת בשל החזון הירוק

לעמדת עיריית ת"א, להדגמת כביש חשמלי ברחבי העיר תהיה השפעה רחבה הן בשיפור איכות האוויר בעיר והן בהצגת פתרון תחבורה מתקדם לעולם ומיצובה של ישראל כמובילה עולמית בתחום. בנוסף, לעמדת העירייה הצלחת הפיילוט תסייע בקידום פרויקטים דומים ברחבי העולם.

חברת אלקטריאון מפתחת טכנולוגית כביש חשמלי, המיועדת ‏לצמצם את הצורך בסוללה יקרה וכבדה, למזער את הצורך בהצבת עמדות טעינה ותחנות דלק ברחבי ‏העיר והאפשרות לנסוע לזמן בלתי מוגבל (כל עוד נוסעים על התשתית) ברחבי העיר בעיקר עבור ‏תחבורה ציבורית.

לאור האמור, עיריית ת"א הודיעה כי תאפשר את ביצוע הפיילוט בתחומה ותסייע לתהליך באמצעים העומדים לרשותה, כולל הקמת צוות עבודה משותף ואפשרות לסיוע מקצועי בביצוע מהיר של הפיילוט. כמו כן, עיריית ת"א תבחן סיוע בפרסום ושיווק הפיילוט ובחשיפתו לבעלי עניין בארץ ובעולם, ובכפוף להצלחת הפיילוט, תבחן יישום נרחב של הכביש החשמלי של החברה ברחבי העיר תל אביב-יפו.

אין עדיין הכנסות או הוכחת היתכנות כלכלית

יש לציין כי הפיילוט המתוכנן הינו שלב יישומי ראשון של טכנולוגיית הכביש החשמלי פרי פיתוחה של החברה. אמנם לטכנולוגיה זו פוטנציאל לאפשר לעיר תל אביב-יפו לבצע בעתיד מעבר מלא לתחבורה חשמלית ובכלל זה, תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, רכבים פרטיים ואוטונומיים ועוד, אולם החברה עדיין לא הציגה הכנסות כלשהן מפעילותה ולא היתכנות כלכלית של הטכנולוגיה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאחרונה דיווחה החברה על סיום ניסוי ראשוני של מערכת הכביש ‏החשמלי והציגה לראשונה רכב נוסע ‏באופן רציף לאורך מקטע של 25 מטר בתוך מתחם הניסויים של החברה בבית ינאי. כעת, תשיק החברה לראשונה בישראל פיילוט תחבורה ציבורית על-גבי תשתית כביש חשמלי בשיתוף עם עיריית תל-אביב-יפו שידגים אוטובוס חשמלי של 'דן' הנוסע על קטע כביש בעיר.

משרד האנרגיה מרוצה מההשקעה

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "בהמשך למדיניות 2030 החדשה של משרד האנרגיה עליה הכרזתי, ‏מדינת ישראל תיגמל מאנרגיה מזהמת. לשם כך, אנו מייצרים את התנאים הטובים ביותר לפיתוח ‏תשתית רחבה לטעינת כלי הרכב ופריסתה ולקידום שוק כלי הרכב החשמליים בישראל. חברת 'אלקטריאון' זכתה ב-2016 במענק של כמיליון וחצי שקלים לקידום הפרויקט לפיתוח מערכת טעינה ‏אלחוטית לתחבורה ציבורית חשמלית במסגרת מכרז "חלוץ והדגמה" של משרד האנרגיה, וקיום פילוט ‏עם עיריית תל אביב-יפו מוכיח כי מדובר בהשקעה מוצלחת"‏

"התשתית הנה כמעט ללא השפעה ויזואלית"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    עוקץ המאה (ל"ת)
    אלקטרה מזויפת 07/03/2019 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דור 28/02/2019 07:36
    הגב לתגובה זו
    אז טעינה אלחוטית עולה X$ פלוס כל הרכיבים האלחוטיים שבאמצע. זו לא טכנולוגיה חדשה, היא נמכרת על ידי כל מיני חברות כבר עשרות שנים. כבר שנים היא בפיילוט בקוריאה (OLEV) ונמצא שאין לה היתכנות כלכלית כי טעינה ישירה פשוט יותר זולה. אם כבר צריך להטמין ציוד חשמלי בכביש אז ברור שיותר זול להטמין ציוד עם טעינה ישירה. טעינה בהשראה פחות יעילה פיזית ומצריכה רכיבים נוספים שמייקרים אותה כלכלית.
  • 7.
    איתי 24/02/2019 20:39
    הגב לתגובה זו
    רשת חשמלית שממנה מתקבל החשמל?
  • 6.
    לא הייתי נוגע לפני הדיווח של בעלי עניין מהשבוע האחרון (ל"ת)
    כמה קנו וכמה מכרו 24/02/2019 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ירדה 41 אחוז מהשיא וזה לפני שהמשיכה להתהפך 17- היום (ל"ת)
    דניאל 24/02/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פריץ 24/02/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
    כה מדהימה שהמניה קורסת. אולי בטווח הארוך תצלח לה.
  • 3.
    ?? 24/02/2019 10:38
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שמשרד האנרגיה עיריית תל אביב רואים את עצמם כשותפים מלאים להצלחת החברה.. ישום הטכנולוגיה בתל אביב תיצור באזז גדול בעולם. חברה עם טכנולוגיה מהפכנית וניהול מצויין. בהצלחה
  • 2.
    דניאל 24/02/2019 10:36
    הגב לתגובה זו
    פורסייט 2 בקורב הקולנולע לידכם...תזכורת פורסייט עשתה פיילוטים על ימין ועל שמאל שיא מעל 800 כרגע היא בשער 120-130 אתם עושים צחוק ממשקיעים.אני אומר לכולם תיזהרו
  • 1.
    שנה הבאה בנדסא"ק 24/02/2019 10:18
    הגב לתגובה זו
    יכול להגיע לשווי דימיוני
חן גולן נקסט ויזן
צילום: יחצ

המניה של השנה כבר 4 שנים ברציפות - ומי הגופים שלא השקיעו בה?

הפניקס ומור השקעות נכנסו מאוד מוקדם להשקעה בנקסט ויז'ן; כלל ביטוח ומנורה נכנסו בהמשך אבל הן המחזיקות הגדולות; אנליסט, ילין לפידות ואלטשולר שחם - מתעלמות מהנייר; עוד הסבר לפערי התשואות השנה

ליאור דנקנר |

היא הנפיקה בשווי של 430 מיליון שקל. ניתחנו את ההנפקה ואמרנו - נראה זול. אם היא תגיע לתחזית שלה יש כאן הצפת ערך. זה היה לפני 4 שנים ואף אחד לא דמיין שהיא תעלה פי 40! :

נקסט ויז'ן היא מניית השנה כבר 3 שנים, חן גולן, היו"ר הוא מאנשי השנה של ביזפורטל 3 שנים ברציפות. אתמול החברה זכתה בהזמנת ענק של 77 מיליון דולר, המניה טסה ב-18% לשווי של 16.5 מיליארד שקל. הסיפור של נקסט ויז'ן הוא שילוב של תחום מנצח ולוהט - רחפנים וכטב"מים; יכולות ביצוע  טובות - וידאו יציב-עמיד וכנראה שהרבה מאוד חריצות ועבודה קשה. מאחורי המספרים המדהימים יש 130 עובדים חרוצים ויזמים שהצליחו טכנולוגית ומכנית להנדס מוצר פשוט טוב ואמין.


הפניקס ומור - השקיעו כבר בהתחלה

בשיחה אתמול עם גולן הוא דיבר על מוצר מוביל בעלות טובה וביכולת לדלוור. לדלוור-לדלוור-לדלוור, זה הסוד בגדילה של חברות. הלקוחות הגדולים שנמצאים כעת בגל של ביקושים לרחפנים וכטב"מים צריכים לדעת שהספק שלהם יודע לספק את הסחורה בכל מצב - גם עם משברים בשרשרת הייצור, גם עם עלייה במחירי המוצרים, גם עם בעיות במשלוחים. נקסט ויז'ן כבר חברה גדולה, עם כרית מזומנים גדולה, עם מלאי מספק, עם מספר ספקים לכל רכיב, עם פתרונות "לשעת חירום" והלקוחות בוטחים בה - לראיון המלא: יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק".    

מי שפחות מאמינים בה הם דווקא הגופים המוסדיים: אנליסט, ילין לפידות ואלטשולר שחם. אלו גופי אנליזה טובים, אבל הם לא היו במניה בתחילת הדרך וגם לא כעת. הם פספסו תשואה של אלפי אחוזים. מנגד, הפניקס ומור היו שם מההתחלה.

וצריך להבין - גוף מוסדי נבחן בהשקעות במניות ספציפיות. כל השאר לא באמת תלוי בניתוח שלו. ההבדלים בתשואות בין גופי ההשקעות נובעים מאלוקציה שונה במניות ואג"ח - אבל בסוף זה הימור כשמדובר על השקעות לטווח ארוך. אף אחד לא יודע באמת עם משקל של 62% במניות עדיף על 59%. אף אחד גם לא יודע אם תמהיל של 70% למניות בוול סטריט על פני 30% בת"א זה התמהיל הנכון. כלומר, האלוקצייה מלמעלה היא חשובה לתשואה, אבל זה עניין של גישה ואסטרטגיה שלא בשליטה. מה שכן בשליטה של הגוף המוסדי הוא המחקר ומציאת מניות כמו נקסט ויז'ן. כי אם הם משקיעים בה, זה מה שייתן להם את התשואה העודפת - את האלפא.

  

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה פורצת שיאים; מגה אור מזנקת 10%, קופמיוג'ן 10%, אלביט ב-5%

המדדים בשיאים חדשים ת"א 35 מוסיף 0.7% ת"א 90 מזנק 1.3%; אלביט מתחזקת אחרי שדיווחה אמש על אישור מהפרלמנט היווני; מגה אור מזנקת אחרי הערכות למו"מ עם אנבידיה על הקמת חוות שרתים; נקסט ויז'ן פתחה את השנה באיזור ה-55-60 בשווי שוק וכיום היא במקום ה-23 בשווי השוק בבורסה אחרי שזינקה כמעט פי 40 משווי ההנפקה שלה ב-2021 - מי הגופים שהשקיעו עוד בתחילת הדרך, מי הצטרפו באמצע ומי בכלל פספסו את הרכבת?

מערכת ביזפורטל |

מניות במוקד

סאני סאני תקשורת 0%   מעדכנת כי רשות המיסים דורשת ממנה לשלם כ-17.25 מיליון שקל, לפני ריביות והצמדה, בעקבות מחלוקת על אופן הטיפול בהוצאות מימון בשנים 2019-2023. לפי עמדת רשות המיסים, ההוצאות נבעו מהלוואות שנלקחו לצורך רכישת מניות פרטנר פרטנר 1.21%   , שנמכרו בהמשך בהפסד, ולכן אין להכיר בהן כהוצאה שוטפת אלא כהפסד הון שאינו מותר בניכוי מההכנסה. בסאני לא מקבלים את העמדה הזאת וטוענים שיש להם טענות מבוססות, ומתכוונים להגיש השגה על השומות. בשלב הזה החברה מציינת שלא ניתן לדעת איך יסתיים ההליך ומה תהיה חבות המס הסופית.

מגה אור מגה אור 10.69%   הדלפות לשוק הביאו לזינוק הבוקר אצל מגה אור אבל אחרי ההבהרה העליות מתמתנות. לפי הפרסומים אנבידיה מתקרבת להקמת חוות שרתים בהיקף חסר תקדים בישראל, במסגרת מו"מ מתקדם מול מגה אור לשכירת דאטה סנטר שמוקם במבוא כרמל. עלות הקמת תשתית המתקן, הכוללת מבנה, מערכות חשמל, קירור ואלקטרומכניקה, מוערכת בכ-1.5 מיליארד שקל, שבה ישאו שני הצדדים, כאשר בהמשך אנבידיה צפויה להשקיע סכום נוסף של כמה מיליארדי שקלים בציוד מחשוב, כך שההשקעה הכוללת תגיע לכ-4.8 מיליארד שקל. החווה, שתשתרע על כ-30 אלף מ"ר ותצרוך כ-64 מגה־ואט חשמל, צפויה להיות הגדולה בישראל, ותשמש את אנבידיה להצבת מחשב-על חדש שיתבסס על מעבדי Blackwell, לצד מעבדות פיתוח ומשרדים, ללא פעילות ללקוחות חיצוניים. במקביל, מגה אור הבהירה בדיווח לבורסה כי "תנאי העסקה טרם גובשו, אין ודאות לחתימה על הסכם מחייב, וכי בשלב זה לא מדובר בהתקשרות מהותית מבחינתה" שימו לב לפערים בין ההיקפים הגדולים לבין השפה הזהירה של הדיווח לבורסה, זה תזכורת עבורכם שלא כל סקופ מבשיל בהכרח לעסקה חתומה, ובטח שלא בטווח המיידי.

ג'ין טכנולוגיות ג'ין טכנולוגיות 1.86%   זינקה אתמול והנה (כמו שראינו בהרבה מקרים בחודשים האחרונים) הבוקר מגיע משהו שיכול להסביר את הקפיצה - ג'ין מדווחת על זכייה במכרז של מערך הדיגיטל הלאומי לפיתוח והטמעת יישומי בינה מלאכותית במוקדי שירות ממשלתיים. במסגרת ההתקשרות תספק החברה שירותי תכנון, פיתוח והטמעה של פתרונות AI ודאטה, כולל עבודה עם מודלי שפה גדולים על גבי תשתיות ענן, לתקופה של עד שנה. היקף ההתקשרות עומד על כ-1.36 מיליון שקל, עם אפשרות להרחבה לתקופת תחזוקה של עד שנתיים נוספות בתמורה לכ-758 אלף שקל נוספים. בחברה מציינים כי שיעור הרווחיות הצפוי תואם את הרווחיות הממוצעת בפעילותה, וכי הזכייה מחזקת את מעמדה כספקית פתרונות AI למגזר הציבורי, בין היתר על רקע סיווגה כספק מאושר במכרז Digitech במסגרת פרויקט נימבוס.

סאפיינס סאפיינס 0%   מגיעה היום אל סוף דרכה כחברה ציבורית. בתום המסחר תיגרע מניית החברה ממדדי הבורסה, כחלק מהשלמת עסקת המיזוג עם קרן ההשקעות האמריקאית אדוונט, שהפכה אותה לחברה פרטית לפי שווי של כ-2.5 מיליארד דולר. שער הגריעה ייקבע לפי מחיר של 43.5 דולר למניה, בהתאם לשער הדולר היציג.