פייסבוק תשתמש בלווין עמוס 6 - מניית חלל תקשורת מזנקת

פייסבוק ויוטלסאט ישתפו פעולה במיזם להנגשת אינטרנט לאפריקה וזאת בשימוש לווין עמוס 6
גיא בן סימון | (1)
נושאים בכתבה חלל תקשורת

הרשת החברתית פייסבוק תשתמש בשירותי לווין עמוס 6 של חלל תקשורת 3.41% הישראלית על מנת לספק אינטרנט לאיזורים נידחים באפריקה. הלווין עמוס 6 ישוגר במחצית השנה הראשונה של 2016 וצפוי להחליף את הלווין עמוס 2. 

מניית חלל תקשורת מטפסת כעת ביותר מ-10% בבורסה של תל אביב במחזור מסחר של 770 אלף שקל, לעומת מחזור יומי של 420 אלף שקל בממוצע בשנה האחרונה. 

פייסבוק יחד עם חברת הלווינים הצרפתית, יוטלסאט, חתמו על הסכם לשימוש בעמוס 6 כאשר החברות ישתמשו בנפרד בשירותי הלווין. מבחינתה של פייסבוק מדובר בפעם הראשונה שהיא משתמשת בשירותי לווין בחלל, והיא צפויה לפרוס רשת תקשורת לחיבור אינטרנט במקומות בהם אין נגישות כתוצאה מהיעדר תשתיות קרקעיות וסלולריות מספקות.

חלל תקשורת, שבשליטת קבוצת יורוקום-תקשורת, מפעילה 4 לווייני תקשורת ב-3 נקודות שמים. עמוס 2 ועמוס 3 פעילים באירופה ובמזה"ת, עמוס 5 באפריקה, אירופה והמזה"ת, ולווין עמוס 4 בדרום מזרח אסיה, רוסיה ואפריקה. עמוס 6 צפוי לכסות 14 מדינות באפריקה, אירופה והמזה"ת וצפוי להיות בשימוש כ-16 שנה.

ביום חמישי הקרוב חלל תקשורת צפויה לגייס כ-250 מיליון דולר (מיליארד שקל) בהנפקת אג"ח מסדרה יג' ו-יד' במח"מ של 5 שנים. לצד ההנפקה מערך בטוחות רחב, בין היתר, שעבוד ראשון על הלוויין עמוס 6. עלות לווין עמוס 6 הינה 300 מיליון דולר, ותמורת הגיוס תשמש לצורך פרעון הלוואות בסך 166 מיליון דולר, ולהשלמת פרויקט עמוס 6 שיתרת עלותו הינה בסך 84 מיליון דולר. עמוס 6 מבוטח בביטוח שיגור ועד גמר בדיקות הלווין במסלול ב-300 מיליון דולר. מחלוף שנה מהשיגור ועד 3 שנים מהשיגור הלווין מבוטח בסך של 173 מיליון דולר.

מארק צוקרברג, מייסד הרשת החברתית, פרסם פוסט בפייסבוק על שיתוף הפעולה. "אני נרגש להודיע על הפרויקט הראשון שלנו לאספקת אינטרנט מהחלל. במסגרת ניסיונות internet.org לקשר את העולם, אנו משתפים פעולה עם יוטלסטאט בשיגור לוויין שיקשר בין מיליוני בני אדם. במהלך השנה החולפת פייסבוק בחנה דרכים להשתמש בכלי טיס ולוויינים כדי לקשר בין אנשים המתגוררים באזורים נידחים, בהם לעיתים קרובות תשתיות הקישוריות המסורתיות נתקלות בקשיים ובלתי יעילות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פטריוט ישראלי יהודי 06/10/2015 10:57
    הגב לתגובה זו
    את זה התשקורת השמאלנית לא תפרסםמה פתאום לפרגן לעצמנוjQuery20305617148580495268_1444117924328??....
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: