לא אומר לא: פישר - "להיות שר האוצר? אני לא מקבל תפקיד שלא הציעו לי"

הנגיד מקיים בשעה זו מסיבת עיתונאים - "הבירוקרטיה מדאיגה אותי; אנחנו הופכים למדינה עם שם פחות טוב ביכולת לבצע עסקים"
לירן סהר | (13)

אמש הודיע באופן מפתיע נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר על פרישה, שנתיים לפני סיום הקדנציה. במסיבת עיתונאים שנערכה היום (ד' ), סיכם פישר את תקופת כהונתו.

"ביצענו רי-ארגון בבנק ישראל שהיה חשוב בזמן המשבר והיה רצון לנהל את המדיניות המוניטרית באופן יעיל לטובת המשק והאוכלוסייה ולשמור על יציבות מוניטרית ופיננסית", אמר פישר בפתח הדברים. "הנגיד הבא יהיה במצב יותר טוב מאשר אני הגעתי, אני עוזב בנק במצב טוב עם מערכת חזקה. המערכת החדשה של הממשל התאגידי בתוך המוסד הלאומי הזה היא מאוד חזקה."

"קשה לטפל במערכת קבלת ההחלטות בארץ"

פישר הביע דאגה מיכולת קבלת ההחלטות והבירוקרטיה במדינה ומשוק הדיור הדוהר - "עובדה מדאיגה היא שבסקרים בינלאומיים היינו במקום ה-26 ברמת הבירוקרטיה, כיום אנחנו במקום ה-38. במשק הבינלאומי התחרות היא ביחס למדינות אחרות, קשה לטפל בבעיות במערכת קבלת ההחלטות בארץ. הבעיה הנוספת היא שוק הדירות, בעיה שבנק ישראל, האוצר והממשלה יצטרכו לטפל בה. בנק ישראל יכל לטפל בצד הביקוש, אך הבעיה היא בצד ההיצע, כשמטפלים בו אז משפיעים על המחירים בכיוון השלילי."

פישר שיבח את פעילות פקידי הבנק בתקופת כהונתו - "עבדתי בלא מעט מוסדות בינלאומיים ואני יודע מהי מקצוענות וראיתי זאת כאן, בעיקר ובגדול במשך המשבר העולמי. בנק ישראל פעל ברמה מאוד גבוהה ויעילה, לא היו טעויות שאני זוכר, בכל מיני מקומות בהם יכלו לעשות טעויות מסוכנות הן לא קרו."

"הייתה תקופה בה תוך חמש שנים עבדתי עם ארבעה שרי אוצר, כעת עבדתי עם שר אוצר אחד יותר משלוש שנים. האוצר הוא גוף מקצועי, שמעתם אותי אומר לא מעט פעמים - חבל שיש לנו אוצר כל כך חזק, כל עוד לא יהיה במשרדים את היכולת לגבש את המדיניות שלהם ואחר כך להתמודד עם האוצר, זו בעיה. אנחנו צריכים את השליטה שהאוצר מביא בגיבוש המדיניות והשליטה על ההוצאות", טען פישר לגבי תיפקוד משרד האוצר במהלך תקופת כהונתו.

"הייתה לי ביקורת כלפי ראש הממשלה, אין מישהו מושלם"

לגבי יחס העם כלפיו, אמר פישר: "ברצוני להודות לגברת כהן מחדרה ולמקביל שלה בגדרה ולאלו שבאמצע. ההתייחסות של הציבור הישראלי אליי חיממה את הלב ואני מאוד גאה בזה ואני מודה לכולם גם על הביקורת שקיבלנו וגם על התמיכה שקיבלנו."

פישר התייחס ליחסיו עם ממשל נתניהו ולא חסך ביקורת על הגרעון שתפח - " יש לי אמון במה שהממשלה רוצה להשיג, אנחנו לא יודעים מי יהיה הצוות הכלכלי בממשלה החדשה, לא ידועה הקואליציה. אני יודע שנושא התקציב עומד בראש הרשימה של הנושאים הכלכליים שראש הממשלה והאוצר יודעים שהם צריכים לטפל בהם באופן רציני. לגבי הגירעון, בנק ישראל דיבר על כך ואמר שב-2013 תהיה בעיה בתקציב מאחר ושלושת היעדים - יעד הגירעון, הכוונות להמשיך להוריד שיעורי מס והגדלת ההוצאה הממשלתית, אמרנו את זה פעם אחרי פעם, באמצע השנה שעברה יצאנו לציבור. כשהתחלנו לפחד יצאנו לציבור וזה קרה בכנס קיסריה. אנחנו היועצים, לא מחליטים או מבצעים את התקציב, הייתי שמח לו הייתה לי יותר השפעה שם."

"הייתה לי ביקורת כלפי ראש הממשלה, אין מישהו מושלם, כולל אפילו בנק ישראל והנגיד שלו, יש לי גם ביקורת כלפי ההחלטות שלי ואני לא מתכוון לפרט. לראש הממשלה יש את מסגרת המחשבה שנדרשת לטיפול בבעיות. אני בטוח שכאשר הנגיד החדש יגיע שמהר מאוד יבינו שהוא או היא יכולים לנהל את הבנק. השווקים מתרגלים מהר מאוד ומבינים שלא בן אדם אחד מקבל את ההחלטות, בעיקר בתקופה זו של בנק ישראל", הוסיף פישר.

"קיוויתי שנשפץ את בניין בנק ישראל, אני לא חושב שהסכם השכר היה מושלם, מתקשים להשיג עובדים ברמה המקצועית, אך נתקן את זה", הסביר פישר לגביי היעדים שלא הצליח להשיג במהלך תפקידו. "את רוב הדברים שניסינו להשיג השגנו. אני לא יודע אם הצלחתי לשפר את איכות השיח הציבורי בארץ, זו הייתה אחת משאיפותיי."

"יש הגזמה ביחס למצב הכלכלי הנוכחי"

פישר נשאל אודות תוכניותיו לעתיד -"אני לא מקבל תפקידים שאף אחד לא הציע לי לקבל. סירבתי כמה פעמים לתפקיד שר האוצר, נפסיק כאן. לא הייתי עם משפחתי במשך 8 שנים, אז ניסע אליהם, אני מניח שבסוף נגור בשתי מדינות."

פישר נשאל אם במצב הכלכלי הנוכחי הקשה הוא תזמון נכון לפרידה - "לא ידעתי מה יקרה עד שיצאתי ממשרד ראש הממשלה אתמול. יש תמיד בעיות על המדף ואין עיתון שלא מוצא כל בוקר משבר בדרך, אני חושב שיש הגזמה ביחס למצב הנוכחי, הממשלה יודעת מה לעשות ביחס לתקציב, אני מניח ומקווה שהיא תהיה אחראית ובבעיית התקציב ניתן לתקן. ביחס לשוק הדיור הגיע הזמן שהממשלה תטפל בצד ההיצע, כל עוד שיעור הבנייה עמד על 40 אלף יח"ד ניתן היה לטפל בביקוש, אך כשהמספר יורד ל-30 אלף זה בעייתי. יש לי עוד 5 חודשים, לא ניתן לשוק הדיור לצאת משליטה, ננקוט בצעדים אם נצטרך."

"עמלות הבנקים ירדו 20% מאז כניסתי לתפקיד"

לגביי העיתוי הפוליטי של פרישתו, טען פישר כי "הדחייה של הודעת ההחלטה, ידעתי שאם אומר שבוע לפני הבחירות שאני מתכוון לפרוש יהיה רעש, ידעתי שגם אחר כך יהיה מישהו שיגיד שזה פוליטי, אך זה אישי ולא רק פוליטי. אנחנו הופכים להיות מדינה עם שם פחות טוב ביכולת לעשות כאן עסקים."

פישר נשאל לגביי עמלות הבנקים הגבוהות והשיב - "עמלות הבנקים ירדו ביותר מ-20% ב-5 השנים האחרונות, אנחנו רוצים שהעמלות יהיו הוגנות, אם נגיע למסקנה שעמלה מסויימת אינה הוגנת נשתמש בסמכות הפיקוח שלנו. אם הבנקים יצליחו להרוויח יותר על בסיס גידול ביעילותם אשמח, אך הם צריכים לקחת בחשבון את הלקוחות שלהם."

לסיכום אמר פישר: "אין לי תוכניות, אין לי תפקיד, אבל אני מתכוון להיות מעורב בחיים הציבוריים בארץ. מקווה שקולי ימשיך להישמע במוסדות השלטון."

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    איגי 30/01/2013 22:23
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה לפישר על מהלך הציוני מודל המאה 21, אני אישית לוקח על עצמי לשפר את השיח שלי כלפי חוץ, להתבטא בצורה מכובדת עניינית ולנסות תמיד לראות את כל מערך השיקולים ולא רק לקרוא כותרות ולמהר לבקר שוב תודה לפישר ומקווה שההילה והלך הרוח שלו ישפיעו על כולנו
  • 12.
    אנונימי 30/01/2013 21:41
    הגב לתגובה זו
    אולי הנגיד רוצה למנף את ההצלחה.אך אני מאמין שאין מצב של צמיחה תמידית .ככל שהצמיחה גוברת כך רמות השכר גודלות.לכן רבותי. עובדי המגזר הציבורי באו בדרישות של תוספות שכר.זה הוא אחד הסימפטומים של הגירעון .אז היכונו לצימצום אותו מגזר.כמו כן הפיטורים יובילו למיתון מתמשך.
  • 11.
    יהודה 30/01/2013 21:40
    הגב לתגובה זו
    מודים לך על השנים האחרונות, סטנלי
  • 10.
    כלכלן 30/01/2013 13:24
    הגב לתגובה זו
    אנשים עוד יקללו אותו שנים על בועת הנדלן שיצר בגלל ריבית נמוכה
  • 9.
    בא 30/01/2013 12:42
    הגב לתגובה זו
    פישל ,אתה לא לבן .ולא גבר .
  • 8.
    מנחם 30/01/2013 12:17
    הגב לתגובה זו
    הוא יחד עם כל המיגזר הציבורי חגגו ועדיין חוגגים!!!!!!(חברת חשמל,מקורות,עיריות,נמלים וכול').הכל בלןף רבותי,בורח בזמן!!
  • 7.
    אחת שמבינה א 30/01/2013 12:08
    הגב לתגובה זו
    אני אהיה הראשונה שאברך אותו על המינוי הזה, אין אדם יותר מתאים לתפקיד הזה. זה ממש תפור עליו וגם שיהיה לנו סופ סופ שר אוצר עם ידע כלכלי ולא סתם אחד כמו שטיינץ והבדיחה של ביבי שרוצה למנות את לפיד לשר האוצר.
  • 6.
    אנונימי 30/01/2013 11:55
    הגב לתגובה זו
    יש למדינה 75 מיליארד דולר רזרבות שאדון ביבי יקח משם את הכסף לגירעון ולא מהעם !!!!!
  • 5.
    ברוך שפטרנו (ל"ת)
    הכתום 30/01/2013 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מניות אפריקה נרכשות ע"י לבייב במחירי שוק (ל"ת)
    לח 30/01/2013 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אפריקה נרכשת ע"י לבייב במחירי שוק (ל"ת)
    לפני הנפקה 30/01/2013 11:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מי יודע מה ? 30/01/2013 11:35
    הגב לתגובה זו
    גם אני יודע זאת . ואיזה תנאים שם בבנק ממש הפקרות ? ?
  • 1.
    בקרוב חקירות נגד בנק ישראל. (ל"ת)
    עמירם מוזז 30/01/2013 11:21
    הגב לתגובה זו
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? האם זה הזמן למניות הנדל"ן?

מניות הבנקים, נובה, אלביט, המניות הדואליות ומניות האנרגיה המתחדשת

מערכת ביזפורטל |


הבורסה צפויה לפתוח את השבוע בירוק. המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי של 0.25%. Elbit Systems Ltd. 2.42%   תעלה בזכות ארביטראז' חיובי כ-1.75%, Nova Lifestyle -1.82%  תוסיף כמעט 2%. הנה רשימת המניות הכבדות (הקליקו לרשימת כל המניות הדואליות ופערי הארביטראז'):



הסיפור של היום יהיה כנראה הבנקים. ביום שישי פרסם הצוות הבין משרדתי שדן במיסוי על הבנקים את ההמלצות שלו. הוא ממליץ על מיסוי יתר בשל רווחי יתר, אך מסביר שמדובר בפעולה שדורשת את הדרג המדיני. הדרך למיסוי יתר היא ארוכה. אבל בהינתן אי הוודאות נראה שהסקור יסבול מתשואת חסר יחסית. 

בינתיים הבנקים, בנק ישראל, משרד התקציבים נגד המהלך. ולכן, לא ברור איך זה ייסגר, אבל זה יכול להעיק את מניות הבנקים בתקופה הקרובה. על פי הצוות,  יש הצדקה למס על רווחי היתר. הצוות קובע כי העלייה החדה בריבית בשנים האחרונות הובילה את הבנקים לרווחיות חריגה, בין היתר בשל מאפיינים מבניים של המערכת הבנקאית בישראל: ריכוזיות, תחרות מוגבלת, חסמי כניסה גבוהים, סיכון עסקי נמוך וסביבה רגולטורית תומכת.

הצוות מדגיש כי ההחלטה בידי הדרג המדיני אם יוחלט, בהתאם להמלצות להעלות את המיסוי, אזי, המודל המועדף הוא מס רווח דיפרנציאלי על רווחים חריגים, כלומר רווחים הגבוהים ביותר מ־50% מהממוצע המתואם של השנים 2018–2022 - תקופה שאופיינה בסביבת ריבית נמוכה. המס, לפי ההצעה, יהיה בהוראת שעה למספר שנים מוגבל. לדברי הצוות, מודל זה מאפשר לאזן בין הרצון למסות רווחי יתר לבין צמצום פגיעה אפשרית בתחרות, ביציבות המערכת ובוודאות העסקית.

בנק ישראל הביע התנגדות נחרצת למסקנות הדו"ח. נציג הבנק בצוות פרסם דעת מיעוט וטען כי מיסוי סקטוריאלי של הבנקים סותר את עקרונות היסוד של מערכת המס, עלול ליצור עיוותים במשק, לפגוע בוודאות העסקית ולהרתיע שחקנים חדשים - בניגוד למטרה של הגברת התחרות. עוד נטען כי אם יוחלט בכל זאת על הטלת מס, אין להחילו לפני ינואר 2027, ויש להגדירו מראש כמס זמני ומוגבל לשנה אחת בלבד.