שטרות מאתיים חדש
צילום: Istock

עמותה דתית גבתה מאות אלפים בלחץ - "עושק ולא תרומה"

שופט השלום בתל אביב קבע כי צעיר שהעביר לעמותת עטרת חכמים בחולון קרוב למחצית מכספי הירושה מאביו, בסכום כולל של כ-860 אלף שקל, פעל תחת לחץ כבד, עקבי ומתמשך מצד ראשי העמותה. בפסק הדין נקבע כי מדובר בעושק וכפייה ולא במתנה חופשית, ולכן יש להשיב לו את הכסף בערכים של היום - יותר ממיליון שקל. במקביל, נדחתה תביעה נגדית בסכום של 2.5 מיליון שקל שהגישה העמותה בגין לשון הרע

עוזי גרסטמן |

הסיפור הזה מתחיל לא בעולם המשפט היבש, אלא בחיים האישיים של צעיר שבחר לפנות אל דרך התשובה. לאחר שירות קרבי מלא בצה"ל, ובניסיון למצוא לעצמו נתיב חדש בחיים, הוא נחשף ב-2002 לעמותת עטרת חכמים בחולון, בראשות הרב חיים רבי ובנו הרב אליהו רבי. בתחילה הגיע לשיעורים מזדמנים, אך רק מ-2011 הוא החל לשקוע עמוק בעולמה של העמותה, עד שנהפך לאברך ולתלמיד בה. משם ואילך, כפי שיתואר בהמשך, נהפכו חייו לתלויים בהחלטות הרבנים ולדרישותיהם.

התובע סיפר לבית המשפט כי בתקופה זו החל להרגיש נתון ל"שטיפות מוח והפחדות". הוא תיאר כיצד במשך שנים, בכל שבוע ובכל שבת, הוא שמע דרשות שחזרו שוב ושוב על אותו מסר: מי שיתרום לעמותה יזכה לאריכות ימים, ומי שיימנע מכך - צפויות לו גזרות קשות ואסונות. "הרב חיים רבי אמר שמי שיתרום יחיה עד שהשיק האחרון ייפדה", העיד, והוסיף כי הרב אליהו רבי טען שמי שיעביר כספים יוכל למנוע מעליו גזרות רעות.

ההשפעה הזו קיבלה תפנית דרמטית ב-2017, כשלאחר מאבק משפטי ירש התובע כ-2 מיליון שקל מאביו המנוח. אז, לדבריו, הופעל עליו "מכבש לחצים" מצד אנשי העמותה, שהחלו לראות בו "פטרון העמותה". הם הגיעו לביתו לקבל צ'קים, דרשו להקדים תשלומים ואף שכנעו אותו להוסיף תרומות נוספות. בתוך כחודשיים בלבד, העביר התובע לעמותה סכום עתק של 860 אלף שקל - כמעט מחצית מכל הירושה שקיבל מאביו. "פעלתי מתוך פחד שאסונות יפלו עלי ועל משפחתי אם לא אתרום", הוא הסביר בעדותו.


הלחץ שלל מהאיש את שיקול דעתו


השופט גיא הימן, שדן בתיק, התרשם מאוד מאמינותו של התובע. "עדותו הותירה בי רושם של עדות מהימנה, שאינה מעוותת את תמונת הדברים ומתארת לאשורו את שאירע", הוא כתב בפסק הדין שפורסם, והוסיף כי ניכר היה כיצד הלחץ שהפעילו ראשי העמותה שלל ממנו את שיקול דעתו ואת הרצון החופשי שלו. "מן העדות עלה תהליך שקיעתו של אדם לתהום ההולכת ומתגבהת סביבו ונוטלת הימנו את כוחו להבחין בין טוב לבין רע, למצער בענייניו הכספיים".

בפסק הדין הדגיש השופט כי אף שמדובר לכאורה ב"תרומה", מבחינה משפטית מדובר בחוזה מתנה. אלא שכשמתנה ניתנת שלא מרצון חופשי, דינה להתבטל. הוא הסביר כי התובע פעל תחת כפייה ואיומים - גם אם לא פיזיים, הרי שהאמונה הדתית העמוקה שלו והאמון שהעניק לראשי העמותה הפכו את האיום ברצף אסונות כגזר דין ממשי. "לאדם מאמין, זהו איום מוחשי מאין כמותו", קבע השופט בהכרעתו. יתרה מכך, מצא השופט כי התקיימו גם יסודות עילת העושק שבחוק החוזים, מכיוון שהתובע ניצב בעמדת חולשה נפשית משמעותית - חרדות ממחלת הסרטן של אמו, פחדים מהמוות והפרעה טורדנית-כפייתית - וכל אלה נוצלו על ידי ראשי העמותה כדי להוציא ממנו סכומי כסף עצומים. "הדעת אינה סובלת את הדבר הזה. תחושת הצדק אינה יכולה להשלים עמו", הוא כתב בהחלטה נוקבת.

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

בין התרומות, ציין התובע כי הובטח לו גם כי בכספים שיתרום יבוצע שיפוץ בבית הכנסת, כולל התקנת מנורה לזכר אביו. אלא שבפועל, כך העיד, "זה לא המנורה שהוזמנה, אלא הנצחה קטנה, עששית פשוטה, שעלתה סכום מופקע". גם הרב אליהו רבי אישר בעדותו כי, "לא הותקנה מנורה מרכזית", וכי הכסף שולם בפועל אך לא נוצל למטרה שהובטחה. גם כאן קבע השופט כי מדובר לכל היותר במתנה נוספת שניתנה תחת לחץ, ולא בחוזה מחייב שנכבד.


"מוטב היה לתביעה הנגדית שלא תוגש"


העמותה, מצדה, לא הסתפקה בהגנה אלא הגישה תביעה נגדית כבדה, בסכום של לא פחות מ-2.5 מיליון שקל, בטענה כי התובע, אמו ואדם נוסף פרסמו לשון הרע נגדה. הם ייחסו להם אמירות קשות שלפיהן הרבנים "גנבים" ו"נוכלים". אלא שהשופט מצא כי התביעה הנגדית לוקה בחוסר פירוט קיצוני ואף בתביעה מופרכת מבחינת הסכומים. "מוטב היה לה, לתביעה הנגדית, שלא תוגש משתוגש", הוא כתב בחריפות בהכרעת הדין, והוסיף כי לא הובאו ראיות ממשיות לפרסומים הנטענים. התוצאה: התביעה הנגדית נדחתה מכל וכל.

קיראו עוד ב"משפט"

לבסוף קבע בית המשפט כי עמותת עטרת חכמים תחזיר לתובע את כל 860 אלף השקלים שתרם, בצירוף הצמדה וריבית - סכום שהגיע ליותר מ-1.1 מיליון שקל נכון להיום. בנוסף, היא חויבה לשלם הוצאות משפט ושכר טרחת עורכי דין בסכום כולל של יותר מ-180 אלף שקל. מנגד, גם התובעים שכנגד, העמותה והרבנים, חויבו לשלם לנתבעים שכנגד בתביעה הנגדית סכומים מצטברים של מאות אלפי שקלים כשכר טרחת עורכי דין. בפסק הדין סיכם השופט הימן וכתב כי, "חוזה-המתנה כמו לא נעשה אפוא והוא נעדר תוקף משפטי... לא זו בלבד שדבר בלחץ הזה, שנעשה בשם-שמיים, לא היה לשם-שמיים, אלא שעושק ייקרא לו".


מה הופך תרומה למתנה במובן המשפטי, ומדוע זה חשוב במקרה הזה?

המשפט הישראלי לא מכיר במעמד ייחודי של תרומה, ולכן כל תרומה נחשבת למעשה מתנה. המשמעות היא שחלות עליהן הוראות חוק המתנה ודיני החוזים הכלליים. במקרה הזה, כשהוכח שהתובע לא פעל מרצון חופשי אלא תחת לחץ ואיומים רוחניים, ראה בית המשפט במתנה חוזה פסול שאין לו תוקף.


כיצד בית המשפט הבחין בין אמונה דתית לגיטימית לבין ניצול פסול של אותה אמונה?

השופט הימן הדגיש שאין פסול בכך שאדם מקיים מצוות מתוך יראה. הבעיה מתחילה כשמנהיגי קהילה מנצלים את אותה אמונה כדי להפעיל עליו לחץ כבד ולהבטיח הבטחות כוזבות, כמו אריכות ימים או מניעת גזרות - בתמורה לתרומות כספיות. במצב כזה האמונה נהפכת לקרקע פוריה לעושק.


האם בית המשפט קבע שהתובע היה חסר כשירות משפטית או לא שפוי?

לא. השופט לא קבע שמצבו הנפשי של התובע שלל ממנו את היכולת המשפטית להבין את מעשיו. אך הוא כן הדגיש כי השילוב של פחדים, חרדות ובעיות אישיות יצר "חולשות דעת" שנוצלו על ידי העמותה. לכן ההתקשרות נחשבה כפויה ועושקת.


למה השופט לא הסתפק במסקנה של כפייה בלבד והוסיף גם עושק?

משום שהכפייה התייחסה ללחץ ולתחושת האיום שחווה התובע, ואילו העושק התייחס לכך שהעמותה ניצלה את חולשתו האישית ואת מצוקתו כדי להוציא ממנו סכומים חריגים ובלתי סבירים. הצירוף של שתי העילות הדגיש עד כמה פגום היה המהלך.


מה המשמעות של פסיקת ההשבה בערכים של היום?


מכיוון שהתרומות הועברו ב-2017, בית המשפט לא הסתפק בחיוב העמותה להחזיר את סכום הקרן, אלא הוסיף הצמדה וריבית על פי חוק. כך הגיע הסכום שנפסק ליותר ממיליון שקל, כדי שהעמותה לא תצא נשכרת מהעיכוב בהחזרת הכסף.


מדוע נדחתה התביעה הנגדית בסכום עתק של 2.5 מיליון שקל?

השופט קבע שהתביעה לוקה בחוסר פירוט, לא הציגה ראיות ממשיות לפרסומים נטענים בלשון הרע, והסכומים שנדרשו היו מופרכים ביחס למקובל בפסיקה. לכן הוא כתב כי מוטב היה שלא תוגש כלל, ודחה אותה מכל וכל.


מה ניתן ללמוד מהפסיקה הזו על תרומות לגופים דתיים או עמותות?

פסק הדין מדגיש כי גם תרומה דתית היא חוזה משפטי הכפוף לדיני החוזים. כשהיא ניתנת תחת לחץ, איומים או ניצול מצוקה, ניתן לבטלה ולהורות על השבת הכסף. המסר הוא שמערכת המשפט לא תאפשר ניצול של אמונה או מצוקה אישית לצורך גביית כספים.


במקרה אחר, בפסק דין מורכב של בית משפט השלום בפתח תקווה מאוקטובר 2024, נדונה תביעתה של אשה מבוגרת להשבת תרומה בסכום של 100 אלף שקל שהיא העניקה לישיבת נחלת התלמוד מאלעד, לטובת כתיבת ספר תורה. השופט אמיר לוקשינסקי-גל דן בשאלת השימוש בכספי התרומה ובטענת התובעת, כי כי היא הולכה שולל והוטעתה בכך שגרמו לה להאמין שהתרומה תיועד לכתיבת ספר תורה, ולא לצורך בניית בית כנסת - כפי שטענה הישיבה. הפרשה החלה ב-2019 כשהתובעת, אז בת 81, החליטה לתרום סכום משמעותי לישיבה במטרה לכתוב ספר תורה לעילוי נשמתה ולעוד אריכות ימים עבורה. היא העבירה את הסכום לאיש ציבור המקורב לישיבה, ששימש מתווך מטעמה, אך לאחר שהכספים הועברו התברר לה כי הם הושקעו במיזם לבניית בית כנסת, בניגוד לכוונתה. לטענת התובעת, במהלך הפגישה שבה נמסר הצ'ק הבנקאי לידי המתווך מטעם הישיבה, הובהר לו כי הכסף נועד לכתיבת ספר תורה בלבד. היא טענה כי לא הבינה שהתרומה תשמש לצורך אחר, וכי אם היתה יודעת זאת - לא היתה מעבירה את הכספים. בית המשפט נדרש להכריע אם היתה כאן הטעיה, טעות או חוסר הבנה שהובילה למעשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חוזה
צילום: PIXABAY

הבת דרשה לשמש אפוטרופוסית - מה קבע ביהמ"ש?

בתו של אדם בן 77 טענה כי אביה סובל מדמנציה, וכי אחיה לחצו עליו לבטל את ייפוי הכוח המתמשך שמינה אותה לקבל החלטות עבורו. בית המשפט בחן כמה חוות דעת של מומחים, ואף שמע את האיש עצמו בדלתיים סגורות - וקבע כי אין למנות לו אפוטרופוס: "יש לכבד את רצונו של האדם ולשמור על חירותו", כתבה השופטת בהכרעת הדין שלה

עוזי גרסטמן |


בית המשפט לענייני משפחה בקריות הכריע באחרונה במקרה רגיש במיוחד הנוגע לאדם בן 77, אלמן, המתגורר בבית אבות. אחת מבנותיו ביקשה למנות אותה כאפוטרופוס על ענייניו האישיים והרכושיים, בטענה שאביה סובל מירידה קוגניטיבית ואף אובחן כחולה דמנציה. לדבריה, אחיה לחצו על האב לבטל את ייפוי הכוח המתמשך שערך לטובתה. מנגד, יתר האחים התנגדו נחרצות וטענו כי האב כשיר לקבל החלטות בעצמו, וכי מאחורי בקשת האחות עומדת מטרה של שליטה וניסיון להתעשר על חשבון רכושו של האב. השופטת שירי היימן נדרשה לשאלה האם יש למנות לאדם אפוטרופוס, או שמא יש להותיר בידיו את חירותו לקבל החלטות. הכרעתה משרטטת קווים ברורים לגבי האיזון העדין בין שמירה על טובתו של אדם מבוגר לבין כיבוד רצונו וזכויותיו.

המבקשת, בתו הבכורה של האיש, טענה כי מצבו הרפואי הידרדר מתחילת 2023, וכי כבר במרץ באותה השנה ערך לטובתה ייפוי כוח מתמשך כדי להבטיח שתוכל לדאוג לו ללא צורך בהליכים משפטיים ומבלי להיאבק מול אחיה. בנובמבר 2024, כך לדבריה, ביטל האב את ייפוי הכוח, אך לא מיוזמתו אלא בעקבות לחץ שהופעל עליו על ידי יתר ילדיו. עוד הוסיפה הבת כי אביה מקבל החלטות שאינן לטובתו: החלפת מטפל סיעודי, המרת שעות טיפול בכסף, שינוי מיופה כוח בביטוח הלאומי ואף סירוב לצאת מבית האבות לטיפולים רפואיים שהיא קבעה לו. "האדם אינו מסוגל להבין את משמעות המסמכים עליהם הוא חותם", כתבה בבקשה, וביקשה לאסור על חתימתו על מסמכים נוספים. במהלך הדיון אף הציעה המבקשת כי ימונה גוף חיצוני כאפוטרופוס, אם לא היא עצמה, תוך שמירה על האינטרס של אביה. היא הטילה ספק באמינות חוות הדעת הפסיכיאטרית שהציגו אחיה, וטענה כי, "ד"ר גרינברג הסתמכה על נתונים חלקיים ומגמתיים".

האחים מצדם, טענו כי הבקשה חסרת בסיס וכי אביהם אינו זקוק כלל לאפוטרופוס. לטענתם, מאחורי המהלך עומד ניסיון חוזר של אחותם לשלוט בחיי ההורים. הם אף הזכירו מקרה מן העבר, שבו פעלה המבקשת מול אמם המנוחה בדרך דומה, עד שבית המשפט הוציא נגדה צו הגנה שהורה להתרחק מהאם. לטענת האחים, "האחות מפעילה לחצים על האב ופוגעת בחייו", וכי מדובר ב"דפוס התנהגות חוזר ונשנה". לדבריהם, חוות הדעת הרפואיות שהוגשו מצביעות על כך שהאב סובל מירידה קוגניטיבית קלה בלבד, אך תפישת המציאות שלו תקינה, כושר השיפוט שלו במצב טוב והוא מסוגל לנהל את ענייניו.

חוות הדעת הרפואיות: ירידה קוגניטיבית אך לא אי־כשרות

בפני בית המשפט הוצגו ארבע חוות דעת רפואיות. הראשונה, פסיכיאטרית מ-2023, קבעה כי האב "בשלבים ראשונים של תהליך דמנטי" אך כשיר לחתום על צוואה וייפוי כוח מתמשך. חוות דעת גריאטרית נוספת מאותה שנה הצביעה על "תמונה של דמנציה מלווה בהפרעות התנהגות", אך גם היא לא המליצה על מינוי אפוטרופוס. שתי חוות הדעת שהציגו האחים, מ-2024, חיזקו את התמונה: ד"ר נפאע ציין כי מדובר ב"דמנציה בדרגה קלה", אך הדגיש כי "האדם יכול לקבל החלטות על עצמו אם כי תשוש מבחינה תפקודית". ד"ר גרינברג קבעה כי ציון המבחן הקוגניטיבי של האב היה 27 מתוך 30, וכי "יש לו יכולת קוגניטיבית מספקת לחתום על מסמכים משפטיים, בוחן מציאות ושיפוט תקינים". בית המשפט קבע כי אף אחת מהחוות לא מצביעה על צורך במינוי אפוטרופוס. "בכולם צוין תהליך דמנטי קל וירידה קוגניטיבית שאינה עולה כדי אי כשרות", כתבה השופטת היימן.

העמדה המקצועית המשמעותית ביותר היתה של עובדת סוציאלית לסדרי דין, שנפגשה עם האב, שוחחה עמו ואספה מידע ממוסדות שונים. בתסקיר שהוגש בינואר 2025 נכתב כי, "מדובר בקשיש עם תחילתה של ירידה קוגניטיבית קלה ולאור מצבו הרפואי כיום התרשמתי כי הוא אינו זקוק למינוי אפוטרופוס בעבורו". העובדת הסוציאלית הוסיפה כי, "שיפוטו ובוחן המציאות שלו תקינים", וציינה כי מצבו אף השתפר לאחר שהופסקו תרופות מרובות שנטל בעבר. גם עובדת סוציאלית המתמחה באלימות במשפחה, שטיפלה במשפחה בעבר, העידה כי כיום מצבו של הקשיש יציב, וכי הוא צלול יותר משהיה בעבר.