שטרות כסף תקציב עבודה מאתיים שקל
צילום: Istock

תרמה 100 אלף שקל לישיבה - ותבעה לקבל את הכסף בחזרה

אשה בת 86 תרמה לפני כמה שנים כסף לטובת כתיבת ספר תורה לישיבת נחלת התלמוד. ואולם לאחר שגילתה שהכסף שימש לבניית בית כנסת, היא דרשה לקבלו בחזרה. השופט קבע כי חוסר הבירור לגבי מטרת התרומה, בייחוד לאור הצורך לתעד תרומות בצורה מסודרת, מצביעים על מחדל
עוזי גרסטמן | (6)

האם הייעוד של תרומה חייב להישמר, או שחלקו של התורם מסתיים ברגע שהעביר את הכסף? בפסק דין מורכב של בית משפט השלום בפתח תקווה, נדונה תביעתה של אשה מבוגרת להשבת תרומה בסכום של 100 אלף שקל שהיא העניקה לישיבת נחלת התלמוד מאלעד, לטובת כתיבת ספר תורה. השופט אמיר לוקשינסקי-גל דן בשאלת השימוש בכספי התרומה ובטענת התובעת, כי כי היא הולכה שולל והוטעתה בכך שגרמו לה להאמין שהתרומה תיועד לכתיבת ספר תורה, ולא לצורך בניית בית כנסת - כפי שטענה הישיבה.

הפרשה החלה ב-2019 כשהתובעת, אז בת 81, החליטה לתרום סכום משמעותי לישיבה במטרה לכתוב ספר תורה לעילוי נשמתה ולעוד אריכות ימים עבורה. היא העבירה את הסכום לאיש ציבור המקורב לישיבה, ששימש מתווך מטעמה, אך לאחר שהכספים הועברו התברר לה כי הם הושקעו במיזם לבניית בית כנסת, בניגוד לכוונתה.

למתווך הובהר שהכסף מיועד רק לכתיבת ספר תורה צילום: Istock

לטענת התובעת, במהלך הפגישה שבה נמסר הצ'ק הבנקאי לידי המתווך מטעם הישיבה, הובהר לו כי הכסף נועד לכתיבת ספר תורה בלבד. היא טענה כי לא הבינה שהתרומה תשמש לצורך אחר, וכי אם היתה יודעת זאת - לא היתה מעבירה את הכספים. בית המשפט נדרש להכריע אם היתה כאן הטעיה, טעות או חוסר הבנה שהובילה למעשים.

כתיבת ספר התורה היא בעלת משמעות רבה לתובעת

התובעת טענה כי ביקשה לתת את התרומה מתוך כוונה ספציפית שהיא תשמש לכתיבת ספר תורה - דבר שבעיניה הוא בעל משמעות רוחנית גבוהה. היא התייחסה לתרומה כצעד חשוב עבורה, שנועד לשמר את זכרונה ומורשתה לדורות הבאים. היא טענה כי התרומה הוענקה תחת הבטחה מסוימת שלא קוימה, והוסיפה כי לא היתה מסכימה להעביר את התרומה אלמלא ההסכמה למטרה זו.

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

מנגד, הישיבה טענה כי לתובעת נמסר שהכסף ישמש לבניית בית כנסת ולא לכתיבת ספר תורה. המתווך, מצדו, העיד כי כשפגש את התובעת והבהיר לה את מטרת התרומה, היא נתנה את הסכמתה לשימוש בכסף לצורכי הבנייה של בית הכנסת. לטענתו, היתה הבנה מלאה מצדה של התובעת, והיא אף אישרה לו לעשות שימוש בכספים כראות עיניו.

השופט לוקשינסקי-גל קבע כי המתווך פעל מטעם הישיבה והיה מורשה לפעול כשלוח שלה בכל הנוגע לגיוס תרומות. בית המשפט הדגיש כי על פי סעיף 1(ב) לחוק השליחות, פעולתו של השלוח כמוה כפעולה ישירה של השולח, קרי הישיבה, ולכן האחריות המשפטית להסכמה בין התובעת לשלוח היא באחריותה הישירה של הישיבה. במלים אחרות, "שלוחו של אדם כמותו", ולכן על הישיבה מוטלת האחריות לשימוש בכספי התרומה בהתאם להבנות שהיו או שלא היו בין הצדדים.

קיראו עוד ב"משפט"

בית המשפט בדק את הראיות והעדויות שהוצגו, ובהן פרוטוקולים של הבנק שתיעדו את שיחתה של התובעת עם פקידות הבנק. בפרוטוקולים נרשם במפורש כי התובעת אמרה לפקידות הבנק שהתרומה נועדה לכתיבת ספר תורה. בתיעוד נכתב כי "התובעת התעקשה כי רצונה להקדיש את התרומה לספר תורה בלבד, על מנת שלא יישארו כספים בחשבון אותם יכול בנה לקחת". בית המשפט התייחס לתיעוד זה כראיה משמעותית לכך שהתובעת לא היתה מעוניינת בתרומה למטרה אחרת.

לאחר שבחן את העדויות, הסיק בית המשפט כי גם אם נתן השלוח לתובעת רושם שהתרומה מיועדת לבית כנסת, היתה כאן טעות מהותית בתפישת התובעת את מטרת התרומה. לפי סעיף 14 לחוק החוזים, כשאדם מתקשר בחוזה מתוך טעות והצד השני ידע או היה עליו לדעת על כך, רשאי אותו צד לבטל את החוזה. במקרה זה, קבע השופט כי מדובר בטעות יסודית, והישיבה צריכה היתה להבין שמטרת התרומה לא היתה בניית בית כנסת.

הישיבה לא נהגה באחריות הנדרשת

השופט ציין כי הישיבה, כעמותה מוסדרת הפועלת על בסיס תרומות, היתה מחויבת לנקוט אמצעי זהירות מוגברים ולאמת את מטרת התרומה בצורה פורמלית ומסודרת - בייחוד כשמדובר בתרומה גדולה מאדם מבוגר. בית המשפט הדגיש כי "עצימת העיניים" של הישיבה וחוסר הבירור אודות מטרת התרומה, בייחוד לאור הצורך לתעד תרומות בצורה מסודרת, מצביעים על מחדל מצדה, בכך שלא נהגה באחריות הנדרשת.

בפסק' הדין שפרסם, כתב השופט כי "הישיבה חייבת היתה לברר באופן פוזיטיבי ומפורש מהו רצונה של התורמת, ולפחות לתעד זאת בצורה ברורה". כלומר הישיבה אחראית לעמימות שנוצרה סביב מטרת התרומה, ולכן עליה לשאת באחריות לנזק הראייתי שנגרם בשל כך.

בהחלטתו, קבע השופט כי התובעת זכאית להשבת כספי התרומה בסכום כולל של 100 אלף שקל, כולל הפרשי הצמדה וריבית ממועד התשלום ועד למועד השבת הכספים בפועל. בנוסף, הישיבה חויבה בתשלום הוצאות ושכר טרחת עורך דין לתובעת. השופט הבהיר כי ההחלטה אינה כוללת פיצוי על נזק לא ממוני, מכיוון שלא הוכח נזק שכזה.

פסק דין זה מעורר סוגיות רחבות יותר בתחום דיני השליחות והחוזים, ובעיקר סביב האופן שבו על עמותות ומוסדות ציבוריים לנהל את נושא גיוס התרומות בצורה שקופה ומקצועית. במקרה הזה, ההנחיה שניתנה לשלוח לגיוס התרומות ללא תיעוד ברור של מטרות התרומה, העלתה שאלות אודות אחריותו של המוסד במקרה של אי הבנה עם התורם.

בנוסף, פסק הדין מחדד את הצורך בגיבוש נהלים מסודרים לתיעוד והבהרה של מטרות התרומה - דבר שעשוי להוות תקדים עבור עמותות נוספות. השופט לוקשינסקי-גל חידד את החשיבות של תיעוד ברור ומסודר בעסקות המערבות תרומות נכבדות, בייחוד במקרים שבהם מדובר באנשים מבוגרים או בתורמים שאינם בקיאים בפרטי ההסכמים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    זכתה גם ככה באריכות ימים, זכות גדולה (ל"ת)
    יש כאלו שאין להם זכו 03/11/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לא לתרום לישיבות שלא יעשו תורתם קרדום לחפור בו (ל"ת)
    ותזכו למצוות 31/10/2024 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אז בנוסף לבית הכנסת שיכתבו לה ספר תורה בנוסף.פשוט. (ל"ת)
    שי.ע 30/10/2024 12:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה 30/10/2024 09:33
    הגב לתגובה זו
    בניית בית כנסת מצווה גדולה שמזכה רבים
  • 2.
    הדת הממומסדת זה עסק כספי שמוכר רוחניות בגרוש (ל"ת)
    לכל התמימים 30/10/2024 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוצצי דם (ל"ת)
    Bill Hwang 30/10/2024 09:04
    הגב לתגובה זו
דיור מוגן קשישה מבוגר זקנה הליכון
צילום: Istock

צוואת הסבתא בת ה-97 נפסלה - וזו הסיבה לכך

שופטת בית המשפט לענייני משפחה קבעה כי צוואתה של האשה, עיוורת וחירשת, שנערכה לטובת נכדה ששימש כנהגה - פסולה. הפגמים הצורניים, הספקות בכשרותה, המעורבות המשמעותית של הנהנה, והיעדר יכולת ההוכחה שידעה על מה חתמה, הובילו למסקנה אחת. בפסק הדין נכתב: "נותר ספק ממשי שהצוואה משקפת את רצונה החופשי והאמיתי של המנוחה"

עוזי גרסטמן |

בוקר אחד בראשית פברואר 2017 הובאה אשה ירושלמית כבת 97 אל משרדו של עורך דין מוכר בעיר. השנים הארוכות והקשות שעברה - עלייה מעיראק בשנות החמישים, התאלמנות מוקדמת, גידול שתי בנות בעוני ובמאמץ מתמיד - כבר הותירו בה את חותמן. היא לא ידעה קרוא וכתוב, ראייתה לקתה עד שהוגדרה עיוורת, שמיעתה היתה ירודה והיא תלויה בעזרת הליכון כדי להתנייד. באותם ימים כבר כמעט שלא יצאה מביתה. הפגישה שנערכה באותו משרד תוליך אותה אל מסמך אחד - צוואה, שלימים תיהפך למוקד מאבק משפחתי ומשפטי עיקש, שבסופו הכרעה תקדימית.

הנכד, שהיה גם הנהג הקבוע שלה ומי שליווה אותה לכל מקום, ביקש לקיים את הצוואה. בתה של המנוחה, שהיא דודתו, התנגדה לקיומה. מאחורי ההתנגדות לא עמד רק כאב משפחתי, אלא שורה של טענות כבדות משקל: פגמים צורניים בצוואה, שאלות בדבר כושרה של האם לחתום עליה, מעורבות עמוקה של הנהנה בהכנתה, ותמונה רפואית ותפקודית שהציבה סימני שאלה קשים סביב יכולת גמירת הדעת של המנוחה.

בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, מפי השופטת אורית בן דור ליבל, בחן במשך חודשים ארוכים את העדויות, המסמכים, חוות הדעת והקשרים המשפחתיים, ובסופו קבע בפסק דין מקיף כי הצוואה פסולה. בסיכומו של דבר הסבתא, שהיתה בת 97 בעת עריכתה לפי הרישום, לא הוכח שידעה מהו המסמך שעליו חתמה, לא נאמרה בפניה הצהרה כנדרש, העדים לא אישרו את שנדרש מהם, והנהנה - הנכד - היה בעל מעורבות עמוקה מדי בכל שלבי הכנת המסמך. הצוואה, כך נקבע, אינה יכולה לשקף את רצונה החופשי.

הפגמים בצוואה לא היו שוליים

הסיפור מתחיל בקביעה בסיסית שמנחה את דיני הירושה: כיבוד רצון המת. אלא שכפי שמזכירה השופטת בתחילת פסק הדין, הכלל הזה אינו מוחלט. לעתים אותות המציאות מצביעים על כך שהמסמך המוצג כמבטא את רצון המצווה אינו אלא צל של רצון, או תוצר של פגמים חמורים. "צוואה שיש בה פגם מבחינת הצורה אינה נהנית עוד מהחזקה שהיא משקפת את רצונו החופשי", ציינה השופטת. במקרה הזה הפגמים לא היו שוליים כלל - הם עמדו בלב ההכרעה.

בפסק הדין נכתב כי הצוואה לא כללה את אישור העדים לכך שהמצווה הצהירה בפניהם שזו צוואתה - פגם שהפסיקה רואה בו פגם צורני מובהק, שמעביר את נטל ההוכחה לכתפי מבקש הקיום. "על התובע מוטל הנטל להוכיח את היסוד העובדתי", קבעה השופטת בהחלטתה, "שהמנוחה הצהירה בפני העדים שזו צוואתה קודם לחתימה עליה". אלא שהתובע לא הצליח לשכנע בכך. לא העדים, לא המסמכים, ולא התצהירים תמכו בטענה שהמנוחה כלל אמרה את המלים האלה.

דיור מוגן קשישה מבוגר זקנה הליכון
צילום: Istock

צוואת הסבתא בת ה-97 נפסלה - וזו הסיבה לכך

שופטת בית המשפט לענייני משפחה קבעה כי צוואתה של האשה, עיוורת וחירשת, שנערכה לטובת נכדה ששימש כנהגה - פסולה. הפגמים הצורניים, הספקות בכשרותה, המעורבות המשמעותית של הנהנה, והיעדר יכולת ההוכחה שידעה על מה חתמה, הובילו למסקנה אחת. בפסק הדין נכתב: "נותר ספק ממשי שהצוואה משקפת את רצונה החופשי והאמיתי של המנוחה"

עוזי גרסטמן |

בוקר אחד בראשית פברואר 2017 הובאה אשה ירושלמית כבת 97 אל משרדו של עורך דין מוכר בעיר. השנים הארוכות והקשות שעברה - עלייה מעיראק בשנות החמישים, התאלמנות מוקדמת, גידול שתי בנות בעוני ובמאמץ מתמיד - כבר הותירו בה את חותמן. היא לא ידעה קרוא וכתוב, ראייתה לקתה עד שהוגדרה עיוורת, שמיעתה היתה ירודה והיא תלויה בעזרת הליכון כדי להתנייד. באותם ימים כבר כמעט שלא יצאה מביתה. הפגישה שנערכה באותו משרד תוליך אותה אל מסמך אחד - צוואה, שלימים תיהפך למוקד מאבק משפחתי ומשפטי עיקש, שבסופו הכרעה תקדימית.

הנכד, שהיה גם הנהג הקבוע שלה ומי שליווה אותה לכל מקום, ביקש לקיים את הצוואה. בתה של המנוחה, שהיא דודתו, התנגדה לקיומה. מאחורי ההתנגדות לא עמד רק כאב משפחתי, אלא שורה של טענות כבדות משקל: פגמים צורניים בצוואה, שאלות בדבר כושרה של האם לחתום עליה, מעורבות עמוקה של הנהנה בהכנתה, ותמונה רפואית ותפקודית שהציבה סימני שאלה קשים סביב יכולת גמירת הדעת של המנוחה.

בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, מפי השופטת אורית בן דור ליבל, בחן במשך חודשים ארוכים את העדויות, המסמכים, חוות הדעת והקשרים המשפחתיים, ובסופו קבע בפסק דין מקיף כי הצוואה פסולה. בסיכומו של דבר הסבתא, שהיתה בת 97 בעת עריכתה לפי הרישום, לא הוכח שידעה מהו המסמך שעליו חתמה, לא נאמרה בפניה הצהרה כנדרש, העדים לא אישרו את שנדרש מהם, והנהנה - הנכד - היה בעל מעורבות עמוקה מדי בכל שלבי הכנת המסמך. הצוואה, כך נקבע, אינה יכולה לשקף את רצונה החופשי.

הפגמים בצוואה לא היו שוליים

הסיפור מתחיל בקביעה בסיסית שמנחה את דיני הירושה: כיבוד רצון המת. אלא שכפי שמזכירה השופטת בתחילת פסק הדין, הכלל הזה אינו מוחלט. לעתים אותות המציאות מצביעים על כך שהמסמך המוצג כמבטא את רצון המצווה אינו אלא צל של רצון, או תוצר של פגמים חמורים. "צוואה שיש בה פגם מבחינת הצורה אינה נהנית עוד מהחזקה שהיא משקפת את רצונו החופשי", ציינה השופטת. במקרה הזה הפגמים לא היו שוליים כלל - הם עמדו בלב ההכרעה.

בפסק הדין נכתב כי הצוואה לא כללה את אישור העדים לכך שהמצווה הצהירה בפניהם שזו צוואתה - פגם שהפסיקה רואה בו פגם צורני מובהק, שמעביר את נטל ההוכחה לכתפי מבקש הקיום. "על התובע מוטל הנטל להוכיח את היסוד העובדתי", קבעה השופטת בהחלטתה, "שהמנוחה הצהירה בפני העדים שזו צוואתה קודם לחתימה עליה". אלא שהתובע לא הצליח לשכנע בכך. לא העדים, לא המסמכים, ולא התצהירים תמכו בטענה שהמנוחה כלל אמרה את המלים האלה.