עדיין אין רכבת קלה, וכבר חושבים על מטרו
מינהל התכנון השיק את תמ"א 70 - פיתוח המטרו במטרופולין תל אביב, אבל תכנון לחוד ומציאות לחוד - הדרך עוד ארוכה; מה כוללת תכנית התשתית הגדולה בישראל?
תכנית התשתית הגדולה בישראל יוצאת לדרך. המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה ברוב קולות הכנת תכנית מתאר למערכת המטרו בגוש דן, תמ"א 70, המקודמת במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) במינהל התכנון.
מטרת התכנית להגביר נסיעות בתחבורה הציבורית בהתאם ליעד האסטרטגי שנקבע במסמך המדיניות הארצי ל-250 עליות לתושב בשנה ובממוצע 40% נסיעות. משך העבודות צפוי להיארך כעשור, וכאמור, בשלב זה מדובר בתכנון בלבד.
במסגרת הפרויקט מתוכננים שלושה קווי מטרו באורך כולל של 140 ק"מ ו-105 תחנות המשרתות 23 רשויות מקומיות. תכנית התמ"א צפויה לכלול גם הוראות להכנת תכניות מקומיות במרחב התחנות כדוגמת עירוב שימושים במתחמי הדפו.
קווי המטרו הם חלק ממערכת להסעת המונים המתוכננת ונבנית בימים אלו במטרופולין תל אביב, באמצעות הרכבת הפרברית, הרכבת התחתית (מטרו), הרכבת הקלה ומערכת אוטובוסים רבי קיבולת בנתיבים ייעודיים (BRT - Bus Rapid Transit). זאת בנוסף למערך התחבורה הציבורית הקיים.
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"למערכת המטרו המקודמת פוטנציאל אדיר לפיתוח מקיים של הסביבה הבנויה. התחנות לאורך קווי המערכת, שהן בגדר משאב יקר, יכולות להפוך למוקדים של פעילות עירונית ולממש הלכה למעשה את מדיניות התכנון הארצית, המבקשת לעבות ולצופף את המרקם העירוני הקיים", כך נכתב בדברי ההסבר לתכנית.
תוואי הקווים נקבע לפי שלושה "מסדרונות ביקוש":
קו M1 בציר צפון דרום באורך כולל של 76 ק"מ ו-59 תחנות. הקו ישרת 12 רשויות: הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה, הוד השרון, תל אביב, חולון, ראשל"צ, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד.
קו M2 בציר מזרח מערב באורך כולל של 23 ק"מ ו-23 תחנות. הקו ישרת 7 רשויות: חולון, ת"א, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה.
- מתחם "העלייה השנייה" בחיפה מתקדם: כמה תעלה דירה?
- צפי להכנסות של כ-1.06 מיליארד שקל: פרויקט לה גוארדיה של אנשי העיר מתקדם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
קו M3 בצורת חצי טבעת שיחבר בין כל קווי הרשת. אורכו כ-40 מ"ר והוא יכלול 24 תחנות. הקו ישרת 12 רשויות: הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שמואל, פתח תקווה, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ושלוחה לנבת"ג.
מפת התכנית:
מקור: מינהל התכנון
בהתייחס לתכנית, אמרה דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון כי "ההתרחשות האורבנית בגוש דן הולכת לקרות סביב המטרו. התחנות בהן יהיה את הקישוריות בין מספר מערכות הסעת המונים- רכבת קלה, מטרו, רכבת כבדה, אוטובוסים, יהוו את העוגנים המרכזיים של מטרופולין תל אביב. כבר היום אנו מזהים את המקומות שהם ליבת ההתרחשות העירונית והמטרו יעצים זאת עוד יותר. בנוסף, אנו מזהים גם מקומות שהפיתוח טרם הגיע אליהם, שם אנחנו רוצים אינטנסיביות גדולה יותר ועירוב של שימושים- מגורים, תעסוקה, מסחר, מבני ציבור שיגיעו עם המטרו. התמ"א תקבע את עוצמות הפיתוח ולא ניתן יהיה לקבל את האינטנסיביות של זכויות הבנייה ללא קשר למטרו".
עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובניה, נדל"ן והתחדשות עירונית, מסר כי "התכנית למטרו היא תכנית חשובה, היקפית וראויה ויש לקדמה בהקדם. לשם כך הוקמה הות"ל, הועדה לתשתיות לאומיות, שהינה חלק מהמועצה הארצית. עם זאת, היתרון והחיסרון של הות"ל הינם שמדובר בערכאה אחת שבה הכל נולד וגם מאושר, אין היררכיה של ועדות. הדבר דומה לדיון בבית המשפט העליון, ללא שנבחן קודם בערכאות הנמוכות יותר. מכאן, שניהול הליך מעין זה במועצה הארצית לא מאפשר התנגדויות ובחינת תכנית בהיקף כזה גדול ובירור נקודתי ברמת החלקה.
הבעיה הגדולה ביותר, שבאה לידי ביטוי גם בתכניות שאושרו לרכבת הקלה בשנים האחרונות, היא שאין חובה לתת הודעות אישיות לבעלי הזכויות, כך שיש בעלי זכויות רבים מאד שאינם מודעים לכך שהמטרו צפוי לעבור על או מתחת לחלקותיהם, ועלולים לאחר את המועדים להגשת בקשה לתביעת פיצויים".
- 7.למה הוציאו את ראש העין מהקו התכלת? אפסים (ל"ת)אחד 29/04/2020 12:08הגב לתגובה זו
- 6.מחוז שלם זועק לתחצ 10/01/2020 12:23הגב לתגובה זוראשונים, עד מישהו במשרד התחבורהייבשו אותה, אח"כ ביטלו את הקו החום ועוד 20-30 שנים אולי אולי יהיה משהו דחוק ולא מספיק, כנראה שלא סופרים מאות אלפים ועוד כמה מאות אלפים שיצטופפו באזור בשנים הקרובות...
- 5.אמנון 09/01/2020 17:57הגב לתגובה זובשביל לחסוך סכום כסף היום. הם הפוכים פרוייקט יקר אך דרוש לכזה שלא לא ישיג את המטרה ויהפוך ללא רלוונטי תוך שנים ספורות.
- 4.לירון 09/01/2020 16:19הגב לתגובה זומי הלך לישון בעירייה ולא חשב על זה?
- 3.למה לא עשו את זה מלכתחילה במקום רכבת הקללה (ל"ת)מיקי 09/01/2020 08:43הגב לתגובה זו
- 2.מי שהיה שם 08/01/2020 18:40הגב לתגובה זוהם פשוט התנגדו למטרו, ועצרו את המהלך. כולם קודמו ואנחנו נשארנו עם רכבת קלה ולא מתאימה
- 1.דירה = קורת גג 08/01/2020 17:27הגב לתגובה זודירה = קורת גג
- דירה=הוצאות 08/01/2020 18:13הגב לתגובה זויש איזה כתבה ואתר שאתה לא נמצא בו? אתה בכל מקום עם תגובה כזו, חבל על הביטים

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?
זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם".
רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו.
הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.
למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.
פרויקט העליה השניה חיפה, הכשרת הישוב ובית וגג. קרדיט: סטודיו 84מתחם "העלייה השנייה" בחיפה מתקדם: כמה תעלה דירה?
הכשרת הישוב ובית וגג לקראת היתר בנייה להקמת מעל 700 דירות; הפרויקט בבת גלים, כולל 10 בניינים; בנוסף, יוקמו יחידות מסחר, לצד גני ילדים ופארקים ירוקים; כמה עולה דירה?
הכשרת הישוב הכשרת הישוב 2.12% התחדשות עירונית ובית וגג בית וגג 0.67% יזמות ונדל"ן מדווחות על יציאה לדרך של פרויקט הענק בחיפה ומעדכנות על קבלת היתר הריסה והיתר בנייה מלא בתנאים עבור הפרויקט בשכונת בת גלים בעיר. במסגרת פרויקט פינוי-בינוי במתחם 'העלייה השנייה', יהרסו 17 בניינים קיימים עם 176 דירות, וייבנו במקומן מעל 700 דירות חדשות ו-16 יחידות מסחר בשטח כולל של 1,200 מ"ר במתחם המשתרע על פני 12.5 דונם ברחובות שרל לוץ והעלייה השנייה בעיר, בסמיכות לתחנת הרכבת 'חיפה בת גלים'. המחיר לדירה ממוצעת יעמוד, על פי בדיקת ביזפורטל על כ-3 מיליון שקל.
להערכת בית וגג, היתר הבניה המלא צפוי להתקבל במהלך הרבעון השלישי של שנת 2026, ולאחריו יחלו עבודות הקמת הפרויקט. להערכת הנהלת החברה הקמת הפרויקט צפויה
להתחיל בסוף 2026 - תחילת 2027. גורמים המעורים בפרטים אומרים כי חלק מהבניינים יגיעו לסיום תוך 3 שנים והשאר תוך כ-4 שנים.
המתחם החדש יכלול 10 בנייני מגורים חדשים, בהם מגדלי מגורים בגובה של עד 34 קומות וזאת לצד בינוי מרקמי של עד 10 קומות, הכוללים גם שטחי מסחר בקומת הקרקע. במסגרת הפרויקט יוקמו גם גני ילדים, פארקים ירוקים וחניון תת קרקעי ועילי. תמהיל הדירות צפוי להיות מגוון ויכלול דירות של 2 ועד 6 חדרים, ביניהן דירות גן עיליות, דירות מיוחדות ודירות פנטהאוז. על תכנון הפרויקט מופקד משרד האדריכלים 'גל אור פישביין אדריכלים'.
כ-540 דירות ישווקו על ידי היזמים לקהל הרחב (היתר יועברו במסגרת פינוי בינוי לבעלי הדירות), בנוסף לחלק משטחי המסחר. השיווק צפוי להתחיל במהלך הרבעון הראשון של 2026. היקף המכירות הצפוי בפרויקט עומד למעלה מ- 1.6 מיליארד שקל. להערכת החברות הרווח הגולמי החזוי, לשתי החברות יחד, הינו כ-300 מיליון שקל. השותפות של החברות בפרויקט הינה שותפות שווה.
- הכשרת הישוב ומנורה בהסכם נוסף בהיקף 250 מיליון שקל והרחבת העסקה הקודמת
- הכשרת הישוב מגייסת כ-100 מיליון שקל מהמוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שכונת בת גלים ממוקמת על חוף ימה של חיפה ונחשבת לאחת השכונות המבטיחות של העיר חיפה. עסקאות מהתקופה האחרונה ברח' העלייה השנייה, מראות דירת 3 חדרים בגודל של 40 מ"ר שנמכרה באוגוסט ב-1.68 מיליון שקל, לפי 41,875 שקל למ"ר. ביוני נמכרה דירה דומה בעלייה השנייה, עם 3 חדרים ו-42 מ"ר ב-1.55 מיליון שקל, על פי 36,904 שקל למ"ר.
.jpg)