עדיין אין רכבת קלה, וכבר חושבים על מטרו

מינהל התכנון השיק את תמ"א 70 - פיתוח המטרו במטרופולין תל אביב, אבל תכנון לחוד ומציאות לחוד - הדרך עוד ארוכה; מה כוללת תכנית התשתית הגדולה בישראל?

מורן ישעיהו | (8)

תכנית התשתית הגדולה בישראל יוצאת לדרך. ​המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה ברוב קולות הכנת תכנית מתאר למערכת המטרו בגוש דן, תמ"א 70, המקודמת במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) במינהל התכנון. 

מטרת התכנית להגביר נסיעות בתחבורה הציבורית בהתאם ליעד האסטרטגי שנקבע במסמך המדיניות הארצי ל-250 עליות לתושב בשנה ובממוצע 40% נסיעות. משך העבודות צפוי להיארך כעשור, וכאמור, בשלב זה מדובר בתכנון בלבד.  

במסגרת הפרויקט מתוכננים שלושה קווי מטרו באורך כולל של 140 ק"מ ו-105 תחנות המשרתות 23 רשויות מקומיות. תכנית התמ"א צפויה לכלול גם הוראות להכנת תכניות מקומיות במרחב התחנות כדוגמת עירוב שימושים במתחמי הדפו. 

קווי המטרו הם חלק ממערכת להסעת המונים המתוכננת ונבנית בימים אלו במטרופולין תל אביב, באמצעות הרכבת הפרברית, הרכבת התחתית (מטרו), הרכבת הקלה ומערכת אוטובוסים רבי קיבולת בנתיבים ייעודיים (BRT - Bus Rapid Transit). זאת בנוסף למערך התחבורה הציבורית הקיים.

"למערכת המטרו המקודמת פוטנציאל אדיר לפיתוח מקיים של הסביבה הבנויה. התחנות לאורך קווי המערכת, שהן בגדר משאב יקר, יכולות להפוך למוקדים של פעילות עירונית ולממש הלכה למעשה את מדיניות התכנון הארצית, המבקשת לעבות ולצופף את המרקם העירוני הקיים", כך נכתב בדברי ההסבר לתכנית. 

תוואי הקווים נקבע לפי שלושה "מסדרונות ביקוש":

קו M1 בציר צפון דרום באורך כולל של 76 ק"מ ו-59 תחנות. הקו ישרת 12 רשויות: הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה, הוד השרון, תל אביב, חולון, ראשל"צ, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד.  

קו M2 בציר מזרח מערב באורך כולל של 23 ק"מ ו-23 תחנות. הקו ישרת 7 רשויות: חולון, ת"א, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

קו M3 בצורת חצי טבעת שיחבר בין כל קווי הרשת. אורכו כ-40 מ"ר והוא יכלול 24 תחנות. הקו ישרת 12 רשויות: הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שמואל, פתח תקווה, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ושלוחה לנבת"ג. 

מפת התכנית:

מקור: מינהל התכנון

בהתייחס לתכנית, אמרה דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון כי "ההתרחשות האורבנית בגוש דן הולכת לקרות סביב המטרו. התחנות בהן יהיה את הקישוריות בין מספר מערכות הסעת המונים- רכבת קלה, מטרו, רכבת כבדה, אוטובוסים, יהוו את העוגנים המרכזיים של מטרופולין תל אביב. כבר היום אנו מזהים את המקומות שהם ליבת ההתרחשות העירונית והמטרו יעצים זאת עוד יותר. בנוסף, אנו מזהים גם מקומות שהפיתוח טרם הגיע אליהם, שם אנחנו רוצים אינטנסיביות גדולה יותר ועירוב של שימושים- מגורים, תעסוקה, מסחר, מבני ציבור שיגיעו עם המטרו. התמ"א תקבע את עוצמות הפיתוח ולא ניתן יהיה לקבל את האינטנסיביות של זכויות הבנייה ללא קשר למטרו".

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובניה, נדל"ן והתחדשות עירונית, מסר כי "התכנית למטרו היא תכנית חשובה, היקפית וראויה ויש לקדמה בהקדם. לשם כך הוקמה הות"ל, הועדה לתשתיות לאומיות, שהינה חלק מהמועצה הארצית. עם זאת, היתרון והחיסרון של הות"ל הינם שמדובר בערכאה אחת שבה הכל נולד וגם מאושר, אין היררכיה של ועדות. הדבר דומה לדיון בבית המשפט העליון, ללא שנבחן קודם בערכאות הנמוכות יותר. מכאן, שניהול הליך מעין זה במועצה הארצית לא מאפשר התנגדויות ובחינת תכנית בהיקף כזה גדול ובירור נקודתי ברמת החלקה.

הבעיה הגדולה ביותר, שבאה לידי ביטוי גם בתכניות שאושרו לרכבת הקלה בשנים האחרונות, היא שאין חובה לתת הודעות אישיות לבעלי הזכויות, כך שיש בעלי זכויות רבים מאד שאינם מודעים לכך שהמטרו צפוי לעבור על או מתחת לחלקותיהם, ועלולים לאחר את המועדים להגשת בקשה לתביעת פיצויים".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    למה הוציאו את ראש העין מהקו התכלת? אפסים (ל"ת)
    אחד 29/04/2020 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מחוז שלם זועק לתחצ 10/01/2020 12:23
    הגב לתגובה זו
    ראשונים, עד מישהו במשרד התחבורהייבשו אותה, אח"כ ביטלו את הקו החום ועוד 20-30 שנים אולי אולי יהיה משהו דחוק ולא מספיק, כנראה שלא סופרים מאות אלפים ועוד כמה מאות אלפים שיצטופפו באזור בשנים הקרובות...
  • 5.
    אמנון 09/01/2020 17:57
    הגב לתגובה זו
    בשביל לחסוך סכום כסף היום. הם הפוכים פרוייקט יקר אך דרוש לכזה שלא לא ישיג את המטרה ויהפוך ללא רלוונטי תוך שנים ספורות.
  • 4.
    לירון 09/01/2020 16:19
    הגב לתגובה זו
    מי הלך לישון בעירייה ולא חשב על זה?
  • 3.
    למה לא עשו את זה מלכתחילה במקום רכבת הקללה (ל"ת)
    מיקי 09/01/2020 08:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מי שהיה שם 08/01/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    הם פשוט התנגדו למטרו, ועצרו את המהלך. כולם קודמו ואנחנו נשארנו עם רכבת קלה ולא מתאימה
  • 1.
    דירה = קורת גג 08/01/2020 17:27
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • דירה=הוצאות 08/01/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
    יש איזה כתבה ואתר שאתה לא נמצא בו? אתה בכל מקום עם תגובה כזו, חבל על הביטים
באר יעקב
צילום: עיריית באר יעקב

למה באר יעקב כל כך מושכת את הצעירים?

העיר הסמוכה לצריפין הפכה לנחשקת בעיני זכאי "דירה בהנחה", והיא מובילה את כמות הזכאים שנרשמו בה עם כ-28.5 אלף נרשמים - גבוה מהמקום השני בכ-34%. איך זה קרה, למה היא עקפה ערים גדולות כמו רעננה שבה מוצעות יותר דירות - והכי חשוב: כמה באמת מרוויחים הזוכים בהגרלה?



צלי אהרון |

באר יעקב, שפעם נחשבה לעיר פרברית ושקטה לצד בסיס צריפין, הפכה בשנים האחרונות לאחד היעדים החמים ביותר, בעיקר לזוגות צעירים שמחפשים דירה ראשונה. כעת, במסגרת תכנית דירה בהנחה - המגמה מתחזקת, הצעירים מצביעים ברגליים ונוהרים לעבר העיר בעיקר במסגרת ההנחות שמציעה תכנית 'דירה בהנחה'.  הסיבה היא גם ההנחה הגדולה -  דירה בהנחה בבאר יעקב - הטבה של כ-800 אלף שקל לזוכים; חצי מהדירות למילואימניקים.אבל גם המחיר האבסולטי שהוא יחסית נמוך ומאפשר לזכאים לרכוש דירה כמעט בלי הון עצמי.  עד כה נרשמו רוב הזכאים לעיר באופן מובהק. עם מספר של 28,582 מוגרלים שינסו לזכות ב-844 דירות.

כרגע הסיכוי שלהם לזכות עומד על כ-2.85%. אבל זה לא מדויק - כי ההרשמה פתוחה עד לתאריך ה-14/9/25 ולפי הערכתנו: עד אז ינסו מעל 60 אלף זכאים להתמודד על באר יעקב - מה שיעמיד את סיכויי ההצלחה בעיר כולה על כ-1.4%. יחד עם זאת - צריך לזכור שלמילואימניקים יש כאן יתרון גדול. הם מקבלים מחצית מהדירות עבורם. ואם נמשיך בדוגמת באר יעקב: 422 דירות מיועדות אך ורק למילואימניקים שעומדים בתנאי הזכאות. הסיכויים שלהם גבוהים בהרבה מאשר של שאר המתמודדים בהגרלה. 

מתוך המילואימניקים - 25% יוקצו אך ורק ללוחמים. מה שמגדיל את סיכויי הזכייה של אלה בהרבה. בנוסף, המילואימניקים גם משתתפים בהגרלה של שאר הדירות (ה-422 דירות הנוספות). עשינו חישוב ומצאנו שלמילואימניקים יש, ככל הנראה, לפחות פי 3 סיכויים מאשר למתמודד "רגיל".


בערים ותיקות ויוקרתיות יותר כמו רעננה הוצעו הרבה יותר דירות. כ- 1,250 בסך הכול, וכמות משקי הבית שנרשמו להגרלה שם עומדת על כ-21 אלף זכאים בלבד. כתבנו על דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר. אזור נוסף הוא קרית עקרון, שם מוגרלות קרוב ל-1,000 דירות. נכון להיום, נרשמו בהגרלה הזו כ-10 אלף זכאים. על אף ההטבה הגדולה.

בכדי להבין טוב יותר את הביקושים הגדולים לבאר יעקב נכנסו לעסקאות בבאר יעקב גם בצמוד לפרויקטים של דירה בהנחה. להבין אם ההנחה אמיתית ומה מלהיב את המתמודדים, כי נזכיר שבמקרים רבים אנחנו רואים "הנחה בכאילו", כי אולי זאת הנחה של 800 אלף שקל, אבל אם הקבלן בשוק החופשי נותן לכם מבצע 80/20 ומעלה אתכם כמה קומות למעלה, ומוסיף מחסן ועושה עוד הנחה של 100-150 אלף שקל במחיר, כבר קיבלתם הנחה אפקטיבית של חצי מיליון פלוס. ובכן - ההנחות אמיתיות   

מבדיקת ביזפורטל עולה כי ההנחה היא אמיתית, והיא נמדדת ביחס למחירים שבהם נסגרות עסקאות היום - ההנחה מגיעה לסכומים של אפילו קרוב ל-1 מיליון שקל! (ברעננה גם יותר מזה עד כדי 1.5 מיליון שקל), זה בלתי נתפס. ככל הנראה מדובר בהגרלה שכוללת את ההטבה הגדולה ביותר שניתנה במסגרות המחירים המסובסדים שהמדינה החלה לחלק בשנת 2015.


באר יעקב
צילום: עיריית באר יעקב

למה באר יעקב כל כך מושכת את הצעירים?

העיר הסמוכה לצריפין הפכה לנחשקת בעיני זכאי "דירה בהנחה", והיא מובילה את כמות הזכאים שנרשמו בה עם כ-28.5 אלף נרשמים - גבוה מהמקום השני בכ-34%. איך זה קרה, למה היא עקפה ערים גדולות כמו רעננה שבה מוצעות יותר דירות - והכי חשוב: כמה באמת מרוויחים הזוכים בהגרלה?



צלי אהרון |

באר יעקב, שפעם נחשבה לעיר פרברית ושקטה לצד בסיס צריפין, הפכה בשנים האחרונות לאחד היעדים החמים ביותר, בעיקר לזוגות צעירים שמחפשים דירה ראשונה. כעת, במסגרת תכנית דירה בהנחה - המגמה מתחזקת, הצעירים מצביעים ברגליים ונוהרים לעבר העיר בעיקר במסגרת ההנחות שמציעה תכנית 'דירה בהנחה'.  הסיבה היא גם ההנחה הגדולה -  דירה בהנחה בבאר יעקב - הטבה של כ-800 אלף שקל לזוכים; חצי מהדירות למילואימניקים.אבל גם המחיר האבסולטי שהוא יחסית נמוך ומאפשר לזכאים לרכוש דירה כמעט בלי הון עצמי.  עד כה נרשמו רוב הזכאים לעיר באופן מובהק. עם מספר של 28,582 מוגרלים שינסו לזכות ב-844 דירות.

כרגע הסיכוי שלהם לזכות עומד על כ-2.85%. אבל זה לא מדויק - כי ההרשמה פתוחה עד לתאריך ה-14/9/25 ולפי הערכתנו: עד אז ינסו מעל 60 אלף זכאים להתמודד על באר יעקב - מה שיעמיד את סיכויי ההצלחה בעיר כולה על כ-1.4%. יחד עם זאת - צריך לזכור שלמילואימניקים יש כאן יתרון גדול. הם מקבלים מחצית מהדירות עבורם. ואם נמשיך בדוגמת באר יעקב: 422 דירות מיועדות אך ורק למילואימניקים שעומדים בתנאי הזכאות. הסיכויים שלהם גבוהים בהרבה מאשר של שאר המתמודדים בהגרלה. 

מתוך המילואימניקים - 25% יוקצו אך ורק ללוחמים. מה שמגדיל את סיכויי הזכייה של אלה בהרבה. בנוסף, המילואימניקים גם משתתפים בהגרלה של שאר הדירות (ה-422 דירות הנוספות). עשינו חישוב ומצאנו שלמילואימניקים יש, ככל הנראה, לפחות פי 3 סיכויים מאשר למתמודד "רגיל".


בערים ותיקות ויוקרתיות יותר כמו רעננה הוצעו הרבה יותר דירות. כ- 1,250 בסך הכול, וכמות משקי הבית שנרשמו להגרלה שם עומדת על כ-21 אלף זכאים בלבד. כתבנו על דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר. אזור נוסף הוא קרית עקרון, שם מוגרלות קרוב ל-1,000 דירות. נכון להיום, נרשמו בהגרלה הזו כ-10 אלף זכאים. על אף ההטבה הגדולה.

בכדי להבין טוב יותר את הביקושים הגדולים לבאר יעקב נכנסו לעסקאות בבאר יעקב גם בצמוד לפרויקטים של דירה בהנחה. להבין אם ההנחה אמיתית ומה מלהיב את המתמודדים, כי נזכיר שבמקרים רבים אנחנו רואים "הנחה בכאילו", כי אולי זאת הנחה של 800 אלף שקל, אבל אם הקבלן בשוק החופשי נותן לכם מבצע 80/20 ומעלה אתכם כמה קומות למעלה, ומוסיף מחסן ועושה עוד הנחה של 100-150 אלף שקל במחיר, כבר קיבלתם הנחה אפקטיבית של חצי מיליון פלוס. ובכן - ההנחות אמיתיות   

מבדיקת ביזפורטל עולה כי ההנחה היא אמיתית, והיא נמדדת ביחס למחירים שבהם נסגרות עסקאות היום - ההנחה מגיעה לסכומים של אפילו קרוב ל-1 מיליון שקל! (ברעננה גם יותר מזה עד כדי 1.5 מיליון שקל), זה בלתי נתפס. ככל הנראה מדובר בהגרלה שכוללת את ההטבה הגדולה ביותר שניתנה במסגרות המחירים המסובסדים שהמדינה החלה לחלק בשנת 2015.