עדיין אין רכבת קלה, וכבר חושבים על מטרו
מינהל התכנון השיק את תמ"א 70 - פיתוח המטרו במטרופולין תל אביב, אבל תכנון לחוד ומציאות לחוד - הדרך עוד ארוכה; מה כוללת תכנית התשתית הגדולה בישראל?
תכנית התשתית הגדולה בישראל יוצאת לדרך. המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה ברוב קולות הכנת תכנית מתאר למערכת המטרו בגוש דן, תמ"א 70, המקודמת במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) במינהל התכנון.
מטרת התכנית להגביר נסיעות בתחבורה הציבורית בהתאם ליעד האסטרטגי שנקבע במסמך המדיניות הארצי ל-250 עליות לתושב בשנה ובממוצע 40% נסיעות. משך העבודות צפוי להיארך כעשור, וכאמור, בשלב זה מדובר בתכנון בלבד.
במסגרת הפרויקט מתוכננים שלושה קווי מטרו באורך כולל של 140 ק"מ ו-105 תחנות המשרתות 23 רשויות מקומיות. תכנית התמ"א צפויה לכלול גם הוראות להכנת תכניות מקומיות במרחב התחנות כדוגמת עירוב שימושים במתחמי הדפו.
קווי המטרו הם חלק ממערכת להסעת המונים המתוכננת ונבנית בימים אלו במטרופולין תל אביב, באמצעות הרכבת הפרברית, הרכבת התחתית (מטרו), הרכבת הקלה ומערכת אוטובוסים רבי קיבולת בנתיבים ייעודיים (BRT - Bus Rapid Transit). זאת בנוסף למערך התחבורה הציבורית הקיים.
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"למערכת המטרו המקודמת פוטנציאל אדיר לפיתוח מקיים של הסביבה הבנויה. התחנות לאורך קווי המערכת, שהן בגדר משאב יקר, יכולות להפוך למוקדים של פעילות עירונית ולממש הלכה למעשה את מדיניות התכנון הארצית, המבקשת לעבות ולצופף את המרקם העירוני הקיים", כך נכתב בדברי ההסבר לתכנית.
תוואי הקווים נקבע לפי שלושה "מסדרונות ביקוש":
קו M1 בציר צפון דרום באורך כולל של 76 ק"מ ו-59 תחנות. הקו ישרת 12 רשויות: הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה, הוד השרון, תל אביב, חולון, ראשל"צ, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד.
קו M2 בציר מזרח מערב באורך כולל של 23 ק"מ ו-23 תחנות. הקו ישרת 7 רשויות: חולון, ת"א, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה.
- אשטרום זכתה במכרז שיכון הרופאים בתל השומר, בהיקף 1,189 יח"ד
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
קו M3 בצורת חצי טבעת שיחבר בין כל קווי הרשת. אורכו כ-40 מ"ר והוא יכלול 24 תחנות. הקו ישרת 12 רשויות: הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שמואל, פתח תקווה, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ושלוחה לנבת"ג.
מפת התכנית:
מקור: מינהל התכנון
בהתייחס לתכנית, אמרה דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון כי "ההתרחשות האורבנית בגוש דן הולכת לקרות סביב המטרו. התחנות בהן יהיה את הקישוריות בין מספר מערכות הסעת המונים- רכבת קלה, מטרו, רכבת כבדה, אוטובוסים, יהוו את העוגנים המרכזיים של מטרופולין תל אביב. כבר היום אנו מזהים את המקומות שהם ליבת ההתרחשות העירונית והמטרו יעצים זאת עוד יותר. בנוסף, אנו מזהים גם מקומות שהפיתוח טרם הגיע אליהם, שם אנחנו רוצים אינטנסיביות גדולה יותר ועירוב של שימושים- מגורים, תעסוקה, מסחר, מבני ציבור שיגיעו עם המטרו. התמ"א תקבע את עוצמות הפיתוח ולא ניתן יהיה לקבל את האינטנסיביות של זכויות הבנייה ללא קשר למטרו".
עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובניה, נדל"ן והתחדשות עירונית, מסר כי "התכנית למטרו היא תכנית חשובה, היקפית וראויה ויש לקדמה בהקדם. לשם כך הוקמה הות"ל, הועדה לתשתיות לאומיות, שהינה חלק מהמועצה הארצית. עם זאת, היתרון והחיסרון של הות"ל הינם שמדובר בערכאה אחת שבה הכל נולד וגם מאושר, אין היררכיה של ועדות. הדבר דומה לדיון בבית המשפט העליון, ללא שנבחן קודם בערכאות הנמוכות יותר. מכאן, שניהול הליך מעין זה במועצה הארצית לא מאפשר התנגדויות ובחינת תכנית בהיקף כזה גדול ובירור נקודתי ברמת החלקה.
הבעיה הגדולה ביותר, שבאה לידי ביטוי גם בתכניות שאושרו לרכבת הקלה בשנים האחרונות, היא שאין חובה לתת הודעות אישיות לבעלי הזכויות, כך שיש בעלי זכויות רבים מאד שאינם מודעים לכך שהמטרו צפוי לעבור על או מתחת לחלקותיהם, ועלולים לאחר את המועדים להגשת בקשה לתביעת פיצויים".
- 7.למה הוציאו את ראש העין מהקו התכלת? אפסים (ל"ת)אחד 29/04/2020 12:08הגב לתגובה זו
- 6.מחוז שלם זועק לתחצ 10/01/2020 12:23הגב לתגובה זוראשונים, עד מישהו במשרד התחבורהייבשו אותה, אח"כ ביטלו את הקו החום ועוד 20-30 שנים אולי אולי יהיה משהו דחוק ולא מספיק, כנראה שלא סופרים מאות אלפים ועוד כמה מאות אלפים שיצטופפו באזור בשנים הקרובות...
- 5.אמנון 09/01/2020 17:57הגב לתגובה זובשביל לחסוך סכום כסף היום. הם הפוכים פרוייקט יקר אך דרוש לכזה שלא לא ישיג את המטרה ויהפוך ללא רלוונטי תוך שנים ספורות.
- 4.לירון 09/01/2020 16:19הגב לתגובה זומי הלך לישון בעירייה ולא חשב על זה?
- 3.למה לא עשו את זה מלכתחילה במקום רכבת הקללה (ל"ת)מיקי 09/01/2020 08:43הגב לתגובה זו
- 2.מי שהיה שם 08/01/2020 18:40הגב לתגובה זוהם פשוט התנגדו למטרו, ועצרו את המהלך. כולם קודמו ואנחנו נשארנו עם רכבת קלה ולא מתאימה
- 1.דירה = קורת גג 08/01/2020 17:27הגב לתגובה זודירה = קורת גג
- דירה=הוצאות 08/01/2020 18:13הגב לתגובה זויש איזה כתבה ואתר שאתה לא נמצא בו? אתה בכל מקום עם תגובה כזו, חבל על הביטים
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
מתחם שיכון הרופאים של דירה להשכיר ברמת גן. קרדיט: Arceffect Adi Buenoאשטרום זכתה במכרז שיכון הרופאים בתל השומר, בהיקף 1,189 יח"ד
רשות מקרקעי ישראל וחברת 'דירה להשכיר' הודיעו על כך שאשטרום זכתה במכרז להשכרה ארוכת טווח במתחם שיכון הרופאים בתל השומר, שכולל 1,189 יח"ד, מתוכן 600 יח"ד להשכרה עבור הסגל הרפואי, 399 יח"ד להשכרה ארוכת טווח, 190 יח"ד למכירה ו-35,000 מ"ר למסחר ותעסוקה;
ההיקף עומד על 430 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח ומע"מ
רשות מקרקעי ישראל וחברת 'דירה להשכיר' הודיעו על כך שאשטרום אשטרום קבוצה -1.96% זכתה במכרז להשכרה ארוכת טווח במתחם שיכון הרופאים בתל השומר, שכולל 1,189 יח"ד, מתוכן 600 יח"ד להשכרה עבור הסגל הרפואי, 399 יח"ד להשכרה ארוכת
טווח, 190 יח"ד למכירה ו-35,000 מ"ר למסחר ותעסוקה; ההיקף עומד על 430 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח ומע"מ
שלוש חברות הגישו את הצעותיהן להקמת הפרוייקט, ועבור הזוכה, חברת אשטרום, זהו הפרוייקט התשיעי בו היא זוכה במכרזי דירה להשכיר ומצטרף ל-2,372 יח"ד
שבידי החברה בת"א, ירושלים, חיפה, לוד, בני ברק, באר יעקב ור"ג.
הפרויקט כולל סה"כ 1,189 יחידות דיור - מתוכן 600 יחידות דיור להשכרה לצמיתות עבור הסגל הרפואי של בית החולים בשכר דירה המגלם הנחה של 30% ממחיר השוק, 399 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח במתווה "דירה להשכיר" לתקופה של 20 שנה, ו-190 יחידות דיור למכירה. בנוסף, הפרויקט כולל כ-35,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר.
המתחם ממוקם צפונית לבית החולים שיבא תל השומר, בין בקעת אונו למחלף אלוף שדה, בשטח של כ-106 דונם. מדרום לבית החולים תל השומר ומצפון לקריית
קריניצי שברמת גן. המתחם ששווק מהווה חלק מתכנית הכוללת 2,260 יחידות דיור, מבני ציבור ושטח פתוח לשימוש הציבור. במסגרת המכרז, 1,189 יחידות דיור מיועדות להשכרה ולמכירה, כאשר 25% מיחידות הדיור להשכרה יהיו במחיר מופחת לזכאים. הפרויקט יציע תמהיל דירות מגוון.
- רנט איט ומגדל רוכשות 75% מפרויקט השכרה לטווח ארוך באשדוד
- הממשלה קוראת ליזמי הנדל”ן: הגישו פרויקטים עם לפחות 10 דירות להשכרה לטובת נפגעי ‘עם כלביא’
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית משפרת את מערך התנועה באמצעות הוספת ציר כניסה חדש לבית החולים, פתיחת רחוב מנדס וחיבורו לציר משה לוי, הפחתת תקני חניה ופיתוח מערך שבילי הולכי רגל ואופניים. השכונה תכלול שטחים ירוקים ופארק מרכזי, שבילי אופניים המשתלבים ברשת העירונית, וחיבור לתשתיות הרכבת הקלה (קו סגול) והמטרו.
.jpg)