מפת מטרו גוש דן
צילום: מינהל התכנון

עדיין אין רכבת קלה, וכבר חושבים על מטרו

מינהל התכנון השיק את תמ"א 70 - פיתוח המטרו במטרופולין תל אביב, אבל תכנון לחוד ומציאות לחוד - הדרך עוד ארוכה; מה כוללת תכנית התשתית הגדולה בישראל?

מורן ישעיהו | (8)

תכנית התשתית הגדולה בישראל יוצאת לדרך. ​המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה ברוב קולות הכנת תכנית מתאר למערכת המטרו בגוש דן, תמ"א 70, המקודמת במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) במינהל התכנון. 

מטרת התכנית להגביר נסיעות בתחבורה הציבורית בהתאם ליעד האסטרטגי שנקבע במסמך המדיניות הארצי ל-250 עליות לתושב בשנה ובממוצע 40% נסיעות. משך העבודות צפוי להיארך כעשור, וכאמור, בשלב זה מדובר בתכנון בלבד.  

במסגרת הפרויקט מתוכננים שלושה קווי מטרו באורך כולל של 140 ק"מ ו-105 תחנות המשרתות 23 רשויות מקומיות. תכנית התמ"א צפויה לכלול גם הוראות להכנת תכניות מקומיות במרחב התחנות כדוגמת עירוב שימושים במתחמי הדפו. 

קווי המטרו הם חלק ממערכת להסעת המונים המתוכננת ונבנית בימים אלו במטרופולין תל אביב, באמצעות הרכבת הפרברית, הרכבת התחתית (מטרו), הרכבת הקלה ומערכת אוטובוסים רבי קיבולת בנתיבים ייעודיים (BRT - Bus Rapid Transit). זאת בנוסף למערך התחבורה הציבורית הקיים.

"למערכת המטרו המקודמת פוטנציאל אדיר לפיתוח מקיים של הסביבה הבנויה. התחנות לאורך קווי המערכת, שהן בגדר משאב יקר, יכולות להפוך למוקדים של פעילות עירונית ולממש הלכה למעשה את מדיניות התכנון הארצית, המבקשת לעבות ולצופף את המרקם העירוני הקיים", כך נכתב בדברי ההסבר לתכנית. 

תוואי הקווים נקבע לפי שלושה "מסדרונות ביקוש":

קו M1 בציר צפון דרום באורך כולל של 76 ק"מ ו-59 תחנות. הקו ישרת 12 רשויות: הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה, הוד השרון, תל אביב, חולון, ראשל"צ, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד.  

קו M2 בציר מזרח מערב באורך כולל של 23 ק"מ ו-23 תחנות. הקו ישרת 7 רשויות: חולון, ת"א, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

קו M3 בצורת חצי טבעת שיחבר בין כל קווי הרשת. אורכו כ-40 מ"ר והוא יכלול 24 תחנות. הקו ישרת 12 רשויות: הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גבעת שמואל, פתח תקווה, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ושלוחה לנבת"ג. 

מפת התכנית:

מקור: מינהל התכנון

בהתייחס לתכנית, אמרה דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון כי "ההתרחשות האורבנית בגוש דן הולכת לקרות סביב המטרו. התחנות בהן יהיה את הקישוריות בין מספר מערכות הסעת המונים- רכבת קלה, מטרו, רכבת כבדה, אוטובוסים, יהוו את העוגנים המרכזיים של מטרופולין תל אביב. כבר היום אנו מזהים את המקומות שהם ליבת ההתרחשות העירונית והמטרו יעצים זאת עוד יותר. בנוסף, אנו מזהים גם מקומות שהפיתוח טרם הגיע אליהם, שם אנחנו רוצים אינטנסיביות גדולה יותר ועירוב של שימושים- מגורים, תעסוקה, מסחר, מבני ציבור שיגיעו עם המטרו. התמ"א תקבע את עוצמות הפיתוח ולא ניתן יהיה לקבל את האינטנסיביות של זכויות הבנייה ללא קשר למטרו".

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובניה, נדל"ן והתחדשות עירונית, מסר כי "התכנית למטרו היא תכנית חשובה, היקפית וראויה ויש לקדמה בהקדם. לשם כך הוקמה הות"ל, הועדה לתשתיות לאומיות, שהינה חלק מהמועצה הארצית. עם זאת, היתרון והחיסרון של הות"ל הינם שמדובר בערכאה אחת שבה הכל נולד וגם מאושר, אין היררכיה של ועדות. הדבר דומה לדיון בבית המשפט העליון, ללא שנבחן קודם בערכאות הנמוכות יותר. מכאן, שניהול הליך מעין זה במועצה הארצית לא מאפשר התנגדויות ובחינת תכנית בהיקף כזה גדול ובירור נקודתי ברמת החלקה.

הבעיה הגדולה ביותר, שבאה לידי ביטוי גם בתכניות שאושרו לרכבת הקלה בשנים האחרונות, היא שאין חובה לתת הודעות אישיות לבעלי הזכויות, כך שיש בעלי זכויות רבים מאד שאינם מודעים לכך שהמטרו צפוי לעבור על או מתחת לחלקותיהם, ועלולים לאחר את המועדים להגשת בקשה לתביעת פיצויים".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    למה הוציאו את ראש העין מהקו התכלת? אפסים (ל"ת)
    אחד 29/04/2020 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מחוז שלם זועק לתחצ 10/01/2020 12:23
    הגב לתגובה זו
    ראשונים, עד מישהו במשרד התחבורהייבשו אותה, אח"כ ביטלו את הקו החום ועוד 20-30 שנים אולי אולי יהיה משהו דחוק ולא מספיק, כנראה שלא סופרים מאות אלפים ועוד כמה מאות אלפים שיצטופפו באזור בשנים הקרובות...
  • 5.
    אמנון 09/01/2020 17:57
    הגב לתגובה זו
    בשביל לחסוך סכום כסף היום. הם הפוכים פרוייקט יקר אך דרוש לכזה שלא לא ישיג את המטרה ויהפוך ללא רלוונטי תוך שנים ספורות.
  • 4.
    לירון 09/01/2020 16:19
    הגב לתגובה זו
    מי הלך לישון בעירייה ולא חשב על זה?
  • 3.
    למה לא עשו את זה מלכתחילה במקום רכבת הקללה (ל"ת)
    מיקי 09/01/2020 08:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מי שהיה שם 08/01/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    הם פשוט התנגדו למטרו, ועצרו את המהלך. כולם קודמו ואנחנו נשארנו עם רכבת קלה ולא מתאימה
  • 1.
    דירה = קורת גג 08/01/2020 17:27
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • דירה=הוצאות 08/01/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
    יש איזה כתבה ואתר שאתה לא נמצא בו? אתה בכל מקום עם תגובה כזו, חבל על הביטים
נדל"ן, תל אביב, תמא תמ"א 38, אקו-סיטי
צילום: Bizportal

פסק הדין שגרם לעיריית ת"א הפסד של 50 מיליארד שקל

מכה לרשויות המקומיות: עיריות תל אביב וירושלים לא יגבו היטלי השבחה מתוכניות מכוח תמ"א 38; העליון קובע פה אחד: אישור תמ"א 38 אינו מהווה השבחה המזכה בהיטל וזאת למרות תמיכת היועמ"שית בעמדתן; השופטים קבעו כי אין קשר סיבתי בין אישור התוכנית לבין השבחה בפועל - ולכן אין עילה להטלת היטל

צלי אהרון |
נושאים בכתבה תמ"א 38 היטל השבחה

פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון משנה את כללי המשחק בנוגע להיטלי ההשבחה בערים הגדולות: הרכב של שלושה שופטים דחה פה אחד את ערעוריהן של עיריות תל אביב-יפו וירושלים, וקבע כי תוכניות מתאר שהוכנו מכוח תמ"א 38 אינן מזכות את העיריות בהיטלי השבחה. ההחלטה עלולה לעלות לעיריות אלו,  ובעתיד גם לאחרות, באובדן מיליארדים. פוטנציאל הרווח שנעלם לעיריות בגלל פסק הדין הוא עד 50 מיליארד שקל. 

הפסיקה, שניתנה בעקבות ערעור שהגישה עיריית תל אביב על חיוב בגין שתי דירות בתיק של תושב חוץ בסכום כולל של כמיליון שקל, הפכה לפסק דין בעל השלכות רוחב עצומות. מי שייצג את המוכר הוא עו"ד בנימין קריתי, שכיהן בעבר כראש העיר טבריה  והחליט להילחם בתופעה: "פסק הדין הזה לא היה בא לעולם לולא החלטנו לצאת למלחמה מול העירייה, למרות התמיכה שקיבלה גם מהיועמ"שית וגם ממרכז השלטון המקומי."

לדבריו של קריתי, "מדובר בהפסד מוערך של כ-50 מיליארד שקל לעיריית תל אביב בלבד". ההשפעה רחבה הרבה יותר, שכן לפי הערכות, למעלה מ-2,000 תיקים משפטיים המתינו להכרעה בנושא, ורבים מהם ייסגרו עתה על בסיס ההלכה שנקבעה.

פסק דין שמציב גבול ברור לעיריות

במוקד המחלוקת עמדה השאלה: האם ניתן לכלול את השפעת תמ"א 38 במסגרת "המצב הקודם" של הנכס, כאשר מחשבים את ההשבחה שנובעת מתוכנית מתאר חדשה. אם מנוטרלת ההשפעה של התמ"א, ההשבחה תיראה כגבוהה יותר, והיטל ההשבחה יתייקר בהתאם. לעומת זאת, אם התמ"א כלולה כבר בערך הנכסים, אין בסיס לתשלום נוסף.

השופטים קיבלו את הגישה שלפיה יש להתחשב בערך השוק הכולל של המקרקעין במועד הקודם, לרבות השפעות תכנוניות קיימות. המשמעות: אין להטיל היטלי השבחה על בסיס מה שמכונה "התעשרות וירטואלית" של בעל הנכס.

דירה להשכרה   שכר דירה
צילום: שלומי יוסף
שכר הדירה - לאן?

השכירות מזנקת: פחות בנייה, יותר ביקוש - והמחירים מטפסים

הריבית הגבוהה משאירה קונים פוטנציאליים מחוץ לשוק, ההיצע מצטמצם בעקבות המניפולציות של היזמים והקבלנים בולמים חושבים מחדש על פרויקטים. התוצאה: שוק השכירות מתחמם, ונראה שהלחץ רק מתחיל

צלי אהרון |
נושאים בכתבה שכר דירה

שוק השכירות מתחמם מחדש - ובקצב די מהיר. בזמן ששוק הדירות למכירה תקוע או לכל הפחות בהאטה כבדה עבור היזמים, כשהריבית הגבוהה ממשיכה להרחיק את הציבור מהאפשרות לקנות דירה, שוק השכירות עשוי להיכנס לגל של ביקושים. חיילי מילואים שחזרו לשגרה, משפחות שביתן ניזוק במלחמה מול איראן, זוגות צעירים שנאלצים לוותר על רכישה, וגם עולים חדשים מאירופה וארצות הברית - שעלו בשביל לנסות להקים בית ישראל - אלו מחפשים דירות להשכרה. 

אז נכון שיש היצע, נכון שיש גם עזיבה-ירידה מהארץ מול אותם יהודים שעולים לארץ. נכון גם שלחלק גדול מהמילואימניקים יש דירה, אבל יש גם לא מעטים שחיכו - היו אצל ההורים, העבירו את הדירה שלהם כי למה לשלשם שכירות עם רוב הזמן במילואים. עכשיו הצורך בדירות יעלה.  

קיים צפי לתחרות על דירות טובות, ומחירים שמתחילים לטפס. לפי מדד המחירים לצרכן שפורסם אמש - העלייה בחידוש חוזים עומדת על כ-5.3%. ומדובר על נתון של למ״ס שגם ככה מאחר בחודשיים וחצי. הנתון אגב, לא מפחיד. ממש לא, זו אפילו התמתנות יחסית. הכלכלנים דווקא התפלאו מכך ששכר הדירה בירידה. אבל מה שחשוב זה ההמשך, והחשש ששכר הדירה בדרך למעלה. 

הבעיה היא לא רק בצד הביקוש אלא גם צד ההיצע. בחודשים האחרונים, ניתן לראות מגמה ברורה של בלימת קצב הבנייה על ידי יזמים וקבלנים, שחוששים להציף את השוק בעודפי דירות. כתבנו על השיטה של הקבלנים -  כך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם

כיום מצב הקבלנים הוא שקיים אצלם מלאי של למעלה מ-82 אלף דירות חדשות שלא נמכרו. מדובר על מספר גבוה במיוחד שמדאיג את החברות הגדולות. רבות מהן בוחרות "להרים רגל מהגז" ולהשהות שלבים של שיווק או ביצוע, במטרה לשמור על איזון ולא להביא לירידות מחירים חדות. במילים אחרות: הקבלנים מעדיפים לבנות פחות עכשיו, כדי לשמור על מחירים גבוהים בהמשך. ולמה זה חשוב לשוק השכירות? כי מדבר בכלים שלובים - הדירה בסוף או נמכרת למשפחה שגרה בו או שמושכרת. התחלות הבנייה ובניית הדירות הן המנוע לשוק הדירות למכירה וגם לשוק השכירות.