איך הטבות בשוק המגורים בניו יורק משפיעות על סקטור הנדל"ן?

הכירו את הנתון שיכול לתת כיוון לגבי יכולת פירעון האג"ח של החברות האמריקאיות העוסקת בפרויקטים למגורים בניו יורק
ערן סוקול |

ככל הנראה, המונח Concessions (הטבות) בשוק במגורים בניו יורק לא אומר משהו לרוב המשקיעים, אולם לדברי נדב ברקוביץ, אנליסט נדל"ן אי.בי.אי בית השקעות, זהו נתון שנכון לעכשיו כדאי לעקוב אחריו כדי להבין את שוק המגורים בניו יורק בתחום השכירות החופשית.

ישנן מספר חברות אשר נמצאות כיום בביצוע או אכלוס של פרויקטים להשכרה בניו-יורק. ביניהן החברות הנדל"ן המניב האמריקאיות הציבוריות אול-יר אגח ה ספנסר אגח גודלשה קפיטל אגח ג יוזמת פרויקט מגורים של 205 יח"ד להשכרה, מויניאן אגח בסיימה את פרויקט אוסקר שנמצא באכלוס ואקסטל אגח ב נמצאת בשלבי אכלוס מתקדמים בפרויקט 555.

לדברי ברקוביץ "נכון לעכשיו, לא מדובר על נתון אשר פוגע באופן משמעותי בתזרים החברות אשר מרביתן נמצאות בשלבי אכלוס מתקדמים. למרות זאת, זהו נתון חשוב שכדאי לעקוב אחריו כשמנתחים את הסקטור".

מה זה Concessions?

המונח Concessions מתייחס למעשה להטבות שמקבלים כאשר חותמים על חוזה שכירות של דירה, בין אם מדובר בהטבה של חודש חינם, וויתור על עמלת תיווך או הטבות אחרות.

"ההטבה לשוכר יכולה להיות גם הנחה בשכירות בפועל, אם כי זו הטבה שהחברות המשכירות פחות אוהבות היות ובחידוש חוזה יהיה עליהן להעלות דמי שכירות, מה שעלול לגרום ליציאת שוכרים". מציין ברקוביץ.

ב-Concessions ההטבות הן ללא שינוי בשכירות בפועל למרות שמדובר על הנחה לכל דבר ועניין. לצורך ההמחשה, חודש חינם בחוזה שכירות לשנה משקף הנחה של כ-8.3% על סך תשלומי השכ"ד. לדברי ברקוביץ "ההטבות ניתנות כיום בעיקר בפרויקטים חדשים בעלי היקף גדול של יח"ד כאשר היקף ההטבה תלוי בשכונה ובהיצע הדירות באזור."

"היקף ההטבות הגדול ביותר ניתן במרכז ברוקלין ובלונג איילנד, שני אזורים בהם סיימו כעת החברות הציבוריות אול-ייר וספנסר לבנות פרויקטים להשכרה, אם כי במקרה שלהן, בשני הפרויקטים קיים 'מאסטר ליס' וגם היקף שכירויות בפועל גבוה של 80% ו-100% בהתאמה".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

מגמת עלייה ארוכת טווח, מול ירידה מתחילת השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?

מתי משלמים על השכרת דירה אפס מס, מתי 10% ומתי 50%, ומתי הפעילות נחשבת עסקית ומה המשמעות?

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה שכר דירה

שוק השכירות בישראל נהנה מהקלות מיסוי פוליטיות - משה גפני יו"ר וועדת הכספים נלחם במס על משכירים בכל כוחו, הוא זרק את נציגי האוצר שהגיעו לוועדה בטענה ש"אל תבואו אלי כל כמה חודשים, לא קרה שום דבר, זה בזבוז זמן שלנו". כשהאוצר ורשות המסים רצו שיהיה דיווח כולל כדי שיוכלו לעלות על כאלו שלא מדווחים, גפני לא העלה את הדיון לישיבה. הוא זה ששולט בסדר יום הכלכלי והוא זה שבעצם מונע מס הוגן והגון על שכר הדירה. שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים אומר מעל כל במה אפשרית שחייבים להעלות את המס על שכר דירה כדי שיהיה כמו מס על רווחים מבורסה, אבל גפני לא מוכן להקשיב. הוא מוכן להעלות את המע"מ ב-1%, הוא מוכן להטיל גזרות כלכליות על כולם, גם על מי שאין לו, אבל במשכירים שיש להם דירות להשקעה ולרוב הם משכבות מבוססות ועשירות הוא לא מוכן לגעת. 

אוי זאת באמת התפיסה שלו, אולי הוא מגן על אינטרסנטים עם הרבה דירות, צריך גם להזכיר שיש הרבה מאוד חברי כנסת שיש להם כמה  דירות. זה עוול גדול למסות את הציבור כולו ובתוכו גם ציבור חלש ב-1% נוסף במע"מ ולא לגעת במס על שכר הדירה שהוא כיום מס מגוחך. 


יש שלוש אפשרויות למיסוי שכר דירה: מס מופחת של 10% על ההכנסה נטו ללא ניכויים (מסלול פופולרי וקל), תשלום מס שולי לפי מדרגות המס הרגילות (עד 50%) עם אפשרות לניכוי הוצאות כמו פחת וריבית, או פטור ממס עד תקרה של כ-5,500 שקל לחודש לדירה. לעומת מדינות אחרות בעולם המערבי, שבהן שכר דירה ממוסה לעיתים כהכנסה רגילה בשיעורים של 30%-50%, המיסוי בישראל נחשב נמוך – מה שמושך משקיעים אבל מעורר ביקורת רבה בטענה שישראל ממשיכה "להגן" על משקיעי נדל"ן בזמן ששכירים נושאים בנטל כבד יותר - למה שמיסוי על שכר דירה יהיה אפס או נמוך בעוד שמיסוי על עבודה הוא עד 50% ומיסוי על רווחים בשוק ההון הם 25%? אין באמת סיבה טובה.

על הרקע הזה, משכיר של 6 דירות שחולקו ל-8 דירות העז לטעון שההכנסות משכר דירה הם לא מעסק. הוא ציפה לשלם 10% וטען שזה לא עסק כי בעסק משלמים לפי שיעור מס שולי שיכול להגיע ל-50% וזאת למרות שלפי כל הגיון בריא מדובר בעסק לכל דבר ועניין. זה כסף גדול, זה דורש התעסקות, וזה מנגנון של כמה דירות. 


קריאה רלבנטית לכתבה:

ככה רשות המסים תלכוד משכירי דירות שהעלימו מס