פארק המדע רחובות
פארק המדע רחובות

8,400 דירות חדשות ברחובות; איך זה ישפיע על מחירי הדירות בעיר?

לאחר 9 ערעורים והגעה לבג"ץ - התכנית הגדולה ברחובות מאושרת וצפויה לקום שכונה חדשה. מה המחירים בעיר, סיפורה של דירה ואיך הקמת השכונה תשפיע על רמות המחירים בעיר המדע והתרבות?

הרצי אהרון | (1)

אחרי יותר מעשור של עיכובים, התנגדויות ודיונים משפטיים, הוסר המכשול האחרון בדרך להקמת אחת השכונות הגדולות באזור: הרובע המזרחי ברחובות. בית המשפט העליון דחה סופית את כל הערעורים שהוגשו נגד התוכנית, מה שסולל את הדרך לבניית 8,400 דירות חדשות, לצד שטחי תעסוקה, מסחר, מוסדות ציבור ופארקים.


התוכנית חולשת על שטח של 2,200 דונם במזרח רחובות, בין כביש 40 למכון ויצמן, ועתידה להוות 'מתיחת פנים' לאזור. היא כוללת 670 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר, 500 אלף מ"ר של פארקים וגינות ציבוריות ו-200 אלף מ"ר המיועדים למוסדות ציבור. בנוסף, יוקמו מסוף תחבורה מתקדם ובית עלמין נוסף. השכונה תתאפיין בצפיפות ממוצעת של 28 יחידות דיור לדונם.


כעת, לאחר שנדחו כל הערעורים וקיימת וודאות, נשאלת השאלה – איך זה ישפיע על שוק הנדל"ן ברחובות? האם מחירי הדיור ירדו סוף-סוף, או שהביקוש הגבוה ימשיך להכתיב את הקצב?


רמות המחירים ברחובות


עם מחיר ממוצע של קרוב ל-26 אלף שקל למטר, העיר מציעה דירות בסכומים שנעים בין 1.8-3.2 מיליון שקל. הממוצע לכלל החדרים (3,4, ו-5) עומד על 2.44 מיליון שקל, ותשואת השכירות בעיר בממוצע היא 2.41% בשנה. כלומר, מנקודת מבט של משקיע: כאשר הוא יגיע לבחון את תשואת השכירות, דירה ממוצעת תעמוד על כ-2.5 מיליון שקל ותשואת השכירות שהוא יקבל תהיה כ-60 אלף שקל. אמנם השכירות שתתקבל היא לא מה שהמשקיע מחפש - ככל הנראה מכיוון שהוא יתן משקל רב יותר לעליית הערך שהוא יקווה שתגיע בהמשך, אבל זה תמיד נחמד לקבל תשואה שוטפת על הנכס ובדרך כלל גם אם יש משכנתא אז התשואה משלמת את ההלוואה בזמן שהוא צופה את עליות מחירי הדירות בהמשך.


תשואה של 15% בשנה


ברחוב ההסתדרות 28 שבשכונת אושיות - נמכרה דירה לאחרונה שהחליפה 3 ידיים בין השנים 2008-2025. מדובר על דירת 2.5 חדרים בשטח של כ-40 מ"ר בקומה השנייה, הדירה נמכרה לאחרונה בחודש שעבר בסכום של 1.6 מיליון שקל לאחר שנרכשה בידי המוכר בשנת 2014 בתמורה ל-735 אלף שקל. אבל יש עוד היסטוריה לדירה הזו - המוכר של שנת 2014, קנה את הדירה 6 שנים קודם לכן, באפריל 2008, כאשר אז הוא קנה את הדירה ב-152 אלף שקל בלבד. מה שמשקף תשואה לאורך השנים של 15% בשנה. זה מרשים.


עסקאות אחרונות בעיר


ברחוב הר הצופים 33, נמכרה דירה לאחרונה בשטח של כמאה מ"ר, 4 חדרים בקומה השלישית בסכום של 2.4 מיליון שקל. זאת לאחר שנרכשה על ידי המוכר בשנת 2019 בתמורה ל-1.78 מיליון שקל. מבטא תשואה של כ-35% ב5 שנים.


ברחוב אברבנאל 41, נמכרה דירה לאחרונה בשטח של כ-80 מ"ר, 4 חדרים בקומה השנייה בסכום של 1.85 מיליון שקל. זאת לאחר שנרכשה בשנת 2010 בתמורה ל- 690 אלף שקל מבטא תשואה של כ-170% ב15 שנים.

קיראו עוד ב"נדל"ן"


ברחוב יצחק יעקובי 2, נמכרה דירה לאחרונה בשטח של כ-97 מ"ר, 4 חדרים בקומה הרביעית בסכום של 2.25 מיליון שקל. זאת לאחר שנרכשה בשנת 2020 בתמורה ל-1.7 מיליון שקל. מבטא תשואה של כ-31% ב-4.5 שנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנטרוורונימי 08/02/2025 23:06
    הגב לתגובה זו
    במקום להשקיע בהתחדשות עירונית. תושבי רחובות מודים לכם על עוד אזור צפוף
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.