אפיקי ההשקעה המומלצים בתקופה של עליית תשואות
חוסר הסחירות העונתי בשוק האג"ח המקומי והחשש מפני השלכות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מדירים את שנתם של פעילי שוק ההון. איך כדאי להשקיע?
תקופה מאתגרת עוברת על שווקי האג"ח הקונצרני בבורסה המקומית. אמנם, מרבית פעילי השוק תולים את האשמה ברמת הסחירות הנמוכה אך לא ניתן להתעלם מן המתרחש בכלכלה האמריקאית: פעילות המגזר הצרכני ומגזר הייצור הוסיפו לגדול בחודש יוני והערכות לצמיחה ברבעון השני נותרו גבוהות (הקונצנזוס צופה צמיחה של 4.3%).
בנוסף, העקום הממשלתי האמריקאי ממשיך להשתטח בעקבות העלייה בתשואות אג"ח לשנתיים – האינדיקטורים שציינו מגבירים את הצפי להמשך מגמת העלאת הריבית ואף תומכים בהאצת קצב פעימות העלאות הריבית העתידיות.
נדגיש כי לקצב העלאת הריבית בארה"ב יש השפעה על השווקים ופעילות המשקיעים. הריבית היא אחד הגורמים המרכזיים לקביעת ערכם של הנכסים בשוק ההון, החל במט"ח, דרך מניות ואג"ח, וכלה בסחורות. באופן כללי, העלאת ריבית מכבידה על שווקי המניות, מורידה את מחירי האג"ח ויש לה השפעה ישירה על שוק המט"ח, שכן ריבית גבוהה אמורה לתמוך בערכו של הדולר האמריקאי.
במאמר זה ננסה לבחון כלים ואפיקי השקעה אשר יש בכוחם להביא לתשואה עודפת בתיקי ההשקעות השונים.
1. אפיקי המניות
תיאורטית, שווקי המניות אמורים להגיב באופן שלילי להעלאת ריבית. הריבית הגבוהה מגדילה לחברות את הוצאות המימון ומקטינה את הרווח הנקי, בנוסף שוויין של החברות אמור לרדת בגלל העלייה בשיעורי ההיוון אשר מושפעים מגובה הריבית חסרת הסיכון.
- הפיצוי ל-340 עובדי בנק אגוד שיפוטרו במיזוג עם מזרחי: מיליון שקל
- תיק היהלומים של אגוד הולך לפנינסולה; נסללה הדרך למיזוג עם מזרחי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתקופה זו חברות נדל"ן הפועלות בשוק האמריקאי נמצאות בכוננות ספיגה, וסקטור הבנקאות והפיננסים הופך לאטרקטיבי, מפני שמרווחי האשראי (המרווח הוא ההפרש בין המחיר שהבנק משלם על מקורותיו לבין המחיר שהבנק גובה על הלוואות שהוא מעמיד) של הבנקים עולים.
כמו כן, פוטנציאל התחזקות הדולר מעניק רוח גבית לחברות ישראליות מוטות יצוא, יצואניות כמו אלביט-מערכות, טאואר, סודה-סטרים ואחרות אשר מקבלות עבור מוצריהן ושירותיהן דולרים וממירות אותם לשקלים עשויות להגדיל את שורת הרווח בעקבות התיסוף בשער הדולר.
2. אפיקי האג"ח
מגמת העלאת הריבית בארה"ב משפיעה על מקבלי ההחלטות בבנק ישראל. על פי פרוטוקול דיוני הריבית 5 מחברי הוועדה תמכו בהותרת הריבית ללא שינוי ואילו חבר אחד תמך בהעלאת הריבית כבר כעת.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
הציפייה בקרב פעילי השוק להעלאת הריבית לצד התחזקות הדולר, יוצרים חששות להפסדי הון באפיקי האג"ח אשר מחייבים את מנהלי ההשקעות לקצר את מח"מ התיק הן בעקום הצמוד והן בעקום השקלי. יחד עם זאת, אלטרנטיבת השקעה שמתאימה לעיתוי הנוכחי נמצאת באיגרות חוב צמודות דולר של חברות ישראליות.
איגרות החוב הדולריות מציעות למשקיעים ריביות גבוהות יותר באופן משמעותי מהריבית השקלית. נדגיש כי המשקיע הישראלי בוחן את ביצועי השקעותיו בשקלים, ולכן לצד הריבית האטרקטיבית הוא צריך להביא בחשבון גם את הסיכון של החשיפה שלו לכל פיחות או תיסוף של השקל ביחס לדולר.
לאחרונה השיקה הבורסה לניירות-ערך את מדד התל-בונד דולר, מדד אשר מאגד 13 אג"ח בעלות דירוג מינימאלי של (A-). להערכתנו, בשבועות הקרובים יתחילו יצרני תעודות הסל והקרנות המחקות לגייס כספים במדד זה, מהלך אשר יוביל לביקושים טכניים לאוכלוסיית המדד ויספק להן רוח גבית נוספת.
3. אג"ח בריבית משתנה
בתקופות של העלאת ריבית קיימת נטייה טבעית של מנהלי ההשקעות לפנות לאפיק אגרות החוב בריבית משתנה. אך חשוב להבהיר, אג"ח בריבית משתנה מתאים את עצמו לריבית המשק ולכן רווחי ההון שיכולים להיות מושגים באג"חים אלו הם קטנים יחסית ולמעשה, הם בעיקר מגנים מפני הפסד הון שנוצר בגין עליית הריבית. תהליך בו הריבית עולה עשוי לייצר ריווחי הון רק מפני שהמשקיעים ופעילי השוק מביעים התעניינות באפיק זה.
לסיכום, חוסר הסחירות העונתי בשוק האג"ח המקומי, עליית התשואות באג"ח האמריקאיות, והחשש מפני השלכות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מדירים את שנתם של פעילי שוק ההון. בתקופה הנוכחית יש לקצר את מח"מ תיק השקעות ולהיצמד לאג"ח של חברות תפעוליות בעלות תזרים מזומנים יציב ועקבי.
** מאמר זה אינו מהווה הזמנה לקנות או למכור ניירות ערך או נכסים פיננסיים כלשהם. הכותב אינו לוקח על עצמו כל אחריות להפסד ישיר או נסיבתי או לאי רווח כלשהו הנובע משימוש במסמך זה. הכותב, עשוי, בהתאם למגבלות החוק, להיות בעלים, להחזיק, להשקיע או להתעניין, לקנות ולמכור במסחר בניירות ערך או בנכסים פיננסיים הקשורים במישרין או בעקיפין לנושא הדוח הזה. ידוע לקוראי המסמך כי אין הוא מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם, ולצרכיו האישיים.
- 6.קט 29/07/2018 12:24הגב לתגובה זובבקשה אם מישהו יכל לעמית אודה לו
- 5.חנני 28/07/2018 14:36הגב לתגובה זואז אולי משתלם להחזיק נכון להיום אגרות חוב קונצרניות כי הם מסבות כבר שנה נזקים לתיק ההשקעות ודווקא לסולידים שביניהם. פעם היתה תקופה שאגח קונצרני היה אגף בטוח יותר ממניות האם הוא ממלא תפקיד כזה היום....ימים יגידו טווח ההשקעה הוא פרמטר עיקרי.
- 4.אכתוב זאת ביותר שכל=צמוד מדד+דולר. (ל"ת)ירון 27/07/2018 17:11הגב לתגובה זו
- 3.אבי 27/07/2018 10:40הגב לתגובה זוווואווו לא אמרת כלום!
- 2.שימו לב לכוכביות למטה ותפנימו.הכל מכוון מראש (ל"ת)משה 27/07/2018 09:40הגב לתגובה זו
- 1.אה כן.אז תשקיע בעצמך במקום לחלק עצות בשקל (ל"ת)משה 27/07/2018 09:39הגב לתגובה זו

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
