השוק היפני: האם מדיניותו הכלכלית של אבה תצליח או תיכשל?

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לתנודתיות האדירה בשוק היפני ועוסק בשאלה - האם אנו חוזים כעת בתיקון הראלי המרשים או במפנה?
יוחאי שויגר | (1)

השוק היפני סיפק לנו בשבועות האחרונים שיעור מאלף על הפסיכולוגיה ההפכפכה של השוק ועל חרב הפיפיות של המרדף אחר "כסף קל". מאז נובמבר, וביתר שאת לאחר היבחרו של שינזו אבה לרה"מ, הניקיי החל לנסוק מעלה בחדות. במקביל, הין החל לצלול. אלה הפכו להיות "טריידים בטוחים".

הון זר רב, המחפש יעדים לתשואה בסביבה של ריביות אפס, החל לזרום לשוק היפני ולנפח את הבועה. אך עם זאת, משהו השתבש בדרך. בניגוד לבנק הפדראלי, שוק האג"ח המקומי החל לצאת מכלל שליטה, הנתונים הכלכליים החיוביים לא זרמו מהר מספיק, וההון הרגיש שהקרקע רועדת. האמון של השוק במדיניות הכלכלית של אבה נשבר והניקיי צלל 20% תוך שבועיים. באותה מהירות שבה ההון זרם לשוק היפני, כך הוא מיהר לנטוש. בלי סנטימנטים.

אולם, ממש כפי שהאופוריה התחלפה בן רגע בהיסטריה, כך היא יכולה לחזור ולשוב לאופטימיות מחודשת. והנה, עם פתיחת השבוע הנוכחי שוב, נעה המטוטלת לכיוון השני, והניקיי עלה ב-5% ביום המסחר הראשון של השבוע בעקבות נתוני תמ"ג טובים מהמצופה. בהמשך השבוע צפוי הבנק של יפן להתכנס לישיבת המדיניות החודשית, ותוצאות הישיבה עשוי בהחלט להכריע לאן יילך השוק מכאן.

אז איך יש לראות את המפולת האחרונה בשוק היפני?

האם ניתן לפרש אותו כתיקון שעוצמתו נבעה אך ורק מעוצמת הראלי שקדם לו? או לחילופין, כהתמוטטות של הקונספציה כולה שעמדה בבסיס הראלי, ומכאן אנו צפוי לראות שוב שוק יפני בנסיגה כפי שראינו בשנים האחרונות?

מנקודת המבט הכלכלית, מוקדם עדיין לומר האם מדיניותו הכלכלית של אבה תצליח או תיכשל. אבל מנקודת מבט של משקיעים, יש לנו פרמטרים אחרים באמצעותם נוכל לקבוע, האם מה שראינו היה תיקון שמספק לנו הזדמנות נוספת להיכנס לשוק היפני, או שעלינו פשוט לחפש נכסים להשקעה במקומות אחרים. ניתוח טכני של תנועת המחיר. הבה ניגש למלאכה.

הין היפני והניקיי - ניתוח טכני

מאחר שאחת ממטרות העל של המדיניות הכלכלית של אבה, היא להחליש את הין, נוצרה בחודשים האחרונים קורלציה מאוד הדוקה בין ערכו של המטבע המקומי לביצועיו של המדד המוביל. פיחות מדרבן את הבורסה המקומית מעלה, ואילו תיסוף מצניח את השערים. על כן, כדי לקבל תמונה דו-מימדית על השוק היפני, עלינו הבה נבחן את תמונת המצב של הניקיי ושל הדולר-ין במקביל.

ראשית, מבט בלתי אמצעי בגרף מגלה לנו מגמת עלייה מאוד מרשימה מאז נובמבר, שהובילה את הצמד מאזור 79 ועד לקרבת 104. על כן, לפי שעה, אין לנו כל סיבה לראות בנסיגה הנוכחית אלא תיקון. כמו כן, אנחנו רואים שהצמד מצא כעת תמיכה באזור 96.3-5. אזור זה משלב מספר רמות טכניות בעלות חשיבות - נסיגת פיבונאצ'י 61.8% ממהלך העלייה מחודש אפריל, רמת ה-SMA ל-100 יום ורמת ציר אופקית שהיוותה התנגדות ותמיכה בכמה מקרים בחודשיים האחרונים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

עכשיו נשאלת השאלה, מה יהווה עבורנו כאיתות שאכן התיקון הסתיים והתחדשה מגמת העלייה. ובכן, רמת המפתח, שהפכה להיות רף בעל חשיבות פסיכולוגית עבור, היא רמת 100 ין לדולר. עלייה מעל רמה זו עשויה להשיב את האמון כי הדולר-ין חזר למסלול העלייה ולהזניק את הצמד מעלה לשיא חדש מעל 103.7.

מולו, מבט בגרף של הניקיי, מגלה עד כמה הדוקה הקורלציה בין שני הנכסים. למעשה, הם בעמדה כמעט זהה. אחד ההבדלים הוא היקף התיקון ביחס למגמת העלייה. אם בדולר-ין, התיקון החזיר שני שליש ממקטע חלקי של כל העלייה, הרי שבניקיי אנחנו רואים שבשפל בשבוע שעבר המדד הגיע לכשני שליש מכל העלייה הגדולה שהחלה מאז נובמבר.

אולם, העובדה כי המדד מצא תמיכה ברמת המפתח הזו (שמשתלבת גם עם ה-SMA ל-100 יום), מהווה סיבה לאופטימיות עבור השורים היפניים. מתי נדע שמגמת העלייה חזרה? ובכן, יהיה עלינו לחכות לשבירה של סדרת השיאים והתחתיות היורדת שראינו לאחרונה. רק כאשר המדד יעלה מעל השיא של ה-28.5 ב-14,620 תהיה לנו סיבה ממשית להמליץ מחדש על קניית המדד.

ובכן, יהיה עלינו להמתין עד להתבהרות התמונה הטכנית בכדי לדעת לאן פניו של השוק היפני מכאן. כעת התנודתיות עדיין מאוד גבוהה ואסור להסתנוור מיום מסחר כזה או אחר. אבל מבחינה פסיכולוגית, אולי עכשיו, אחרי שיצא קצת אוויר מהבועה וישנה איזו התפכחות, זו תהיה קרקע להתפתחותה של מגמה יותר ברת קיימא.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איזו חולשה,וואא 17/06/2013 11:48
    הגב לתגובה זו
    הכותרת:"האם מדיניות......תצליח או תיכשל" ? השורה התחתונה של הקשקשת:"צריך להמתין ולראות"...:)))))) פרשנים (בגרוש) עליך ישראל
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.