ספיריט
צילום: טוויטר
דוחות

מנית ספיריט לא מצליחה להתרומם - מפספסת את הצפי ויורדת ב-8%

חברת התעופה ממשיכה להתמודד עם קשיים בעקבות ביטול המיזוג שלה עם ג'ט בלו מוקדם יותר השנה, אבל יש סיבות לאופטימיות - קופת המזומנים של החברה צפויה לגדול בין 52%-63%
רוי שיינמן |

מנית חברת התעופה ספיריט  SPIRIT AIRLINES יורדת במסחר זאת לאחר שהחברה דיווחה על הפסד רחב יותר מצפי האנליסטים וירידה בהכנסות ברבעון הראשון.

החברה מנסה לבנות את עתידה כחברה עצמאית לאחר שהמיזוג המתוכנן שלה עם ג'ט בלו  JETBLUE AIRWAYS CORP בוטל על ידי בית המשפט מוקדם יותר השנה. הצפי לעסקה הביא לעליות במנית ספיריט, אך המניה צנחה כ-77% בשנת 2024 עד לסגירת המסחר ביום שישי האחרון.

הדוחות של ספיריט לרבעון הראשון מרמזים שהמניה צפויה להישאר "מקורקעת" עוד זמן מה. החברה דיווחה על הפסד מתואם של 1.46 דולר למניה, רחב מעט מצפי האנליסטים שעמד על 1.45 דולר למניה. ההכנסות ירדו ב-6.2% ל-1.27 מיליארד דולר, בהתאם לצפי האנליסטים.

מנכ"ל החברה, טד כריסטי, אמר כי הסביבה התחרותית "נותרת מאתגרת" בשל קיבולת גבוהה בשווקים רבים בהם פועלת ספיריט. שוקי התעופה הבינלאומיים שלה עומדים תחת לחץ במיוחד מכיוון שחברות תעופה אמריקאיות וחוץ-אמריקאיות הגדילו את הטיסות אל ומאמריקה הלטינית.

עם זאת, היו גם כמה נקודות חיוביות, בעיקר בכל הנוגע לנזילות. ספיריט צופה לשפר את רמות המזומנים שלה ב-450 עד 550 מיליון דולר בשנת 2024, גידול של בין 52%-63%, באמצעות שילוב של דחיית אספקת מטוסים, חיסכון בעלויות ופיצויים שהיא צפויה לקבל בגין בעיות במנועי פראט אנד וויטני, אשר גרמו לקרקוע מטוסים רבים.

כריסטי אמר כי למרות ההפסד, ספיריט מתקדמת לעבר יעדיה הפיננסיים וכי השלב השני של התוכנית שלה לחיים ללא ג'ט בלו יושק בחודשים הקרובים. סמנכ"ל הכספים סקוט האראלסון אף אמר שהחברה נמצאת "על סף" ביצוע שינויים שיחזירו אותה לרווחיות מתמשכת.

עם זאת, וול סטריט עדיין זקוקה להרבה שכנוע. האנליסטים צופים הפסד בשבעת הרבעונים הבאים. אין אפילו המלצת "קנייה" אחת על המניה ו-46% מהאנליסטים שמכסים את המניה ממליצים למכור אותה.

מנית ספיריט נסחרת במחיר של 3.7 דולר למניה לפי שווי של 400 מיליון דולר. מתחילת השנה ירדה המניה ב-77%.

מנית ספיריט מתחילת השנה

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ האיחוד האירופיטראמפ האיחוד האירופי

מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות

ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית

רן קידר |

המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות. 

בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.

וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה. 

איום גלוי בצעדי תגמול 

בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.

באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.

קארמקס
צילום: iStock

קארמקס עקפה את הציפיות - למה המניה יורדת?

למרות עקיפת תחזיות הרווח וההכנסות, קמעונאית הרכבים המשומשים הודיעה על הגדלת הוצאות השיווק והפחתת מרווחים על רקע חולשה בביקושים ותחרות גוברת מצד קארוונה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קארמקס קארוונה

למרות שעקפה את תחזיות הרווח וההכנסות, מניית קארמקס CarMax Inc. -0.97%  נסחרת בירידות שערים. הסיבה המרכזית לירידה היא תוכנית החברה להקטנת שולי הרווח על מכירת רכבים משומשים והגברת הוצאות השיווק, על רקע חולשה מתמשכת בביקושים.

קמעונאית הרכב המשומש הגדולה בארה״ב דיווחה על תוצאות הרבעון השלישי של שנת הכספים 2026. הרווח הנקי הסתכם ב־62.2 מיליון דולר - ירידה של 50% לעומת 125.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח למניה עמד על 0.43 דולר, כולל השפעה של 0.08 דולר מהוצאות ארגון מחדש, לעומת 0.81 דולר בשנה שעברה, אך מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 0.37–0.38 דולר. ההכנסות הסתכמו ב־5.79 מיליארד דולר, ירידה של 6.9% לעומת 6.223 מיליארד דולר אשתקד, אך מעל הצפי שעמד על 5.64 מיליארד דולר. הרווח הגולמי ירד ב־12.9% ל־590 מיליון דולר, ושיעור הרווחיות הגולמית עמד על 10.2% לעומת 10.9% בתקופה המקבילה.

מכירות רכבים משומשים הסתכמו ב־169,557 יחידות - ירידה של 8%, בעוד שמכירות בחנויות זהות ירדו ב־9%. מכירות סיטונאיות ירדו ב־6.2% ל־127,603 יחידות, ורכישות רכבים ירדו ב־11.7% ל־238 אלף יחידות. מנגד, הכנסות ממימון רכב עלו ב־9.3% והסתכמו ב־174.7 מיליון דולר.


המניה ירדה ב-50% מתחילת השנה 

מתחילת 2025 איבדה מניית קארמקס כ־50% מערכה, על רקע האטה במכירות ותחרות גוברת. החברה מפעילה למעלה מ־250 חנויות ומעסיקה כ־28–30 אלף עובדים. במהלך התקופה רכשה החברה חזרה 4.6 מיליון מניות בהיקף של 201.6 מיליון דולר.

הוצאות המכירה, הכלליות והמנהלתיות עלו ב־1% ל־581.4 מיליון דולר, בעיקר בשל השקת קמפיין פרסום חדש והוצאות ארגון מחדש, הכוללות גם קיצוצי כוח אדם. קארמקס צופה חיסכון של לפחות 150 מיליון דולר בהוצאות אלו עד סוף 2027. ברבעון הרביעי מתכננת החברה להפחית את שולי הרווח על מכירת רכבים משומשים ולהגדיל את הוצאות השיווק במטרה להאיץ מכירות ורכישות. קארמקס נמנעה מפרסום תחזית רשמית. המנכ״ל הזמני, דייוויד מק׳קרייט, ציין כי החברה נדרשת לשינויים מהותיים להתמודדות עם האתגרים, וכי החיפוש אחר מנכ״ל קבוע נמשך.