ספיריט
צילום: טוויטר
דוחות

מנית ספיריט לא מצליחה להתרומם - מפספסת את הצפי ויורדת ב-8%

חברת התעופה ממשיכה להתמודד עם קשיים בעקבות ביטול המיזוג שלה עם ג'ט בלו מוקדם יותר השנה, אבל יש סיבות לאופטימיות - קופת המזומנים של החברה צפויה לגדול בין 52%-63%
רוי שיינמן |

מנית חברת התעופה ספיריט  SPIRIT AIRLINES יורדת במסחר זאת לאחר שהחברה דיווחה על הפסד רחב יותר מצפי האנליסטים וירידה בהכנסות ברבעון הראשון.

החברה מנסה לבנות את עתידה כחברה עצמאית לאחר שהמיזוג המתוכנן שלה עם ג'ט בלו  JETBLUE AIRWAYS CORP בוטל על ידי בית המשפט מוקדם יותר השנה. הצפי לעסקה הביא לעליות במנית ספיריט, אך המניה צנחה כ-77% בשנת 2024 עד לסגירת המסחר ביום שישי האחרון.

הדוחות של ספיריט לרבעון הראשון מרמזים שהמניה צפויה להישאר "מקורקעת" עוד זמן מה. החברה דיווחה על הפסד מתואם של 1.46 דולר למניה, רחב מעט מצפי האנליסטים שעמד על 1.45 דולר למניה. ההכנסות ירדו ב-6.2% ל-1.27 מיליארד דולר, בהתאם לצפי האנליסטים.

מנכ"ל החברה, טד כריסטי, אמר כי הסביבה התחרותית "נותרת מאתגרת" בשל קיבולת גבוהה בשווקים רבים בהם פועלת ספיריט. שוקי התעופה הבינלאומיים שלה עומדים תחת לחץ במיוחד מכיוון שחברות תעופה אמריקאיות וחוץ-אמריקאיות הגדילו את הטיסות אל ומאמריקה הלטינית.

עם זאת, היו גם כמה נקודות חיוביות, בעיקר בכל הנוגע לנזילות. ספיריט צופה לשפר את רמות המזומנים שלה ב-450 עד 550 מיליון דולר בשנת 2024, גידול של בין 52%-63%, באמצעות שילוב של דחיית אספקת מטוסים, חיסכון בעלויות ופיצויים שהיא צפויה לקבל בגין בעיות במנועי פראט אנד וויטני, אשר גרמו לקרקוע מטוסים רבים.

כריסטי אמר כי למרות ההפסד, ספיריט מתקדמת לעבר יעדיה הפיננסיים וכי השלב השני של התוכנית שלה לחיים ללא ג'ט בלו יושק בחודשים הקרובים. סמנכ"ל הכספים סקוט האראלסון אף אמר שהחברה נמצאת "על סף" ביצוע שינויים שיחזירו אותה לרווחיות מתמשכת.

עם זאת, וול סטריט עדיין זקוקה להרבה שכנוע. האנליסטים צופים הפסד בשבעת הרבעונים הבאים. אין אפילו המלצת "קנייה" אחת על המניה ו-46% מהאנליסטים שמכסים את המניה ממליצים למכור אותה.

מנית ספיריט נסחרת במחיר של 3.7 דולר למניה לפי שווי של 400 מיליון דולר. מתחילת השנה ירדה המניה ב-77%.

מנית ספיריט מתחילת השנה

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.