ספיריט
צילום: טוויטר
דוחות

מנית ספיריט לא מצליחה להתרומם - מפספסת את הצפי ויורדת ב-8%

חברת התעופה ממשיכה להתמודד עם קשיים בעקבות ביטול המיזוג שלה עם ג'ט בלו מוקדם יותר השנה, אבל יש סיבות לאופטימיות - קופת המזומנים של החברה צפויה לגדול בין 52%-63%
רוי שיינמן |

מנית חברת התעופה ספיריט  SPIRIT AIRLINES יורדת במסחר זאת לאחר שהחברה דיווחה על הפסד רחב יותר מצפי האנליסטים וירידה בהכנסות ברבעון הראשון.

החברה מנסה לבנות את עתידה כחברה עצמאית לאחר שהמיזוג המתוכנן שלה עם ג'ט בלו  JETBLUE AIRWAYS CORP בוטל על ידי בית המשפט מוקדם יותר השנה. הצפי לעסקה הביא לעליות במנית ספיריט, אך המניה צנחה כ-77% בשנת 2024 עד לסגירת המסחר ביום שישי האחרון.

הדוחות של ספיריט לרבעון הראשון מרמזים שהמניה צפויה להישאר "מקורקעת" עוד זמן מה. החברה דיווחה על הפסד מתואם של 1.46 דולר למניה, רחב מעט מצפי האנליסטים שעמד על 1.45 דולר למניה. ההכנסות ירדו ב-6.2% ל-1.27 מיליארד דולר, בהתאם לצפי האנליסטים.

מנכ"ל החברה, טד כריסטי, אמר כי הסביבה התחרותית "נותרת מאתגרת" בשל קיבולת גבוהה בשווקים רבים בהם פועלת ספיריט. שוקי התעופה הבינלאומיים שלה עומדים תחת לחץ במיוחד מכיוון שחברות תעופה אמריקאיות וחוץ-אמריקאיות הגדילו את הטיסות אל ומאמריקה הלטינית.

עם זאת, היו גם כמה נקודות חיוביות, בעיקר בכל הנוגע לנזילות. ספיריט צופה לשפר את רמות המזומנים שלה ב-450 עד 550 מיליון דולר בשנת 2024, גידול של בין 52%-63%, באמצעות שילוב של דחיית אספקת מטוסים, חיסכון בעלויות ופיצויים שהיא צפויה לקבל בגין בעיות במנועי פראט אנד וויטני, אשר גרמו לקרקוע מטוסים רבים.

כריסטי אמר כי למרות ההפסד, ספיריט מתקדמת לעבר יעדיה הפיננסיים וכי השלב השני של התוכנית שלה לחיים ללא ג'ט בלו יושק בחודשים הקרובים. סמנכ"ל הכספים סקוט האראלסון אף אמר שהחברה נמצאת "על סף" ביצוע שינויים שיחזירו אותה לרווחיות מתמשכת.

עם זאת, וול סטריט עדיין זקוקה להרבה שכנוע. האנליסטים צופים הפסד בשבעת הרבעונים הבאים. אין אפילו המלצת "קנייה" אחת על המניה ו-46% מהאנליסטים שמכסים את המניה ממליצים למכור אותה.

מנית ספיריט נסחרת במחיר של 3.7 דולר למניה לפי שווי של 400 מיליון דולר. מתחילת השנה ירדה המניה ב-77%.

מנית ספיריט מתחילת השנה

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.