ספיריט
צילום: טוויטר

מיזוג חברות התעופה נחסם: ספיריט נופלת ב-24%, ג'ט-בלו יורדת ב-7%

לפי הערכות, בפני ספיריט עומדות שתי אפשרויות: מציאת קונה אחר או פשיטת רגל; החברות פרסמו הצהרה משותפת כי הן בוחנות "את הצעדים הבאים" 
אדיר בן עמי | (5)

מניית חברת הלואו-קוסט ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES נופלת לאחר שהשופט האמריקאי חסם את המיזוג המתוכנן של חברת התעופה בסך 3.8 מיליארד דולר עם המתחרה ג'ט-בלו איירוויז JETBLUE AIRWAYS CORP . 

ספיריט וג'ט בלו

ספיריט איבדה כמעט חצי משווי השוק שלה לאחר שהשופט הפדרלי הסכים עם עמדת משרד המשפטים כי עסקת המיזוג תפגע בצרכנים. ההחלטה הותירה את החברה בצומת, כאשר בוול-סטריט אומרים שהאפשרויות של ספיריט הן או לחפש קונה אחר או לשקול פשיטת רגל. חברת הלואו-קוסט התקשתה להישאר רווחית בעקבות עלייה בהוצאות התפעול ובעיות מתמשכות בשרשרת האספקה, מה שמעלה חששות לגבי יכולתה של החברה להחזיר את יתרת החוב שלה בשנה הבאה. 

מספר אנליסטים ציינו כי החברה עשויה לשקול הגשה לפשיטת רגל על מנת לייעל את המאזן שלה ולבצע רה-ארגון בכדי להפוך לחברה איתנה מבחינה פיננסית.

במידה והעסקה עם ג'ט-בלו הייתה מאושרת, היא הייתה מייצרת את חברת התעופה החמישית בגודלה בארה"ב ונותנת דחיפה משמעותית לספיריט. "אנחנו רואים כעת סבירות מאוד נמוכה לכך שהמימוש יתממש", כתבו מדויטשה בנק. האנליסטים ציינו כי גם אם החברות יחליטו לערער על קביעת השופט, עדיין צפויים קשיים רגולטוריים רבים. 

השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו בזמן שבחן את המיזוג כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים. עם זאת, יאנג אמר לשני הצדדים כי הוא מתקשה עם הבקשה של משרד המשפטים לחסום את העסקה ב-"תעשיה דינמית העומדת בפני הזדמנויות ואתגרים יחודיים בסביבה של לאחר הקורונה".

השופט העלה אז את האפשרות כי ג'ט בלו תמכור נכסים נוספים, לאחר שכבר הסכימה למכור שערי המראה ומשבצות בנמלי תעופה בכדי לאפשר את העסקה ולתת מענה לחששות הרגולטורים בארה"ב. עורכי הדין של שני הצדדים הגישו את הטיעונים שלהם לסיום המשפט שהחל ב-31 באוקטובר. במרץ האחרון משרד המשפטים, שש מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה הגישו תביעה בכדי להפסיק את המיזוג שלטענתם יפגע בתחרות בתעשיית התעופה. תביעה שהסתיימה בניצחון. 

ספיריט הייתה בין חברות התעופה שנפגעו הכי קשה מהבעיות במנוע Pratt & Whitney של חברת RTX, מה שגרם לקרקוע של מספר מטוסים, שצפויים לחזור לפעילות רק השנה. בנוסף, עודף קיבולת בכמה משווקי המפתח של החברה פוגע בכוח התמחור של ספיריט ומאלץ את החברה לנקוט בהוזלות גדולות יותר במטרה למכור מספיק מושבים, מה שהופך את ההתאוששות לקשה הרבה יותר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בהצהרה משותפת אמרו חברות התעופה כי הן בוחנות את "הצעדים הבאים כחלק מהליך משפטי". 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 20/01/2024 21:44
    הגב לתגובה זו
    לא מאשר בגלל שיפגעו בצרכנים. מצוין ! החברה תיסגר, פיטורים ישירים ועקיפים, דמי אבטלה, פחות צריכה, יותר הוצאות ממשלה, עליית מיסים. והופ "אין פגיעה בצרכנים" סוציאליסטים בשקל.
  • 2.
    איך? שופט שמאלני דפקט! החברה תיסגר!! (ל"ת)
    "יסייע לצרכנים" 17/01/2024 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הלוואי בארץ שלנו ידאגו לצרכנים (ל"ת)
    יוסי 17/01/2024 19:56
    הגב לתגובה זו
  • תרשום לפניך-המיזוג יאושר זה עיניין של זמן (ל"ת)
    אלכס 17/01/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
  • יעקב 17/01/2024 20:48
    הגב לתגובה זו
    איפה אמריקה של פעם שנתנה גב לעסקים, מעודף תמיכה "בחלשים" כולם סובלים. נ.ב. מצב תמיכה קיצוני בצרכנים נקרא קומוניזם והסוף ידוע
ננסי פולסי
צילום: רשתות חברתיות

יותר טובה מבאפט - מ-3 מיליון דולר לשווי של 300 מיליון דולר

האם ננסי פלוסי שהיתה יו"ר בית הנבחרים ופרשה לאחרונה מהקונגרס היא משקיעת על או סוחרת במידע פנים ועל הכוונה לאסור על פוליטיקאים לסחור במניות - "אם אתה רוצה לסחור במניות - לך לוול סטריט, לא לוושינגטון"

עמית בר |

חברת הקונגרס הרפוליקאנית אנה פאולינה לונה מקדמת איסור גורף על מסחר במניות לנבחרי ציבור ובני משפחותיהם בהמשך לסיפור המדהים של ננסי פלוסי שהודיעה לאחרונה על פרישה מהקונגרס לאחר שהיתה יו"ר בית הנבחרים. 

בראיון שנערך ברשת פוקס ניוז, הציגה פאולינה לונה, את השקפתה - "חברי קונגרס שנכנסים לפוליטיקה כדי לסחור במניות - לא צריכים להיות בוושינגטון, אלא בוול סטריט". לדבריה, נבחרי ציבור אינם יכולים לשמש גם מחוקקים וגם משקיעים עם גישה למידע פנים - זוהי תשתית לניגוד עניינים מערכתי.

לונה מקדמת הצעת חוק לאיסור מוחלט על מסחר במניות מצד חברי קונגרס, בני זוגם וילדיהם. על פי ההצעה, תותר רק החזקה בתעודות סל/ קרנות סל או בקרנות מדדים רחבות, תוך חובת דיווח שוטפת, וללא גישה לעסקאות במניות. החוק נועד למנוע תופעות של שימוש במידע רגולטורי או מדיניות ממשלתית לצורך רווחים פרטיים.


ננסי פלוסי - רווח של 10,000% תוך השירות הציבורי


ננסי פלוסי. פלוסי, שכיהנה בקונגרס מאז סוף שנות ה-80', החלה את דרכה הציבורית עם שווי  מוערך של פחות מ-3 מיליון דולר. כיום, לפי הערכות עדכניות, הונה המשפחתי יחד עם בן זוגה, פול פלוסי, חוצה את רף ה־300 מיליון דולר.

בחישוב תשואה מצטברת, מדובר בזינוק של פי 100-150 לאורך כ־35 שנה, אם כי רוב ההון נצבר בעשור האחרון. מדובר על תשואה של  בין 10,000% ל-15,000%. במונחים שנתיים, מדובר בתשואה ממוצעת של כ־17-18%% לשנה. תשואה כזו חורגת בהרבה מהממוצע של שוק ההון.  למעשה בשנים האלו מדובר בתשואה טובה יותר מאשר של וורן באפט שהתשואה המשוקללת של 65 שנות השקעה מתקרבת ל-20%, אבל בעשורים האחרונים היא ירדה לכ-10%-12%. בין ההשקעות המוצלחות שלה בשנים האחרונות - אנבידיה, אפל וטסלה.  

דיור מוגן
צילום: freepik
הטור של גרינברג

ההימור הכושל של בלקסטון על המגזר שדווקא עכשיו חווה פריחה

האם יגיע תיקון לשווקים, השקעה בבתי אבות-דיור מוגן, העיתוי של בלקסטון ומה צפוי בהמשך? 

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה בלקסטון

האם תיקון רציני מתחייב? בהחלט, אבל תלוי כמובן בעיני מתבונן ובכמות המתבוננים. האם צריך למכור את מניית אנבידיה (סימול:NVDA) בגלל ערכה או שצריך לקנות אותה מאותה הסיבה? האם צריך לרכוש את מניית סופטבנק (סימול:SFTBY) בגלל שמכרה את החזקותיה באנבידיה או לקנות אותה בגלל אותה סיבה? מה עם טסלה (סימול:TSLA)? למכור בגלל שבעלי המניות אישרו למאסק דיל בעל פוטנציאל של טריליון או לקנות את טסלה בגלל סיבה זאת? 

ומה עם פייזר (סימול:PFE)? הגיע הזמן לרכוש את ענקית הבריאות בגלל המחיר או למכור אותה בגלל המחיר המטורף שהיא משלמת עבור חלום הביוטק Metsera (סימול:MSTR) כדי לנצח במלחמה על מיגור השמנת היתר? ומה עדיף כרגע? לרכוש עוד סלי מדדים כמו SPY או QQQ או שכדאי יותר להעביר עוד כספים לזהב ולביטקוין? 

תלוי כמובן את מי שואלים, בן כמה הוא?, מה רמת ההשכלה שלו, האם הוא גולש ברשתות החברתיות ומה דעותיו הפוליטיות. כדאי מאוד לנסות ולפענח מה מריץ את ערכי הנכסים השונים. אפילו "הדוב הגדול" של המניות, מייק וילסון ממורגן סטנלי, למד בדרך הקשה מדוע סביר להניח שמניות יישארו עמידות למרות אי-הוודאות. שווה להקשיב לפודקסט.

השקעה בהיקף של 1.8 מיליארד דולר בדיור מוגן 

מניית ענקית ההשקעות/אחזקות בלקסטון (סימול:BX) מנהלת למעלה מטריליון דולר ולאורך השנים נחשבת אחת ההשקעות הנבחרות בוול סטריט. בחודשיים האחרונים ירדה המניה ביותר מ-21% וזאת כתוצאה מהעובדה שלא עמדה בתחזיות הקונצנזוס.

השבוע הודיעה החברה שהיא מממשת השקעה גדולה שלה שהשתבשה: מסתבר שבמהלך 2017 השקיעה החברה 1.8 מיליארד דולר בדיור מוגן, וההשקעה הזו הביאה להפסדים של יותר מ-600 מיליון דולר. הנדל"ן נחשב תמיד לחלק החזק של החברה וזוהי ההשקעה הגרועה ביותר שלה. בלקסטון הציעה למכירה את תיק הנכסים שלה בתחום, שכולל כ-9,000 יחידות דיור מוגן ברחבי ארה"ב, באמצעות סדרה של עסקאות חד פעמיות, לעיתים בהפסדים של יותר מ-70% בהשוואה למחיר הרכישה שלהן.