מיזוג חברות התעופה נחסם: ספיריט נופלת ב-24%, ג'ט-בלו יורדת ב-7%
מניית חברת הלואו-קוסט ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES נופלת לאחר שהשופט האמריקאי חסם את המיזוג המתוכנן של חברת התעופה בסך 3.8 מיליארד דולר עם המתחרה ג'ט-בלו איירוויז JETBLUE AIRWAYS CORP .
ספיריט איבדה כמעט חצי משווי השוק שלה לאחר שהשופט הפדרלי הסכים עם עמדת משרד המשפטים כי עסקת המיזוג תפגע בצרכנים. ההחלטה הותירה את החברה בצומת, כאשר בוול-סטריט אומרים שהאפשרויות של ספיריט הן או לחפש קונה אחר או לשקול פשיטת רגל. חברת הלואו-קוסט התקשתה להישאר רווחית בעקבות עלייה בהוצאות התפעול ובעיות מתמשכות בשרשרת האספקה, מה שמעלה חששות לגבי יכולתה של החברה להחזיר את יתרת החוב שלה בשנה הבאה.
מספר אנליסטים ציינו כי החברה עשויה לשקול הגשה לפשיטת רגל על מנת לייעל את המאזן שלה ולבצע רה-ארגון בכדי להפוך לחברה איתנה מבחינה פיננסית.
במידה והעסקה עם ג'ט-בלו הייתה מאושרת, היא הייתה מייצרת את חברת התעופה החמישית בגודלה בארה"ב ונותנת דחיפה משמעותית לספיריט. "אנחנו רואים כעת סבירות מאוד נמוכה לכך שהמימוש יתממש", כתבו מדויטשה בנק. האנליסטים ציינו כי גם אם החברות יחליטו לערער על קביעת השופט, עדיין צפויים קשיים רגולטוריים רבים.
- wizz air חושפת את המטוס ה-250 שלה ומסמנת יעד: צי של 500 מטוסים
- בלאק פריידיי: מבצע של אייר חיפה עד חמישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו בזמן שבחן את המיזוג כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים. עם זאת, יאנג אמר לשני הצדדים כי הוא מתקשה עם הבקשה של משרד המשפטים לחסום את העסקה ב-"תעשיה דינמית העומדת בפני הזדמנויות ואתגרים יחודיים בסביבה של לאחר הקורונה".
השופט העלה אז את האפשרות כי ג'ט בלו תמכור נכסים נוספים, לאחר שכבר הסכימה למכור שערי המראה ומשבצות בנמלי תעופה בכדי לאפשר את העסקה ולתת מענה לחששות הרגולטורים בארה"ב. עורכי הדין של שני הצדדים הגישו את הטיעונים שלהם לסיום המשפט שהחל ב-31 באוקטובר. במרץ האחרון משרד המשפטים, שש מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה הגישו תביעה בכדי להפסיק את המיזוג שלטענתם יפגע בתחרות בתעשיית התעופה. תביעה שהסתיימה בניצחון.
ספיריט הייתה בין חברות התעופה שנפגעו הכי קשה מהבעיות במנוע Pratt & Whitney של חברת RTX, מה שגרם לקרקוע של מספר מטוסים, שצפויים לחזור לפעילות רק השנה. בנוסף, עודף קיבולת בכמה משווקי המפתח של החברה פוגע בכוח התמחור של ספיריט ומאלץ את החברה לנקוט בהוזלות גדולות יותר במטרה למכור מספיק מושבים, מה שהופך את ההתאוששות לקשה הרבה יותר.
- פלאנטיר, אנבידיה וסנטרפוינט יוצאות לקרב על החשמל של ה-AI
- ירידה חדה בבקשות האבטלה בארה"ב שוק העבודה מאותת על יציבות לקראת החלטת הריבית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
בהצהרה משותפת אמרו חברות התעופה כי הן בוחנות את "הצעדים הבאים כחלק מהליך משפטי".
- 3.אנונימי 20/01/2024 21:44הגב לתגובה זולא מאשר בגלל שיפגעו בצרכנים. מצוין ! החברה תיסגר, פיטורים ישירים ועקיפים, דמי אבטלה, פחות צריכה, יותר הוצאות ממשלה, עליית מיסים. והופ "אין פגיעה בצרכנים" סוציאליסטים בשקל.
- 2.איך? שופט שמאלני דפקט! החברה תיסגר!! (ל"ת)"יסייע לצרכנים" 17/01/2024 22:47הגב לתגובה זו
- 1.הלוואי בארץ שלנו ידאגו לצרכנים (ל"ת)יוסי 17/01/2024 19:56הגב לתגובה זו
- תרשום לפניך-המיזוג יאושר זה עיניין של זמן (ל"ת)אלכס 17/01/2024 20:56הגב לתגובה זו
- יעקב 17/01/2024 20:48הגב לתגובה זואיפה אמריקה של פעם שנתנה גב לעסקים, מעודף תמיכה "בחלשים" כולם סובלים. נ.ב. מצב תמיכה קיצוני בצרכנים נקרא קומוניזם והסוף ידוע
קולט קרס (אנבידיה)סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"
מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה
מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. 0.77% ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".
המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.
קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.
מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..
- סיילספורס עולה, UiPath מזנקת וסנואופלייק צונחת, ומה עם החוזים?
- "האנבידיה של סין" - מי זאת קמבריקון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.
פלנטיר ואנבידיהפלאנטיר, אנבידיה וסנטרפוינט יוצאות לקרב על החשמל של ה-AI
הפלטפורמה החדשה Chain Reaction מנסה לפתוח את צוואר הבקבוק של תעשיית הבינה המלאכותית, תיאום בין חברות אנרגיה, רשתות חשמל ומרכזי נתונים, בעוד אנבידיה מקבלת נשימת הקלה בוושינגטון אבל עדיין תקועה מול השוק הסיני
תוכנה על הציר שבין תחנות כוח לחוות שרתים
תעשיית הבינה המלאכותית רצה קדימה, אבל נתקעת במקום מאוד ארצי: חשמל וחומרה. האלגוריתמים מתקדמים, הצ'יפים חזקים, ובכל זאת לא מעט פרויקטים נתקעים על השאלה הפשוטה - האם יש תשתית אנרגיה
ורשת שתעמוד בעומס. פה נכנסת לתמונה פאלנטר טכנולוג'יס, שמודיעה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם אנבידיה ו-CenterPoint Energy, ומעלה הילוך עם השקת Chain Reaction, פלטפורמה שמנסה לעשות סדר בכל הבלגן הזה מקצה לקצה.
בפאלנטר מדברים
על "שינוי פרדיגמה", ומסבירים שהחסם הגדול של החדשנות כבר לא האלגוריתם, אלא הכוח והחומרה. Chain Reaction מיועדת לתכנון תפעולי בזמן אמת, איתור צווארי בקבוק, תיאום חכם של הקצאת אנרגיה ושיפור השקיפות סביב נכסי תשתית קריטיים. הרעיון פשוט אבל שאפתני: לחבר על מסך
אחד יצרני אנרגיה, מפעילי רשת, מפעילי מרכזי נתונים ותשתיות נוספות, כדי שכולם ידברו אותה שפה ויעבדו על אותם נתונים.
CenterPoint Energy, אחת מחברות האנרגיה הגדולות בארצות הברית, כבר אימצה את המערכת ומשלבת אותה בתכנון החשמל
שלה. בפועל, היא משתמשת בפלטפורמה כדי לקצר את משך הזמן מחתימה על הסכם ועד חיבור בפועל של מתקני AI גדולים לרשת, וגם כדי לשפר את היציבות במתקנים קיימים. במקום תהליך תכנון ארוך ומורכב, המערכת אמורה לסמן איפה הרשת "צפופה", איפה אפשר להכניס
עוד עומס, ואיפה נדרשים חיזוקים לפני שמדליקים עוד חוות שרתים.
אנבידיה, שבלב המערך הגלובלי של שבבי AI, צפויה להשתמש ב-Chain Reaction כדי להאיץ פריסה של מתקנים חדשים בארצות הברית. אלה הם אותם מתקנים שמספקים את הכוח החישובי לשורה ארוכה של יישומי AI, מהכשרות מודלים ועד שירותים מסחריים. כמו שמנסח זאת טריסטן גרוסקה, ראש תחום האנרגיה והתשתיות בפאלנטר: "הקמת תשתית האנרגיה המתאימה היא האתגר התעשייתי של דורנו. התוכנות שעליהן התבסס הענף עד היום פשוט לא נבנו לעומס ולמורכבות שה-AI מייצר.”
- האנליסט שמעריך שפלנטיר תעלה ב-30%
- שובה של מכונת הכסף: מייקל ברי מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאחורי ההצהרות יש גם מציאות תפעולית לא פשוטה. מרכזי נתונים עצומים שמחפשים חיבור מהיר לרשת, רשויות מקומיות ורגולטורים שמציבים תנאים, ורשתות חשמל שלא נבנו במקור לעומסים מהסוג הזה. Chain Reaction מנסה בעצם להיות שכבת התיאום החסרה, גם
בין גופים שונים וגם בין ההחלטות של היום לבין ההשלכות שלהן על צריכת החשמל בשנים הקרובות.
