ספיריט
צילום: טוויטר

מיזוג חברות התעופה נחסם: ספיריט נופלת ב-24%, ג'ט-בלו יורדת ב-7%

לפי הערכות, בפני ספיריט עומדות שתי אפשרויות: מציאת קונה אחר או פשיטת רגל; החברות פרסמו הצהרה משותפת כי הן בוחנות "את הצעדים הבאים" 
אדיר בן עמי | (5)

מניית חברת הלואו-קוסט ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES נופלת לאחר שהשופט האמריקאי חסם את המיזוג המתוכנן של חברת התעופה בסך 3.8 מיליארד דולר עם המתחרה ג'ט-בלו איירוויז JETBLUE AIRWAYS CORP . 

ספיריט וג'ט בלו

ספיריט איבדה כמעט חצי משווי השוק שלה לאחר שהשופט הפדרלי הסכים עם עמדת משרד המשפטים כי עסקת המיזוג תפגע בצרכנים. ההחלטה הותירה את החברה בצומת, כאשר בוול-סטריט אומרים שהאפשרויות של ספיריט הן או לחפש קונה אחר או לשקול פשיטת רגל. חברת הלואו-קוסט התקשתה להישאר רווחית בעקבות עלייה בהוצאות התפעול ובעיות מתמשכות בשרשרת האספקה, מה שמעלה חששות לגבי יכולתה של החברה להחזיר את יתרת החוב שלה בשנה הבאה. 

מספר אנליסטים ציינו כי החברה עשויה לשקול הגשה לפשיטת רגל על מנת לייעל את המאזן שלה ולבצע רה-ארגון בכדי להפוך לחברה איתנה מבחינה פיננסית.

במידה והעסקה עם ג'ט-בלו הייתה מאושרת, היא הייתה מייצרת את חברת התעופה החמישית בגודלה בארה"ב ונותנת דחיפה משמעותית לספיריט. "אנחנו רואים כעת סבירות מאוד נמוכה לכך שהמימוש יתממש", כתבו מדויטשה בנק. האנליסטים ציינו כי גם אם החברות יחליטו לערער על קביעת השופט, עדיין צפויים קשיים רגולטוריים רבים. 

השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו בזמן שבחן את המיזוג כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים. עם זאת, יאנג אמר לשני הצדדים כי הוא מתקשה עם הבקשה של משרד המשפטים לחסום את העסקה ב-"תעשיה דינמית העומדת בפני הזדמנויות ואתגרים יחודיים בסביבה של לאחר הקורונה".

השופט העלה אז את האפשרות כי ג'ט בלו תמכור נכסים נוספים, לאחר שכבר הסכימה למכור שערי המראה ומשבצות בנמלי תעופה בכדי לאפשר את העסקה ולתת מענה לחששות הרגולטורים בארה"ב. עורכי הדין של שני הצדדים הגישו את הטיעונים שלהם לסיום המשפט שהחל ב-31 באוקטובר. במרץ האחרון משרד המשפטים, שש מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה הגישו תביעה בכדי להפסיק את המיזוג שלטענתם יפגע בתחרות בתעשיית התעופה. תביעה שהסתיימה בניצחון. 

ספיריט הייתה בין חברות התעופה שנפגעו הכי קשה מהבעיות במנוע Pratt & Whitney של חברת RTX, מה שגרם לקרקוע של מספר מטוסים, שצפויים לחזור לפעילות רק השנה. בנוסף, עודף קיבולת בכמה משווקי המפתח של החברה פוגע בכוח התמחור של ספיריט ומאלץ את החברה לנקוט בהוזלות גדולות יותר במטרה למכור מספיק מושבים, מה שהופך את ההתאוששות לקשה הרבה יותר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בהצהרה משותפת אמרו חברות התעופה כי הן בוחנות את "הצעדים הבאים כחלק מהליך משפטי". 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 20/01/2024 21:44
    הגב לתגובה זו
    לא מאשר בגלל שיפגעו בצרכנים. מצוין ! החברה תיסגר, פיטורים ישירים ועקיפים, דמי אבטלה, פחות צריכה, יותר הוצאות ממשלה, עליית מיסים. והופ "אין פגיעה בצרכנים" סוציאליסטים בשקל.
  • 2.
    איך? שופט שמאלני דפקט! החברה תיסגר!! (ל"ת)
    "יסייע לצרכנים" 17/01/2024 22:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הלוואי בארץ שלנו ידאגו לצרכנים (ל"ת)
    יוסי 17/01/2024 19:56
    הגב לתגובה זו
  • תרשום לפניך-המיזוג יאושר זה עיניין של זמן (ל"ת)
    אלכס 17/01/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
  • יעקב 17/01/2024 20:48
    הגב לתגובה זו
    איפה אמריקה של פעם שנתנה גב לעסקים, מעודף תמיכה "בחלשים" כולם סובלים. נ.ב. מצב תמיכה קיצוני בצרכנים נקרא קומוניזם והסוף ידוע
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

אנליסטים בורסה AIאנליסטים בורסה AI

לקראת ה"שבוע של אנבידיה" - למה מחכים האנליסטים?

הממשל חזר לעבוד אחרי השבתת שיא של 43 ימים וסוף-סוף נקבל את הנתונים על שוק העבודה האמריקאי ונבין לאן פני הריבית של הפד'; אנבידיה ושורה של חברות מענף הצריכה ידווחו ויתנו לנו הבנה גם על מצב ה-AI וגם על מצבו של הצרכן האמריקאי - מה עוד על הלוח הכלכלי השבוע ומה חושבים האנליסטים?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

בשבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נכנס אל הישורת האחרונה והמשמעותית ביותר של עונת הדוחות. אבל המשקיעים ממתינים לדברים נוספים, להבין מה תוואי הריבית של הפד, והאם מניות הטק והקמעונאות ימשיך לסחוב את השוק על הכתפיים או שהרוטציה שראינו בסוף השבוע שעבר, של זרימה מטכנולוגיה אל עבר ענפים מסורתיים, תימשך. עוד דבר שמעודד את המשקיעים הוא סיום השבתת הממשל, שהייתה הארוכה בהיסטוריה האמריקאית, 43 ימים ועכשיו נוכל לקבל את הנתונים הרשמיים שהתעכבו, ושצפויים להתפרסם השבוע. אבל שוב, מעל הכל אלו יהיו התוצאות של אנבידיה שיתנו את הטון.

זה השבוע של אנבידיה.

ברביעי בערב לאחר הנעילה תפרסם ענקית השבבים את תוצאות הרבעון הפיסקלי שלה שהסתיים באוקטובר, והציפיות - בשמיים. לפי קונצנזוס של 42 אנליסטים חברת השבבים צפויה לדווח על הכנסות של 54.94 מיליארד דולר, זינוק של כ-57% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 35 מיליארד דולר. טווח התחזיות נע בין 53.46 ל-58.34 מיליארד דולר - כלומר, גם האומדן הנמוך משקף קפיצה חדה.

ברווח הנקי למניה (EPS), התחזיות עומדות על רווח של 1.25 דולר למניה בממוצע, לעומת 0.81 דולר ברבעון המקביל. התחזיות נעות בין 1.14 ל-1.34 דולר - כאשר המספר העליון מגלם כמעט 66% צמיחה שנתית ברווח למניה.

המספרים האלה מציבים רף מאוד גבוה לאנבידיה, וזה כבר אחרי שנה שבה המניה יותר מהכפילה את שוויה - על רקע הביקושים האדירים לשבבי AI. גם אם אנבידיה תעמוד בציפיות, כולם מחכים לשמוע בעיקר את התחזית קדימה. האם קצב ההזמנות יימשך באותו קצב, מה יקרה במכירות לשוק הסיני לנוכח המגבלות, ואיך נראו ההזמנות מצד הענקיות - אמזון, מיקרוסופט, גוגל וכל השאר.

אנחנו "צועדים על ביצים". אנבידיה התממשה בעצבנות ב-5 ימי המסחר האחרונים וירדה מהשיר שלה. עכשיו כל שינוי הכי קטן בתמהיל של המגזרים, כל הסתייגות בטון של ג'נסן הואנג או כל עדכון מינורי בתחזית - יכול לגרום לכדור שלג בשוק.