מיזוג חברות התעופה נחסם: ספיריט נופלת ב-24%, ג'ט-בלו יורדת ב-7%
מניית חברת הלואו-קוסט ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES נופלת לאחר שהשופט האמריקאי חסם את המיזוג המתוכנן של חברת התעופה בסך 3.8 מיליארד דולר עם המתחרה ג'ט-בלו איירוויז JETBLUE AIRWAYS CORP .
ספיריט איבדה כמעט חצי משווי השוק שלה לאחר שהשופט הפדרלי הסכים עם עמדת משרד המשפטים כי עסקת המיזוג תפגע בצרכנים. ההחלטה הותירה את החברה בצומת, כאשר בוול-סטריט אומרים שהאפשרויות של ספיריט הן או לחפש קונה אחר או לשקול פשיטת רגל. חברת הלואו-קוסט התקשתה להישאר רווחית בעקבות עלייה בהוצאות התפעול ובעיות מתמשכות בשרשרת האספקה, מה שמעלה חששות לגבי יכולתה של החברה להחזיר את יתרת החוב שלה בשנה הבאה.
מספר אנליסטים ציינו כי החברה עשויה לשקול הגשה לפשיטת רגל על מנת לייעל את המאזן שלה ולבצע רה-ארגון בכדי להפוך לחברה איתנה מבחינה פיננסית.
במידה והעסקה עם ג'ט-בלו הייתה מאושרת, היא הייתה מייצרת את חברת התעופה החמישית בגודלה בארה"ב ונותנת דחיפה משמעותית לספיריט. "אנחנו רואים כעת סבירות מאוד נמוכה לכך שהמימוש יתממש", כתבו מדויטשה בנק. האנליסטים ציינו כי גם אם החברות יחליטו לערער על קביעת השופט, עדיין צפויים קשיים רגולטוריים רבים.
- wizz air חושפת את המטוס ה-250 שלה ומסמנת יעד: צי של 500 מטוסים
- בלאק פריידיי: מבצע של אייר חיפה עד חמישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו בזמן שבחן את המיזוג כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים. עם זאת, יאנג אמר לשני הצדדים כי הוא מתקשה עם הבקשה של משרד המשפטים לחסום את העסקה ב-"תעשיה דינמית העומדת בפני הזדמנויות ואתגרים יחודיים בסביבה של לאחר הקורונה".
השופט העלה אז את האפשרות כי ג'ט בלו תמכור נכסים נוספים, לאחר שכבר הסכימה למכור שערי המראה ומשבצות בנמלי תעופה בכדי לאפשר את העסקה ולתת מענה לחששות הרגולטורים בארה"ב. עורכי הדין של שני הצדדים הגישו את הטיעונים שלהם לסיום המשפט שהחל ב-31 באוקטובר. במרץ האחרון משרד המשפטים, שש מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה הגישו תביעה בכדי להפסיק את המיזוג שלטענתם יפגע בתחרות בתעשיית התעופה. תביעה שהסתיימה בניצחון.
ספיריט הייתה בין חברות התעופה שנפגעו הכי קשה מהבעיות במנוע Pratt & Whitney של חברת RTX, מה שגרם לקרקוע של מספר מטוסים, שצפויים לחזור לפעילות רק השנה. בנוסף, עודף קיבולת בכמה משווקי המפתח של החברה פוגע בכוח התמחור של ספיריט ומאלץ את החברה לנקוט בהוזלות גדולות יותר במטרה למכור מספיק מושבים, מה שהופך את ההתאוששות לקשה הרבה יותר.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בהצהרה משותפת אמרו חברות התעופה כי הן בוחנות את "הצעדים הבאים כחלק מהליך משפטי".
- 3.אנונימי 20/01/2024 21:44הגב לתגובה זולא מאשר בגלל שיפגעו בצרכנים. מצוין ! החברה תיסגר, פיטורים ישירים ועקיפים, דמי אבטלה, פחות צריכה, יותר הוצאות ממשלה, עליית מיסים. והופ "אין פגיעה בצרכנים" סוציאליסטים בשקל.
- 2.איך? שופט שמאלני דפקט! החברה תיסגר!! (ל"ת)"יסייע לצרכנים" 17/01/2024 22:47הגב לתגובה זו
- 1.הלוואי בארץ שלנו ידאגו לצרכנים (ל"ת)יוסי 17/01/2024 19:56הגב לתגובה זו
- תרשום לפניך-המיזוג יאושר זה עיניין של זמן (ל"ת)אלכס 17/01/2024 20:56הגב לתגובה זו
- יעקב 17/01/2024 20:48הגב לתגובה זואיפה אמריקה של פעם שנתנה גב לעסקים, מעודף תמיכה "בחלשים" כולם סובלים. נ.ב. מצב תמיכה קיצוני בצרכנים נקרא קומוניזם והסוף ידוע
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
