סנאפצ'ט snapchat
צילום: Istock

הרשתות החברתיות עברו תקופות קשות; מה צופן להן העתיד?

סנאפצ'אט מעולם לא סיימה שנה ברווח, טוויטר הצליחה רק שנתיים ופינטרסט הצליחה רק באחרונה אך בוול סטריט צופים כי שנת 2022 תסתיים שוב בהפסדים; הן אולי בכל מקום בחיים שלנו, אבל לא בטוח שטובות להשקעות שלנו
עומר רוסו |

הרשתות החברתיות הן אחד החידושים המשפיעים ביותר של המאה ה-21. בשנים האחרונות, אם אירוע לא מגיע לרשת החברתית, הוא כאילו לא היה. אך על אף השימוש הגובר ברשתות חברתיות שכבר הפכו חלק מחיינו, בתור ביזנס הוא לא טוב כל כך כמו שחושבים.

סנאפצ'אט SNAP INC רשת חברתית שמונה כ-350 מיליון משתמשים יומיים, לא הצליחה לייצר שנה רווחית מעולם. לטוויטר TWITTER INC , שהחלה לתפוס תאוצה בשנים האחרונות עם 206 מיליון משתמשים יומיים, יש רק שנתיים רווחיות במשך העשור האחרון שבו הייתה מונפקת. פינטרסט PINTEREST שהונפקה ב-2017 רשמה סוף סוף רווח נקי שנתי ב-2021, אך וול סטריט צופה חזרה להפסדים בשנת 2022.

מטא META PLATFORMS קצת שונה מכולן, ובסדר גודל אחר מכולן לכן גם התוצאות היו שונות. יש למטא (פייסבוק ווטסאפ ואינסטגרם) כמעט 3 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, סוג של מיקסום היכולות. בנוסף, הדוחות הכספיים גם מראים כי היתרון הגדול שלה כפרת מזומנים מתחיל להיחלש כשברבעון האחרון רשמה תזרים מזומנים חופשי של 4.6 מיליארד דולר (8.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה). צוקרברג כבר זיהה את המיקסום הזה לפני כשנה כשהחליט לעשות שיפט (שינוי) גדול בחברה ולהתמקד בעולם המטהוורס שיכול להפריח מחדש את החברה, שלפי התוצאות כבר לא צומחת ולכן המכפילים והתמחור בהתאם.

בשבוע האחרון, היריבה הקטנה יותר של פייסבוק, סנאפ, אמרה שהיא מפטרת 20% מכוח העבודה שלה, בערך 1,200 משרות, תוך שהיא מבטלת פרויקטים שאינם ליבה כמו מצלמת הסלפי המעופפת שלה הידועה בשם Pixy, או בקיצור, מתמקדת בדבר היחידי שיכול לייצר לה כסף, מבלי לסטות לצדדים. ״כעת עלינו להתמודד עם ההשלכות של הצמיחה הנמוכה בהכנסות שלנו ולהתאים את עצמנו לסביבת השוק", כתב מייסד ומנכ"ל סנאפצ'אט לעובדים.

רוב וול סטריט נתפס ״עם המכנסיים למטה״ בהקשר של הרשתות החברתיות, אך לא כולם. עוד ב-2017, בריאן וויזר ב-Pivotal Research הוריד את דירוג מניית פייסבוק, מה שהפך אותו לאחד משני אנליסטים בלבד עם דירוג ״מכירה״ לפייסבוק (בזמנו). "בכל שנה שחולפת, הפרסום הדיגיטלי קרוב יותר לנקודה שבה השוק רווי", כתב וויזר בהערת הדירוג אי שם ב-2017, ונראה שהוא צודק כאשר אנחנו רואים את אמירותיו בפועל בשוק הפרסום הדיגיטלי, שגם נטפליקס מצטרפת למאבק.

באותה תקופה, פייסבוק נסחרה ב-172 דולר וביום המסחר האחרון היא סגרה ב-160 דולר למניה. לאורך הדרך הזאת היא גם הספיקה לקפוץ למחיר של 380 דולר ולהסב תשואה של 130%, אך בהסתכלות כיום, משקיעים שקנו מניות פייסבוק לפני חמש שנים, הפסידו כסף.

וויזר טוען כי ההכנסות מפרסום לאורך זמן גדלות בהתאמה לתוצר המקומי הגולמי המותאם לאינפלציה - כלומר שיעורי צמיחה הקרובים ל-5%. לכן לדעתו, הציפיות של המשקיעים ליציבות צמיחה של 20% או 30% היו לא מציאותיות ולא אפשריות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד מניית מטא ממשיכה לרדת, אנליסטים עדיין רואים פוטנציאל בפייסבוק. 40 מתוך 56 האנליסטים המסקרים את מטא עדיין מדרגים את המניה כ-״קנייה״. רק 2 מתוך ה-56 מדרגים את מטא כ-״מכירה״. מחיר היעד הממוצע הוא 221 דולר, אפסייד של מעל 35%.

אנליסט רוזבלט סקיוריטי, ברטון קרוקט, הוא אחד מ-14 המדרגים שממליצים על ״החזקה״ של מניית מטא, והוא אחד משלושה אנליסטים המעניקים מחיר יעד מתחת למחיר הנוכחי של מטא - 156 דולר למניה, דאונסייד של 2.5%. "בחלק גדול מהמדיה החברתית, אנחנו עוברים תהליך כואב אך בלתי נמנע, ובסופו של דבר בריא, של הפיכה לעסק ממוקד״, אמר. ההכרזה על קיצוץ העלויות של סנאפ בשבוע האחרון - וביטול מצלמת Pixy המעופפת שלה - הייתה ״הרגע״ של השבוע החולף, אומר קרוקט. "הם מתמקדים במה שחשוב, היכן שהם יכולים להרגיש שהם מקבלים תמורה ויכולים לייצר רווחיות".

סקטור הרשתות החברתיות הוא אחד מהסקטורים החלשים בשנה האחרונה כאשר מובילת הסקטור מטא ירדה במעל 50% כשגם הרשתות האחרות, טוויטר, סנאפצ'אט ופינטרסט ירדו גם הן כל אחת במעל 50%. המובילה בירידות היא סנאפצ'ט שאיבדה קרוב ל-90%. הירידות מיוחסות למודל העסקי, לתחרות ולסיבות נוספות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social