סנאפצ'ט snapchat
צילום: Istock

הרשתות החברתיות עברו תקופות קשות; מה צופן להן העתיד?

סנאפצ'אט מעולם לא סיימה שנה ברווח, טוויטר הצליחה רק שנתיים ופינטרסט הצליחה רק באחרונה אך בוול סטריט צופים כי שנת 2022 תסתיים שוב בהפסדים; הן אולי בכל מקום בחיים שלנו, אבל לא בטוח שטובות להשקעות שלנו
עומר רוסו |

הרשתות החברתיות הן אחד החידושים המשפיעים ביותר של המאה ה-21. בשנים האחרונות, אם אירוע לא מגיע לרשת החברתית, הוא כאילו לא היה. אך על אף השימוש הגובר ברשתות חברתיות שכבר הפכו חלק מחיינו, בתור ביזנס הוא לא טוב כל כך כמו שחושבים.

סנאפצ'אט SNAP INC רשת חברתית שמונה כ-350 מיליון משתמשים יומיים, לא הצליחה לייצר שנה רווחית מעולם. לטוויטר TWITTER INC , שהחלה לתפוס תאוצה בשנים האחרונות עם 206 מיליון משתמשים יומיים, יש רק שנתיים רווחיות במשך העשור האחרון שבו הייתה מונפקת. פינטרסט PINTEREST שהונפקה ב-2017 רשמה סוף סוף רווח נקי שנתי ב-2021, אך וול סטריט צופה חזרה להפסדים בשנת 2022.

מטא META PLATFORMS קצת שונה מכולן, ובסדר גודל אחר מכולן לכן גם התוצאות היו שונות. יש למטא (פייסבוק ווטסאפ ואינסטגרם) כמעט 3 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, סוג של מיקסום היכולות. בנוסף, הדוחות הכספיים גם מראים כי היתרון הגדול שלה כפרת מזומנים מתחיל להיחלש כשברבעון האחרון רשמה תזרים מזומנים חופשי של 4.6 מיליארד דולר (8.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה). צוקרברג כבר זיהה את המיקסום הזה לפני כשנה כשהחליט לעשות שיפט (שינוי) גדול בחברה ולהתמקד בעולם המטהוורס שיכול להפריח מחדש את החברה, שלפי התוצאות כבר לא צומחת ולכן המכפילים והתמחור בהתאם.

בשבוע האחרון, היריבה הקטנה יותר של פייסבוק, סנאפ, אמרה שהיא מפטרת 20% מכוח העבודה שלה, בערך 1,200 משרות, תוך שהיא מבטלת פרויקטים שאינם ליבה כמו מצלמת הסלפי המעופפת שלה הידועה בשם Pixy, או בקיצור, מתמקדת בדבר היחידי שיכול לייצר לה כסף, מבלי לסטות לצדדים. ״כעת עלינו להתמודד עם ההשלכות של הצמיחה הנמוכה בהכנסות שלנו ולהתאים את עצמנו לסביבת השוק", כתב מייסד ומנכ"ל סנאפצ'אט לעובדים.

רוב וול סטריט נתפס ״עם המכנסיים למטה״ בהקשר של הרשתות החברתיות, אך לא כולם. עוד ב-2017, בריאן וויזר ב-Pivotal Research הוריד את דירוג מניית פייסבוק, מה שהפך אותו לאחד משני אנליסטים בלבד עם דירוג ״מכירה״ לפייסבוק (בזמנו). "בכל שנה שחולפת, הפרסום הדיגיטלי קרוב יותר לנקודה שבה השוק רווי", כתב וויזר בהערת הדירוג אי שם ב-2017, ונראה שהוא צודק כאשר אנחנו רואים את אמירותיו בפועל בשוק הפרסום הדיגיטלי, שגם נטפליקס מצטרפת למאבק.

באותה תקופה, פייסבוק נסחרה ב-172 דולר וביום המסחר האחרון היא סגרה ב-160 דולר למניה. לאורך הדרך הזאת היא גם הספיקה לקפוץ למחיר של 380 דולר ולהסב תשואה של 130%, אך בהסתכלות כיום, משקיעים שקנו מניות פייסבוק לפני חמש שנים, הפסידו כסף.

וויזר טוען כי ההכנסות מפרסום לאורך זמן גדלות בהתאמה לתוצר המקומי הגולמי המותאם לאינפלציה - כלומר שיעורי צמיחה הקרובים ל-5%. לכן לדעתו, הציפיות של המשקיעים ליציבות צמיחה של 20% או 30% היו לא מציאותיות ולא אפשריות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד מניית מטא ממשיכה לרדת, אנליסטים עדיין רואים פוטנציאל בפייסבוק. 40 מתוך 56 האנליסטים המסקרים את מטא עדיין מדרגים את המניה כ-״קנייה״. רק 2 מתוך ה-56 מדרגים את מטא כ-״מכירה״. מחיר היעד הממוצע הוא 221 דולר, אפסייד של מעל 35%.

אנליסט רוזבלט סקיוריטי, ברטון קרוקט, הוא אחד מ-14 המדרגים שממליצים על ״החזקה״ של מניית מטא, והוא אחד משלושה אנליסטים המעניקים מחיר יעד מתחת למחיר הנוכחי של מטא - 156 דולר למניה, דאונסייד של 2.5%. "בחלק גדול מהמדיה החברתית, אנחנו עוברים תהליך כואב אך בלתי נמנע, ובסופו של דבר בריא, של הפיכה לעסק ממוקד״, אמר. ההכרזה על קיצוץ העלויות של סנאפ בשבוע האחרון - וביטול מצלמת Pixy המעופפת שלה - הייתה ״הרגע״ של השבוע החולף, אומר קרוקט. "הם מתמקדים במה שחשוב, היכן שהם יכולים להרגיש שהם מקבלים תמורה ויכולים לייצר רווחיות".

סקטור הרשתות החברתיות הוא אחד מהסקטורים החלשים בשנה האחרונה כאשר מובילת הסקטור מטא ירדה במעל 50% כשגם הרשתות האחרות, טוויטר, סנאפצ'אט ופינטרסט ירדו גם הן כל אחת במעל 50%. המובילה בירידות היא סנאפצ'ט שאיבדה קרוב ל-90%. הירידות מיוחסות למודל העסקי, לתחרות ולסיבות נוספות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.