מאקרו כלכלה

פסימיות הכלכלנים התגלתה כמוגזמת, האם כך גם אצל מנהלי ההשקעות?

שיא מפרוץ הקורונה במספר מנהלי ההקעות שחושבים שעונת הדוחות תהיה מאכזבת, כשבמורגן סטנלי חושבים שהאכזבה תהיה בתחזית ולא בתוצאות. נתוני המאקרו בארה"ב מרמזים על פחדנות יתר ושאין ממש תמחור יתר. ואצלנו: למרות בזבוזי המט"ח בחו"ל השקל חזק, ושוק המניות בארץ הוא כוכב עולמי
אמיר כהנוביץ | (4)

עונת הדו"חות לרבעון הראשון מתחילה כעת ותשפוך אור על רכבת ההרים שדרסה את השוק מתחילת השנה. סקר מנהלי קרנות שערך בנק אוף אמריקה מלמד על מספר שיא מאז מרץ 2020 של מנהלי השקעות שמעריך כי אנחנו הולכים להתאכזב.

אחד מהמצפים הבולטים לאכזבה הוא אסטרטג המניות הדובי של מורגן סטנלי, מייק וילסון, שטוען שהחגיגה של אינפלציה שמבריחה את כולם מהאג"ח למניות הגיעה לנקודת פיתול בה הנזק שלה לרווחיות הופך לגדול יותר לעניין התמחור. תמיכה לכך אולי קיבלנו אמש מנשיא שלוחת הפד בסנט לואיס, בולארד, שאמר שגם העלאת ריבית משולשת בכל החלטה, של 75 נקודות בסיס (0.75 נקודות אחוז), היא אפשרית.

בנוסף נזכיר שמלבד זינוק מחירי הסחורות, שכולל מחיר נפט שוב ב-109 דולר, החברות מתמודדות לאחרונה גם עם מחסור קריטי בעובדים (שמגיע עם התייקרות שכר), ושיבושים בשרשראות האספקה, שנובעת גם מסין ההיפוכונדרית שממשיכה במדיניות האפס קורונה ההזויה שלה. להערכת וילסון האכזבה מעונת הדו"חות אולי לא תתבטא עדיין בתוצאות הרבעון אלא בתחזיות לרווחיות קדימה.

ועדיין יתכן שהחששות הגוברים לאכזבה מעונת הדו"חות נובעים משמרנות/פחדנות יתר, ומלמדים דווקא על סיכוי נמוך לכך שהשווקים נמצאים בתמחור יתר. בפועל נתוני המאקרו השוטפים מארצות הברית דווקא הפתיעו לטובה את תחזיות הכלכלנים, כך לפי 'מדד הפתעות המאקרו של סיטי'. בין הנתונים האחרונים שבלטו לטובה היו למשל: ביום שישי מדד סקר התעשייה של ניו-יורק (ה"אמפייר"), שעלה ל-24.6 נקודות לעומת צפי לנקודה אחת, מדד היצור התעשייתי האמריקאי שזינק במרץ ב-0.9%, לעומת צפי לעליה של 0.4% ובנוסף קיבל עדכון למעלה גם לפברואר.

ביום חמישי בלטו בהפתעה לטובה סקר הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן החשוב, שעלה מ-59.4 ל-65.7, למרות שהצפי היה בכלל לירידה ל-59.0. מוקדם יותר בחמישי פורסם נתון המכירות הקמעונאיות לחודש פברואר שהנתון שלו לפברואר עודכן למעלה מ- 0.3% ל-0.8%.

האם הפסימיות של הכלכלנים שהתגלתה כמוגזמת משקפת גם סיכוי גבוה לפאסימיות יתר של מנהלי השקעות?

בינתיים אצלנו, למרות אקסודוס של ישראלים לחו"ל לביזבוזי מט"ח השקל ממשיך להפגין עוצמה מול סל המטבעות, עוצמה שבולטת במיוחד לאור הזינוק של הדולר בעולם. אולי בחג הבא בנק ישראל יעזר ביוצאים לחו"ל להחלשת השקל, יחלק להם סטפות של מט"ח בדלפקים בנתב"ג, צאו לעזור למדינה!

בדומה לשקל החזק גם שוק המניות המקומי ממשיך להיות כוכב עולמי, בכלל חגיגה. היום תפרסם קרן המטבע את התחזית הכלכלית הרבעונית שלה, לאחר שאתמול הבנק העולמי הוריד את התחזית שלו לצמיחה העולמית, אבל לנו יש חשד סביר שנהיה מופתעים לטובה מתחזית דירוג התמ"ג שלנו לנפש במונחי דולר נוכחי ל-2022. דירוג טוב של ישראל יוכל לשפר גם את מצב הרוח של ליברמן, שוודאי מסתובב מתוסכל כשהעליה במחיר הנפט שוטפת לו את הפחתת מס הבלו החגיגית.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כלכלן (ל"ת)
    הירידות תהיינה חדות ביותר לא רק בשוק המניות אלה גם 19/04/2022 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הכוכב העולמי 19/04/2022 11:44
    הגב לתגובה זו
    לא מצליחה לעלות. למרות הפחדים והמכירות ההסטריות המניה משקפת שוק קפוא . ולכן כל האגדה על השוק הישראלי היא הגדה לפסח . מכה ה 11 של המשקיעים הישראלים . המניות יום עולות ויומיים יורדות. לא ברור למה מניית אופקו למשל או גילת מתרסקות. כיל בקושי עולה למרות מחיר התירס שבשמיים ומחירי הסחורות והאשלג . בעבר ידיעה על מחיר התירס גרמה למניית כיל לעלות באחוזים ניכרים כעת מחכים לאישור מארה"ב ושם יש להם בעיות משלהם . מניות כמו מניף. מקס סטוק לא זזות שנים וכל השאר די מרוסק איזה להיט הבורסה יותר מתאים לה יום השואה
  • תא 35 עלה25% בשנה האחרונה (ל"ת)
    8 20/04/2022 08:02
    הגב לתגובה זו
  • לוין 19/04/2022 18:33
    הגב לתגובה זו
    תוך שלושה חודשים גם ההייטק בדרך להפגע
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -9.35%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

קנבה (רשתות)קנבה (רשתות)

קנבה מתקרבת ל-IPO: מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר לפני הנפקה

קנבה  מציעה נזילות לעובדים ומושכת משקיעים מוסדיים חדשים בעסקה לפי שווי שיא. מקדמת פתרונות בינה מלאכותית לעסקים ומתחזקת מול מתחרות כמו אדובי ופיגמה. עם הכנסות שנתיות של מעל 3.3 מיליארד דולר ורווחיות מתמשכת, קנבה מאותתת שהשלב הבא כבר באופק

עמית בר |
נושאים בכתבה IPO קנבה

קנבה, פלטפורמת העיצוב הגרפי שהחלה כסטארטאפ אוסטרלי צנוע, נערכת ככל הנראה למהלך הבא בשוק ההון. החברה הודיעה על מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר, עלייה של כ-30% לעומת הערכת השווי הקודמת ב-2024, אז הוערכה ב-32 מיליארד דולר. מדובר בעסקה משנית שאינה כוללת גיוס הון, אלא מאפשרת לעובדים לממש מניות קיימות לטובת משקיעים מוסדיים חדשים וקיימים, ובהם פידליטי וג'יי פי מורגן. המכירה מעניקה נזילות לעובדים, שומרת על מבנה הבעלות הנוכחי ומציבה את קנבה כחברה פרטית, אך בשוק מעריכים כי זהו צעד מקדים להנפקה. הגופים המשקיעים כנראה עושים זאת כשלב טרום הנפקה. 


הכנסות של 3.3 מיליארד דולר, רווחיות 8 שנים ברציפות וקהל של 240 מיליון משתמשים

קנבה מדווחת על קצב הכנסות שנתי (ARR) של למעלה מ-3.3 מיליארד דולר, עם יותר מ-240 מיליון משתמשים פעילים בחודש. החברה פועלת בלמעלה מ-190 מדינות ומעסיקה אלפי עובדים. בשוק רואים בה מועמדת מובילה להנפקה, בין היתר הודות לרווחיות רציפה במשך 8 שנים, הישג נדיר בענף הטכנולוגיה. במקביל, קנבה משנה כיוון אסטרטגי. לאחר שנים של התמקדות במשתמשים פרטיים, כגון מעצבים עצמאיים, משווקים ויוצרי תוכן, החברה מפנה מבט למגזר הארגוני. היא מציעה פתרונות מותאמים לחברות גדולות, הכוללים כלים לעבודה שיתופית, ניהול מותגים, אוטומציה גרפית ויכולות בינה מלאכותית מתקדמות.

קנבה מתמודדת עם תחרות עזה. אדובי, הפעילה בתחומי פוטושופ, לייטרום ופרימייר, מפתחת את Firefly, מודל בינה מלאכותית ייעודי. גם פיגמה, המתמקדת במעצבי מוצר, מהווה מתחרה משמעותית ונחשבת לאחד האקזיטים המרשימים של השנים האחרונות.עם זאת, היתרון של קנבה ניכר: שילוב של עוצמה טכנולוגית ונגישות. היא מאפשרת למשתמשים ליצור עיצובים, מסמכים, סרטונים ומצגות ללא עקומת למידה תלולה. בשנה האחרונה הושקו כלים מבוססי בינה מלאכותית, כגון עורך תמונות המופעל בהנחיות טקסט, פתרונות למצגות חכמות וכלים להפקת תוכן שיווקי אוטומטי.


המכירה לעובדים, שלב ביניים בדרך לבורסה?

במסגרת העסקה הנוכחית, עובדים בכירים ובעלי אופציות יכלו למכור מניות למוסדיים בהיקף המוערך בכ-1.6 מיליארד דולר. העסקה התבצעה על רקע ביקוש חזק, ונראה כי היא משמשת כמבחן אמון מצד השוק. עבור העובדים, המהלך מספק תגמול משמעותי ללא צורך בהנפקה. עבור המשקיעים, זו הזדמנות להיכנס לחברה לפני שלב ציבורי.אף שקנבה לא פרסמה לוחות זמנים להנפקה, השילוב של שווי גבוה, בסיס משתמשים רחב, הכנסות יציבות, רווחיות ותמיכת משקיעים מוסדיים ממצב אותה כמועמדת מובילה להנפקה בשנה הקרובה.החברה, שהוקמה ב-2013 על ידי מלאני פרקינס וקליף אוברכט, הפכה לאחד המותגים המובילים ב"דמוקרטיזציה של עיצוב גרפי". ייתכן כי בקרוב היא תהפוך גם לאחד השמות הבולטים בשוק ה-IPO.