צקראטק Chakratec
צילום: אתר צ'קראטק

צ'קראטק קופצת 17%: תספק שתי מערכות טעינה מהירה בגרמניה

זוהי מכירה ראשונה עבור החברה. היקף החוזה מ' יורו והתמורה לצ'קראטק עצמה תהיה 700 א' יורו. לאלה יתווסף 15% מהרווח התפעולי שעמדות הטעינה יניבו. העבודות צפויות להתחיל ברבעון השלישי של 2022 וההפעלה בזה הרביעי. פוטנציאל למכירת עוד 4 עמדות
תומר אמן |

חברת צ'קראטק קופצת בכ-17% במסחר בשעה זו. החברה המפתחת מערכות הטענה מהירה לרכבים חשמליים עם יכולות אגירה מבוססות אנרגיה קינטית, דיווחה על מכירה ראשונה: חתמה על חוזה בהיקף מיליון יורו להקמת שני מתקנים בגרמניה. התמורה עצמה היא 700 אלף יורו ונקבע מנגנון חלוקת רווח לפיו תהיה צ'קראטק זכאית לכ-15% מהרווח התפעולי של המתקנים. כמו כן דווח על פוטנציאל להגדלת ההזמנות בכ-4 מערכות נוספות. 

>>>המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס

ההתקשרות כוללת מכירה מסחרית ראשונה של מוצרי החברה מדגם KPB100. הלקוח, צ'קראטק ושותפתה בפעילות המקומית EES הגיעו להסכמות עם בעלי מקרקעין לחכירת האתרים עליהם יוקמו העמדות לתקופה של 15 שנים, עם אפשרות להארכת התקופה ב-5 שנים נוספות, בתמורה לתשלום דמי שכירות שנקבעו בין הצדדים. בהמשך להסכמות אלו ולהתקשרות המדווחת צפויה בתקופה הקרובה חתימה על הסכמי החכירה.

במסגרת ההתקשרות, מתקני הטעינה המהירה יוקמו על ידי EES והחברה (בסיוע קבלני משנה מקומיים). יתרת ההשקעה (30% שלא יועברו אל צ'קראטק) הינה עבור שאר חלקי המערכת והעבודות הנדרשות להקמת מתקני הטעינה המהירה. בכוונת הלקוח לפעול לקבלת מענקי תמיכה מרשויות בגרמניה למימון הקמת המתקנים.

לפיכך, ההקמה בפועל של אתרי הטעינה המהירה תחל, להערכת החברה, ברבעון השלישי של 2022, לאחר קבלת החלטת הרשות הממשלתית ביחס לבקשת מענקי התמיכה. עם זאת, סוכם בין הצדדים כי ככל שלא יתקבלו המענקים מהרשות הממשלתית עד סוף חודש יוני 2022, תחל הקמת המתקנים גם ללא המענקים, ללא שינוי בתנאי העסקה מבחינת החברה. גמר הקמת המתקנים והפעלתם המסחרית צפויים במהלך רבעון הרביעי של השנה הבאה.

הואיל והשקת המוצר וסיום תהליך הרישוי שלו מתוכננים להתבצע עד אמצע השנה הבאה, סוכם עם הלקוח כי במידה ויהיה אישור מוקדם מצד הרשויות, תספק החברה עד 2 מערכות KPB50 (הדור הקודם של מוצרי החברה), לתקופת ביניים עד לאספקתן של מערכות KPB100, וזאת כדי לאפשר את תחילת הפעלת המתקנים בהקדם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.