צ'קראטק קופצת 17%: תספק שתי מערכות טעינה מהירה בגרמניה
חברת צ'קראטק קופצת בכ-17% במסחר בשעה זו. החברה המפתחת מערכות הטענה מהירה לרכבים חשמליים עם יכולות אגירה מבוססות אנרגיה קינטית, דיווחה על מכירה ראשונה: חתמה על חוזה בהיקף מיליון יורו להקמת שני מתקנים בגרמניה. התמורה עצמה היא 700 אלף יורו ונקבע מנגנון חלוקת רווח לפיו תהיה צ'קראטק זכאית לכ-15% מהרווח התפעולי של המתקנים. כמו כן דווח על פוטנציאל להגדלת ההזמנות בכ-4 מערכות נוספות.
>>>המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס
ההתקשרות כוללת מכירה מסחרית ראשונה של מוצרי החברה מדגם KPB100. הלקוח, צ'קראטק ושותפתה בפעילות המקומית EES הגיעו להסכמות עם בעלי מקרקעין לחכירת האתרים עליהם יוקמו העמדות לתקופה של 15 שנים, עם אפשרות להארכת התקופה ב-5 שנים נוספות, בתמורה לתשלום דמי שכירות שנקבעו בין הצדדים. בהמשך להסכמות אלו ולהתקשרות המדווחת צפויה בתקופה הקרובה חתימה על הסכמי החכירה.
במסגרת ההתקשרות, מתקני הטעינה המהירה יוקמו על ידי EES והחברה (בסיוע קבלני משנה מקומיים). יתרת ההשקעה (30% שלא יועברו אל צ'קראטק) הינה עבור שאר חלקי המערכת והעבודות הנדרשות להקמת מתקני הטעינה המהירה. בכוונת הלקוח לפעול לקבלת מענקי תמיכה מרשויות בגרמניה למימון הקמת המתקנים.
- אורסטד מזנקת לאחר פסיקה שמבטלת את עצירת טראמפ לפרויקט הרוח
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפיכך, ההקמה בפועל של אתרי הטעינה המהירה תחל, להערכת החברה, ברבעון השלישי של 2022, לאחר קבלת החלטת הרשות הממשלתית ביחס לבקשת מענקי התמיכה. עם זאת, סוכם בין הצדדים כי ככל שלא יתקבלו המענקים מהרשות הממשלתית עד סוף חודש יוני 2022, תחל הקמת המתקנים גם ללא המענקים, ללא שינוי בתנאי העסקה מבחינת החברה. גמר הקמת המתקנים והפעלתם המסחרית צפויים במהלך רבעון הרביעי של השנה הבאה.
הואיל והשקת המוצר וסיום תהליך הרישוי שלו מתוכננים להתבצע עד אמצע השנה הבאה, סוכם עם הלקוח כי במידה ויהיה אישור מוקדם מצד הרשויות, תספק החברה עד 2 מערכות KPB50 (הדור הקודם של מוצרי החברה), לתקופת ביניים עד לאספקתן של מערכות KPB100, וזאת כדי לאפשר את תחילת הפעלת המתקנים בהקדם.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
וול סטריט שור וילדה (דאלי)מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש
מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?
החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות.
טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV
מניית טסלה Tesla -1.01% יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.
באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.
בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש
הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.
