פאואל
צילום: gettyimages

פרוטקול הפד': הריבית צפויה להישאר ללא שינוי, הבנק דן בהרחבה של תוכנית הרכישות

פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של הבנק מאותת שוב כי הריבית בארה"ב צפויה להישאר ללא שינוי "אם לא תתרחש הרעה משמעותית בנתונים". בפד' טוענים כי הריבית בשוק הריפו עשויה לזנק שוב באפריל הקרוב
עמית נעם טל | (1)

וועדת השוק הפתוח של הפד' (FOMC) פרסמה הערב את פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה, שנערכה בסוף אוקטובר האחרון. כזכור, הפד' בחר להוריד בפגישה זו את הריבית ב-25 נק' לרמה של 1.5%-1.75% (לכתבה המלאה).

כפי שנרמז במסיבת העיתונאים שלאחר פרסום ההחלטה, נראה כי הפד' רוצה כעת להותיר את הריבית ללא שינוים בחודשים הקרובים, ולראות כיצד 3 הורדות הריבית האחרונות משפיעות על הפעילות הכלכלית בארה"ב. מהפרוטוקול עולה שמספר חברים ביקשו להדגיש לציבור כי "לא תיהיה הורדת ריבית נוספת ללא הרעה משמעותית בנתונים". 

מספר חברים בוועדה טענו כי 3 הורדות הריבית האחרונות מצודקות לנוכח החולשה הכלכלית בעולם וחוסר הוודאות בנוגע למדיניות הסחר של ארה"ב. לטענתם, הסיכון לכלכלה האמריקנית נוטה למטה. 

בנוגע להתערבות החסרת תקדים שמבצע הבנק בחודשים האחרונים (לכתבה המלאה), חברי הוועדה דנה באופציות נוספות לשליטה על הריביות. מספר חברים בוועדה העריכו כי השקה  של standing repo facility, או בפשטות מה שהבנק עושה היום רק בצורה מסודרת, הוא כלי יעיל בשליטה על הריביות. בפד' טוענים היום כי התפרצות של הריביות בשוק הריפו עשויה להתרחש שוב באפריל 2020, בתקופת תשלומי המס (ותאריך סיום תוכנית הרכישות  בהיקף של 60 מיליארד דולר שהשיק הבנק בחודש שעבר).

עוד בנושא, מספר חברים בוועדה טענו כי הבנקים הורידו את "כריות הביטחון" שלהם, למרות שהם היו צריכים לעלות אותם. חלק מהחברים בוועדה רוצים לשמור על רזרבות הבנקים מעל לרמה של תחילת ספטמבר האחרון, וחלק אף רוצים לעלות לרמות רזרבה גדולות יותר (נזכיר כי הדרך היחידה לעלות את רזרבות הבנקים היא ע"י תוכנית רכישות). 

בפגישה האחרונה דן הפד' באפשרויות "לא קובנציונאליות" נוספות ברקע לעבודה כי הריביות בארה"ב קרובות ל-0. הפרוקטול מצביע כי יש תמיכה גורפת של חברי הוועדה בשימו ב" large-scale asset purchases" או במילים פשוטות תוכנית רכישות.

נציין כי הבנק מתעקש לא לקרוא לרכישות האחרונות שביצע "תוכנית רכישות", מהסיבה כי הוא רוכש רק אגרות חוב קצרות מועד. בפועל, מדובר באותו אפקט. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 21/11/2019 00:05
    הגב לתגובה זו
    הדיווחים בעולם A third election in a year is on the cards for Israel Israel has been run by a series of caretaker governments with limited ability to fix urgent problems such as the budget deficit and bursting hospitals סוכרים את ההסברה של מודיס? אז מזה היא בדיוק הזהירה.
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.