טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג | (7)
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social


מה חלוקה של 2,000 דולר תעשה לאמריקה? הקורונה מלמדת

חלוקת "דיבידנד מכסים" כפי שטראמפ מתאר עלולה, אם תתממש, להשפיע על הכלכלה האמריקאית מכמה כיוונים. מצד אחד, תשלום של 2,000 דולר לרוב האזרחים פירושו הזרמה של מאות מיליארדי דולרים למשקי הבית זה כסף שיגיע ישירות לצריכה ויוכל להזניק ביקושים בזמן קצר. זה גם מנוע מיידי לצמיחה ולפעילות בשוק ההון, בגלל שחלק גדול מהכסף יזרום גם להשקעות בבורסה. בתקופת הקורונה, הממשל חילק שלושה סבבים של "צ’קים" בסך כולל של כ-3,200 דולר לאדם, ואז ראינו עלייה חדה בהיקף המסחר מצד משקיעים פרטיים. חלק גדול מהכסף הגיע ישירות לוול סטריט, בעיקר דרך הרבה אפליקציות מסחר שהושקו באותה תקופה וגרמו למסחר והשקעות להיות מאוד טרנדי.

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל כמו אז, גם עכשיו יש את הצד השני של המטבע. הזרמה עצומה של כסף לציבור בתקופה שבה הפד' מנסה כל כך להילחם באינפלציה יכולה להשיג מטרה הפוכה. בקורונה, התמריצים נועדו למנוע קריסה כלכלית מיידית מיליוני אמריקאים איבדו את העבודה, עסקים נסגרו, והמשק היה משותק. כיום המצב שונה. האבטלה נמוכה יחסית, והצריכה הפרטית גבוהה. תוספת כזאת של מזומן תגדיל את כוח הקנייה של הציבור, אבל גם תעמיס על הביקושים ותפעיל לחץ מחודש על המחירים בדיוק בזמן שהפד' מנסה לבלום עם 2 הורדות ריבית.

מעבר לזה,יש כאן גם נסיון למסגר את המכסים מחדש. טראמפ משתמש ברעיון הזה כדי לשדר שהמכסים הם לא עונש אלא רווח לאזרח הקטן - מנגנון שבאמצעותו "אמריקה גובה את חלקה מהעולם" ומחזירה אותו לאזרחים שלה. זה מסר שמתקבל טוב ב"בייס" של טראמפ וגם מתקבל טוב במעמד העובדים ובשכבות הביניים, אלו ספגו עליות מחירים משמעותיות בשל המכסים בעיקר בתחום מוצרי הצריכה היומיומיים כמו ריהוט, מוצרי חשמל, ביגוד, מזון וציוד לבית - שם נרשמו התייקרויות שנעו בין 5% ל-20%. לפי נתוני הפדרל ריזרב של אטלנטה, העלאת המכסים על יבוא מסין וממדינות נוספות גרמה לעלייה ממוצעת של כ-1% עד 1.6% במדד המחירים לצרכן, כאשר חלק מהקטגוריות הושפעו יותר: מוצרי חשמל ומכשירי מטבח זינקו בכ-12%, רהיטים בכ-8% וביגוד בכ-6%. למעשה, העלויות שהוטלו על היבואנים כמעט כולן התגלגלו אל הצרכנים, כך שהאוכלוסייה שטראמפ מבקש לתגמל כעת היא גם זו שנפגעה הכי הרבה ממדיניות המכסים שלו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרון 09/11/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
    שהעסק זמני על סטרואידים קריפטוגנייםלא סתם מאסק נטש.הוא יודע דבר או שניים.לזהות היזדמנויות הוא יודע ובאשר לטראמפ הכל מילים.אגב מה שלום הריווירה בעזה
  • 4.
    הוא למד מביבי חח 09/11/2025 16:44
    הגב לתגובה זו
    כנל עם שישנסקי והגז וקרן העושר תכף תגלו שאין כסף נעלם הכל. וכנל עם שישנסקי 2 על כיל איפה הכסף הרי האזרח לא מקבל כלום החינוך על הפנים הבריאות זה קרקס ושקרים חצי הפרטה . יש פה רק צבא אבל בלי ציוד ובלי אוכל
  • אנונימי 09/11/2025 18:29
    הגב לתגובה זו
    א רק
  • 3.
    אנונימי 09/11/2025 16:17
    הגב לתגובה זו
    אחרת אין שום הצדקה לכך שהוא מחפש כל הזדמנות אפשרית להעלות את האינפלציה
  • אנונימי 09/11/2025 16:49
    הגב לתגובה זו
    המטרה שלו עידוד צמיחה מהירה ותמיכה בשווקי המניות.החשיבה הכללית שלו טובה אם לא יברח לו הסוס
  • 2.
    היה עדיף לאמריקאים אם היה משתמש בכסף להחזר חובות (ל"ת)
    דודו 09/11/2025 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 09/11/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
    כך מנסים לטשטש כשל במדיניות המכס. המענק הוא הוכחה שהצטבר בארנק כסף שמקורו במדיניות הנשיא. עד בחירות האמצע.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.