לראשונה: הזהב עקף את האירו כנכס רזרבה
הזהב עקף את היורו כנכס השני בגודלו במאגרי הבנקים המרכזיים עם 20% מהרזרבות העולמיות, בעקבות רכישות של יותר מ-1,000 טון בשנה בהובלת סין, הודו וטורקיה, ומחירים שהכפילו עצמם מאז סוף 2022
נתונים החדשים של הבנק המרכזי האירופי מראים כי הזהב עקף את האירו והפך לנכס השני בגודלו במאגרי הרזרבות העולמיים של הבנקים המרכזיים. חלקו של הזהב במאגרי הרזרבות העולמיים זינק ל-20% בסוף 2024, בעוד האירו נדחק ל-16%. רק הדולר האמריקני נותר בראש עם 46%, אבל גם הוא ממשיך במגמת ירידה יציבה. המהפך הזה לא קרה בין לילה - הוא תוצאה של תהליך עמוק שהחל עם הפלישה הרוסית לאוקראינה וממשיך להאיץ.
מחירי הזהב הכפילו את עצמם מאז סוף 2022, מגמה שנגרמה חלקית על ידי רכישות משמעותיות של בנקים מרכזיים. המוסדות הריבוניים קנו יותר מ-1,000 טון זהב בשנה בשלוש השנים האחרונות - קצב כפול מהממוצע לפני 2022. אינדיקציה למשבר אמון עמוק יותר. ההקפאה של מאגרי המט"ח הרוסיים שהוחזקו במטבעות מדינות ה-G7 לאחר הפלישה לאוקראינה, הרעידה את המערכת הפיננסית העולמית. בנקים מרכזיים החלו להבין שהמערכת הפיננסית המערבית יכולה להפוך מנכס לנשק תוך רגע, והזהב הפך לביטוח החיים שלהם.
סין מובילה את המהפכה הזו בצורה המשמעותית ביותר. יחד עם הודו וטורקיה, המדינות האלה הפכו לקונות הזהב הגדולות בעולם. לא מדובר בהחלטות כלכליות טכניות, אלא במהלך גיאו-פוליטי מחושב שמטרתו לצמצם את התלות בדולר האמריקני ולהכין מערכת פיננסית חלופית. המדינות שקרובות גיאו-פוליטית לסין ולרוסיה הגדילו באופן ניכר את חלקו של הזהב במאגרי הרזרבות שלהן מהרבעון האחרון של 2021.
הקורלציה ההיסטורית השלילית בין מחירי הזהב לתשואות ריאליות נשברה ב-2022. בעבר, כשהריביות עלו, המשקיעים נטשו את הזהב שלא נושא ריבית לטובת נכסים מניבים. היום המשוואה השתנתה - הזהב נתפס כביטוח מפני סיכוני סנקציות, גם במחיר של ויתור על תשואה.
- הזהב בדרך ל-4,000 דולר - המשקיעים מחפשים יציבות
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; פלנטיר צנחה ב-7%, שופיפיי קפצה ב-6%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה הגדולה היא האם המגמה הזו תימשך. האנליסטים מעריכים שקצב הרכישות של הבנקים המרכזיים עשוי להאט, אבל לא להיפסק. המחצית הראשונה של 2025 כבר הראתה ירידה של 33% ברכישות הזהב של בנקים מרכזיים לעומת הרבעון הקודם, כולל האטה ניכרת ברכישות הסיניות.
אבל האטה לא אומרת עצירה. המומחים מעריכים שהסביבה הכלכלית הלא ודאית והדחף להתגוון הרחק מהדולר ימשיכו לתמוך ברכישות זהב. בחצי השנה האחרונה, הכמויות עלו בכ-30 טון - לא בדיוק קריסה. היצע הזהב עשוי להפוך לגורם שיגביל את העלייה הנוכחית במחירים. בעבר, כשהביקוש לזהב עלה, התעשייה הצליחה להגיב בהתאם: חברות הכרייה הגדילו את הייצור, ובמקביל נמכרו יותר כמויות מהמלאים הענקיים של זהב שכבר מופקים ומוחזקים ברחבי העולם. אם הדפוס ההיסטורי הזה יחזור על עצמה, הרי שהביקוש הגובר של הבנקים המרכזיים יביא בסופו של דבר לעלייה בהיצע - מה שיכול לבלום את הקפיצה החדה במחירים.
התחזית של UBS שמחיר הזהב יכול להגיע ל-3,800 דולר לאונקיה נשמעת מרשימה, אבל היא מבוססת על המשך המגמות הנוכחיות. מלחמת הסחר של טראמפ, חוסר היציבות הגיאו-פוליטית, והחשש מאינפלציה ממשיכים לתמוך במעמד הזהב כמקלט בטוח.
- 2.אנונימי 11/06/2025 23:27הגב לתגובה זולמה הנגיד לא רכש זהב וקריפטו כחלק מהרזרבה. תזכרו זאת.
- אין צורט 13/06/2025 16:07הגב לתגובה זולמדינות קטנות עם כלכלה קטנה לא יעיל ולא שווה להחזיק זהב במלאים..אלא להצטרף לגוש כלכלי מסחרי.. אז אנחנו תרמנו את המלאי לארהב ואנחנו תחת הדולר
- 1.אנונימי 11/06/2025 22:24הגב לתגובה זוקנו באוסטריה מטבעות 4דוקט זהב פרנץ יוזף בחנויות מזכרות מחיר מעולה.שוכ4ים כספת באירופהולא מחזיקים שקלים בבנק

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".

למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
הממשל ביטל את ההטבה לרוכשי רכבים חשמליים; טסלה מציגה פתרון - המניה עולה
טסלה משיקה Model Y בגרסה זולה יותר כתגובה לביטול הזיכוי הפדרלי. מדובר בגרסה עם פחות אבזור. המניה עלתה אתמול ב-5.4% בעקבות הרמיזות של אילון מאסק. היום-מחר צפויה ההכרזה.
ביטול הזיכוי הפדרלי בארצות הברית יייקר בפועל את מחיר הקנייה ללקוחות ב-7,500 דולר. מדובר בסכום משמעותי שיכול להרחיק קונים פוטנציאליים, במיוחד בסביבה של ריביות גבוהות שמעלות את עלות המימון. טסלה מנסה לפצות באמצעות מחיר נמוך יותר, אסטרטגיה שהוכחה יעילה בעבר כשהחברה הפחיתה מחירים באגרסיביות בסוף 2022 ובתחילת 2023.
גרסת בסיס מוזלת מגדילה את שוק היעד ומאפשרת לטסלה להגיע ללקוחות שחיפשו עד כה רכב חשמלי במחיר נמוך יותר. עם זאת, המהלך גם מפעיל לחץ על המרווח הגולמי של החברה, שעמד על כ-16% ברבעון השלישי. השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להוריד עלויות מספיק כדי לשמור על רווחיות סבירה גם במחיר נמוך יותר.
לטסלה ניסיון בהורדת עלויות לאורך זמן, מה שנקרא "העקומה הלוגיסטית" של חיסכון בעלויות. אופטימיזציה של חבילת הסוללה יכולה לחסוך מאות דולרים ליחידה, במיוחד אם החברה תשתמש בכימיה פחות יקרה או תפחית את כמות הניקל בתאים. במקביל היא יכולה לחסוך בפיצ'רים וחומרים מורכבים כך שהחיסכון לרוכשים יכול להגיע לאלפי דולרים. זו לא שאלה של בחירה, טסלה חייבת לעשות זאת לאור התחרות הסינית.
התחרות מ-BYD מתחזקת מדי רבעון כשהחברה הסינית כבר עקפה את טסלה במכירות גלובליות של רכבים חשמליים. טסלה נחשבת איכותית יותר, אבל BYD מספקת מוצר טוב במחיר נמוך יותר. לכן, טסלה חייבת להוריד את העלויות ולהפחית את המחיר לצרכנים.