זהב 1
צילום: Pixbay

לראשונה: הזהב עקף את האירו כנכס רזרבה

הזהב עקף את היורו כנכס השני בגודלו במאגרי הבנקים המרכזיים עם 20% מהרזרבות העולמיות, בעקבות רכישות של יותר מ-1,000 טון בשנה בהובלת סין, הודו וטורקיה, ומחירים שהכפילו עצמם מאז סוף 2022

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה זהב אירו


נתונים החדשים של הבנק המרכזי האירופי מראים כי הזהב עקף את האירו והפך לנכס השני בגודלו במאגרי הרזרבות העולמיים של הבנקים המרכזיים. חלקו של הזהב במאגרי הרזרבות העולמיים זינק ל-20% בסוף 2024, בעוד האירו נדחק ל-16%. רק הדולר האמריקני נותר בראש עם 46%, אבל גם הוא ממשיך במגמת ירידה יציבה. המהפך הזה לא קרה בין לילה - הוא תוצאה של תהליך עמוק שהחל עם הפלישה הרוסית לאוקראינה וממשיך להאיץ.


מחירי הזהב הכפילו את עצמם מאז סוף 2022, מגמה שנגרמה חלקית על ידי רכישות משמעותיות של בנקים מרכזיים. המוסדות הריבוניים קנו יותר מ-1,000 טון זהב בשנה בשלוש השנים האחרונות - קצב כפול מהממוצע לפני 2022. אינדיקציה למשבר אמון עמוק יותר. ההקפאה של מאגרי המט"ח הרוסיים שהוחזקו במטבעות מדינות ה-G7 לאחר הפלישה לאוקראינה, הרעידה את המערכת הפיננסית העולמית. בנקים מרכזיים החלו להבין שהמערכת הפיננסית המערבית יכולה להפוך מנכס לנשק תוך רגע, והזהב הפך לביטוח החיים שלהם.


סין מובילה את המהפכה הזו בצורה המשמעותית ביותר. יחד עם הודו וטורקיה, המדינות האלה הפכו לקונות הזהב הגדולות בעולם. לא מדובר בהחלטות כלכליות טכניות, אלא במהלך גיאו-פוליטי מחושב שמטרתו לצמצם את התלות בדולר האמריקני ולהכין מערכת פיננסית חלופית. המדינות שקרובות גיאו-פוליטית לסין ולרוסיה הגדילו באופן ניכר את חלקו של הזהב במאגרי הרזרבות שלהן מהרבעון האחרון של 2021. 


הקורלציה ההיסטורית השלילית בין מחירי הזהב לתשואות ריאליות נשברה ב-2022. בעבר, כשהריביות עלו, המשקיעים נטשו את הזהב שלא נושא ריבית לטובת נכסים מניבים. היום המשוואה השתנתה - הזהב נתפס כביטוח מפני סיכוני סנקציות, גם במחיר של ויתור על תשואה.


השאלה הגדולה היא האם המגמה הזו תימשך. האנליסטים מעריכים שקצב הרכישות של הבנקים המרכזיים עשוי להאט, אבל לא להיפסק. המחצית הראשונה של 2025 כבר הראתה ירידה של 33% ברכישות הזהב של בנקים מרכזיים לעומת הרבעון הקודם, כולל האטה ניכרת ברכישות הסיניות.


אבל האטה לא אומרת עצירה. המומחים מעריכים שהסביבה הכלכלית הלא ודאית והדחף להתגוון הרחק מהדולר ימשיכו לתמוך ברכישות זהב. בחצי השנה האחרונה, הכמויות עלו בכ-30 טון - לא בדיוק קריסה. היצע הזהב עשוי להפוך לגורם שיגביל את העלייה הנוכחית במחירים. בעבר, כשהביקוש לזהב עלה, התעשייה הצליחה להגיב בהתאם: חברות הכרייה הגדילו את הייצור, ובמקביל נמכרו יותר כמויות מהמלאים הענקיים של זהב שכבר מופקים ומוחזקים ברחבי העולם. אם הדפוס ההיסטורי הזה יחזור על עצמה, הרי שהביקוש הגובר של הבנקים המרכזיים יביא בסופו של דבר לעלייה בהיצע - מה שיכול לבלום את הקפיצה החדה במחירים.


התחזית של UBS שמחיר הזהב יכול להגיע ל-3,800 דולר לאונקיה נשמעת מרשימה, אבל היא מבוססת על המשך המגמות הנוכחיות. מלחמת הסחר של טראמפ, חוסר היציבות הגיאו-פוליטית, והחשש מאינפלציה ממשיכים לתמוך במעמד הזהב כמקלט בטוח.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 11/06/2025 23:27
    הגב לתגובה זו
    למה הנגיד לא רכש זהב וקריפטו כחלק מהרזרבה. תזכרו זאת.
  • אין צורט 13/06/2025 16:07
    הגב לתגובה זו
    למדינות קטנות עם כלכלה קטנה לא יעיל ולא שווה להחזיק זהב במלאים..אלא להצטרף לגוש כלכלי מסחרי.. אז אנחנו תרמנו את המלאי לארהב ואנחנו תחת הדולר
  • 1.
    אנונימי 11/06/2025 22:24
    הגב לתגובה זו
    קנו באוסטריה מטבעות 4דוקט זהב פרנץ יוזף בחנויות מזכרות מחיר מעולה.שוכ4ים כספת באירופהולא מחזיקים שקלים בבנק
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".