סנאפ
סנאפ
דוחות

סנאפ עקפה את התחזיות, אך לא סיפקה תחזית לרבעון השני; המניה נופלת

הכנסות שצמחו ב-14% והפסד קטן מהצפוי לא הספיקו כדי להרגיע את המשקיעים, לאחר שהחברה בחרה שלא לפרסם תחזית לרבעון השני והזהירה מפני "רוחות נגד" בתחילת הרבעון; המניה נופלת ב-13% במסחר המוקדם

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה סנאפצ'ט

רשת המדיה החברתית סנאפ Snap Inc. 1.93%  , המפעילה את אפליקציית סנאפצ'אט, פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון של 2025 עם תוצאות טובות מהצפוי: ההכנסות צמחו ב-14.1% והסתכמו ב-1.36 מיליארד דולר – מעט מעל תחזיות האנליסטים. ההפסד לפי כללי GAAP עמד על 0.08 דולר למניה, לעומת תחזית להפסד של 0.13 דולר. גם הרווח התפעולי המתואם (EBITDA) הפתיע לטובה והגיע ל-108.4 מיליון דולר – גבוה בכ-67% מהציפיות. במונחים שנתיים, מדובר בשיפור ניכר לעומת התקופה המקבילה ב-2024, אז דיווחה סנאפ על הפסד של 0.19 דולר למניה והכנסות של 1.19 מיליארד דולר בלבד. 


עם זאת, התחזיות להמשך השנה העיבו על ההתלהבות: לפי הערכות אנליסטים, סנאפ צפויה לרשום צמיחה של 10.6% בלבד ב-12 החודשים הקרובים, שיפור לעומת השנים האחרונות ואף מעל לממוצע בענף, אך לא בקצב שמעורר תחושת מומנטום מחודש. בנוסף, החברה בחרה לא לפרסם תחזית רשמית לרבעון השני, והסבירה כי אי-הוודאות הכלכלית הגבוהה מקשה עליה להעריך את קצב הצמיחה בחודשים הקרובים.




מספר המשתמשים ממשיכים לגדול - אבל הקצב נחלש


מספר המשתמשים הפעילים היומיים של סנאפ הגיע ל-460 מיליון  - עלייה של 38 מיליון משתמשים בתוך שנה, שהם גידול שנתי של 9%. אמנם מדובר במספר חיובי, אך הוא נמוך מקצב הצמיחה השנתי הממוצע בשנתיים האחרונות (10.4%). זהו סימן לכך שהיוזמות האחרונות של החברה עדיין לא האיצו את קצב ההתרחבות.


הכנסה ממוצעת למשתמש (ARPU) עמדה על 2.96 דולר - עלייה של 4.7% משנה שעברה. העלייה הזו נחשבת מתונה בהשוואה לגידול במספר המשתמשים, מה שמדגיש את הקושי של החברה למנף את בסיס המשתמשים שלה להכנסות פרסום גבוהות יותר. לצד זאת, החברה הצליחה לצמצם את ההפסד התפעולי שלה באופן משמעותי: שיעור ההפסד התפעולי עמד על 14.2% מההכנסות, לעומת 27.9% ברבעון המקביל אשתקד. מנגד, תזרים המזומנים החופשי נשחק וירד ל-8.4% בלבד מההכנסות, לעומת 11.7% ברבעון הקודם, דבר שהעיב על תחושת היציבות הפיננסית.



חוסר ודאות קדימה,  והמניה מגיבה בחדות



על אף השיפור ברווחיות ובהכנסות, סנאפ החליטה שלא לפרסם תחזית לרבעון השני של 2025, והסבירה כי "נוכח אי-הוודאות הכלכלית, אין ביכולתנו לספק צפי אמין להמשך". במקביל, החברה הזהירה כי כבר בתחילת הרבעון הנוכחי היא חווה "רוחות נגד", מה שמעיד על האטה פוטנציאלית בהכנסות. החברה גם הודתה כי ההכנסות מפרסום, שמהוות את עיקר הכנסותיה, אמנם ממשיכות לגדול, אך הן רגישות מאוד לשינויים מאקרו-כלכליים. על רקע מדיניות המכסים של ממשל טראמפ והחשש מהשפעתה על הצריכה, אנליסטים מזהירים כי מפרסמים עשויים לקצץ בתקציבים או להעביר אותם לשחקניות גדולות ויציבות יותר, כמו מטא.


האנליסט קאנטר, דיפאק מתיוונן, הוריד את מחיר היעד למניית סנאפ מ-8 ל-7 דולר והותיר המלצה ניטרלית, תוך שהוא מציין: "למרות הצמיחה בהכנסות בתחילת אפריל, יכולת התחזית מוגבלת, והביטחון בתחזית למחצית השנייה של השנה נותר נמוך". בתגובה לאווירה השלילית, המניה נפלה בכ-13% לאחר פרסום הדוחות, ונסחרה ברמה של 7.87 דולר במסחר המוקדם.


החברה הדגישה כי חצתה את רף 900 מיליון המשתמשים החודשיים, וציינה כי היא ממשיכה להשקיע בפלטפורמות ובמוצרים שצפויים לתמוך בצמיחה ארוכת טווח. עם זאת, בשוק ההון מצפים לתוצאות בפועל, ולא רק להצהרות. האתגר המרכזי של סנאפ כעת הוא להוכיח שהיא יכולה להגדיל את ההכנסות לכל משתמש מבלי לפגוע בצמיחה הכוללת, ובמקביל לשפר את תזרים המזומנים ולשמר את אמון המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


טראמפ ושי (רשתות)טראמפ ושי (רשתות)

סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב

בייג'ין מפצה על החולשה בשוק האמריקאי דרך אסיה, אירופה והיי-טק, עם הישענות הולכת וגוברת על עודף מסחרי; בזמן שטראמפ נלחם עם סין, היא מתגברת על המכה

ליאור דנקנר |

נתוני המכס הסיניים שפורסמו היום מצביעים על התאוששות חלקית ביצוא, אבל מעידים בעיקר כי במלחמה בין סין לארה"ב, סין מתבררת כמנצחת. בנובמבר היצוא הכולל של סין עולה ב-5.9% לעומת השנה הקודמת, מעל צפי של 3.8%. זה שינוי כיוון אחרי ירידה של 1.1% באוקטובר, שהייתה ההתכווצות הראשונה מאז מרץ 2024. היצוא לארה"ב צנח בנובמבר ב-28.6%, החודש השמיני ברציפות של ירידה דו-ספרתית. היבוא מארה"ב מתכווץ ב-19%, ומתחילת השנה היצוא של סין לארה"ב ירד ב-18.9% והיבוא מארה"ב ב-13.2%. לכאורה מכה גדולה לסינים ממלחמת הסחר מול טראמפ. אבל בפועל, סין מצליחה לרכך מאוד את המכה ואף לעלות בייצוא בזכות שווקים נוספים והרחבת שווקים אחרים.

טראמפ עושה שרירים מול הסיני ובעיקר המון דיבורים, בפועל, הסינים בחרו במעשים והם מצאו חלופות ייצוא וגם חלופות לייבוא האמריקאי. הנתונים האלו מבטאים את החוזקה של הסינים וכנראה בעיקר את החוזקה של העם הסיני שהתחבר סביב מנהיגו כשראה את ההתקפות של טראמפ. בין השאר, נזכיר הסינים בחרו בהחרמת סחורה אמריקאית ולפחות בינתיים נראה שהם אכן מסתדרים עם המכסים.   סין מצליחה לייצא יותר סחורה לעולם ולהפחית את משקלה של ארה"ב בתוך העוגה הכוללת. החשיבות של ארה"ב הולכת ויורדת בסחר מול סין.  

בנובמבר היצוא למדינות ASEAN עולה ב-8.2%, בעוד שהיצוא לאיחוד האירופי מזנק ב-14.8%. בתוך התנועה הזו בולטת קפיצה בקטגוריות כבדות ומתקדמות: היצוא של ספינות צומח ב-26.8%, של שבבים ב-24.7% ושל אוטומובילים ב-16.7%. במקביל נרשמת חולשה במוצרים שנשענים יותר על הביקוש בארה"ב, צעצועים, נעליים ורהיטים, שרושמים ירידות של 12.1%, 10.7% ו-5.9% בהתאמה.

במצטבר ינואר-נובמבר 2025, היצוא הכולל של סין צומח ב-5.4% בזמן שהיבוא הכולל מתכווץ ב-0.6%. העודף המסחרי מגיע ל-1.08 טריליון דולר, עלייה של 22.1% משנה קודמת, עם עודף חודשי של 111.68 מיליארד דולר בנובמבר, השלישי בגודלו אי פעם. לפי רשות המכס הסינית, דיווחי רויטרס וניתוחי ING, עודף הסחר הזה הוא אחד הכלים שמאפשרים לסין להישאר קרובה ליעד צמיחה של כ-5% השנה, גם כשהציר מול ארה"ב נחלש.


התקדמות איטית בהסכם הסחר עם ארה"ב

על הרקע הזה נחתם ב-30 באוקטובר השנה בבוסאן, דרום קוריאה, הסכם סחר בין נשיא סין שי ג'ינפינג לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ. ההסכם כולל הקפאת מגבלות מכסים הדדיות לשנה, הפחתת "מכס הפנטניל" מ-20% ל-10% והקלות על יצוא אדמות נדירות ומינרלים קריטיים מסין. במסגרת ההבנות סין מתחייבת לרכוש 12 מיליון טון סויה אמריקאית עד סוף 2025, להפסיק יצוא כימיקלים המשמשים לייצור פנטניל ולבטל רשימות סנקציות על חברות אמריקאיות, וארה"ב מסכימה לדחות חקירות על תעשיות ימיות סיניות.