סנאפ מגדילה השקעות - בוול סטריט מאבדים סבלנות
האנליסטים מורידים המלצה ואומרים כי "הצורך בהשקעות נוספות בתחרות מול טיקטוק ומטא מעיב על סיכויי הרווחיות"; המניה צנחה 8.4% מתחילת החודש
בנק ההשקעות גוגנהיים הוריד היום המלצה למניית סנאפ Snap Inc. -3.54% מ"קנייה" ל"ניטרלי" והפחית את מחיר היעד מ-13 ל-11 דולר. ההורדה הגיעה על רקע הודעת החברה על כוונתה להגדיל את ההשקעות ב-2025, מה שעלול לדחות את הרווחיות.
מייקל מוריס, האנליסט שפרסם את הדוח, מציין כי על אף שהגדלת ההשקעות אינה בהכרח אסטרטגיה שגויה, קצב צמיחת ההכנסות של החברה נותר איטי יחסית למרות ניסיונות ההנהלה להאיץ אותו בעבר. לדבריו, הצורך בהשקעות נוספות כדי להישאר תחרותיים יוצר לחץ נוסף על הרווחיות.
במכתב לבעלי המניות, הודיעה הנהלת סנאפ כי היא צופה גידול של 11% עד 12% בהוצאות התפעוליות המתואמות ברבעון הראשון של 2025. החברה מצביעה על הזדמנויות להשקעה בהרחבת העסק, במיוחד במגזר העסקים הקטנים והבינוניים.
המשקיעים עוקבים אחר יכולתה של סנאפצ'אט להתחרות מול ענקיות כמו פייסבוק ואינסטגרם של מטא, ובמיוחד מול טיקטוק. האחרונה, עם כ-170 מיליון משתמשים בארה"ב, נמצאת תחת בחינה
מחודשת של הממשל. טראמפ חתם ב-20 בינואר על צו נשיאותי שהעניק לביידאנס, חברת האם של טיקטוק, 75 ימים למכור את פעילותה בארה"ב. המהלך ביטל למעשה את האיסור שהוטל על האפליקציה יום קודם לכן. משקיעי סנאפ מקווים שהסרה אפשרית של טיקטוק מהשוק האמריקאי תוביל משתמשים לסנאפצ'אט.
- סנאפ עקפה את התחזיות, אך לא סיפקה תחזית לרבעון השני; המניה נופלת
- סנאפ מטפסת ב-6% לאחר דוחות טובים, AMD צונחת ב-9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אוון שפיגל, מנכ"ל סנאפ, התייחס לנושא בשיחת הועידה האחרונה ואמר כי החברה נמנעת מלהסיק מסקנות נחרצות מהעלייה בפעילות שנרשמה כשטיקטוק הושבתה לזמן קצר. עם זאת, ציין כי "אווירת אי-הוודאות הכללית מיטיבה עם העסק שלנו".
האנליסט מוריס מציין כי למרות נקודות חיוביות כמו בסיס משתמשים גדול ונאמן, הלחץ על הרווחיות משקף את התחרות העזה ואת מסלול הצמיחה המאתגר. לדעתו, המניה מתומחרת כעת באופן הוגן ביחס למחיר היעד של 11 דולר ל-12 החודשים הקרובים.
התחרות בשוק הרשתות החברתיות נעשית אגרסיבית יותר, כאשר כל שחקן מנסה לשמר את המשתמשים שלו ולמשוך חדשים. סנאפ, שהייתה חלוצה בתחום התכנים הזמניים, מתמודדת כעת עם אתגר משמעותי מצד פלטפורמות שאימצו ושיכללו את הקונספט. החברה הדגישה את השיפורים שביצעה בפלטפורמת הפרסום שלה ואת התנופה ביוזמות השיווק, במיוחד במגזר העסקים הקטנים והבינוניים. עם זאת, המשקיעים מודאגים מהעלויות הגבוהות הכרוכות בהתרחבות זו ומהשפעתן על הרווחיות העתידית.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
