TSMC
צילום: אתר החברה

טייוואן סמיקונדקטור מתכננת להשקיע 100 מיליארד דולר במפעלי שבבים בארה"ב

היצרנית הטייוואנית מתכננת להקים מפעלים חדשים שיספקו שבבים מתקדמים לבינה מלאכותית ולמערכות ביטחוניות אמריקאיות; המניה יורדת ב-1%

אדיר בן עמי |

חברת טייוואן סמיקונדקטור Taiwan Semiconductor . -1.72%  , יצרנית השבבים המובילה בעולם, מתכננת להשקיע 100 מיליארד דולר בהקמת מפעלי שבבים בארצות הברית במהלך ארבע השנים הקרובות. על פי הדיווחים, הנשיא דונלד טראמפ צפוי להכריז על המהלך בבית הלבן בימים הקרובים.


העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח על תוכניות ההשקעה מוקדם יותר. TSMC היא המובילה העולמית בייצור שבבים מתקדמים המשמשים עבור בינה מלאכותית, וההשקעה תסייע לחיזוק הבטחתו של טראמפ להפוך את ארה"ב למובילה בתחום הבינה המלאכותית.


טראמפ האשים בעבר את טייוואן ב"גניבת" תעשיית השבבים האמריקאית ואיים להטיל מכסים על שבבים המיוצרים מחוץ לארה"ב. במקביל, בכירים אמריקאים אישרו באופן עקבי את מחויבותם להגברת הייצור המקומי, במיוחד עבור טכנולוגיות הנמצאות בלב התחרות בין ארה"ב וסין.


טראמפ מעדיף מכסים

נשיא ארה"ב הביע העדפה לשימוש במכסים לעידוד ייצור שבבים אמריקאי במקום סובסידיות ממשלתיות - הגישה שאומצה על ידי חוק השבבים (Chips Act) בתקופת הנשיא ג'ו ביידן. חקיקה זו, שעברה בשנת 2022, הובילה לזכייתה של TSMC במענקים בשווי 6.6 מיליארד דולר לתמיכה בשלושה מפעלים בפיניקס, אריזונה.


במהלך כהונתו הראשונה של טראמפ, ממשלו פעלה למשוך את TSMC לארה"ב, בחלקו מתוך שיקולי ביטחון לאומי. כאשר TSMC הכריזה לראשונה על השקעותיה במפעל מתקדם בארה"ב בשנת 2020, בכירים בממשל טראמפ אמרו אז כי השבבים שייוצרו על ידי יצרנית השבבים הטייוואנית באריזונה יפעילו הכל, החל מבינה מלאכותית ועד למטוסי קרב מדגם F-35.


השקעה זו מגיעה בעיתוי אסטרטגי במיוחד, כאשר המתיחות בין ארה"ב לסין ממשיכה להתגבר, וביטחונה של טייוואן נמצא תחת איום. עבור ארה"ב, הבטחת אספקת שבבים מתקדמים מייצור מקומי נחשבת לעניין של ביטחון לאומי. המהלך צפוי גם ליצור אלפי מקומות עבודה חדשים בארה"ב ולחזק את יכולותיה הטכנולוגיות בתחום השבבים. חברות טכנולוגיה אמריקאיות, כמו אפל, אינטל וקוואלקום, עשויות להפיק תועלת מהגישה הקרובה יותר לשבבים מתקדמים, מה שעשוי להפחית את התלות בשרשראות אספקה בינלאומיות.


הדוחות האחרונים של TSMC


TSMC, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, רשמה תוצאות מרשימות ברבעון האחרון עם גידול חד של 39% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הכנסות הרבעון הרביעי הסתכמו ב-26.3 מיליארד דולר, תוצאה המשקפת את המומנטום החיובי שהחברה חווה בזכות הביקוש הגובר לשבבים מתקדמים. הביצועים המרשימים ברבעון האחרון משלימים שנה חזקה במיוחד, שבה ההכנסות השנתיות צמחו ב-33.9% והגיעו לשיא של 87.8 מיליארד דולר, כאשר תחום הבינה המלאכותית מהווה את הקטליזטור העיקרי לצמיחה זו.

קיראו עוד ב"גלובל"


הבינה המלאכותית התבררה כמנוע הצמיחה המרכזי עבור TSMC, כאשר שבבי AI הפכו לעמוד תווך בפעילות החברה. הביקוש האדיר מצד ענקיות טכנולוגיה מובילות כמו אפל ואנבידיה תרם משמעותית לתוצאות החזקות. מאז 2020, מכירות החברה יותר מהכפילו את עצמן, עדות ליכולתה של TSMC לנצל את המגמות המתפתחות בשוק ולהתמצב כספקית קריטית בתעשיית השבבים העולמית, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית שממשיך להתרחב במהירות.


האנליסטים מגלים אופטימיות לגבי ביצועי החברה בשנת 2025, עם תחזיות לצמיחה של 20%-25% בהכנסות במונחי דולר. תחזיות אלה מבוססות על ההשקעות העולמיות הגוברות בתשתיות AI והביקוש המתמשך לשבבים מתקדמים. החברה צפויה לפרסם את הדו"חות המלאים שלה לרבעון הרביעי ב-16 בינואר, יחד עם תחזיות מעודכנות לשנה הקרובה, מה שיספק תמונה ברורה יותר לגבי אסטרטגיית הצמיחה העתידית שלה.


אחד הנושאים המעניינים שעלו מניתוח הדוחות הוא ההבדל בתמחור בין יצרניות שבבים כמו TSMC לבין מפתחות שבבים כדוגמת אנבידיה. בעוד שיצרניות מקבלות מכפילים נמוכים יותר בשל האופי ה"קומודיטי" של הייצור (גם אם מדובר בקומודיטי מתקדם), מפתחות השבבים נהנות ממכפילים גבוהים יותר בזכות הרווחיות הגבוהה יותר בתחום הפיתוח. למרות זאת, TSMC מצליחה להציג רווחיות חזקה ולשמר את מעמדה המוביל בזכות היתרון הטכנולוגי שלה והיכולת לייצר את השבבים המתקדמים ביותר הנדרשים עבור יישומי בינה מלאכותית.


טייוואן סמיקונדקטור נסחרת כעת לפי שווי של 926 מיליון דולר, לאחר שמנייתה איבדה 11% מתחילת השנה וזינקה ב-33% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?