שבב
צילום: טוויטר

שיגעון ה-AI: למה מניות השבבים מזנקות הפעם?

רווחים חזקים של פוקסקון וההשקעות של ענקיות הטכנולוגיה בתשתיות AI מניעים את הצמיחה בשוק השבבים העולמי

אדיר בן עמי | (1)


ענקית האלקטרוניקה פוקסקון דיווחה על הכנסות שיא ברבעון הרביעי של 2.1 טריליון דולר טייוואני (63.9 מיליארד דולר), עלייה של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בעקבות הדיווח, מניות חברות השבבים ברחבי העולם מזנקות.


פוקסקון, שמספקת בין היתר מוצרים לאפלApple 1.25%  , הציגה את ההכנסות הגבוהות ביותר אי פעם ברבעון רביעי בתולדות החברה. הצמיחה נבעה בעיקר ממוצרי הענן והרשתות של החברה, הכוללים שרתי בינה מלאכותית כמו אלה שמתוכננים על ידי יצרניות השבבים כדוגמת אנבידיה. לעומת זאת, מוצרי מיחשוב ואלקטרוניקה חכמה לצרכנים, כולל אייפונים וסמארטפונים אחרים, רשמו ירידות קלות.


מניית טאיוואן סמיקונדקטור Taiwan Semiconductor . 1.45%  , יצרנית השבבים הגדולה בעולם, עולה יותר מ-5% לשיא חדש. TSMC מייצרת שבבים עבור AMD ואנבידיה. גם חברות שבבים אסייתיות אחרות נהנו מעליות שערים - SK hynix הדרום קוריאנית זינקה בכמעט 10%, וסמסונג עלתה ב-4%.


באירופה, מניית ASML ההולנדית, יצרנית ציוד קריטי לתעשיית השבבים, קפצה בכמעט 7%. אינפיניאון הגרמנית זינקה בקרוב ל-7%. מניות STMicroelectronics הנסחרות בפריז, יצרנית שבבים אירופית, טיפסו בכמעט 7%.


בארה"ב, מניית אנבידיה עולה ב-5%, שוברת את רף ה-150 דולר לראשונה מאז נובמבר. מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג צפוי לנאום בתערוכת האלקטרוניקה לצרכנים CES 2025 מאוחר יותר היום. הדיווח של מיקרוסופט בשבוע שעבר על תכניות להשקיע 80 מיליארד דולר בשנת 2025 במרכזי נתונים שיכולים לטפל בעומסי עבודה של בינה מלאכותית, חיזק גם כן את מניות השבבים באופן כללי.


מיקרוסופט Microsoft Corp 0.59%  היא אחת מענקיות הטכנולוגיה שמשקיעות משאבים רבים ברכישת כרטיסים גרפיים של אנבידיה כדי לאמן ולהריץ את המודלים המתקדמים ביותר של בינה מלאכותית. AMD, המתחרה הקרובה ביותר של אנבידיה, עולה ביותר מ-3%, יחד עם חברת השבבים האמריקאית קוואלקום, כאשר ברודקום עולה עד 2%.


נראה ששיגעון הבינה המלאכותית שמניע את צמיחת ההכנסות של פוקסקון והביקוש לשבבים, עדיין רחוק מסיומו. חברות הענק משקיעות סכומי עתק בתשתיות מחשוב שיתמכו במודלים מתקדמים של AI. בתעשיית השבבים צופים כי התרחבות השימוש בבינה מלאכותית תמשיך להניע את הצמיחה בשוק השבבים בשנים הקרובות, ותיצור הזדמנויות חדשות עבור יצרניות כמו TSMC, אנבידיה, אינטל ואחרות. כל עוד הביקוש לכוח מחשוב רב עבור יישומי AI נמשך, סביר להניח שהתנופה החיובית של מניות השבבים תישמר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מתפתחת בועה 06/01/2025 19:01
    הגב לתגובה זו
    השוק יםול העולם זה לא רק טכנו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.