ישראל ומדינת ויקטוריה תשתפנה פעולה לעידוד מו"פ
ישראל ומדינת ויקטוריה באוסטרליה חתמו בשבוע שעבר על הסכם להקמת קרן דו לאומית לעידוד שיתוף פעולה תעשייתי במחקר ופיתוח, בו התחייבו שתי המדינות להקצות 3 מיליון דולר כל אחת למימון תוכניות מו"פ משותפות לחברות ישראליות ואוסטרליות. בהסכם נקבע, כי הקרן תתמקד בתחום הביוטכנולוגיה ותתמוך גם בפרויקטים ייחודיים כדוגמת פרויקטים בתחום הטיפול במים.
מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, מסר, כי הוא רואה חשיבות רבה בשיתוף הפעולה עם אוסטרליה. "היקפי הסחר ושיתופי הפעולה בין ישראל ואוסטרליה אומנם מרשימים וגדלים בהתמדה, אך הם עדיין לא מיצו את הפוטנציאל הטמון ביחסים הטובים והקרובים השוררים בין המדינות".
ד"ר אלי אופר, שהינו המדען הראשי במשרד התמ"ת, מסר, כי הקרן החדשה תסייע לגשר על המרחק הגיאוגרפי בין אוסטרליה לישראל ותעזור ביצירת הקשר ובמימון פרויקטי מו"פ משותפים. אופר הוסיף כי שיתוף הפעולה יאפשר לחברות הישראליות גישה נוחה לשווקים האטרקטיביים והמתפתחים באוקיאניה.
ד"ר אופר מסר עוד, כי ההסכם, עליו חתמו שר החוץ סילבן שלום ושר האוצר של ויקטוריה, ג'ון ברמבי, מהווה נדבך נוסף במדיניות לקידום קשרי מו"פ, לא רק ברמת המדינה, אלא גם ברמה הקרובה יותר לשטח - ברמת ה STATE. אופר הזכיר, כי הסכם דומה נחתם לאחרונה עם מדינת מרילנד בארה"ב והסכם נוסף צפוי להיחתם בקרוב עם מדינת ניו-יורק.
שר האוצר והחדשנות של מדינת ויקטוריה באוסטרליה, ג'ון ברמבי, הגיע לישראל בראש משלחת של אנשי עסקים. ברמבי ציין, כי ראשיתו של ההסכם הוא תוצאה של פגישה שקיים ראש ממשלת ויקטוריה עם שר התמ"ת, אהוד אולמרט, בישראל ביולי שנה שעברה ופגישות שקיים המדען הראשי, ד"ר אלי אופר, במלבורן בספטמבר האחרון. ברמבי הוסיף, כי הוא מוצא דמיון רב בתחומי המצוינות של ויקטוריה ושל ישראל וכי שתי המדינות פועלות במרץ במטרה לפתח את תעשיית הביוטכנולוגיה.
הנספחת המסחרית של ישראל בסידני, נילי שלו,מסרה, כי קיימות הזדמנויות עסקיות רבות עבור חברות ישראליות באוסטרליה. שלו הוסיפה כי כבר מתגבשים כמה פרויקטים משותפים שיגיעו לאישור עם תחילת פעילות הקרן.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
