כביש 16 תשתיות
צילום: אלמנטס

ענף התשתיות משותק - מי החברות שישרדו ואיך זה משפיע על הגדולות בבורסה?

מצד אחד - פרויקט תשתית מביאים לצמיחה, מצד שני - הכי קל לצמצם בהם לתקציב המלחמה; בענף מעריכים - יעברו יותר ל-BOT, תהיה ירידה בתקציבים בהמשך שתתבטא בביצועים ב-2026
שלי אפלברג | (1)

ענף התשתיות בצומת דרכים. המלחמה הותירה את העובדים הפלסטינים בשטחים ושלחה אחוזים גדולים מצוות העובדים הישראלים בצו 8 להילחם כחלק מגיוס המילואים שלא נראה כמותו מאז מלחמת יום הכיפורים. המצב הוביל לפגיעה מתמשכת בענף התשתיות לו הקצתה מדינת ישראל כ-48.8 מיליארד שקל מתקציב המדינה ב-2023 וכ-52.1 מיליארד שקל ב-2024.

עד פרוץ המלחמה הממשלה הבינה שההשקעה בתשתיות היא האמצעי המרכזי לקידום המשק הישראלי לשם מיצוי הפוטנציאל הגלום בו. ללא השקעה בתשתיות - הכוללת בניית כבישים ומנהרות, לא ניתן יהיה להמשיך ולשווק דירות וקרקעות חדשות ברחבי הארץ. אם צווארי הבקבוק בכבישים לא ייפתרו על ידי מתן מענה חלופי של רכבות לאזרחי מדינת ישראל יהיה קשה לזוז במדינה. אם לא נשקיע בהתפלת מים, אזרחי ישראל יתייבשו, ואם לא נוציא את הגז מהאדמה מחירי החשמל יאמירו בחדות.

"המצב הולך להיות קשה", צופה ראול סרוגו, יו"ר התאחדות הקבלנים. סרוגו מתאר תמונה מאוד שחורה: "יש בעיה קשה מאוד של כוח אדם מיומן. כל עוד לא יוסדר כוח האדם הספציפי לתשתיות - אנשים שיודעים להפעיל ציוד מכני כבד, נהגי טרקטורים וציוד הנדסי, הענף יישאר חצי מושבת. לחברות הפועלות בתחום אין כיום אפשרות להמשיך ולתפקד. לאור כך מצבם של קבלני הביצוע והתשתית ממשיך להתדרדר. הוא כבר התדרדר בעידן של הריבית הגבוהה. אך מצבם החמיר מאז פתיחת המלחמה ואם הממשלה לא תנקוט צעדים מהירים לא מעט חברות ייעלמו מהמפה בכך שיפרשו, יסגרו את העסק או יקרסו".

"המדינה תעזור, היא לא תזרוק את הקבלנים"

מנכ"ל בכיר באחת מחברות התשתיות הגדולות בענף פחות מוטרד. ברור לו שהמדינה תכניס את היד לכיס ותשלם פיצויים על אירוע המלחמה שמבחינתו נחשב לכוח עליון: "יש אירוע דרמטי והמדינה תעזור. היא לא תזרוק את הקבלנים לפח. אם המדינה לא תעזור היא לא תקבל את הפרויקטים שכן אף אחד לא יכול להרשות לעצמו להפסיד מיליונים ולהמשיך לעבוד".

לדברי הבכיר, חשוב שהממשלה תפנים שהענף שהכי נפגע מאי הגעת פועלים פלסטינים הוא ענף התשתיות. "כ-80% מעובדי ענף התשתיות היו פועלים פלסטינים שביצעו את העבודות הקשות בשמש. הם בנו את הגשרים, ביצעו את עבודות העפר והפיתוח. העובדים הזרים ממדינות אחרות לא עבדו בגשרים ובפיתוח חוץ, הם עסקו בעיקר בבניית בניינים, ריצוף קומות וכיו"ב. לכן רואים שמרבית פרויקטי התשתיות במדינה נעצרו. יש ירידה דרמטית בתחום. אז נכון, יביאו עובדים זרים, אבל זה ייקח זמן. עד סוף החודש יגיעו לישראל כ-15 אלף עובדים זרים, זה לא מספיק. עד סוף פברואר יבואו עוד 15 אלף ואז יהיה שקט".

משרד האוצר יהיה חייב לקצץ

אך כעת כשהמלחמה בשטח וקופת המדינה צפויה לסבול מגירעון עצום של 6% בשל ההוצאות הגדולות שנכפו עלינו בעת המלחמה למען שמירת ביטחון המדינה - בכירים בענף חוששים שלמשרד האוצר בשנים הקרובות לא תהיה ברירה אלא לבצע קיצוץ חד בתקציב המשרדים העוסקים בפיתוח תשתיות ובהם משרד האנרגיה, משרד התחבורה  הבטיחות בדרכים, הרשות הממשלתית למים וביוב ומשרד השיכון.

"אני מאוד מקווה שלא יפגעו בתשתיות. זה אחד מהמקומות שמאוד קל לדחות בו פרויקטים", מציין רפי גוזלן הכלכלן הראשי של IBI. "אין ספק שתקציב הביטחון של מדינת ישראל יצטרך לגדול באופן משמעותי. מכיוון שאני לא רואה את הממשלה רצה להגדיל את הגירעון, המקום הכי נוח ממנו ניתן יהיה להביא את הכסף הוא ענף התשתיות. יבטלו פרויקטים וידחו אותם כי אף אחד לא ירצה לגעת בתקציבים של משרד החינוך ומשרד הבריאות", צופה מנכ"ל בכיר באחת מחברות התשתיות הגדולות בישראל.

 

אחת מהחברות שהצליחו להתמודד עם המחסור החמור בפועלים היא דניה סיבוס  דניה סיבוס -3.18% המחזיקה בתוך הבית תאגיד זר של עובדים זרים. לפני המלחמה העסיקה דניה בישראל 300 עובדים זרים. עם פרוץ המלחמה גויסו בצו 8 כ-15%-25% מכוח העבודה של החברה באתרים. ההפנמה המהירה של ההנהלה כי הענף משותק הובילה אותה ליבוא  מהיר של כ-300 עובדים זרים ממולדובה לישראל. בחברה מעריכים כי עד סוף החודש יהיו לדניה סיבוס כ-1000 עובדים זרים מהודו, מולדובה, סרי לנקה טורקיה ואוזבקיסטן.

ובכלל, צריך לחלק את התחום באופן גס לשניים - החברות הענקיות והחזקות ומנגד הקטנים והחלשים. חברות כמו אלקטרה, אשטרום ושפיר נפגעות מכוח מבעיות כוח האדם, אבל להן יש יכולת להציע יותר, להביא עובדים זרים ולהתמודד עם משברים טוב יותר. רואים את זה גם במחירי המניות בשוק - המניות שלהן חזרו למצב טרם המלחמה, רק לא בטוח שהשוק מעכל את את כל האפשרויות והסיכונים. בתשתיות אכן קל לצמצם, ודמיינו מה יקרה כשהממשלה שמחפשת מקורות תקציביים תחליט לקצץ שם. מניות התשתיות שנסחרות כאילו הן מניות צמיחה, יחזרו לערכים של חברות ערך, מכפילי הרווח ירדו, זה יכול להגיע במקרים מסוימים לנפילות של עשרות רבות של אחוזים.

קיראו עוד ב"בארץ"

מעבר לזה, הענף יסבול מעיכובים בסיומי הפרוקיטים ומעלייה בהוצאות. חברות תשתיות בונות על מרווחים נמוכים במיוחד - אחוזים בודדים של רווח, וכשהפרויקטים מתעכבים, הריבית עלולה "לאכול" את כל הרווחיות. במקביל גם עלויות עולות על כוח אדם וחומרים. לא בכל המכרזים יש התאמת מחיר, יש מקרים שהקבלנים לוקחים עליהם את הגידול בעלויות. וברגע שזה גידול מעבר לצפוי זה מכרסה ואפילו מאפס את הרווחיות. 

זה הסיכון, אבל יש גם סיכוי - המדינה יכולה להשקיע יותר בתשתיות דווקא לאור המשבר כי תשתיות זה מנוע צמיחה עתידי. אם זה יקרה, היקף הפרויקטים והמכרזים יעלו וחברות התשתיות דווקא ייצאו מנצחות. בינתיים, על פניו, הסיכונים  עולים על הסיכויים.

צפי למיזוגים ורכישות בענף התשתיות – הגדולים יבלעו את הקטנים

מיליארדי השקלים שהופנו על ידי המדינה למטרת פיתוח תשתיות – מים, אנרגיה, חשמל, סלילת כבישים ומנהרות, הובילו כפטריות אחרי הגשם לצמיחתן המטאורית בבורסה של חברות ענק ליזום ופיתוח תשתיות.

בין אותן חברות ניתן למצוא את שפיר הנדסה  שפיר הנדסה -2.2% שבשליטת האחים גיל (15%), הראל (15%), ישראל (15%) וחן שפירא (15%). מאז הנפקתה ב-2014 זינקה ב-355% לשווי של 8.44 מיליארד שקל. קבוצת אשטרום  אשטרום קבוצה -0.85%  שבשליטת החברה הפרטית יונדקו (58%) - חברה פרטית בבעלות המשפחות נוסבאום, גירון, משורר, ליפשיץ ורובין - שמנייתה זינקה מאז הנפקתה ב- 2014 ב-538% לשווי 5.99 מיליארד שקל. אלקטרה החזקות  אלקטרה -4.7% הנשלטת על ידי אלקו  אלקו -4.71% (47%) שבשליטת האחים זלקינד - ששוויה בבורסה טיפס לכ-5.77 מיליארד שקל. שיכון ובינוי  בשליטת נתי סיידוף (47% ) ששוויה האמיר ל-5.7 מיליארד שקל.

אפילו דניה סיבוס שתומחרה בהסדר אפריקה לפני 6 שנים בשווי של מאות מיליונים בודדים, צמחה על רקע הפרויקטים הגדולים ששיווקה המדינה, וזינקה מאז רכישתה על ידי יעקב לוקסנבורג ואלטשולר והנפקתה בבורסה לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל,לשווי העולה על 3 מיליארד שקל.

האם נתנו במשרדי הממשלה הנחיה לקצץ כבר בפרויקטים הקיימים?

"לא, אף אחד לא נתן הנחיה", השיב מנכ"ל בכיר באחת מחברות התשתיות. "בפרויקט המטרו הגדול בו המדינה צריכה להשקיע כ-150 מיליארד שקל שחררו כבר את התכנון. מספיק שאת הפרויקט הזה היו דוחים בשנתיים וזה היה משחרר למדינה 150 מיליארד שקל. חיו 75 שנה בלי מטרו אז יכולים לחיות עוד שנתיים כי חייבים לממן את ענייני הביטחון. אני מניח שפקידי האוצר גם רואים את המפה באופן דומה. תקציב ממשלתי לא יכול לבוא מהשמיים, הוא יכול להגיע מחיסכון בפרויקטים של תחבורה".

אך בפועל כולם מבינים שגם אם תהיה עצירה היא תהיה זמנית. יעצרו פרויקטים פחות חשובים כמו הרכבת הקלה בין נצרת לחיפה או סלילת כבישים באזורים נידחים בישראל. מאיפה יגיע הכסף להמשך הפיתוח? נראה כי המצב כיום בו המדינה חייב לחסוך בתקציב מייצר תמריץ לאוצר להוציא יותר פרויקטים בשיטת BOT - Build, Operate, Transfer.

בדומה למכרז של כביש 6 שלא עלה כסף למדינה. באוצר מודעים לכך שכסף גדול יושב כיום בקרנות הפנסיה ובונים על כך שאותו הכסף ירצה להשקיע גם בפרויקטים ארוכי טווח של הממשלה עם המגזר הפרטי PPP -  Public Private Partnership  -  שהמדינה לא נדרשת כעת לשים את כל עלות הפרויקט אלא פורסת אותו באמצעות ההשקעה של המוסדיים ל- 25-30 שנה קדימה.

 

איך זה ישפיע על חברות התשתיות?

חברות התשתיות הגדולות אדישות, הן גם ככה יבנו את המדינה בין אם הפרויקט יתבצע בצורת BOT או באמצעות השקעה ישירה של המדינה. זה עשוי לייצר קונסלידציה בענף בו הגדולים ירכוש את הקטנים שיקרסו עקב המצב - או יוביל לכך שהקטנים יעבדו כקבלני משנה אצל הקבלנים הגדולים.

אז מה יעלה בגורל ענף התשתיות ב- 2024? על פי הערכות גורמים בתחום, פרויקטים שתוקצבו וכבר עובדים ימשיכו לעבוד שכן הכסף קיים והמדינה לאחרונה ממשיכה להוציא על התחום המון תקציבים. הבעיה תהיה ב-2026 אז כנראה שתקציב התחבורה ייפגע.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בפרויקטים זוכים היום הרבה חברות של עבריינים בחסות הממשל (ל"ת)
    יואל 09/01/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.