שלילת פיצויי הפיטורים מעובד עקב עבירות משמעת תיבחן לאור מכלול הנסיבות

עובד נפגע בעבודה והגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. לאחר כשנה נתבע המעביד על ידי העובד, ובית המשפט קבע שעל המעביד לפצות את העובד בגין נזקי גוף בסכום לא מבוטל.

השאלות:

1. מהו דינו של תשלום הפיצויים?

2. האם התשלום חייב באישור ניכוי במקור מאת העובד?

3. האם התשלום יכול לשמש כהוצאה עסקית?

עו"ד (יועץ מס) ירון אלי, ודים צימרמן (מתמחה) משיבים:

לשאלה 1:

ההלכה הכללית שגובשה בפסיקה היא שדין הפיצוי לצורך מיסויו הוא כדין הנזק שבגינו משתלם הפיצוי [1]. בהלכת גורדון נקבע כלל מנחה שלפיו ההבחנה בין פיצוי כתקבול שבהון לבין פיצוי כתקבול שבפירות נעוצה במטרה שלשמה ניתן הפיצוי. דהיינו, אם הנזק פגע ברווחים החייבים במס והפיצוי בא לכסות על נזק זה, אזי אין הוא אלא סותם את הפרצה שהנזק גרם ומשתלב במקומה, ולכן יהא חייב במס אף הוא. לעומת זאת, אם גרם הנזק לפרצה במקור ההכנסה, אזי יסתום הפיצוי את הפרצה וכשישתלב במקומה לא יהא אלא תקבול שבהון.

במקרה הראשון מדובר בפיצוי שהוא הכנסה פירותית, ובמקרה השני - אם הפיצוי הוא תחליף לנכס או זכות שמכירתה חייבת במס רווח הון, אזי הוא יהיה בבחינת תמורה הנתונה לחיוב במס זה [2]. כמו כן, ייתכנו מקרים שבהם הפיצוי לא נועד לכסות נזקים הקשורים לאובדן מקור הכנסה או לאובדן ההכנסה עצמה. פיצויים אלו לא יחויבו במס (למשל פיצויים לנזקים לא ממוניים כגון עוגמת נפש או פיצויים הוניים, אך לא בעבור "נכס" שיצא מרשותו של אדם ונתון לחבות במס רווח הון או שבח מקרקעין).

סעיף 9(7) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") קובע כי "כל סכום הון שנתקבל כפיצויים כוללים על מוות או חבלה" פטור מתשלום מס הכנסה. מובן כי המשמעות הראשונית של המונח "פיצויים" בסעיף זה היא פיצויים נזיקיים שמשלם מזיק לניזוק שספג נזק-גוף (לרבות פיצויים המשולמים על ידי מבטחו של המזיק) [3].

מסעיף זה עולה שאלה פרשנית - איזה פירוש יש לתת למונח "סכום הון" ולביטוי "פיצויים כוללים". הפרשנות המקובלת היא שהכוונה לפיצוי חד פעמי. דהיינו, סעיף 9(7) לפקודה פוטר ממס תשלום חד פעמי בגין פגיעה בכושר השתכרות בלבד, וזאת אם כושר ההשתכרות נחשב לנכס הון [4]. שאלה נוספת שבה יש לדון היא מהם "פיצויים" לעניין זה. תשלום מחברת ביטוח על פי ביטוח אחריות (צד ג') של המזיק הוא ללא ספק בגדר פיצויים, כשם שפיצויים המשתלמים ישירות על ידי המזיק הם פיצויים לעניין זה.

כידוע, העיקרון המרכזי העומד בבסיסם של הפיצויים הנזיקיים הוא עיקרון השבת המצב לקדמותו. לכאורה, דיני המס אמורים להיות עקביים לעיקרון זה כך שהתוצאה הכוללת מבחינתו של הניזוק - היינו לאחר מיסוי הפיצויים (או הפטור ממס עליהם) - תהיה השבת מצבו לקדמותו.

ברם, סעיף 9(7) לפקודה מיטיב עם הניזוק מעבר להשבת מצבו לקדמותו [5].

לגישתו של המלומד יורן, המשפט "פיצויים... על... חבלה" בסעיף 9(7) לפקודה מתייחס רק לאותו שיעור פיצויים הנועד להשיב את מצבו של המבוטח לקדמותו (לפני חבלתו), ואין צידוק לכך שייהנה מן הפטור לעניין תקבולים מכוח היחסים החוזיים שבין המבוטח לבין חברת הביטוח, אשר שיעורם גבוה יותר מנזקו, שהרי אין לראות בסכום העודף על הנזק פיצויים בשל "חבלה". לפיכך סבור יורן שהמבוטח זכאי ליהנות מהפטור רק אם לא פוצה כלל על פי חוק הפיצויים או על פי דיני הנזיקין או - אם פוצה באופן חלקי - לעניין העודף [6].

בפסיקה נקבע כי יש לבחון את הפיצוי על פי מהותו האמיתית ולא על פי הצורה שניתנה לו בידי הצדדים להסכם הפשרה [7]. עוד נקבע כי גם כאשר מדובר על פסק דין שהוא הסכם פשרה שבו נקבע, למשל, כי מדובר בפיצוי בגין "עוגמת נפש ונזק לא ממוני" - יבחנו רשויות המס את מהותו האמיתית של הפיצוי, ללא ייחוס חשיבות להסכם שבגינו קיבל תוקף של פסק דין [8].

בענייננו, מדובר במתן פיצויים לניזוק בגין נזקי גוף שלא מכוח התחייבות חוזית. דהיינו, המקרה נכנס בגדרי סעיף 9(7) לפקודה ועל כן הפיצוי פטור ממס.

אולם, לגישתו של המלומד פרופסור יורן יש לבחון את מהות הפיצוי ורק אז לקבוע אם המקרה נכנס בגדר סעיף 9(7) לפקודה. לאור האמור ובטרם נחליט אם הפיצוי חייב במס או לאו, יש לבחון בגין אילו ראשי נזק ניתן התשלום.

לשאלה 2:

סעיף 164 לפקודה (חובת ניכוי במקור) קובע:

"כל המשלם או האחראי לתשלומה של הכנסת עבודה לרבות חלק ממענק שנתקבל עקב פרישה או מוות, שאינו פטור על פי סעיף 9(7א) של השתכרות או רווח שמקורם בהימורים, בהגרלות או בפעילות נושאת פרסים, כאמור בסעיף 2א, של סכום המתקבל עקב היוון קיצבה שאינו פטור על פי סעיפים 9א או 9ב, או של סכומים ותשלומים שחל עליהם סעיף 18(ב) והמהווים הכנסה בידי מקבלם או של הכנסה לפי סעיף 2(5), או של הכנסה חייבת שהעבירה קרן להשקעות במקרקעין כהגדרתה בסעיף 64א2 לבעלי מניותיה, או של תמורה כמשמעותה בסעיף 88, או של ריבית או דיבידנד או של כל הכנסה אחרת ששר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, קבעה לכך בצו, ינכה בשעת התשלום מן הסכום המשתלם מס באופן ובשיעורים שנקבעו.

אולם רשאי שר האוצר לקבוע לענין השתכרות או רווח כאמור בסעיף 2א כי ניכוי המס יהיה כפי שיקבע, אף שלא בשעת התשלום ושלא מן הסכום המשתלם; הוראה זו חלה גם על המדינה."

לאור האמור לעיל, על פי הלשון הרחבה שבסעיף 164 (הכוללת כל תשלום, לרבות תמורה על פי סעיף 88) ובעיקר נוכח העובדה שהפיצוי משתלם על ידי מעביד חלף חברת ביטוח, מומלץ לבקש אישור של רשויות המס באשר לשיעור הניכוי.

לשאלה 3:

על פי עיקרון היסוד הנובע מתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות מסויימות), התשל"ב-1972, תותר הוצאה בניכוי אם שימשה לייצור הכנסה בשנת המס ולשם כך בלבד. סעיף 17 רישא לפקודה אימץ עיקרון זה, ולפיו יש להתיר הוצאה בניכוי רק אם היא הוצאה פירותית שוטפת.

אולם, לעיקרון זה כמה חריגים. ישנן הוצאות שהן פירותיות על פי הגדרתן, אך המחוקק הגביל את ניכויין מכוח הדין. ישנן הוצאות שהן הוניות או פרטיות על פי הגדרתן, אך המחוקק התירן בניכוי. כך למשל יותרו בניכוי הוצאות משפטיות המשולמות בעבור ייעוץ שוטף וקבוע הניתן לעסק במהלך עסקו הרגיל [9].

בפרשת צ.בן שחר זרעים [10] דובר על שריפה במחסן זרעים של המערערת, שכילתה את המלאי שאוחסן בו ואף פגעה במחסנים סמוכים. בית המשפט העליון פסק שהתלקחותו של המלאי היא אחד הנזקים העלולים להיגרם עקב החזקתו, ולפיכך על פי סעיף 17 לפקודה הותרו לניכוי תשלומי פיצויי הנזיקין שאותם חויבה המערערת לשלם לבעלי המחסנים הסמוכים לה, אפילו אם השריפה נגרמה עקב רשלנות של הבעלים.

עם זאת, אין להתעלם מההלכה שנפסקה בפרשת פינסקר [11] ועוסקת במעילות. בפרשה זו נפסק כי המעילה תותר כהוצאה אך ורק אם היא כרוכה בניהול העסק. לשם כך יש לבחון את אופיו של העסק וכן את מעמדו של המועל (יש להבחין בין עובדים זוטרים לבין מנהלים או בעלי סמכויות נרחבות). לכן, אם מסתבר שהגניבה בוצעה על ידי מנהל או על ידי שותף בעל סמכויות נרחבות, אין להתיר את ההוצאה.

בענייננו, הוצאה שמקורה בתביעה נזיקית שהוגשה כנגד העסק תוכר אך ורק אם היא בעלת אופי של הוצאה שבפירות, והנזק שבו מדובר נגרם במהלך הרגיל של העסק או בזיקה ממשית אליו, והוא משתלב בתהליכים הטבעיים ובמבנה הטבעי של העסק [12].

בפרשת עוף חיפה [13] הותרו בניכוי פיצויים אשר שולמו למנהל פורש של חברה בעד הבטחתו לא להתחרות בה, כל עוד הפיצויים אינם יוצרים יתרון לתקופה בלתי מוגבלת, אלא מגנים על הכנסה שוטפת בתקופה קצרה.

לאור כל האמור, יש לבחון אם פגיעתו של העובד (שלטובתו נפסקו הפיצויים) התרחשה במסגרת עבודתו השוטפת והרגילה, ולכן היא קשורה לאופי העבודה, שכן אם מדובר בעבודה אשר לאור מבנה העסק טומנת בחובה פעילות מסוג הפעילות שבה עסק הניזוק בעת פגיעתו, אזי הנטייה תהא להכיר בתשלום הפיצויים לעובד כהוצאה שוטפת המותרת בניכוי; בעוד אם העובד ניזוק מפגיעה שאירעה במסגרת פעילות שאינה אופיינית מטבעה לעבודתו או שאינה ייחודית לה, הנטייה להכיר בתשלום פיצויים כהוצאה מותרת בניכוי תפחת.

כאמור, המבחן הוא אם ההוצאה נושאת אופי של הוצאה שבפירות, ואם הנזק שבו מדובר נגרם במהלך הרגיל של העסק או בזיקה ממשית אליו, והוא משתלב בתהליכים הטבעיים ובמבנה הטבעי של העסק.

הערות הכותבים:

[1] ע"א 171/67 פקיד השומה למפעלים גדולים נ' הוצאת ספרים ש' ל' גורדון בע"מ, פ"מ כא(2) 186 (1967) (להלן: "גורדון").

[2] ראו לעניין זה את פסקי הדין הבאים: ע"א גורדון לעיל; ע"א 391/70 קציר נ' פ"ש ת"א 1, פ"ד כה(1) 762 (1971); עמ"ה 195/81 ארטרון נ' פ"ש ת"א 2.

[3] ע"א 4635/94 הדר לב נ' פקיד השומה חיפה, פ"ד נה(1) 344 (1999) (להלן: "הדר לב").

[4] ראו יורן, עמ' 5.

[5] ראו פרשת הדר לב לעיל.

[6] ראו יורן, עמ' 11-10.

[7] ראו לעניין זה ע"א 463/71 שטיין נ' פ"ש ת"א 1, פ"ד כז(1) 183 (1972); ע"א 506/71 חפץ נ' פ"ש, פ"ד כז(1) 212 (1972).

[8] ראו לעניין זה עמ"ה 110/95 יוסף גז נ' פ"ש חדרה מיסים יא/1 (פברואר 1997) עמ' ה-23.

[9] עמ"ה 888/72 טופרוק נ' פ"ש, פד"א ז 329 (1974).

[10] ע"א 735/86 צ. בן שחר זרעים בע"מ ואח' נ' פ"ש ת"א 4 פד"א י"ח(10) (1989).

[11] ע"א 475/68 חב' רח' פינסקר 42 בע"מ נ' פ"ש ת"א, פ"ד כג(1) 89 (1969).

[12] עמ"ה 276/84 בן שחר זרעים נ' פ"ש כ"ס, פד"א ט"ו 106 (1987); עמ"ה 157/80 אלמולי נ' פ"ש, פד"א י"א 217 (1981); ע"א 449/61 פ"ש נ' זילברשטיין, פ"ד ט"ז 175 (1962).

[13] ע"א 346/70 פקיד שומה חיפה נ' עוף חיפה בע"מ, פ"ד כה(1) 539 (1971).

המשיבים - ממחלקת המסים במשרד גרוס, קלינהנדלר, ברקמן, גרינברג ושות', עורכי דין

*התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תביעה מקום העבודה (ל"ת)
    [email protected] 25/05/2011 15:58
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

רשות המסים
צילום: רשות המסים
פרשנות

גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?

רשות המסים השיקה מחדש את נוהל הגילוי מרצון במטרה להחזיר מיליארדים לקופת המדינה ולאפשר לנישומים להסדיר חובות עבר בלי הליך פלילי; טיעונים בעד ונגד, והאם ביטול האנונימיות הוא שגרם לתכנית הנוכחית להיות פחות אטרקטיבית?


צלי אהרון |

גילוי מרצון חזר, והפעם עם פנים חדשות. רשות המסים הכריזה אמש על השקת הנוהל מחדש, שמאפשר לנישומים לדווח על הכנסות או נכסים שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב ולקבל חסינות מהליך פלילי. להרחבה ראו כאן - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי. הרעיון הוא די פשוט: מי שיבוא מרצונו ויסדיר את חובו, לא יועמד לדין. אבל השאלה המתבקשת היא האם מדובר בהזדמנות אמיתית או בתוכנית שתרתיע יותר מאשר היא תעודד, בעיקר כי מדובר בבקשה שמית ולא אנונימית כפי שהיה בעבר.  

תחשבו על התרחיש הבא - מגיע נישום וחושף את הרווחים שלון בחו"ל מקריפטו. אומר לו פקיד השומה, תשלם X, לנישום אין אפשרות לערער או לחזור בו מהחשיפה. הוא יכול לנסות לשכנע את פקיד השומה שהמס גבוה מדי, אבל אין לו אפשרות לסגת, כי אפשר להשתמש במידע שנחשף, ואז גם החבות הפלילית קיימת. כלומר, זו דרך חד כיוונית, אי אפשר להתחרט, והנישומים "בידיים" של פקידי השומה.  קחו גם בחשבון שאם מדובר בקריפטו צריך להביא אסמכתאות כדי לנתח את הרווחים על פני השנים - לרבים אין את המידע הזה ולא תמיד ניתן להשיגו, וגם  שבינתיים אין הקלות של הצמדה וריבית. אז המוטיבציה לגלות על הון בחו"ל וגם בארץ (לרבות מכר דירה) לא מאוד גדולה, אבל יש גם יתרונות ללקוחות ובעיקר הידיעה שלא מחפשים ולא רודפים אחריהם. הם יכולים לישון טוב בלילה.   


המדינה צריכה כסף - אולי יהיו הקלות בגילוי מרצון בהמשך

המדינה נמצאת בתקופה של הוצאות כבדות: מלחמה ארוכה, התחייבויות תקציביות ותשלומים הולכים ותופחים. גילוי מרצון נותן לממשלה דרך מהירה להכניס מיליארדים לקופת המדינה מבלי להטיל מיסים חדשים על כלל הציבור (כפי שעשתה עם המס על הרווחים הכלואים). מצד שני, גם לנישומים יש כאן רווח ברור: מי שמחזיק הכנסות לא מדווחות יכול להסדיר את מעמדו, לשלם את חוב המס ולדעת שהוא 'נקי' משפטית ולישון טוב בלילה. העובדה שבקשה שלא תאושר לא תשמש נגד הפונה בהליך אזרחי או פלילי מחזקת את הביטחון. כלומר, המידע שנמסר לא יכול לשמש לרעתו, אלא אם הגיע לרשות בדרכים אחרות, או וכאן כאמור הבעיה - אם הנישום לא הסכים לשומה, ואז הכל נפתח מחדש. רשות המסים לא חשבה כנראה על הנקודה הזו עד הסוף, ויש סיכוי שתוך כדי תנועה היא תפתור אותה לטובת הנישומים. זה כנראה גם תלוי בהיענות, אם ההיענות תהיה מאכזבת, ינסו לתת עוד צ'ופרים ללקוחות. . 

בפועל, חשוב לזכור שהודעת הרשות עוד מציינת כי היא "תוכל לעשות שימוש בכל מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון שהגיע אליה בדרך אחרת, או במקרים שבהם לא שולם המס או שהבקשה לא נעשתה בתום לב, או הוסתר חלק מהמידע הרלוונטי". .

הטענות נגד ההליך ברמת המאקרו הן שלא ניתן לתת פרסם למעלימי רווחים והכנסות. העלמתם מס, זו עבירה פלילית, למה צריך ללכת לקראתכם? מבחינת הנישומים, סיכוי טוב שהם לא ירוצו להצהיר. הנוהל החדש פחות אטרקטיבי מהקודמים. הסיבה העיקרית היא ביטול האפשרות להליך אנונימי: בעבר נישומים יכלו לבדוק את מצבם בלי לחשוף זהות, ורק אחר כך להחליט אם להתקדם. כעת הכול גלוי מההתחלה - מה שעלול להרתיע רבים. מעבר לכך, הנוהל הנוכחי לא מבטל באופן אוטומטי קנסות, הצמדות וריביות. כך נוצר מצב שבו חוב ישן יכול לתפוח פי כמה. לדוגמה, נישום שלא דיווח על הכנסה של 100 אלף שקל ב־2015 היה משלם אז כ-35 אלף שקל מס. היום, במסגרת הנוהל, הוא עלול למצוא את עצמו מחויב ביותר מ-70 אלף שקל - אחרי ריבית, הצמדה וקנס גרעון. ומכאן עולה השאלה: העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון? צריך לסייג ולהגיד שבעבר במסגרת גילוי מרצון לא היה צורך לשלם מס גירעון ונראה שבסופו של דבר כך יהיה גם הפעם, אבל זה לא סגור.