דניאל ספיר מנכ"ל אלקטרה פאוור; צילום: ענבל מרמרי
דניאל ספיר מנכ"ל אלקטרה פאוור; צילום: ענבל מרמרי
דוחות

אלקטרה פאוור: ההכנסות צמחו אבל הגפ"מ אכל את הרווח

ההכנסות צמחו בכ-17% לכ-219 מיליון שקל אבל הפסדים תפעוליים ממגזר הגפ"מ שחקו את הרווח והעבירו את אלקטרה פאוור להפסד רבעוני של 4.2 מיליון שקל; מול הגפ"מ בלט מגזר החשמל עם צמיחה משמעותית

מנדי הניג |

שוק החשמל בישראל עובר בשנים האחרונות רפורמה מבנית שנועדה לשבור את מונופול חברת החשמל ולהגביר את התחרות במקטע האספקה, במטרה להוזיל עלויות ולשפר את השירות לצרכנים. הרפורמה, שמוביל משרד האנרגיה, מאפשרת לצרכנים לבחור ספקי חשמל פרטיים, המציעים הנחות של 5%-20%, שיכולות לחסוך למשקי הבית מאות עד אלפי שקלים בשנה. 

עד עכשיו ההתניידות עוד קטנה כשלפי הנתונים עברו כ-263,000 משקי בית לספקים פרטיים, כשהקצב עומד על כ-20,000 בתי אב מדי חודש. הרפורמה התחילה בקיץ שעבר, ונתנה אפשרות למתקנים סולאריים ומתקני אגירה למכור חשמל לספקים פרטיים. בחודשיים האחרונים הורחבה הרפורמה גם לתחנות כוח קונבנציונליות, בעיקר מבוססות גז, שיוכלו למכור חשמל לספקים פרטיים באמצעות מכרזים. היקף ההספק שייפתח למכרזים מוערך ב-2,000-3,000 מגה-וואט, והמימוש צפוי בתחילת 2026.

אלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז) יכולה להיות מהמרוויחות העיקריות מהרפורמה. היא אחת השחקניות המרכזיות בשוק האנרגיה בישראל, עם כ-400,000 לקוחות פרטיים וכ-5,000 לקוחות עסקיים ומוסדיים. החברה, שנרכשה ב-2019 על ידי קבוצת אלקו, פועלת בתחומי שיווק והפצת גז ביתי (גפ"מ), גז טבעי, וייזום תחנות כוח קטנות מבוססות קוגנרציה. 

ב-2023, אלקטרה פאוור נכנסה לשוק אספקת החשמל ללקוחות פרטיים והקימה מוקד לקוחות ארצי, מה שהוביל להצטרפות עשרות אלפי לקוחות המעוניינים במסלולי חשמל חסכוניים. הפתיחה של השוק לתחנות כוח מבוססות גז יכול לחזק אפילו יותר את המיצוב התחרותי של החברה בשוק האספקה הביתי והעסקי. 

עם זאת, התוצאות הרבעוניות מאכזבות והמניה מגיבה בירידה של 4.5%. אלקטרה אמנם צמחה בהכנסות אבל מגזר הגפ"מ שנפגע מעליית עלויות במהלך המלחמה העביר אותה להפסד נקי של 4.2 מיליון שקל לעומת 2.3 מיליון רווח ברבעון המקביל. הירידה מגיעה אחרי עלייה מרשימה של 65% מתחילת השנה ו-74% ב-12 החודשים האחרונים, כששווי שוק של אלקטרה פאוור עומד על כ-591 מיליון שקל.

עיקרי התוצאות

הכנסות החברה ברבעון עלו ב-17% ל-219 מיליון שקל, לעומת 187 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מגזר אספקת החשמל בולט במיוחד עם זינוק של 86% בהכנסות ל-80 מיליון שקל, והפסד תפעולי מצומצם של 0.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3.4 מיליון שקל אשתקד. 

מגזר הגפ"מ רשם עלייה של 3% בהכנסות ל-95 מיליון שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 1.3 מיליון שקל לעומת רווח של 1.8 מיליון שקל ברבעון המקביל, בין היתר בשל עלייה בעלויות הרכש וההובלה ובהשפעת מבצע "עם כלביא". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מגזר הגז הטבעי והקוגנרציה ירד להכנסות של 44 מיליון שקל לעומת 52 מיליון שקל אשתקד, עם רווח תפעולי של 2.8 מיליון שקל לעומת 4.5 מיליון שקל אשתקד. ה-EBITDA הרבעוני ירד ל-17 מיליון שקל מ-26 מיליון שקל.

השורה התחתונה מציגה הפסד נקי של 3.6 מיליון שקל לבעלי המניות, לעומת רווח של 2.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. עיקר ההפסד נובע משחיקה ברווחיות הגפ"מ והגז הטבעי, לצד ירידה בהכנסות אחרות שהסתכמו ב-2.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 8.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת זינק ל-32.6 מיליון שקל לעומת 13 מיליון שקל אשתקד.

במחצית הראשונה של השנה הסתכמו הכנסות החברה ב-489 מיליון שקל, עלייה של 23.5% לעומת התקופה המקבילה. ה-EBITDA ירד ל-53.7 מיליון שקל מ-58 מיליון שקל אשתקד, והרווח הנקי עמד על 6.5 מיליון שקל, לעומת 12.4 מיליון שקל במחצית המקבילה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 37.4 מיליון שקל לעומת 23.6 מיליון שקל אשתקד. החוב הפיננסי נטו ירד ל-608 מיליון שקל מ-655 מיליון שקל בסוף 2024, וההון העצמי עומד על 770.5 מיליון שקל.



אלקטרה פאוור מדווחת על הרחבת פעילות האספקה הביתית באמצעות הסכם ל-10 שנים עם EDF לאספקת חשמל ירוק בהיקף מוערך של כ-200 מיליון שקל, ועל סגירת רוב מסגרת הערבויות ל-BRP בארה"ב בהיקף של 270 מיליון שקל במקור. במקביל הודיעה על כוונה לגייס 150 מיליון שקל באמצעות נע"מ ולחתום על מסגרת אשראי תואמת לשם חיזוק הנזילות.


דניאל ספיר, מנכ"ל אלקטרה פאוור מסר: "אנחנו מסכמים את המחצית הראשונה של 2025 עם המשך צמיחה, תוך יישום אינטנסיבי של אסטרטגיית החברה למיקוד והרחבת פעילותה בתחומי הליבה. בהתאם לכך, אנחנו מציגים רבעון נוסף של גידול בכמויות הגפ"מ שנמכרו זאת לאחר שנים של ירידה בכמויות, וכן מציגים המשך צמיחה משמעותית בתחום אספקת החשמל ואנחנו ממשיכים לבסס את מעמד החברה כשחקן מוביל בתחום. השורה התחתונה ברבעון הושפעה בין היתר מהשלכות מבצע 'עם כלביא' על פעילות הגפ"מ והגז הטבעי. 

"בתוך כך, אנו פועלים כל העת לחיזוק האיתנות הפיננסית של החברה ומעדכנים היום על כוונה לגייס לראשונה נע"מ בהיקף של כ-150 מיליון שקל, זאת כחלק מגיוון והוזלה של מבנה החוב בחברה, ובהמשך למגמה העקבית של צמצום חוב החברה במהלך השנה האחרונה. נמשיך לפעול למיקסום ערך החברה לטובת כלל בעלי המניות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

אלפרד אקירוב
צילום: תמר מצפי
ראיון

אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה, אני לא עובד בטוריה"

אקירב על ההשקעה בכלל, על עסקת מקס - "עסקת מקס היא עסקה מצוינת. בזמנו חשבתי אחרת", על אלרוב נדל"ן, על מלונאות ועל היתר השליטה בכלל - "מי שבעסקים לא מוותר"

הדס מגן |
נושאים בכתבה אלפרד אקירוב כלל

שנתיים אחרי שהתנגד נמרצות לרכישת מקס על ידי כלל ביטוח, אלפרד אקירוב, המחזיק ב-14.34% ממניות כלל באמצעות חברת אלרוב נדל"ן שבשליטתו, מודה שזו הייתה עסקה מצוינת לכלל. זאת למרות שבזמנו יצא נגדה בכל הכוח וניהל מאבק מול המנכ"ל שהוביל את העסקה, יורם נווה. אקירוב אף איים לתבוע את הדירקטורים של כלל שתמכו בעסקה.

דוחות אלרוב נדל"ן שפורסמו השבוע הראו כי האחזקות בכלל וכן האחזקות בבנק לאומי (4.7%) הניבו לאלרוב רווח של 1.05 מיליארד שקל בתיק ניירות הערך שלה. החברה סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2025 ברווח נקי של 925 מיליון שקל, פי 30.8 בהשוואה לרווח נקי של 30 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2024.

אפשר לומר שאתה מצטער שהתנגדת בזמנו לעסקת מקס?

"אין לי מה להצטער. נכון להיום, זו עסקה מצוינת. כל דבר בעיתו. אז חשבתי אחרת, היום אני חושב אחרת."

התייחסת לכך שכלל היא חברת הביטוח היחידה שיש לה חברת אשראי, מה שמעניק לה יתרון על פני האחרות.

"אלא אם גם הן יקנו, אבל אין מה לקנות יותר כי הכול מכור. אני חושב שזו עסקה מצוינת ולכלל יש יתרון שיש לה חברת כרטיסי אשראי."