סם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיותאחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
מותו הטראגי של נער בן 16 מקליפורניה הוביל לגל ביקורת ותביעה משפטית נגד OpenAI. החברה מודה בכשלים ומנסה לשנות את התשובות של הצ'אט ולשלב בצ'אט יצירת קשר עם אנשי מקצוע. על המגבלות הגדולות והמסוכנות של הצ'אט - לא הכל וורוד ב-AI
אדם ריין, תלמיד תיכון בן 16 מקליפורניה התאבד כשכנראה הצ'אט "עודד" אותו לכך. הוריו טוענים כי בנם מצא ב-ChatGPT לא רק שותף לשיחות על חרדותיו, אלא גם מעין "מאמן" שאישרר את מצבו הנפשי הקשה והוביל אותו להעמיק בתכניות אובדניות. לדבריהם, הנער התאבד באפריל אחרי תקופה שבה התכתב עם הבוט שעות ארוכות, עד שהקשר עם המערכת הפך קרוב יותר מהקשר עם סביבתו הקרובה.
המקרה הוביל לתביעה נגד OpenAI ונגד המנכ"ל סם אלטמן. ההורים טוענים שהמערכת תרמה מאוד להידרדרות הנפשית וגרמה בעצם למוות הטרגי. תשובות שנתנה לבנם המערכת שימשו בפועל חיזוק לרצונו לשים קץ לחייו.
תגובת OpenAI - מצטערים, אבל...
במענה לגל הביקורת ולתביעה, OpenAI הודיעה על חבילה רחבה של צעדים שנועדה להפוך את ChatGPT למערכת בטוחה יותר, אבל היא לא הודתה באופן ישיר כי הצ'אט הוא האחראי למוות. מדובר במקרה טרגי, אבל לא היחיד. הצ'אט "מואשם" בגרימת התאבדויות נוספות ובשורה מאוד ארוכה של החמרה במצבים נפשיים.
הבוט לא יכול להיות "חבר", "פסיכולוג" אמיתי ועכשיו, על רקע ההתאבדויות והאירועים הקשים מבינים זאת, אבל השאלה אם אפשר בכלל להסתמך עליו במקומות נוספים - עצות, רעיונות, ואם העצה שהוא יספק לנו היא מתאימה לנו או לכלל. צריך לזכור שהממוצע לא מתאים לרובנו. אם יש תשובה גנרית מסוימת למצב מסוים, זה אומר שלרוב האנשים זה לא מתאים. ההסתמכות על תשובה כזו, וזה יכול להיות באפיקים שונים, בעייתית. מצד שני, אם נצטרך תשובת מומחה (רופא, עורך דין, יועץ מס) אז הצ'אט מאבד מחשיבותו. הצ'אטים מנסים ללכת בן הטיפות, זה יהיה מורכב. הכוונה של החברות להתקדם בפיתוח ובעיבוד עד למצב שהם מספקים תשובות אישיות, אבל הם כבר למדו את הלקח, הם יסייגו, לא יקחו אחריות ויגידו שהם עשו הכל כדי להסביר לכם שזו לא תשובה מוחלטת. הם יוסיפו אותיות קטנות. הנה מה שהם מתכוונים לעשות בעקבות ההתאבדויות.
- הבנצ'מארק של ה-AI: האתר שמודד את ביצועי הצ'טבוטים והסערה סביב מטא
- רשות ני"ע מגבילה את השימוש בצ'אטבוטים בשירותים פיננסים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראשית, הם ינסו לזהות טוב יותר של מצוקה נפשית. הצ’אט יוכל לזהות ביטויים עקיפים לחרדה, ייאוש או מחשבות מסוכנות. כך למשל, אם משתמש מציין כי היה ער יומיים ברצף ומרגיש "בלתי מנוצח", המערכת תתריע על סכנות ותמליץ על מנוחה או פנייה לעזרה מקצועית.
OpenAI הודתה שההגנות הקיימות עובדות בעיקר בשיחות קצרות, אך נחלשות בשיחות ארוכות. לכן יושם דגש על שמירה על רגישות גם לאורך שיחות ממושכות או סדרת שיחות עם אותו אדם.
החברה גם תאפשר בקרוב להורים לקבוע מגבלות על אופן השימוש של ילדיהם בצ’אט, כולל קבלת מידע מפורט על התכנים שבהם הילדים נחשפים או משתתפים. במקביל, המערכת תפנה משתמשים במצוקה ישירות לגופי סיוע מקומיים, תאפשר קישור מהיר לשירותי חירום ותשקול שילוב רשת של אנשי מקצוע מוסמכים שיוכלו להתערב ישירות דרך המערכת.
- דיסקונט ונימבל משיקים פתרון דיגיטלי חדש להקדמת תשלומים לעסקים
- אין AI בלי אנרגיה - האם המהפכה בדרך להיעצר בגלל חסמים באנרגיה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות...
צ'אטים תחת בדיקה רגולטורית
בחודשים האחרונים צ’אטבוטים שונים, כולל ChatGPT ומתחרים כמו Gemini ו־Claude, נמצאים תחת בדיקה ציבורית בעקבות תלונות רבות על סיכונים למשתמשים. ארגוני בריאות הנפש מזהירים מהסתמכות גוברת על מערכות אוטומטיות כתחליף לאנשי מקצוע.
במקביל, יותר מ־40 תובעים כלליים בארה"ב התריעו בפני חברות הבינה המלאכותית כי עליהן להגן על ילדים מפני שימוש לא ראוי במערכות, לרבות הגנה מפני תוכן מיני, התייחסות והגנה מפני בידוד וחרם חברתי והגנה ומניעת עידוד במצבים של מחשבות אובדניות ומסוכנות.
OpenAI, מצדה, מודה כי לא ניתן לפתור את האתגרים בן רגע. החברה הבהירה כי היא "עובדת בזהירות ובזהירות יתרה" על יישום החידושים, תוך הבנה שכל שינוי מחייב בדיקות מקיפות.
השאלות הגדולות שעולות כעת הן האם ניתן באמת לסמוך על מערכות בינה מלאכותית בשיחות רגישות, והאם שינויים טכנולוגיים בלבד מספיקים כדי למנוע טרגדיות נוספות. מצד אחד, ההיקף העצום של השימוש בצ’אט - יותר מ-700 מיליון משתמשים בשבוע, מראה עד כמה המערכת הפכה לכלי יומיומי עבור רבים, כולל צעירים. מצד שני, עצם הפופולריות שלה מחדדת את האחריות על החברה שמפעילה אותה.
- 3.התאבדו לפני גפט ויעשו זאת גם אחרי (ל"ת)אנונימי 02/09/2025 08:46הגב לתגובה זו
- 2.יסמין 30/08/2025 22:03הגב לתגובה זובינתיים הדברים האלה לא חושבים רק פולטים את התשובה הסבירה ביוצר שהם מכירים וזה לעודד את המשתמש כרצונו.
- 1.נכון. גם אני מצאתי שהצט מביע דיעה או מביא סימוכין. (ל"ת)אנונימי 27/08/2025 11:21הגב לתגובה זו
אייל פרוינד מנכ״ל איזופ, צילום: עודד קרנימהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות פלטרפומה לניהול תגמול הוני
שיתוף פעולה חדש מציע לחברות הייטק פתרון דיגיטלי מלא לניהול אופציות, נאמנות ומיסוי - מההקצאה הראשונה ועד ההנפקה
אתם יכולים להסתכל על זה כסימן נוסף להתאוששות בהייטק. עוד גיוסים, עוד תוכניות אופציות, ועוד עובדים שמצפים מהחברות לגמישות ויעילות בניהול ההטבות ההוניות שלהם. על הרקע הזה מודיעים חברת Slice Global Equity ו-ESOP מבית הפניקס בית השקעות על שיתוף פעולה שמטרתו לספק לחברות ההייטק הישראליות פתרון כולל לניהול תגמול הוני מהשלב הראשוני של הקצאת אופציות ועד לשלב ההנפקה או האקזיט. המהלך מאחד בין טכנולוגיית אקוויטי מתקדמת לבין מעטפת נאמנות לפי סעיף 102, ליווי רגולטורי ומיסויי, ומציע לחברות ניהול מקצה לקצה של כל תהליך התגמול ההוני בפלטפורמה אחת.
המערכת החדשה תכלול ניהול קאפ-טייבל ותוכניות אופציות ו-RSU בזמן אמת, אינטגרציה עם מערכות HR ו-Finance, ניהול רגולציה ומיסוי בישראל ובעולם, הפקת דוחות פיננסיים ואנליטיקה מתקדמת, לצד סימולציות של דילול, סבבי השקעה ותרחישי אקזיט או הנפקה בלחיצת כפתור. השילוב בין ESOP לבין Slice נועד להקל על מנהלים ויזמים בהתמודדות עם תהליכי התגמול, תוך שמירה על שקיפות לעובדים ועל עמידה בתקנים בינלאומיים.
Slice Global Equity פועלת כפלטפורמה לניהול אקוויטי גלובלי המאפשרת למחלקות הכספים בארגונים, משפט ומשאבי אנוש לנהל את מערך ההון במקום אחד. בין הלקוחות שלה נמנות חברות כמו WIZ, Guesty ו-VAST. ESOP.
ESOP פועלת כבר למעלה משני עשורים ומנהלת אלפי נאמנויות לפי סעיף 102, כולל ליווי הנפקות, מימושי אופציות וייעוץ משפטי ומיסויי לחברות פרטיות וציבוריות.
אייל פרוינד, מנכ"ל ESOP מבית הפניקס מסר: "זה חיבור מהסוג שלא רק מייצר ערך אלא מייצר פרספקטיבה חדשה. החברות ייהנו לראשונה גם ממערכת טכנולוגית מתקדמת לניהול כל התוכנית וגם ממעטפת שירות אנושית ורגולטורית מההקצאה הראשונה ועד ההנפקה או המכירה."
זיו שילון והילה ערן-זיק - צילום ישראל הדרידיסקונט ונימבל משיקים פתרון דיגיטלי חדש להקדמת תשלומים לעסקים
מהלך משותף לדיסקונט ולחברת הפינטק 'נימבל' של זיו שילון, מעניק ללקוחות העסקיים פתרון מימון דיגיטלי חדשני להקדמת תשלומי ספקים; שיתוף הפעולה שנחתם בין החברות יאפשר לדיסקונט להציע לעסקים פתרונות מימון מבוססי דאטה באופן דיגיטלי
בנק דיסקונט דיסקונט -0.5% וחברת נימבל (Nimble)חתמו על הסכם התקשרות שירחיב את מגוון פתרונות המימון הדיגיטליים שדיסקונט מציע ללקוחותיו העסקיים , וינגיש עבורם כלים טכנולוגיים גמישים ופשוטים לשימוש .
נימבל,
של היזמים זיו שילון ואור קומיסר, פיתחה פלטפורמה טכנולוגית חדשנית למימון חשבוניות לעסקים אשר משלבת התממשקות ישירה עם מערכות מידע ארגוניות ו יכולות איסוף וניתוח דאטה. באמצעות הפלטפורמה של נימבל, הספקים של לקוחות דיסקונט יוכלו להקדים תשלומים בגין שירותים או מוצרים
שכבר סופקו ואושרו ע"י הקונה באופן פשוט, מאובטח ומ יידי. נימבל, הממוצבת כאחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בתחום ה-Finance Chain Supply, פיתחה כלים ייחודיים שהופכים את המימון לזמין, מהיר ומותאם אישית, ובכך יוצרת ערך כפול: גם צמיחה של עסקים וגם חיזוק היציבות הכלכלית
במשק.
עבור דיסקונט, שיתוף הפע ולה עם נימבל הינו המשך ישיר לאסטרטגיית ההובלה הדיגיטלית של הבנק. הפתרון המשותף צפוי לאפשר ללקוחות העסקיים של הבנק גישה למימון תזרימי ע"י הקדמת תשלומים לאחר אישור הקונה. שיתוף הפעולה ייתן מענה נוסף לצרכי הלקוחות של
דיסקונט בנושא התשלום לספקים והפלטפורמה של נימבל משתלבת היטב בסל השירותים הקיים, וממצבת את דיסקונט כשחקן מרכזי בחדשנות הבנקאית .
דבר החברה
הילה ערן -זיק, ראשת החטיבה העסקית בדיסקונט: "בעידן של אתגרים
כלכליים ועסקיים, חשוב לנו להמשיך ולעמוד לצד לקוחותינו ולהציע מגוון מוצרים ושירותים פיננסיים שיסייעו להם להמשיך לצמוח ולשגשג. שיתוף הפעולה עם נימבל מאפשר לנו להרחיב את סל המוצרים ולהציע פתרון חדשני, מהיר ונגיש והוא עוד צעד חשוב בדרך של דיסקונט לחיזוק ותמיכה
במגזר העסקי בישראל".
- וויקס ו-Unit משיקים שירות בנקאות עסקית
- חברת הפינטק הישראלית april גייסה 38 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זיו שילון , מנכ"ל נימבל: "אנחנו בנימבל נרגשים וגאים להשיק את שיתוף הפעולה האסטרטגי עם דיסקונט, שמביא לידי ביטוי את החזון שלנו להפוך את מימון שרשרת האספקה לחכם, מהיר ודיגיטלי, כזה שמותאם
לעידן שבו תזרים המזומנים של עסקים חייב להיות גמיש ומבוסס דאטה. הפלטפורמה שפיתחנו מחברת בין עולם מערכות המידע, הדאטה והפיננסים ומאפשרת לספקים לקבל תשלום מוקדם בצורה פשוטה, אוטומטית ובטוחה, תוך מינימום התערבות מצד הלקוח . העבודה המשותפת עם דיסקונט הוכיחה שכאשר
משלבים בין טכנולוגיה פורצת דרך לבין מוסד פיננסי מוביל עם מחויבות אמיתית לחדשנות, אפשר לייצר ערך אמיתי הן ל עסקים הקטנים והבינוניים והן לחברות הגדולות במשק. זהו רק הצעד הראשון בדרך להתרחבות משמעותית גם לשווקים נוספים, ולביסוס נימבל כחברה שמובילה את תחום ה-Finance
Chain Supply בישראל ומחוץ לה ".
