
פיגמה נופלת ב-9%: ירידה של יותר מ־30% מאז ההנפקה
לאחר זינוק של 250% ביום המסחר הראשון שלה, מניית חברת העיצוב מתמודדת עם סקירות פושרות מצד בתי ההשקעות הגדולים, חששות מהערכת שווי גבוהה והשפעת מהפכת הבינה המלאכותית
מניית פיגמהFigma -1.64% , חברת תוכנת העיצוב שהחלה להיסחר בבורסה בחודש שעבר בהנפקה מוצלחת, מתמודדת כעת עם המציאות של החיים כחברה ציבורית. המניה נופלת ב-8.5%, ירידה שמביאה אותה לירידה מצטברת של למעלה מ-30% מהרמות הגבוהות שהשיגה ביום המסחר הראשון שלה.
בתי ההשקעה הגדולים החלו לפרסם את הדוחות הראשונים שלהם על החברה לאחר תום תקופת הדממה של 25 ימים שלאחר ההנפקה. המסקנות מורכבות מכדי להצדיק התלהבות מיידית, והשוק מגיב בירידות. ההנפקה של פיגמה באוגוסט נחשבה לאחת מההצלחות הבולטות של השנה. המניה עלתה 250% ביום המסחר הראשון, הישג שזיכה אותה בתשומת לב רחבה ובמעמד של אחת ההנפקות המבוקשות של 2025. עם זאת, ההתלהבות הראשונית התפוגגה במהירות, והשוק נאלץ כעת להתמודד עם שאלות מהותיות יותר.
עסק איכותי עם מוצר מתקדם
האנליסטים מסכימים כי פיגמה היא עסק איכותי עם מוצר מתקדם. אליזבת פורטר ממורגן סטנלי כתבה שפיגמה מהווה "סטנדרט התעשייה בתוכנות עיצוב מוצרים". הפלטפורמה מאפשרת איחוד תהליכי עבודה של מעצבים, מפתחים ומנהלי מוצר, יתרון שמעניק לה מיקום חזק בשוק שמורגן סטנלי מעריכה ב-26 מיליארד דולר.
- פיגמה מאכזבת בדו״ח ראשון מאז ההנפקה - המניה נופלת
- האם פיגמה תצדיק שווי שוק של 35 מיליארד דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה המרכזית שמעסיקה את האנליסטים היא כיצד הבינה המלאכותית הג׳נרטיבית תשפיע על עסקיה של פיגמה. מצד אחד, הטכנולוגיה עשויה לבצע אוטומציה של חלק מעבודות העיצוב, מה שעלול לפגוע במודל התמחור של פיגמה המבוסס על מספר המשתמשים. במילים אחרות, אם הבינה המלאכותית תחליף מעצבים, פחות אנשים יזדקקו לתוכנה. מנגד, פיגמה עשויה להפיק תועלת מהמהפכה הטכנולוגית הזו. החברה פיתחה כלי בינה מלאכותית בשם Figma Make, שעלול להפוך אותה למובילה בתחום ולא לנפגעת ממנו. מארק מרפי מג׳יי פי מורגן כתב שהשאלה המרכזית היא "האם פיגמה נמצאת בצד המרוויח או הנפגע של הבינה המלאכותית", והוא נוטה לחיוביות בטווח הקצר והבינוני.
הערכות השווי
הערכות השווי הנוכחיות מעוררות חשש רחב. מורגן סטנלי וג׳יי פי מורגן פרסמו המלצות שמשמען למעשה "החזקה" עם מחירי יעד של 80 ו-65 דולר בהתאמה. המשמעות היא שהם רואים במניה בעיקר השקעה שתשמור על ערכה, ולא כזו שתניב תשואות משמעותיות בטווח הקצר. פורטר ממורגן סטנלי הסבירה את הדילמה: "אנו רואים בפיגמה פלטפורמה מובילה בשוק, אך הערכת השווי הגבוהה מתמחרת כבר עתה מסלול צמיחה ארוך טווח. מצב זה מגביל את יחס הסיכון-תשואה בטווח הקצר ומוביל אותנו לעמדת המתנה".
אלכס זוקין מ-Wolfe Research הצטרף לגישה הזהירה. לדעתו, פיגמה מחזיקה במיקום מוביל בשוק העיצוב הדיגיטלי מבחינת יכולת גיוס לקוחות חדשים ושמירה עליהם, אך מחיר המניה כבר משקף הישגים אלה. הוא נתן לחברה דירוג "ביצועים דומים לחברות הענף" - המקבילה להמלצת "החזקה".
- אסיה בעליות ברקע רגיעה במתיחות בין ארה"ב לסין; החוזים בירוק
- האם הירידות בוול סטריט הם הקדמה למשבר עולמי?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
בניגוד לזהירות הרווחת, חברת וויליאם בלייר מציגה עמדה חיובית. אדיב בהאטיה מהחברה נתן למניה המלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 96 דולר - פוטנציאל עלייה של 24%. לדבריו, המדדים הפיננסיים של פיגמה הם "המצוינים ביותר בקטגוריה", ותחזיות החברה לעתיד שמרניות יותר מהנדרש.
הערכת השווי הנוכחית של פיגמה עומדת על פי 34 מההכנסות הצפויות ב-2026 לפי וויליאם בלייר, פרמיה משמעותית לעומת חברות דומות. בהאטיה טוען שהפרמיה הזו מוצדקת בשל הביצועים העסקיים המצוינים, והוא צופה שהמניה תמשיך לעלות כאשר החברה תחרוג מההערכות ברבעונים הקרובים.

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות
חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך?
צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.
ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.
שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".
הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".
- צרפת בסחרור: 3.35 טריליון יורו חוב וממשלה שלישית על סף קריסה
- מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של צרפת – מה זה אומר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה
כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה
בעוד המשקיעים מתמקדים בחבילת השכר האדירה של מאסק, גורל טסלה ייקבע בשטח, בתוצאות הרבעון הקרוב וביכולת החברה להפוך את חזון הרובוטקסי והרובוטים להכנסות אמיתיות
בעוד שמשקיעי טסלה Tesla 2.46% עומדים להצביע על חבילת שכר של טריליון דולר למנכ"ל שלהם, השוק מתעלם מהעובדה הפשוטה שזה כנראה לא מה שיקבע את עתיד החברה. אילון מאסק יכול לקבל את התשלום הגדול בהיסטוריה הקורפורטיבית או שלא, זה די בטוח לא ישנה את המציאות העסקית של טסלה. מה שכן ישנה: התוצאות הכספיות והצעדים הבאים ברובוטקסי הרובוטים.
החבילה שמוצעת למאסק אמורה להעניק לו כ-425 מיליון אופציות מניות, בתנאי שהחברה תגיע לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר. זה יעמיד את מחיר המניה על בערך 2,700 דולר למניה ויהפוך את התגמול לשווה טריליון דולר. התנאים כוללים מכירת 20 מיליון רכבים חשמליים, 10 מיליון מנויים לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המתקדמת, ומיליון רובוטים אנושיים מסוג אופטימוס. חברת ISS, שמייעצת למשקיעים איך להצביע, המליצה נגד אישור החבילה. זה לא מפתיע, היות והם גם המליצו נגד חבילת השכר של מאסק ב-2018, פעמיים. חבילת 2018 העניקה למאסק בערך 300 מיליון אופציות והייתה חסרת תקדים בגודלה. החבילה החדשה עוד יותר גדולה.
עם זאת, ההמלצה של ISS כנראה לא תעצור את המשקיעים מלהצביע בעד. הם כבר הצביעו פעמיים בעד חבילת 2018, גם אחרי שבית משפט בדלאוור ביטל אותה בטענה שלא היו גילויים מתאימים לבעלי המניות. הם גם הצביעו בעד חבילה מ-2012 שנתנה למאסק 80 מיליון אופציות. המשקיעים כבר בחרו במבנה תגמול כזה כמה פעמים בעבר. אנליסט וודבוש דן איבס וגארי בלק ממנדל Future Fund סבורים שאין סיכוי שבעלי מניות טסלה יצביעו נגד חבילת השכר של מאסק. איבס נותן לטסלה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 600 דולר. בלק לא מחזיק במניה כרגע, מכר אותה בסביבות 360 דולר בגלל הערכת השווי.
הכל או כלום
טסלה הגיבה ל-ISS בפוסט ארוך ברשת X, שבו טענה שהחברה מחמיצה נקודות יסוד של השקעות וממשל תקין, והוסיפה שמאסק לא מרוויח כלום אלא אם המחיר עולה באופן מהותי. זה נכון. התגמול של מאסק תלוי ביעדים ספציפיים שאם לא יושגו, הוא לא יקבל דבר. מניית טסלה נסחרת במכפיל של בערך 180 לעומת הרווחים הצפויים לשנה הבאה, לעומת 70 לפני שנה. זה מעיד על ציפיות גבוהות מהמשקיעים, שכנראה קשורות יותר לטכנולוגיות בינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים ופחות לעסקי הרכב.
- מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצבעה תתקיים באסיפה השנתית של טסלה ב-6 בנובמבר. אבל לפני זה, טסלה תפרסם תוצאות רבעון שלישי ב-22 באוקטובר. זה האירוע החשוב יותר למשקיעים. וול סטריט צופה רווח של 55 סנט למניה, ירידה מ-72 סנט שדווחו ברבעון השלישי של 2024. טסלה מכרה 497,099 מכוניות ברבעון, שיא רבעוני שמייצג עלייה של 7% בהשוואה לשנה שעברה. המשקיעים ירצו לשמוע על התחזית למכירות רכבים חשמליים ברבעון הרביעי, עם הסרת הקרדיט הפדרלי של 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי בסוף ספטמבר. טסלה השיקה גרסאות זולות יותר של מודל 3 ומודל Y כדי לרכך את השפעת הביטול.