פיגמה (NYSE)פיגמה (NYSE)

פיגמה מאכזבת בדו״ח ראשון מאז ההנפקה - המניה נופלת

למרות זינוק של עשרות אחוזים בהכנסות, התוצאות והתחזיות פספסו את ציפיות; המניה שהונפקה לפני חודש וחצי נחתכה בחצי מהשיא; ירדה אחרי המסחר ב-15%

עמית בר |
נושאים בכתבה פיגמה


חברת פיגמה Figma 3.9%  , מפתחת תוכנות עיצוב שגייסה עניין עצום בהנפקה שלה בסוף יולי, פרסמה את הדוחות הראשונים מאז הפכה לציבורית. המשקיעים לא אהבו את מה שראו - מניית החברה צנחה ב-15% במסחר המאוחר, אחרי שדיווחה על הכנסות של 249.6 מיליון דולר ברבעון השני, לעומת תחזיות של 250 מיליון דולר. מדובר בעלייה של 41% לעומת השנה שעברה, אך היא עדיין נחשבת אכזבה קלה מול ההערכות המוקדמות. נדגיש כי לרוב הדיווחים של חברות אחרי הנפקה ראשונית, הם טובים. 

רווחים כמעט אפסיים וצפי מאכזב

פיגמה רשמה רווח נקי של 846 אלף דולר בלבד, כאפס סנט למניה, בזמן שהאנליסטים ציפו לרווח של 9 סנט למניה. אמנם מדובר בשיפור לעומת הפסדים ברבעון המקביל אשתקד, אבל ציפיות השוק היו גבוהות בהרבה. התחזית להמשך השנה גם היא לא הצליחה להרשים: ההכנסות ברבעון השלישי צפויות לנוע בין 263 ל־265 מיליון דולר, ובסיכום שנתי בין 1.021 ל־1.025 מיליארד דולר, מספרים כמעט זהים להערכות האנליסטים, כך שהמשקיעים לא קיבלו סיבה להתרגשות נוספת.


החברה, שנסחרת כעת סביב 57 דולר אחרי שהונפקה במחיר 33 דולר, עדיין משקפת זינוק חד מאז ההנפקה, אבל רחוקה מאוד מהשיא של כ-143 דולר אליו טיפסה ביומיים הראשונים למסחר. נציין כי המניה נסחרת כיום במכפיל עצום, כמעט 200 על תחזית הרווח לשנה, לעומת אדובי, שניסתה לרכוש את פיגמה ב-2022 תמורת 20 מיליארד דולר, ונסחרת כיום במכפיל רווח של כ־17 בלבד. עסקת המיזוג בוטלה בסוף 2023 בעקבות התנגדות רגולטורית.

אנליסטים מזהירים: תחרות, בינה מלאכותית ושווי מופרז

בבנק אוף אמריקה הגדירו את מניית פיגמה כ״יקרה באופן משמעותי״ לעומת חברות תוכנה גדולות אחרות. ההשוואה לאדובי רק מחדדת את הפער. גם חשש מהתעצמות התחרות ומהתפתחויות בתחום הבינה המלאכותית מעיב על התחזיות. יש מי שחוששים כי כלי AI ישפיעו על הביקוש לשירותי עיצוב ויפגעו בהכנסות.

עם זאת, בחברה מדגישים כי הם לא מתעלמים מהשינויים. סמנכ״ל הכספים, פרביר מלוואני, ציין כי פיגמה ממשיכה להשקיע ב-AI ולהרחיב את הפלטפורמה. המנכ״ל והמייסד דילן פילד הוסיף כי החברה רוצה להיות חלק מהדור הבא של מוצרי דיגיטל. גם אנליסטים אחרים, כמו רישי ג'לוריה מ־RBC, מעריכים כי בינה מלאכותית עשויה דווקא לתרום לחברה – למשל באמצעות כלי חדש בשם Figma Make, שמבוסס על AI ויוכל להאיץ פרוטוטייפינג.


סיפורי הייפ

פיגמה אינה לבד: חברות נוספות שהונפקו לאחרונה, כמו Circle מתחום המטבעות הדיגיטליים או Bullish ו־Heartflow, הציגו זינוק חד בימי המסחר הראשונים, אך מאז התקררו. המשותף לכולן הוא סיפור צמיחה מסקרן, אבל גם תג מחיר מנופח שלא תמיד מצדיק השקעה בטווח הקצר. נראה כי במקרה של פיגמה, הנפילה חזקה יותר - גם בשוק וגם בתוצאות ובתחזית קדימה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מארק בניוף מנכל סיילספורס
צילום: Christie Hemm Klok, Flickr

מנכ"ל סיילספורס מתגאה שהחליף 4,000 עובדים ב-AI

במסר שמיועד למשקיעים הגדולים, מספר מארק בניוף, מנכ"ל סיילספורס, איך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד, באמצעות פלטפורמת ה־AI Agentforce, שמאפשרת שינוי מיקוד תעסוקתי ומעלה שאלות לגבי עתיד העבודה בהייטק ואולי עתיד העבודה בכלל

רן קידר |

לפני כחודשיים, הצהיר מנכ"ל ומייסד סיילספורס Salesforce.com 1.42%  , מארק בניוף, כי בין 30% ל-50% מהעבודה הפנימית בחברה מבוצעת על ידי מערכות AI. בניוף הדגיש כי המהלך אינו נועד להחליף עובדים, אלא לשחרר אותם ממשימות שגרתיות ולאפשר להם להתמקד בעבודה בעלת ערך מוסף גבוה יותר. ולמרות ההצהרה, כעת חשף בניוף כי מחלקת התמיכה צומצמה מ-9,000 עובדים ל-5,000 בלבד, ואת מקומם של 4,000 עובדים תפסו סוכני AI. השינוי התבצע בחודשים האחרונים, ובניוף טוען כי ההשפעה על איכות השירות כמעט ואינה מורגשת. לדבריו, שביעות הרצון של הלקוחות נותרה יציבה, על אף שחלק מהשיחות מתנהלות כיום מול סוכן אלגוריתמי ולא מול עובד אנושי. 

סיילספורס פיתחה את Agentforce, פלטפורמה שמאפשרת לארגונים להטמיע סוכני AI שיכולים לטפל באופן אוטונומי במשימות שהיו עד כה נחלתם של עובדים: החל במענה ללקוחות על שאלות תימחור, דרך יצירת חומרים שיווקיים, וכלה בניהול תכנים באתרים. בשונה מכלי תוכנה מסורתיים, הסוכנים אינם דורשים התערבות אנושית מתמדת, אלא פועלים ביוזמתם ומבצעים פעולות מורכבות מקצה לקצה. לפי נתוני החברה, הפלטפורמה כבר טיפלה ביותר ממיליון וחצי פניות, כאשר מחצית השיחות כיום מתנהלות על ידי AI. 

המהלך אינו מתרחש בחלל ריק וברקע אנחנו רואים מגמה רחבה: חברות טכנולוגיה רבות מצמצמות מצבת כוח אדם במקביל להגדלת ההשקעה ב-AI. השוק אוהב הודעות מהסוג של בניוף, ורוב ההודעות מרוככות בצורה כזו או אחרת, ומאזכרות שהמהלך מלווה בצמיחה, התייעלות והפניית המשאב האנושי למשימות אחרות. כפי שניתן לראות מהזיגזג שבהודעות בניוף, קשה לדעת מהי בדיוק האמת. 

לא אמרתי גל פיטורין 

בניוף ציין כי לא מדובר בצמצום נטו, אלא בהעברת עובדים ממחלקות התמיכה לתחומים אחרים. מאות עובדים שהיו מיועדים לתפקידים טכניים שגרתיים הוסבו למחלקות מכירות, שירותי ייעוץ והצלחת לקוח. וכך, סיילספורס לא רק מקטינה הוצאות אלא גם מגדילה את יכולתה ליצור ערך ישיר, לצורך העניין, החברה מצהירה שהיא מסוגלת לנהל כעת יותר מ-10,000 לידים חדשים בשבוע ולמלא את הפייפליין בקצב שובר שיאים. עם זאת, השינוי מעלה שאלות מורכבות לגבי העתיד. בניוף אמנם מצהיר כי "בני האדם לא הולכים לשום מקום" וכי העבודה מתבצעת בשיתוף פעולה בין סוכנים אנושיים ודיגיטליים, אך קשה להתעלם מכך שהחברה, שמעסיקה יותר מ-76 עובדים ברחבי העולם, חוסכת אלפי משרות. 

אם נסתכל על ההודעות האחרונות של מובילות הטק, נוכל לומר שניתן לזהות מגמה ברורה של היעלמותם של תפקידי כניסה בתחום התמיכה. או במלים פשוטות, לא מגייסים עובדים זוטרים. המגמה, כמובן, אינה ייחודית לסיילספורס. מנכ"ל אמזון Amazon.com Inc. 0.29%  , אנדי ג'סי, הודיע גם הוא כי החברה תוכל להצטמצם במספר עובדים בזכות "שיפורי היעילות" שנובעים מהטמעת AI בהיקף רחב. הסיפור של סיילספורס הוא חלק מדיון (או משבר, תלוי מאיזה צד אתם מסתכלים) לגבי השינוי הדרמטי שמייצרת ה-AI במבנה שוק העבודה. המחקרים שנערכו מצביעים על כך ש-8 מתוך 10 חברות כבר הטמיעו טכנולוגיות Gen AI, אך רבות מהן לא מדווחות על השפעה משמעותית על רווחיות. הטענה היא שהשימוש בטכנולוגיה מתבצע לרוב באופן נקודתי או מוגבל במדיניות פנימית. לעומת תוצאות המחקרים, סיילספורס מטמיעה את ה-AI באופן מלא במוקדי התמיכה והשירות, ומדגימה כיצד ניתן לייצר שינוי ממשי בפריון. 

"חוששים שה-AI יוביל לפיטורים - יקרה ההיפך"