פיגמה (NYSE)
פיגמה (NYSE)

פיגמה מאכזבת בדו״ח ראשון מאז ההנפקה - המניה נופלת

למרות זינוק של עשרות אחוזים בהכנסות, התוצאות והתחזיות פספסו את ציפיות; המניה שהונפקה לפני חודש וחצי נחתכה בחצי מהשיא; ירדה אחרי המסחר ב-15%

עמית בר |
נושאים בכתבה פיגמה


חברת פיגמה Figma 3.59%  , מפתחת תוכנות עיצוב שגייסה עניין עצום בהנפקה שלה בסוף יולי, פרסמה את הדוחות הראשונים מאז הפכה לציבורית. המשקיעים לא אהבו את מה שראו - מניית החברה צנחה ב-15% במסחר המאוחר, אחרי שדיווחה על הכנסות של 249.6 מיליון דולר ברבעון השני, לעומת תחזיות של 250 מיליון דולר. מדובר בעלייה של 41% לעומת השנה שעברה, אך היא עדיין נחשבת אכזבה קלה מול ההערכות המוקדמות. נדגיש כי לרוב הדיווחים של חברות אחרי הנפקה ראשונית, הם טובים. 

רווחים כמעט אפסיים וצפי מאכזב

פיגמה רשמה רווח נקי של 846 אלף דולר בלבד, כאפס סנט למניה, בזמן שהאנליסטים ציפו לרווח של 9 סנט למניה. אמנם מדובר בשיפור לעומת הפסדים ברבעון המקביל אשתקד, אבל ציפיות השוק היו גבוהות בהרבה. התחזית להמשך השנה גם היא לא הצליחה להרשים: ההכנסות ברבעון השלישי צפויות לנוע בין 263 ל־265 מיליון דולר, ובסיכום שנתי בין 1.021 ל־1.025 מיליארד דולר, מספרים כמעט זהים להערכות האנליסטים, כך שהמשקיעים לא קיבלו סיבה להתרגשות נוספת.


החברה, שנסחרת כעת סביב 57 דולר אחרי שהונפקה במחיר 33 דולר, עדיין משקפת זינוק חד מאז ההנפקה, אבל רחוקה מאוד מהשיא של כ-143 דולר אליו טיפסה ביומיים הראשונים למסחר. נציין כי המניה נסחרת כיום במכפיל עצום, כמעט 200 על תחזית הרווח לשנה, לעומת אדובי, שניסתה לרכוש את פיגמה ב-2022 תמורת 20 מיליארד דולר, ונסחרת כיום במכפיל רווח של כ־17 בלבד. עסקת המיזוג בוטלה בסוף 2023 בעקבות התנגדות רגולטורית.

אנליסטים מזהירים: תחרות, בינה מלאכותית ושווי מופרז

בבנק אוף אמריקה הגדירו את מניית פיגמה כ״יקרה באופן משמעותי״ לעומת חברות תוכנה גדולות אחרות. ההשוואה לאדובי רק מחדדת את הפער. גם חשש מהתעצמות התחרות ומהתפתחויות בתחום הבינה המלאכותית מעיב על התחזיות. יש מי שחוששים כי כלי AI ישפיעו על הביקוש לשירותי עיצוב ויפגעו בהכנסות.

עם זאת, בחברה מדגישים כי הם לא מתעלמים מהשינויים. סמנכ״ל הכספים, פרביר מלוואני, ציין כי פיגמה ממשיכה להשקיע ב-AI ולהרחיב את הפלטפורמה. המנכ״ל והמייסד דילן פילד הוסיף כי החברה רוצה להיות חלק מהדור הבא של מוצרי דיגיטל. גם אנליסטים אחרים, כמו רישי ג'לוריה מ־RBC, מעריכים כי בינה מלאכותית עשויה דווקא לתרום לחברה – למשל באמצעות כלי חדש בשם Figma Make, שמבוסס על AI ויוכל להאיץ פרוטוטייפינג.


סיפורי הייפ

פיגמה אינה לבד: חברות נוספות שהונפקו לאחרונה, כמו Circle מתחום המטבעות הדיגיטליים או Bullish ו־Heartflow, הציגו זינוק חד בימי המסחר הראשונים, אך מאז התקררו. המשותף לכולן הוא סיפור צמיחה מסקרן, אבל גם תג מחיר מנופח שלא תמיד מצדיק השקעה בטווח הקצר. נראה כי במקרה של פיגמה, הנפילה חזקה יותר - גם בשוק וגם בתוצאות ובתחזית קדימה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd 104.51%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


נטפליקס
צילום: דאלי

נטפליקס רוכשת את וורנר ברוס - מהלך שמשנה את כללי המשחק בהוליווד

עמית בר |
נושאים בכתבה נטפליקס


נטפליקס רוכשת את וורנר ברוס - מהלך שמשנה את כללי המשחק בהוליווד

במהלך שצפוי לטלטל את שוק הסטרימינג והבידור העולמי, נטפליקס הודיעה ביום שישי כי תרכוש את וורנר ברוס דיסקברי בעסקת ענק במזומן ובמניות בשווי של כ-72 מיליארד דולר. השווי הכולל של העסקה, כולל החוב, עומד על כ-82.7 מיליארד דולר. במסגרת ההסכם, בעלי המניות של וורנר יקבלו 27.75 דולר למניה - בחלקו במזומן ובחלקו במניות נטפליקס.

לפני השלמת העסקה תבצע וורנר ברוס את פיצול ערוצי הכבלים שלה, בהם CNN, TBS ו-TNT, כך שנטפליקס תקבל את פעילות האולפנים, כולל HBO וספריית התכנים האדירה שלה.


מנפצת שיאים - נטפליקס משנה כיוון אסטרטגי

נטפליקס, שצמחה כחברת השכרת DVD בדואר והפכה לענקית הסטרימינג המובילה בעולם, ביצעה עד היום רכישות קטנות בלבד. כעת, עם העסקה הגדולה בתולדותיה, היא נוגעת בלב ליבה של הוליווד. בין הנכסים שתעביר אליה - המותגים "הסופרנוס", "הכתר", "חברים", "הארי פוטר", וסדרות רבות נוספות.

המהלך מהווה תפנית חדה במדיניות החברה, שסירבה לאורך השנים להשקיע באולפנים פיזיים או להפיץ סרטים בבתי קולנוע באופן נרחב. כעת היא צפויה לשלוט באולפן ותיק עם מורשת של כמעט מאה שנה.


מתחרות נלחמות, רגולטורים מודאגים

לפי הדיווחים, וורנר קיבלה פניות גם מצד פארמאונט-סקיידאנס וקומקאסט, אולם בחרה להעדיף את ההצעה של נטפליקס - מהלך שגרר האשמות מצד מתחרים על תהליך לא הוגן. העסקה צפויה לעבור בחינה רגולטורית קפדנית בארה"ב ובאיחוד האירופי. חבר קונגרס רפובליקני בולט כבר הזהיר שהמהלך עלול לפגוע בצרכנים ולהגביר את הריכוזיות.


מה המשמעות לצופים ולתעשייה

  • החיבור בין תכנים איקוניים לבין פלטפורמת הסטרימינג המובילה עשוי לחזק עוד יותר את נטפליקס בשוק הגלובלי

  • ייתכן כי הצופים ייהנו מגישה נרחבת יותר לתכנים אהובים - אך פחות תחרות עלולה להוביל לפחות חדשנות

  • תעשיית הקולנוע, שכבר מתמודדת עם ירידה בהכנסות ובקהל, צפויה להתמודד עם כוח מאוחד שיקשה עליה להתחרות