BDO-זיו האפט: "סלילת כביש 6 הובילה לזינוק מחירים של 23% בקרית גת ו-17% בפרדס חנה"

ממחקר שביצעה פירמת רואי החשבון עולה כי מחירי הדירות בישובים הקרובים למחלפי כביש 6 זינקו בשיעור של 10%-15%, עליית מחירים עודפת על הממוצע באזור הגיאוגרפי בו הן ממוקמות
לירן סהר |

סלילתו של כביש חוצה ישראל הובילה לתמורות רבות בפיזור האוכלוסיה וקירבה ישובים דוגמת יקנעם או גדרה למרכז. רו"ח שחר זיו, שותף בכיר ומנהל חברת הייעוץ בפירמת רואי החשבון BDO זיו האפט, אמר היום בכנס בתל אביב כי הכביש גרם לזינוק מחירים משמעותי בישובים הנמצאים בקירבתו.

בדבריו הציג זיו נתוני מחקר לפיו בישובים הסמוכים לאזורים בהם בוצע שדרוג תשתיתי מאסיבי, דוגמת חיבור סמוך לכביש 6 או פתיחת תחנת רכבת, נרשמה עליית מחירים עודפת על הממוצע באזור הגיאוגרפי בו הן ממוקמות.

לדבריו, באזור הצפון שיעור העלייה העודפת במחיר נעה בין 10% ל-15% ואילו באזור הדרום מדובר על עלייה עודפת של 5%-10%. "ברמת ישי לדוגמא נרשמה בשלוש השנים האחרונות עלייה ממוצעת שנתית של 14%- גבוה פי 7 מהעלייה באזור הטריגר לעליית המחיר המואצת היה פתיחת מחלף עין תות בקצה הצפוני של כביש 6. ביוקנעם הסמוכה לרמת ישי ולמחלף עין תות גם כן נרשמה עלייה של 9%".

עוז מוסיף זיו כי על רקע פתיחת מחלף עירון, פרדס חנה רשמה עלייה שנתית ממוצעת של 17% למול 1% בלבד באזורה הגיאוגרפי. "בנימינה זינקה ב-9% בממוצע שנתי גם על רקע מחלף עירון וככל הנראה גם על רקע פתיחת מחלף תות. בקרית גת נרשמה שנתית ממוצעת של 23% לעומת 13% באזורה מחלף קריית גת של כביש 6, כמו גם תחנת הרכבת הממוקמת בעיר העלו את הביקוש לדירות בעיר ובעקבות כך את המחירים".

"בישראל ישנה בעיה שאין למשפחות וזוגות צעירים אלטרנטיבה של ממש להתרחקות מהמרכז והבעיה היא תשתיתית", מציין זיו. "התחבורה לא מפותחת, אין מספיק מקורות תעסוקה ושירותים נוספים עדיין לא ניתנים ברמה הדומה למרכז. משרד התחבורה משקיע סכומים משמעותיים מדי שנה, אך זו עדיין השקעת-חסר. זאת למרות שהוכח שיש תועלות רבות להשקעה בתשתיות בפרמטרים מאקרו כלכליים רבים ולמרות שברור כי השקעה בתשתיות משתלמת ורווחית גם בפרמטרים כלכליים".

"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה