כרטיסי אשראי
צילום: דאלי אי

הישראלים רכשו באטרף - דצמבר עשוי להיות חודש שיא בהוצאות של ישראלים - זו הסיבה

דצמבר הטוב - ינואר החלש; הצריכה בדצמבר זינקה, בינואר תהיה האטה; הגאות בענף הרכב, בתחום המשכנתאות ובצריכה בכלל נובעת מהקדמת רכישות לדצמבר בגלל העלאות מסים בינואר; כתוצאה מכך - הגירעון בתקציב ישתפר, אבל זה רק ב"כאילו": מי שקונה בדצמבר לא יקנה בתחילת השנה. ינואר-פברואר עלולים להיות חלשים

אדיר בן עמי | (2)


הישראלים מסתערים

העלאת המע"מ ושאר הגזרות של תקציב 2025, שנכנסו לתוקף בתחילת ינואר, גרמו לישראלים לרוץ ולקנות בדצמבר. לקנות מכל הבא ליד - הצריכה זינקה, כמות הרכבים שנרכשה בשיא, היקף המשכנתאות שמלמד על רכישת דירות בשיא של שנתיים וחצי.


הרכישות האלו חסכו לקונים את העלייה במע"מ (מ-17% ל-18%), וחסכו בתחום הרכבים החשמליים את עליית מס הקנייה מ-35% ל-45%. זה כבר הרבה יותר משמעותי וזו הסיבה שההערכות הן שמכירת 45 אלף רכבים בדצמבר תניב מס קנייה מעבר לצפוי של מעל 2 מיליארד שקלים (הרחבה בהמשך). גם בתחומי הריהוט ומוצרי החשמל נרשמה עלייה שתוביל לעלייה בגביית המסים.


התחום הכי מכניס למדינה - הדיור, גם נהנה מגאות, אם כי לא ברור כמה דירות נמכרו וכמה מסים נכנסו. על פניו, הזינוק האדיר במשכנתאות לכיוון ה-11 מיליארד שקל מעיד על כמות עסקאות גדולה, אך לא ברור בכמה לעומת חודשים קודמים. למעשה, בזכות העלאת המע"מ נרשמה עלייה גורפת במסים. כאשר רוכש דירה מקדים את הרכישה מ-2025 ל-2024 הוא גם משלם מסים נוספים לרבות מס רכישה, ובעצם מגדיל את הכנסות המדינה. כמו כן, יהיו רבים שרכשו דירה בעבר, אבל הקדימו תשלומים לקבלנים כדי לשלם 17% מע"מ ולא 18%. זה יכול להיות סכום מאוד משמעותי. 


הצריכה בכרטיסי אשראי: שיאים חדשים בנובמבר ודצמבר; כנראה ירידה בינואר ופברואר

הצריכה בכרטיסי אשראי על פי ההערכות עלתה ב-3% וזה בהמשך לעלייה בחודש נובמבר בשיעור של כ-2%. הקדמת הרכישות תשפיע על הצריכה בחודשים הראשונים של השנה. כמו כן, צריך לזכור שהגזרות המצרפיות יעלו למשפחה ממוצעת כ-10-12 אלף שקל בשנה וזה כשלעצמו עלול להוביל לירידה וחיסכון בהוצאות השוטפות.



שאלות ותשובות על הרכישות המוגברות בדצמבר


למה הישראלים הקדימו רכישות בדצמבר?

כדי להימנע מעלויות המע"מ והמסים החדשים שנכנסו לתוקף בתחילת 2025, במיוחד בעסקאות גדולות כמו דירות ורכבים.


כמה עלו הצריכה והמשכנתאות בדצמבר?

הצריכה בכרטיסי אשראי עלתה ב-3%, והיקף המשכנתאות הגיע לשיא של קרוב ל-11  מיליארד שקל.


מה צפוי להיות בצריכה בתחילת 2025?

צפויה ירידה בצריכה כי הרוכשים הקדימו עסקאות ולכן יקנו פחות בהמשך. כמו כן, הגזרות יגרמו למשקי הבית לחסוך בהוצאות.


איזו השפעה הייתה לגזרות האוצר על שוק הדירות?

רוכשים הקדימו תשלומים על דירות חדשות כדי לחסוך את עליית המע"מ, מה שתרם לעלייה חדה בעסקאות בדצמבר. זה יתבטא בתשלומי מסים מאוד גבוהים בדצמבר, אבל ירידה בינואר-פברואר. 


מהן התחזיות להמשך השנה?

תחילת 2025 צפויה להיות מאופיינת בצריכה נמוכה יותר, בשל הגזרות הכלכליות והשפעת ההקדמה שנעשתה בדצמבר.


איזו השפעה תהיה על הכנסות המדינה ממסים?

הקדמת הרכישות הגבירה את הכנסות המדינה ממסים בדצמבר, אך צפויה ירידה בהכנסות בתחילת השנה החדשה.


מה המגמות בשוק הרכבים החשמליים?

עליית מס הקנייה תרמה לעלייה חדה בביקוש לרכבים בדצמבר, אך צפויה האטה במכירות בתחילת 2025


שוק הרכב בשיא - 45,000 מסירות בדצמבר


דצמבר הביא לדחיפה משמעותית ביבוא, כשקרוב ל-45 אלף כלי רכב שוחררו ממכס, כחלק ממרוץ רכישות לפני העלאת מסים על רכבים חשמליים והיברידיים. לפי הערכות, הכנסות ממסי רכב הסתכמו בדצמבר בכ-2.4 מיליארד שקל, מתוך סך של כ-4 מיליארד שקל ברבעון האחרון. מדובר בזינוק משמעותי שממשיך את המגמה שהחלה בשנת 2023, אז עמד סכום מס הקנייה הממוצע על כ-45 אלף שקל לרכב, עלייה של כ-120% ביחס לשנים קודמות.


מעבר למס הקנייה, ההכנסות ממכס על רכבים – במיוחד כאלה המיובאים מסין – הגיעו למעל 400 מיליון שקל ברבעון האחרון בלבד, עם צפי לשבירת שיא שנתי שיגיע לכ-1.1 מיליארד שקל.

קיראו עוד ב"בארץ"



כיצד תורמים מסי הרכב להכנסות המדינה?

מסי הרכב מהווים מקור הכנסה משמעותי למדינה. בשנת 2023 הכניסו מסי קנייה בלבד כ-14 מיליארד שקל. הכנסות נוספות מגיעות ממכס, מע"מ, בלו על הדלק, אגרות רישוי ושווי שימוש ברכב צמוד, והן הסתכמו בכ-42 מיליארד שקל – כ-15% מסך ההכנסות ממסים בישראל.

שיעור המס בישראל הוא בין הגבוהים בעולם. במדינות האיחוד האירופי, שיעור המס נע בין 10% ל-25%, ולעיתים נמוך אף יותר עבור רכבים חשמליים. בארצות הברית, ברוב המדינות, המסים הם אחוזים בודדים בלבד. במדינות כמו דנמרק יש מס דומה לזה שבישראל, אך גם תמריצים משמעותיים לרכב ירוק.

מדוע שיעור המס בישראל כה גבוה? הממשלה מנמקת את המס הגבוה במטרה לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. נוסף על כך, המסים על רכבים מהווים מקור הכנסה יציב לתקציב המדינה, במיוחד לאור התלות המוגבלת בהכנסות אחרות כמו מסים על דלקים שמצטמצמים עם חדירת רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ממסה חרדים 05/01/2025 20:22
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להעלות מעמ
  • אתה אדיוט ועוכר ישראל (ל"ת)
    משה ראשלצ 06/01/2025 08:46
    הגב לתגובה זו
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

רשות המסים
צילום: רשות המסים

הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%

המדינה גבתה יותר מסים בהשוואה שנתית בעיקר מחברות וגם הגאות בבורסה תרמה את חלקה כשניכויי המס מניירות ערך זינקו ב-132% שם נרשמה פעילות ערה במיוחד; לעומת זאת, המסים מצריכה ויבוא ירדו בשל עונת החגים ומספר ימי עבודה מצומצם

מנדי הניג |

בספטמבר הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-42.7 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של כ -4% לעומת ספטמבר אשתקד, כך לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. המספרים האלו מציגים לנו תמונה מעניינת. המדינה גובה יותר מסים, אבל לא בזכות עלייה בצריכה אלא בגלל רווחיות גבוהה של חברות ופעילות ערה בשוק ההון.

המספרים מראים על מגמת התאוששות לעומת השנה שעברה. אחרי תקופה של ירידה בגבייה במהלך 2023, בעיקר בשל השפעות המלחמה, הנתונים מצביעים על שינוי כיוון: מתחילת 2024 ועד סוף ספטמבר 2025 נרשם גידול בקצב השנתי של כ -10% בגביית המסים, לעומת ירידה של 8% בתקופה הקודמת. גם הגבייה של ספטמבר השנה גבוהה ב-1% מהשיא שנרשם אשתקד.

הקופה הציבורית מתמלאת מהר יותר, והמדינה מצליחה לגבות יותר מסים מהמתוכנן. ברבעון השלישי של השנה גבתה רשות המסים 132 מיליארד שקל, לעומת תחזית של 127.2 מיליארד שקל - פער של כ-4%.


הגוף שצריכים למחוא לו כפיים הוא - רשות המיסים. לאורך תקופת המלחמה כשהגירעון גדל וההוצאות הביטחוניות טיפסו בקצב שלא ראינו שנים, רשות המסים היא הגוף היחיד שהצליח להחזיק את הכלכלה הישראלית מעל המים. וזה לא קרה באמצעות תוכניות סיוע גרנדיוזיות או מהלכים מפוצצים אלא פשוט על ידי גבייה עקבית, חכמה לצד אכיפה הדוקה וניהול כמעט צבאי של כל שקל שנכנס לקופה הציבורית. בשלושת השנים האחרונות גדלה גביית המסים בכ-60 מיליארד שקל, היעד השנתי עודכן ל־496 מיליארד שקל, והתחזית ל-2026 כבר מזנקת ל-530 מיליארד.

הגבייה הזאת לא נובעת רק ממסים חדשים כמו מס "הרווחים הכלואים" או מהקפאת מדרגות המס, אלא בעיקר מעבודה שיטתית בשטח. מאות מפקחים חדשים, מערכות מידע מתקדמות ופרויקטים כמו “חשבוניות ישראל” הפכו את האכיפה לכלי מדיניות של ממש. אפשר גם להזכיר את נוהל גילוי מרצון והצלבות דיגיטליות בשוק הקריפטו שהצליחו להביא מיליארדים לקופה.