תעבורה/אחריות מנהל לעבירות תעבורה של עובדיו/שלום

בית המשפט קבע כי בהתאם לסעיפים 39א ו-39ב לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעה באוטובוסים ובמוניות), מוטלת אחריות מיניסטריאלית על מנהלים ומעבידים בשל עבירה פלילית של הכפופים להם, אף אם לא היו שותפים לביצוע העבירה ואף אם לא הורו לבצעה. ואולם, המנהל יהא פטור מאחריות אם יוכיח כי נקט בכל האמצעים הסבירים למניעת ביצועה של עבירה, דבר שלא הוכח במקרה דנן.
משה קציר |

עובדות וטענות:

המערערת 1 היא חברה פרטית בעלת רישיון להפעלת שירות אוטובוסים בקו שירות 310 ממודיעין עלית לירושלים. מערער 2 עבד כמנהל פעיל בחברה, מערער 3 היה מנהל מחוז מודיעין עלית ואילו מערער 4 שימש בה כנהג.

המערערים הורשעו בבית משפט לתעבורה בעבירות על צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעה באוטובוסים ובמוניות), תקנות התעבורה וחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, ובכלל זה: אי עמידה בתנאי רישיון; אי הפעלת שירות סדיר; התנהגות בלתי ניאותה כלפי נוסע; עבירה של הסעת נוסעים שלא בבטיחות ובנוחות; כל זאת בעקבות תלונת נוסע שנסע בקו השירות ממודיעין עלית לירושלים. הסתבר, כי במהלך הנסיעה לא הפעיל המערער 4 את הטכוגרף שבאוטובוס. כמו כן, במהלך הנסיעה, עצר המערער 4 לצורך תדלוק האוטובוס בעוד המתלונן ויתר הנוסעים ישובים בתוך האוטובוס. כשהגיע האוטובוס לירושלים, הוא לא נסע במסלול הקבוע ובפועל דילג האוטובוס על שתי תחנות. אי לכך ובשל האיחור שבהגעת האוטובוס לירושלים, החמיץ הנוסע את האוטובוס האחרון לביתו ונאלץ לקחת מונית.

המערערים 3-2 הורשעו בפלילים בשל אחריותם למעשי עובדיהם. בית משפט קמא הבהיר, כי אחריותם היא משני סוגים: אחריות אישית ואחריות מיניסטריאלית-התנהגותית, וזאת מכח סעיפים 39א ו-39ב לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, המטילים אחריות מיניסטריאלית על מנהלים ומעבידים בשל עבירה פלילית של הכפופים להם אף אם לא היו שותפים לביצוע העבירה ואף אם לא הורו לבצעה. אלא אם כן יוכיח המנהל כי נקט בכל האמצעים הסבירים למניעת ביצועה של עבירה. נקבע, כי לא הוכח קיומו של מערך הדרכה, פיקוח, בקרה ומשוב בחברה כדי למנוע תופעות כאמור, ולפיכך נפסק כי אין מנוס מהרשעת המערערים.

מכאן הערעור דנן. ב"כ המערערים מיקד ערעורו בשתי טענות מרכזיות: ביטולם של האישומים כנגד המערער 2 בשל טענת "הגנה מן הצדק"; והפחתה בחומרת העונשים, אשר הושתו על המערערים השונים.

דיון משפטי:

כב' הש' ע' חבש:

דוקטרינת ה"הגנה מן הצדק" מבקשת להבטיח קיומו של הליך פלילי ראוי, צודק והוגן מקום שבו קיומו של ההליך הפלילי פוגע באופן ממשי בתחושת הצדק וההגינות, כשם שהיא נתפסת על ידי בית המשפט. ביטולו של הליך פלילי כאמור הוא מהלך קיצוני ובית המשפט יזדקק לו אך במקרים חריגים ביותר באם אכן יראה הנאשם דבר קיומו של קשר סיבתי בין התנהגותן הנפסדת של הרשויות לבין הפגיעה בזכויותיו.

ב"כ המערערים מבקש לטעון למעין חסינות של מנהל החברה מפני אישומים פליליים בשל עבירות שבוצעו על ידי עובדיו, הגם שאלה נתפסו בביצוען של עבירות קשות וחמורות. ואולם, אין בחוק הפיקוח כדי לחלץ מנהלים מאחריותם למתרחש בחברות שבניהולם. הסדרן אשר התיר למערער 4 לתדלק את האוטובוס שעה ששהו בו נוסעים, אינו האחראי הבלעדי להפרת חובותיה של החברה. האחריות למעשיו מטפסת במעלה הפירמידה, עד למנהל החברה אשר הפקיד את הפיקוח בידיו של אדם לא אחראי ולא היה מעורה כלל בנעשה בחברה שבניהולו.

אין לאפשר למערער 2, אשר נטל על עצמו האחריות להעסקתם של מאות עובדים בחברות שונות, לחמוק מאחריותו לעבירות שבוצעו על ידי פקודיו, ובפרט כאשר הללו עוסקים בהספקת שירותים חשובים לציבור כשירותי התחבורה הציבורית. מערער 2, כמנהל הכללי של החברה ושל חברות נוספות הוא גורם בעל כוח, ובכוח - כידוע - גלומה גם אחריות, אשר אין להתנער הימנה, ובפרט כשבעבירות כה חמורות עסקינן. מחובתו של המנהל להתמצא בנעשה בשטחם של הדרגים הביצועיים באמצעות גופי בקרה יעילים. התמצאות אשר לא הוכחה כאן ואף הופרכה בהכרעת דינו של בית משפט קמא. אי לכך, אחריותו של מערער 2היא כבדה ומשמעותית ואין לפטרו הימנה.

ואולם, לאחר עיון בראיות ובעדויות הצדדים, נקבע כי בית משפט קמא הכביד ידו עם המערערים, עת השית עליהם קנסות והתחייבות בשיעור גבוה. המערערים, ובפרט מערער 2, לקחו אחריות לאירוע הנדון, הביעו צערם על השתלשלות העניינים באופן שיש להקל עימם, וזאת חרף חומרת העבירות בהן הורשעו והעובדה שאין זו עבירתה הראשונה של החברה. לפיכך, התקבל הערעור על גזר הדין ובית המשפט הפחית בקנסות ובהתחייבויות שהוטלו על המערערים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?

נכנסים לכלכלת בחירות; סמוטריץ' יודע שאם מחירי הדירות יעלו - הציבור יאשים אותו, ומכין פתרונות וגם - מה התוכנית של סמוטריץ' לשנה הבאה ועל הפטור ממס לעולים חדשים

רן קידר |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הציג את עקרונות התקציב. הוא דוחף להורדת הריבית ובצדק; ומדבר על הורדת מסים והורדת מחירי הדירות. סמוטריץ' יודע שיש חשש גדול שמחירי הדירות יחזרו לעלות עם סיום תוכנית דירה בהנחה במתכונתה הנוכחית, והוא יודע שהוא זה שתוטל עליו האשמה בעליית מחירי הדירות, אז הוא מכין תוכנית (הרחבה: ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?).

סמוטריץ' לא הציג תוכנית, אלא דיבר מלמעלה, בקווים כלליים. צריך לזכור שאנחנו בשנת בחירות, הבוחר הוא "המלך", הסיכוי שיפגעו בכיס שלו - נמוך. ירצו לתת לו תחושה טובה, תחושה של עושר. תחושה של ביטחון כלכלי.  בכנס של יועצי המס הוא אמר באופן ברור: "אל תקנו דירות, המחירים ימשיכו לרדת". 

סמוטריץ' טען כי שנת 2026 תהיה "גשר ממלחמה לצמיחה", עם תוספת משמעותית לביטחון, שצפויה לחרוג מ-100 מיליארד שקל, לצד ייצוב יחס החוב-תוצר. במרכז התוכנית: הורדת מס הכנסה על הכנסות מעבודה, שתעודד יציאה לעבודה והעלאת פריון. "זה יחזיר כסף לכיסי העובדים ויעזור למשק לצמוח", אמר, תוך הדגשה כי ההפחתה תתמקד במדרגות הנמוכות יותר כדי להגיע למעמד הביניים הרחב. נזכיר כי מדרגות המס הוקפאו השנה והמשמעות היא מיסוי גדול יותר. סמוטריץ' בעצם רמז על כוונה להסיר את ההקפאה בחלק מהמקומות. 

סמוטריץ' גם הבטיח הטבות מס משמעותיות לעולים חדשים: פטור ממס לא רק על הכנסות מחו"ל (כפי שקיים כיום למשך 10 שנים), אלא גם על הכנסות שיופקו בישראל עצמה. צעד כזה יכול להפוך את ישראל ליעד עלייה אטרקטיבי יותר, אבל השאלה היא למה לספק הטבה גדולה כל כך בשעה שאפשר להיטיב עם הציבור הישראלי עצמו. תושביך קודמים לעולים חדשים.  

החשש הוא שמהלכים אלו יובילו לעלייה בגירעון, אם כי חייבים להגיד שהגירעון בשליטה, ולמרות מלחמה של שנתיים ישראל התבררה כחזקה מאוד כלכלית. הפגיעה בנתונים הכלכליים היא לא אנושה כפי שיכול היה להיות. אין כלכלן אחד שחושב שהנתונים הכלכליים בהינתן השנתיים האחרונות, הם לא הפתעה לטובה. לכן, דווקא בהינתן הצמיחה של אחרי המלחמה כפי שצופים כלכלנים וגם בנק ישראל בתחזיות קדימה, עשויות לתמוך ולהשתלב בהורדת מסים.