עבודה/קריטריונים להכרה בסוגי ארגוני עובדים/עבודה

בית הדין קיבל באופן חלקי עתירתו של ארגון גננות חרדיות וקבע כי הוא מהווה ארגון העובדים של גננות ברשת הגנים של אגודת ישראל, אולם דחה את בקשתו לראות הו כארגון העובדים היציג וזאת בשל מספר החברות בו. נקבע, כי סמני ההיכר של ארגון עובדים הם אלה: ארגון של קבע, שרוב חבריו עובדים שכירים, והוא פועל על פי תקנון, באורח דמוקרטי ועצמאי לקדם את עניינם של העובדים, בראש ובראשונה, במישור של יחסי עבודה קיבוציים.
משה קציר |

עובדות וטענות:

שני ארגונים טוענים להיות ארגון העובדים וארגון העובדים היציג של 443 הגננות המועסקות ברשת הגנים של אגודת ישראל (הנתבעת 2). האחד – "ארגון גננות חרדיות" (התובע) שהינו ארגון בהקמה, שראשית ייסודו בהחלטת הרשת על פיטורי גננות ותיקות ועל הפחתת שכר ניכרת של אחרות. האחר - הסתדרות המורים של אגודת ישראל (הנתבעת 1), הטוען להיותו ארגון העובדים היציג של עובדי ההוראה בחינוך העצמאי מזה למעלה מחמישים שנה.

התובע מבקש בתביעה דנן להצהיר, כי הנתבעת 1 אינה ארגון עובדים ואינה ארגון העובדים היציג של הגננות וכי התובע הוא ארגון עובדים וארגון העובדים היציג או המוסמך לייצג את הגננות לעניין חוק הסכמים קיבוציים וחוק יישוב סכסוכי עבודה.

דיון משפטי:

כב' הנש' הש' ס' אדלר:

במסגרת תביעה זו מתעוררת לדיון סוגיה חוקתית בעלת חשיבות והיא, האם ניתן להכיר בארגון שהתנהלותו אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות של שוויון והעדר הפליה, כארגון עובדים?

סימני ההיכר של ארגון עובדים ומאפייניו הותוו במהלך השנים במסגרת פסיקותיהם של בית המשפט העליון ובית הדין הארצי לעבודה והם: חברות אישית וישירה של העובדים בארגון (להבדיל מחברות של תאגידים באותו עניין), התארגנות קבועה בעלת קיום ממושך ותקנון המסדיר את פעילות הארגון. עוד נקבע, כי התאגדות פורמלית או רכישת אישיות משפטית על פי חוק אינה תנאי הכרחי לכשירותו של ארגון עובדים כצד להסכם קיבוצי.

בבג"ץ 7029/95 הסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' בית הדין הארצי לעבודה אומצה דעת המיעוט בבית הדין הארצי ונקבע כי סימני ההיכר העיקריים של ארגון עובדים הם כדלקמן: ארגון של קבע; שרוב חבריו עובדים שכירים; והוא פועל על פי תקנון, באורח דמוקרטי ועצמאי לקדם את עניינם של העובדים ובראש ובראשונה, במישור של יחסי עבודה קיבוציים. ואולם, בפסיקת בית הדין הארצי לעבודה כבר נקבע, כי סימני ההיכר לארגון עובדים אינם בגדר רשימה ממצה.

במקרה דנן ועפ"י הקריטריונים הנ"ל, הנתבעת 1 אינה ארגון עובדים ואין לראות בה כארגון העובדים היציג של גננות הרשת. זאת, מאחר שהיא אינה מגשימה ערכים של שוויון בין המינים, שכן עובדות המוסדות המיוצגים על ידיה אינן רשאיות להיבחר למוסדותיה או להשתתף בישיבות המוסדות והנהלתם. הפליית נשים על רקע מגדרי אינה ניתנת עוד להצדקה בחברה הישראלית של המאה ה–21. כמו כן, הנתבעת 1 אינה ארגון דמוקרטי, באשר הבחירות למוסדותיה לא נערכו מאז שנת 1953 ובפועל בעלי התפקידים הם ממונים ולא נבחרים; הנתבעת 1 היא ארגון "מטעם" הנהלת הרשת.זאת, נוכח ניגוד העניינים המובנה בתפקידיהם של כמה מבכיריה, ונוכח העדר עדות לפעילותה במישור יחסי העבודה; הנתבעת אף אינה ארגון עובדים אותנטי. התנהלותה כלפי רשת הגנים מצביעה על כך שמדובר ב"ארגון נכשל", דהיינו, ארגון שכוונותיו רצויות אך הדברים אינם באים לידי ביטוי בחייו של הארגון.

הראיות מצביעות על היותו של התובע ארגון עובדים. מדובר בארגון של העובדות, בו חברות עובדות הרשת ולא גורמים ממונים או חיצוניים. חברות הארגון הצטרפו לשורותיו מדעתן ובאורח רצוני באמצעות חתימה על טופס הצטרפות. בתקנון הארגון אשר אושר באסיפת גננות נקבעו מטרותיו והוא קובע מנגנון דמוקרטי לבחירת בעלי התפקידים בארגון.

אכן, רק ארגון הקיים לאורך זמן, שניתן לראות בו ארגון של קבע, יכול להבטיח את היציבות הדרושה ביחסי עבודה. ואולם, הוכחה זו אינה פשוטה כלל ועיקר כאשר מדובר בהתארגנות חדשה ששאלת כשירותה כצד להסכם קיבוצי מובאת להכרעת בית הדין בראשית דרכה, כפי המקרה דנן. בנסיבות אלו, על בית הדין לשאוב הכרעתו, בין היתר, מהמסמכים המכוננים של הארגון ובהתאם לנסיבות.

במקרה דנן, מסמכי היסוד של התובע, כמו גם התנהלותו מאז ייסודו, מבססים את הרושם כי מדובר בהתארגנות שמטרתה לעשות לייצוג נאמן של כלל גננות הרשת, בנוגע למגוון הסוגיות הנוגעות להעסקת הגננות ותנאיה. אכן, בשלב זה, אין די אינדיקציות מעשיות לכנות כוונתן של מייסדות התובע לקיים מערכת קיבוצית ממושכת וסדירה על פני שנים עם רשת הגנים של אגודת ישראל. עם זאת, אי מתן הכרה להתארגנות חדשה אך בשל כך שלא היה בידה להוכיח, בשלבי הקמתה, את אלמנט "קיום הקבע", יהיה בה משום שימת מכשול בפני הקמת ארגונים חדשים, וממילא פגיעה בחופש ההתאגדות.

סעיף 3 לחוק הסכמים קיבוציים קובע, כי ארגון עובדים יציג לעניין הסכם קיבוצי מיוחד הוא הארגון שעם חבריו נמנה המספר הגדול ביותר של עובדים מאורגנים ובלבד שמספר זה אינו פחות משליש מהעובדים עליהם יחול ההסכם. לפיכך, במקרה דנן ארגון העובדים היציג של גננות הרשת יהא ארגון העובדים אליו יצטרפו 148 גננות (מתוך 443 גננות הרשת). אין חולק על כך שמספר החברות בתובע אינו מגיע כדי מספר זה, ומשכך אין מדובר בארגון העובדים היציג של גננות הרשת.

תוצאת הדברים אינה פשוטה כלל ועיקר, מאחר והיא מותירה בעת הזו את גננות רשת הגנים ללא ייצוג כלפי מעסיקתן. עם זאת, יש בה כדי "לשחרר" את גננות הרשת מארגון שהתיימר לייצגן כלפי מעסיקתן במשך שנים רבות, אולם לא עשה שליחותו נאמנה. מכאן, תוכלנה גננות הרשת לבחור באחד משני מסלולים: האחד - הצטרפות להסתדרות המורים בישראל, כבקשתן בראשית הדרך. השני - צירוף חברות נוספות לתובע במטרה להקנות לו מעמד של ארגון עובדים יציג כלפי רשת הגנים.

אשר על כן, התביעה התקבלה בחלקה ונקבע כי הנתבעת 1 אינה ארגון עובדים ואינה ארגון העובדים היציג של גננות רשת הגנים של אגודת ישראל; התובע הוא ארגון עובדים אולם הוא אינו ארגון העובדים היציג של גננות הרשת; אין מניעה להצטרפותן של הגננות להסתדרות המורים בישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות
דעה

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם

ההצעה של רשות המסים להגדיל את תקרת ה"עסק הזעיר" ל-300 אלף שקל מצטיירת אולי כהקלה לעצמאים, אבל בפועל תעלה למדינה מאות מליונים ותפגע באותם נהנים בקבלת משכנתה והחזרי מס
אריאל פטל |
נושאים בכתבה רשות המסים

לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.

בואו ונעשה קצת סדר. 

החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה. 

מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי. 

מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:

1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות. 

2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו. 

כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר. 

כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות  שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:

ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?

תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר: