מניות היתר: גדות מיכליות והצעת הרכש
עד סוף 06' הייתה גדות מיכליות חברת מסחר ישראלית בכל רמח איבריה. החברה המשפחתית עסקה בשיווק והפצת כימיקלים בישראל באמצעות מסוף הכימיקלים שברשותה בחיפה ובנוסף עסקה במתן שירותיה הובלה ולוגיסטיקה בים וביבשה. בסוף 06' החליטה החברה לעשות את הצעד המשמעותי ביותר – ולרכוש את חברת BAX שעוסקת בשיווק כימיקלים במערב אירופה.
ההיגיון אמר – "שכפול" המודל הישראלי לאירופה. BAX הביאה מחזור הכנסות ענק, אבל רווחיות – אפסית, וגדות התחילה בעבודה הקשה של שיפור רווחיותה של BAX. הסיפור חזר על עצמו שנה לאחר מכן, כשגדות רכשה מקבץ חברות לוגיסטיקה, VLS במערב אירופה, אשר תפקידן להשלים את שירותי שיווק והפצת הכימיקלים של BAX באירופה. גם כאן, הביאה VLS מחזור הכנסות מרשים, עם רווחיות אפסית, ושוב עומדת גדות למבחן שיפור שיעורי הרווחיות, כאשר את המבחן הקודם, זה של BAX, טרם השלימה גדות בהצלחה.
ואם זה לא מספיק מהפכות בתקופה קצרה, בסוף 2007 הודיעה חברת אמפל, שבשליטת יוסי מיימן, על רכישתה של גדות מיכליות מידי משפחת יוחננוף, והוצאת גדות מ"חיק המשפחה". חברת האחזקות אמפל, שמחזיקה בין היתר 12.5% בספקית הגז הטבעי EMG בשותפות עם מצרים, חיפשה זמן רב זרוע פעילות נוספת וצומחת, שבאה בדמות גדות מיכליות. השוק קיבל את החדשות כבשורות טובות לחברה, וכפוטנציאל לצמיחה נוספת בגדות, ומניית גדות זינקה בתגובה בכ- 9%.
אולם, מאז רכישתה של גדות ע"י אמפל, מדווחת גדות על תוצאות חלשות – זה הרבעון השני ברציפות. חלק מהתוצאות החלשות נבעו מאירועים שלא בשליטת החברה (דולר נמוך, מחירי דלק וכו') וחלק מאירועים שבשליטת החברה. ברבעון הרביעי היה זה תחום ההובלה הימית (כ- 20% מהכנסות החברה) שהביא את החברה להציג שחיקה משמעותית ברווח הגולמי וירידה חדה ברווח התפעולי. תחום ההובלה הימית סבל ברבעון הרביעי ממחירי האנרגיה העולים, ממסעות ימיים שלא היו בתפוסה מלאה, וחוזי הובלה שלא הוצמדו באופן מלא למחירי הדלקים. אילולא החברה הייתה מוכרת ספינה ברבעון הרביעי, הייתה גדות מציגה הפסד נקי.
ברבעון הראשון שוב הציגה גדות דוח חלש – הפעם ה"אשם" היה תחום שיווק הכימיקלים, שהירידה החדה בשער הדולר לאורך התקופה הביאה לשחיקה ברווחיות הגולמית. לזה נוסף תחום הלוגיסטיקה (VLS) שהגדיל משמעותית את הכנסותיה של גדות, אבל הביא לשחיקה נוספת ברווחיות (המגזר מאופיין בשיעורי רווחיות נמוכים כאמור). גם תחום ההובלה הימית לא התאושש באופן מלא ברבעון זה, וממשיך לסבול ממחירי הדלקים הגבוהים שנמצאים במגמת עלייה לצד הפעלת קווים לא רווחיים. למעשה, מאז רכישת גדות ע"י אמפל, איבדה המניה כ- 30% משוויה.
גדות היום מתמודדת עם בעיות במספר חזיתות – המשך שיפור הרווחיות של שיווק הכימיקלים באירופה (החברה שנרכשה בסוף 06'), תחילת עבודה בשיפור שיעורי הרווחיות של חברת הלוגיסטיקה שנרכשה בסוף 07' עד להטמעתן המלאה של שתי החברות הללו בתוך הקבוצה, לצד שיפור התוצאות בתחום ההובלה הימית. אין ספק – שמדובר במשימות מאוד לא פשוטות, שדורשות תשומת לב ניהולית וצעדי התייעלות.
מעבר לכל אלה, צריך להסתכל גם על התמונה הגדולה יותר – תחום שיווק הכימיקלים ממשיך ליהנות מצמיחה, גם בישראל וגם באירופה, קיים ביקוש הולך וגובר להובלה ימית של כימיקלים ובעל הבית החדש - אמפל נותן גב חזק ומהווה שותף מעניין בעל פוטנציאל להרחיב את עסקיה הבינלאומיים של גדות בעיקר בזכות יצירת קשרים עם חברות עולמיות המובילות בתחומי האנרגיה והכימיקלים. אם תצליח גדות להתגבר על הקשיים הרבים ולהעביר בהצלחה מהפכת התייעלות בכל הקבוצה, יתכן כי קיים פוטנציאל השבחה בגדות, פוטנציאל שנמצא בתחילת דרכו. עדות לכך אפשר לראות בהצעת הרכש שהציעה השבוע אמפל לכ- 15% ממניות גדות מיכליות.
מאת: נתלי גוטליב, אנליסטית מניות היתר בבית ההשקעות IBI
** אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. קבוצת IBI פועלת כעושה שוק במניית החברה הנסקרת בסקירה זו **
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.