כיל מדווחת על עלייה של 57.9% בשורה התחתונה
חברת כיל, הפועלת בעיקר בתחומי הדשנים והכימיקלים המיוחדים, בשלושה מגזרים – דשנים, מוצרים תעשייתיים ומוצרי תכלית, מדווחת היום על תוצאותיה לרבעון השלישי של 2007, בה היא מציגה עלייה של 22% בהכנסות הרבעוניות ורושמת עלייה של 57.9% ברווח.
בשורה העליונה, מדווחת כיל על הכנסות של 1.043 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בהשוואה להכנסות של 854.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים אשר הסתיימו ב-30 לספטמבר, רשמה החברה הכנסות של 2.889 מיליארד דולר, עלייה של כ-19.4% בהשוואה לתשעת החודשים המקבילים ב-2006.
בשורה התחתונה, רשמה החברה עלייה של 57.9% ברווח הנקי לסך של 149.7 מיליון דולר, זאת לעומת 94.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2007, הרווחיות רשמה עלייה של 30% ל-371 מיליון דולר.
הרווח הגולמי הסתכם ב- 1,038.7 מיליון דולר, עליה של 210.0 מיליון דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד המהווה גידול של כ – 25% . שיעור הרווח הגולמי ממחזור המכירות עומד על 36.0% על לעומת 34.3% בתקופה המקבילה אשתקד.
השיפור ברווח הגולמי, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נובע בעיקר מעליה במחירי המכירה של אשלג ודשני פוספט וכן מגידול בכמויות המכירה שלהם. מנגד, ירידה בכמויות הייצור והמכירה של חלק מתרכובות הברום, עליה בהוצאות השקליות במונחים דולריים, כתוצאה מהתחזקות השקל ביחס לדולר, וגידול בחלק ממחירי התשומות וחומרי הגלם, קיזז חלק מהשיפור ברווחיות.
תזרים המזומנים עלה ב-116 מיליון דולר; רכישת ''סופרסטה''
הדוחות הכספיים ליום 30 בספטמבר, 2007 כוללים גם את חברת ''סופרסטה'' אשר רכישתה הושלמה ביום 13 באוגוסט 2007 . תוצאות הפעולות לתקופה כוללות את תוצאות "סופרסטה" לתקופה שמיום הרכישה, 14 לאוגוסט 2007 ועד לתאריך הדוחות הכספיים.
תזרים המזומנים של כיל מפעילות שוטפת הסתכם בשלושת הרבעונים הראשונים בכ- 377 מיליון דולר בהשוואה לכ- 261 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, שיפור של כ- 116 מיליון דולר. התזרים מפעילות שוטפת, יחד עם גידול בהתחייבויות פיננסיות נטו בסך 460 מיליון דולר, היו המקור העיקרי למימון השקעות ברכוש קבוע לרכישת Supresta, וכן לתשלום דיבידנד לבעלי המניות.
בגין ריווחי הרבעון תחלק החברה דיבידנד בגובה 104.8 מיליון דולר וזאת בנוסף ל- 154.9 מיליון דולר שחולקו בגין רווחי חצי השנה הראשונה של שנת 2007.
הסביבה העסקית
התנאים בשוק החקלאות העולמי, המשפיעים באופן משמעותי על הביקוש לדשנים, השתפרו. בשנים האחרונות יש מגמת עלייה בצריכה העולמית של גרעינים (דגנים, אורז, סויה, תירס וכד'). הגידול נובע מהגידול הטבעי באוכלוסיה ומהשינוי בהרכב צריכת המזון (גידול בצריכת הבשר) כתוצאה מעליית רמת החיים בעיקר בארצות המתפתחות. בנוסף, לאור העלייה החדה במחירי האנרגיה, שיקולי איכות הסביבה והשאיפה של מדינות המערב להקטין את התלות ביבוא דלק, יש כיום נטייה גוברת לעבור ליצור דלק ממוצרי חקלאות (ביו-דלקים). מגמות אלה הביאו לעליית מחירים משמעותית במחירי התוצרת החקלאית בשנה האחרונה וכן להגדלת היקף הזריעה של הגרעינים בעולם וכן למגמה של הגברת התנובה ליחידת שטח חקלאי, בעיקר על-ידי דישון מוגבר. כתוצאה מכך עלו הביקושים לדשנים ובעקבות זאת חלה עליה חדה במחירי הדשנים.
שוק הברום מושפע במידה רבה מרמת הפעילות בשוקי האלקטרוניקה וקידוחי הנפט והגז וכן מהגבלות השימוש במתיל ברומיד, כתוצאה מיישום פרוטוקול מונטריאול. החל מהרבעון השלישי של שנת 2006 חלה ירידה בביקושים למעכבי בעירה ובמקביל, בשל מחירים גבוהים יחסית של ברום ותרכובות ברום, אנו עדים לגידול, בהיקפים גדולים, של הייצור בסין של ברום וחלק ממעכבי הבעירה ולגידול כתוצאה מכך בהיצע של מוצרים אלו. מגמות אלו נמשכות גם כיום. בשוק הכימיקלים, המשמשים לקידוחי נפט, המכירות היו נמוכות בגלל ירידה בשימושים באזור מפרץ מכסיקו וכן תחרות גוברת מצד יצרנים בסין.
צריך לזכור, כי חלק הארי של מכירותיה של כיל מבוצע במט"ח, בעיקר בדולר וביורו ורק חלק מההוצאות התפעוליות בישראל הינו בשקל. לפיכך, לפיחות בשע"ח הממוצע של השקל לעומת הדולר יש השפעה חיובית על רווחיותה של כיל ולייסוף השפעה הפוכה.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?
רשות המסים השיקה מחדש את נוהל הגילוי מרצון במטרה להחזיר מיליארדים לקופת המדינה ולאפשר לנישומים להסדיר חובות עבר בלי הליך פלילי; טיעונים בעד ונגד, והאם ביטול האנונימיות הוא שגרם לתכנית הנוכחית להיות פחות אטרקטיבית?
גילוי מרצון חזר, והפעם עם פנים חדשות. רשות המסים הכריזה אמש על השקת הנוהל מחדש, שמאפשר לנישומים לדווח על הכנסות או נכסים שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב ולקבל חסינות מהליך פלילי. להרחבה ראו כאן - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי. הרעיון הוא די פשוט: מי שיבוא מרצונו ויסדיר את חובו, לא יועמד לדין. אבל השאלה המתבקשת היא האם מדובר בהזדמנות אמיתית או בתוכנית שתרתיע יותר מאשר היא תעודד, בעיקר כי מדובר בבקשה שמית ולא אנונימית כפי שהיה בעבר.
תחשבו על התרחיש הבא - מגיע נישום וחושף את הרווחים שלון בחו"ל מקריפטו. אומר לו פקיד השומה, תשלם X, לנישום אין אפשרות לערער או לחזור בו מהחשיפה. הוא יכול לנסות לשכנע את פקיד השומה שהמס גבוה מדי, אבל אין לו אפשרות לסגת, כי אפשר להשתמש במידע שנחשף, ואז גם החבות הפלילית קיימת. כלומר, זו דרך חד כיוונית, אי אפשר להתחרט, והנישומים "בידיים" של פקידי השומה. קחו גם בחשבון שאם מדובר בקריפטו צריך להביא אסמכתאות כדי לנתח את הרווחים על פני השנים - לרבים אין את המידע הזה ולא תמיד ניתן להשיגו, וגם שבינתיים אין הקלות של הצמדה וריבית. אז המוטיבציה לגלות על הון בחו"ל וגם בארץ (לרבות מכר דירה) לא מאוד גדולה, אבל יש גם יתרונות ללקוחות ובעיקר הידיעה שלא מחפשים ולא רודפים אחריהם. הם יכולים לישון טוב בלילה.
המדינה צריכה כסף - אולי יהיו הקלות בגילוי מרצון בהמשך
המדינה נמצאת בתקופה של הוצאות כבדות: מלחמה ארוכה, התחייבויות תקציביות ותשלומים הולכים ותופחים. גילוי מרצון נותן לממשלה דרך מהירה להכניס מיליארדים לקופת המדינה מבלי להטיל מיסים חדשים על כלל הציבור (כפי שעשתה עם המס על הרווחים הכלואים). מצד שני, גם לנישומים יש כאן רווח ברור: מי שמחזיק הכנסות לא מדווחות יכול להסדיר את מעמדו, לשלם את חוב המס ולדעת שהוא 'נקי' משפטית ולישון טוב בלילה. העובדה שבקשה שלא תאושר לא תשמש נגד הפונה בהליך אזרחי או פלילי מחזקת את הביטחון. כלומר, המידע שנמסר לא יכול לשמש לרעתו, אלא אם הגיע לרשות בדרכים אחרות, או וכאן כאמור הבעיה - אם הנישום לא הסכים לשומה, ואז הכל נפתח מחדש. רשות המסים לא חשבה כנראה על הנקודה הזו עד הסוף, ויש סיכוי שתוך כדי תנועה היא תפתור אותה לטובת הנישומים. זה כנראה גם תלוי בהיענות, אם ההיענות תהיה מאכזבת, ינסו לתת עוד צ'ופרים ללקוחות. .
בפועל, חשוב לזכור שהודעת הרשות עוד מציינת כי היא "תוכל לעשות שימוש בכל מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון שהגיע אליה בדרך אחרת, או במקרים שבהם לא שולם המס או שהבקשה לא נעשתה בתום לב, או הוסתר חלק מהמידע הרלוונטי". .
- העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטענות נגד ההליך ברמת המאקרו הן שלא ניתן לתת פרסם למעלימי רווחים והכנסות. העלמתם מס, זו עבירה פלילית, למה צריך ללכת לקראתכם? מבחינת הנישומים, סיכוי טוב שהם לא ירוצו להצהיר. הנוהל החדש פחות אטרקטיבי מהקודמים. הסיבה העיקרית היא ביטול האפשרות להליך אנונימי: בעבר נישומים יכלו לבדוק את מצבם בלי לחשוף זהות, ורק אחר כך להחליט אם להתקדם. כעת הכול גלוי מההתחלה - מה שעלול להרתיע רבים. מעבר לכך, הנוהל הנוכחי לא מבטל באופן אוטומטי קנסות, הצמדות וריביות. כך נוצר מצב שבו חוב ישן יכול לתפוח פי כמה. לדוגמה, נישום שלא דיווח על הכנסה של 100 אלף שקל ב־2015 היה משלם אז כ-35 אלף שקל מס. היום, במסגרת הנוהל, הוא עלול למצוא את עצמו מחויב ביותר מ-70 אלף שקל - אחרי ריבית, הצמדה וקנס גרעון. ומכאן עולה השאלה: העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון? צריך לסייג ולהגיד שבעבר במסגרת גילוי מרצון לא היה צורך לשלם מס גירעון ונראה שבסופו של דבר כך יהיה גם הפעם, אבל זה לא סגור.