בימ"ש עליון דחה עתירות נגד פיצויים במלחמת לבנון

רשות המסים פרסמה את פסיקת ביהמ"ש, בשבתו כבג"ץ, שדחה בהחלטה שניתנה ביום 23.9.2007 שבע עתירות שהופנו נגד הסדר הפיצויים לענפי התעשייה, המסחר והשירותים במלחמת לבנון השנייה.
עו"ד לילך דניאל |

רשות המסים בישראל פרסמה ביום 25.9.2007 את פסיקת בית המשפט העליון. בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, דחה בהחלטה שניתנה ביום 23.9.2007 שבע עתירות שהופנו נגד הסדר הפיצויים לענפי התעשייה, המסחר והשירותים במלחמת לבנון השנייה. בפסק הדין קובעת השופטת עדנה ארבל, כי הסדר הפיצוי שקבע שר האוצר (במסגרת הוראת שעה) לקביעת מנגנון שיאפשר מתן פיצוי על נזק עקיף ביישובים המצויים ב"איזור ההגבלה", הינו במתחם הסבירות ועומד במבחן בג"ץ.

"אזורי הגבלה" הינם אותם אזורים, שהיו נתונים לאיום פגיעת טילי הקטיושות, כפי שהוגדרו על ידי הוראות פיקוד העורף הספציפיות לכל יישוב ויישוב ובימים שנקבעו על ידו. על ניזוקים ביישובי ספר, כהגדרתם בחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961, המשיכו לחול ההוראות הנוגעות להם, לפי החוק האמור.

בית המשפט התייחס בהכרעתו למספר סוגיות שעלו מהעתירות:

א. השוואת מעמדם של עסקים המצויים ב"איזור ההגבלה" למעמדם של עסקים המצויים ביישובי ספר, לצורך קבלת פיצוי בגין נזקים עקיפים בהתאם להוראת השעה לחודש יולי.

ב. שינוי נוסחת החישוב שבהוראת השעה לחודש יולי, באופן שלא תתבסס אך ורק על שכר עבודה של עובדים שלא הגיעו לעבודתם, לרבות קביעת מסלול פיצוי נפרד לעסקים בתחום התעשייה, המסחר והשירותים, או לחלופין, החלת נוסחת הפיצויים שנקבעה לעסקים בתחום התיירות על עסקים בתחום התעשייה, המסחר והשירותים.

ג. דרישה להחלת הוראת השעה לחודש אוגוסט גם על נזקי חודש יולי.

א. בית המשפט דחה את טענות העותרים בדבר הפליה בין עסקים ביישובי "איזור ההגבלה" לעסקים ביישובי ספר וקבע כי הסמכות שניתנה לשר האוצר בסעיף 35 לחוק להכריז על יישוב כיישוב ספר אינה סמכות שבחובה. סמכות זו נתונה לשיקול דעתו הרחב של השר, במסגרתו יבחן את מכלול השיקולים הנוגעים להכרזה על יישוב או על איזור כ"איזור ספר", ובכלל זאת את המציאות הביטחונית באותו יישוב, לרבות היקף הפגיעה בו ובבעלי העסקים בתחומו, את ההשלכות התקציביות, את סדרי העדיפויות ואת המשאבים שלרשות אוצר המדינה.

יתרה מכך, מציינת השופטת ארבל, כי הרחבת מעגל הזכאים לפיצוי יותר מכפי שמורה החוק אינה מתחייבת, אינה מובנת מאליה וכולה נתונה לשיקול דעת השר, בהתאם למדיניות הממשלה. הממשלה בחרה, על אף שלא הייתה מחויבת בכך ובשונה מכפי שנעשה בדרך כלל בעבר, לפעול ללא דיחוי לגיבוש הסדר פיצויים רחב מזה הקבוע בחוק, ועל כך יש לברך.

בית המשפט ציין, כי ההתארגנות המהירה, שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים, הבטחת תשלום המשכורות לעובדים והענקת פיצוי למעסיקים, מבטאים לא רק שיקולים כלכליים אלא גם רגישות למצב, שבו נמצאו תושבי הצפון. הפיצוי, גם אם לא כיסה את מלוא נזקיהם של המעסיקים, איפשר את תשלום המשכורות לעובדים והבטיח, יחד עם חוק הגנה על עובדים, כי גם אותם עובדים שנבצר מהם להגיע למקום עבודתם מחמת ששהו במקלטים, לא יכלו להגיע אל מקום עבודתם בשל הסיכון המתמשך או שנאלצו לעזוב את ביתם ולחפש קורת גג באזורים אחרים של הארץ, יוכלו להמשיך ולקיים את משפחותיהם בשעה קשה זו.

עוד ציין בית המשפט, כי לצד הכשלים והטעויות יש לציין לשבח את הנכונות להרחיב את הסדר הפיצויים, את המאמץ המשותף וההתארגנות המהירה של הצדדים להסכם המשולש ושל ועדת הכספים לגבש ולאשר את הסדר הפיצויים עוד התותחים רועמים, עת שלא היה זה ברור מתי תיפסק הלחימה ועד היכן ירחיקו הטילים - וכנגזרת ישירה מכך מה יהיה היקף הפיצויים.

בית המשפט שוכנע, כי עמדתה של המדינה, הרואה את המעסיקים ביישובי הספר ואת המעסיקים באזור ההגבלה כנכללים בקבוצות שוויון שונות בשל המאפיינים הייחודיים של הישיבה בספר, אשר מצדיקים את העדפתם של המעסיקים לצורך הפיצוי בגין נזק עקיף, אינה מחייבת התערבות בג"ץ. הסיכון המתמיד, שבו נתונים תושבי יישובי הספר, מאפשר לראות אותם כמשתייכים לקבוצת שוויון שונה מזו אליה משתייכים תושבי אזור ההגבלה. משכך, קובע בית המשפט, כי אין מקום לקבל את טענת העותרים, כי הוראת השעה לחודש יולי היא בגדר הסדר המפלה הפליה פסולה בין המעסיקים ביישובי הספר למעסיקים באיזור ההגבלה.

ב. לעניין טענת העותרים בדבר אי סבירותה של הוראת השעה לחודש יולי, מאחר שהיא מתבססת על מספר העובדים שלא הגיעו לעבודתם במהלך ימי המלחמה כאומדן להיקף הנזק שספג מעסיק, קובעת השופטת ארבל, כי הנחת המוצא לעת בחינת סבירותה של הוראת השעה לחודש יולי הינה, כי קיים "מתחם סבירות" האוצר בקרבו חלופות שונות של הסדרי פיצוי שכולן סבירות ובסמכותו של השר לבחור ביניהן. בית המשפט אינו בוחן האם ההחלטה הראויה או הטובה ביותר היא שנבחרה. הבחינה השיפוטית מצטמצמת לשאלה האם הבחירה שנעשתה מצויה בין גדריו של מתחם הסבירות, שאם לא כן מוצאת היא עצמה מחוץ למתחם החוקיות. במתחם הסבירות קובע בג"ץ כי אף על פי שקיימים קשיים בהוראת השעה לחודש יולי, הרי הסדר הפיצוי בגין חודש יולי מביא בחשבון את הצורך של המעסיקים בסיוע מהיר, ואת הצורך של המדינה בוודאות תקציבית ושיקולי יעילות מנהלית בעת הטיפול בבקשות - מנגנון הפיצוי שבהוראת השעה לחודש יולי עונה על דרישות אלה - הגשת התביעה, קביעת שיעור הפיצוי ותשלום הפיצוי פשוטים לביצוע ולחישוב, למרות שאינו נותן פיצוי מלא בגין נזק עקיף שנגרם לענפי התעשייה, המסחר והשירותים.

מצד שני, מציינת השופטת ארבל, שהסדר הפיצויים לענפי התעשייה, המסחר והשירותים המתבסס על מדד אחד - תשלום שכר עבודה - אינו מבטא מאפיינים נוספים של עסקים אלה שיש להם השפעה על היקף הנזק שנגרם להם. בנקודה זו קובעת השופטת, כי מכלול ההיבטים מבסס אי סבירות בביסוס הוראת השעה לחודש יולי על רכיב השכר, שכן היא יוצרת פער משמעותי בין הסדרי הפיצוי למעסיקים ביישובי הספר למעסיקים באיזור ההגבלה.

עם זאת, קובעת השופטת ארבל, מאחר שהעתירות מהוות עניין שבמדיניות כלכלית, שכן נוגעות הן בסדרי העדיפויות של הממשלה בהקצאת התקציבים העומדים לרשותה, הרי שעם כל הצער שבדבר וחרף חוסר הסבירות שבהוראת השעה לחודש יולי, אין המקרה שבפנינו מצדיק התערבות.

יתרה מזאת, מוסיפה השופטת ומציינת, כי התמונה של חוסר הסבירות שבהוראת השעה לחודש יולי, אינה תמונה שלמה. מדובר בתמונה המשקפת את תמונת המצב באשר להסדר הפיצויים לחודש יולי. ברם, מקובלת עליה טענת המדינה, כי על הסדרי הפיצויים לתקופת המלחמה יש להסתכל כמכלול. המלחמה ארכה חודש בלבד ובמהלכה נעשו שלושה הסדרי פיצויים. בחינתו של כל אחד מן ההסדרים בנפרד אינה מבטאת נאמנה את מצב הדברים, היא יוצרת תמונה חלקית, מלאכותית, בעוד שבחינת ההסדרים כולם כחוליות בשרשרת אחת מאפשרת לעמוד על הסדרי הפיצויים לתקופת המלחמה מתוך זוית ראיה רחבה ומלאה יותר.

לדברי השופטת ארבל, בחינת הסדרי הפיצוי כמיקשה אחת, ובפרט העובדה שהסדר חודש אוגוסט כולל פיצוי עודף או חלופה של פיצוי על פי מחזור העסק, מצמצמת את הפערים שבין ההסדרים והניזוקים השונים. במצב דברים זה קשה לסבור, כי לפנינו אי הסבירות הקיצונית, המהותית המצדיקה ביטולה של חקיקת משנה שעברה את מכבש הביקורת של ועדת הכנסת ועניינה במדיניות כלכלית.

ג. לגבי החלת הסדר חודש אוגוסט על נזקי חודש יולי קובעת השופטת, כי משהוברר טיבה המשופר של הוראת השעה לחודש אוגוסט ובהתחשב במגבלות התקציב, קיים קושי לחייב את המדינה לילך דווקא בדרך זו, מאחר שהכרעה שכזו משמעותה המעשית צמצום מתחם הסבירות לאפשרות אחת ובחירתה תחת השר. אין זו דרכו של בית משפט זה לנהוג בדרך זו ואיני רואה לחרוג מכך.

יצוין כי השופטת א' פרוקצ'יה, בדעת מיעוט, סברה כי הסדר חודש יולי עומד במבחן הסבירות והעדר הפליה גם כשהוא נבחן לגופו, במנותק מהסדר אוגוסט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי

מנדי הניג |

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו.

וכך מגיע היום הנגיד, פרופ' אמיר ירון לכנס על תמורות בשוק האשראי הקמעונאי ומסביר על הפעולות של הבנק, ההצלחות, הכיוון קדימה. אפשר להתרשם, וננסה להיות עדינים שהנגיד לא ממש מבין את הסיטואציה או מנסה לייצר נרטיב שגוי בעם. האמת היא שהאחריות עליו והוא לא שינה את יחסי הכוחות בין הבנקים לציבור - אפילו ההיפך. בתקופתו הבנקים הפכו לחזקים עוד יותר. הוא זה שאשם במצב לצד צמרת בנק ישראל שהמוני ישראלים לא מקבלים ריבית על העו"ש וזו רק דוגמה. מאות סעיפים של עמלות מיותרות ויקרות לצד ניצול ועושק של ציבור הדיוט, מטשטשים את היכולת לבדוק ולהבין על מה הציבור משלם. בנק ישראל יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה. הוא מדבר גבוה על הרצון לשמור על עצמאיות הבנקים - אם בעולם המערבי עושים כך, גם אצלנו אפשר, כשנזכיר לנגיד שאצלנו השוק לא תחרותי ולכן רגולטור יכול וצריך להתערב.

אבל זה לא האינטרס של הנגיד. הוא רוצה ללכת לישון כל לילה כשהוא רגוע לחלוטין שאין שום סכנה ליציבות הבנקים והדרך לעשות זאת היא לפטם אותם ברווחים. הנגיד הוא המנכ"ל על של הבנקים. הוא קובע את הרווחים שלהם דרך המרווחים על הבנקים, דרך עמלות, דרך קביעת התחרות, דרך קביעת מבנה השוק המקומי, השחקנים בו ותעריפי העמלות והריביות. כשהוא רואה שהריבית היא אפס, והוא מדבר על כך שהוא משנה את יחסי הכוחות בין הבנקים לבין הציבור, מצופה שיורה על ריבית על העו"ש. הבנקים ירוויחו במקום 16% על ההון "רק" 14% (הם בתשואות שיא על ההון). מספיק שהבנקים ישלמו כ-2.5%-3% על העו"ש כדי לשנות משמעותית לובה את המאזן כוחות בין בנקים לציבור - הוא בוחר לא לעשות זאת. למה לריב עם החברים שלך? 10 מיליון איש הם אנונימיים בלי שמות, אבל את עשרות הבכירים במערכת הבנקאית הוא מכיר אישית. 

אז הנה דברי הנגיד, איכשהו הם לא ממש מתחברים למציאות - "הצעדים השונים שאנו נוקטים מהווים מהלך סדור שמטרתו לייצר שוק אשראי תחרותי, מגוון וחדשני בו הכוח עובר לצד של הצרכן וכושר המיקוח שלו מול ספקי האשראי השונים, מתעצם. אנחנו פועלים כדי להעביר את הכוח מספקי האשראי והבנקים לציבור הלווים. הדרך לכך נשענת על שני צירים מרכזיים.

"הציר הראשון עוסק בהעצמת כוחו של הצרכן ביחס למידע הפיננסי שלו. בעידן המודרני, מידע הוא אחד הנכסים החשובים ביותר. הוא מאפשר לגופים פיננסיים להבין את צורכי הלקוח, להעריך סיכונים בצורה מיטבית, להציע מוצרים מותאמים ולפעול בסביבה תחרותית והוגנת יותר.