אקסלנס תשמש כ"עושה שוק" במניות LIMS בבורסה

פעמיים כי טוב, מוקדם יותר פורסם כי סולומון תשמש כעושה שוק במניות ליטו גרופ. באקסלנס כבר מגלים אופטימיות: מאז שהוכרז על המהלך - המחזור ב-LIMS קפץ פי 4 מבממוצע
חזי שטרנליכט |

עושה שוק נוסף במניות נכנס היום לפעילות בבורסה. בית ההשקעות אקסלנס נשואה הודיע כי ישמש כעושה שוק במניות אל.איי.אמ.אס (LIMS). אבנר חדד, מנהל מסחר באקסלנס נשואה ויועץ מקצועי בתחום עשיית השוק לצוות אקסלנס: "היכולות שלנו בתחום עשיית השוק מוכחות וכל אחד יכול לראות אותם ברמת הנזילות הגבוהה ללא תחרות של תעודות הסל שלנו בכל גובה עסקה. אנו מסוגלים להעניק לחברות נזילות גבוהה ללא תחרות וברמת סיכון נמוכה מאוד. רואים שהשוק מאמין בנו עובדה שהמחזור במניית LIMS מאז הידיעה על ההסכם הבוקר עלה פי 4 מהממוצע הרגיל לכ-1.3 מיליון שקל".

באקסלנס בטוחים מאוד בעצמם והתחייבו ל-LIMS למרווח של 2% הנמוך ביותר ממחצית מהתנאי המינימלי שנקבע בתקנון הבורסה (5%), כמו כן התחייבו לביד (סכום מוצע) של 50 אלף שקל בעוד שתקנון הבורסה דורש מינימום של 3,000 שקל בלבד ואף לא דרשו מ-LIMS שיפוי במקרה של הפסדי מסחר.

"ועדת האוזר" שמונתה בשנת 2001 על ידי רשות ניירות ערך המליצה לבורסה לשלב עושים בשוקי המניות והאג"ח התאגידיות (אשר ימונו וימומנו על ידי החברות הנסחרות בבורסה) בשוק האג"ח הממשלתיות (אשר ימונו וימומנו על ידי משרד האוצר) ושוק הנגזרים.

הבורסה לני"ע בתל אביב קיבלה חלק מהמלצות הוועדה על רקע העובדה שהחלק הארי של ניירות הערך הרשומים למסחר, סובל מזה שנים רבות מהעדר סחירות.

לפיכך הוסכם, כי הדרך לחזק את אמון המשקיעים בניירות ערך הנסחרים בבורסה כרוכה בהגברת הנזילות של ניירות הערך, וזו מותנית במידת הוודאות באשר לקיומו של עושה שוק בנייר ערך מסוים הנמצא תחת פיקוח על מידת עמידותו במחויבויות. דרך זו צפויה לחזק את אמון המשקיעים, וכפועל יוצא, להגביר את הנזילות באותם ניירות בהם יימצאו עושי שוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: