"אסדרת הקריפטו יכולה להפוך את ישראל למרכז פיננסי עולמי בעתיד"
בית ההשקעות סילבר קסטל המתמחה בעולם הנכסים הדיגיטליים והקריפטוגרפיים דיווח לאחרונה כי הושלמו התנאים למיזוגו עם השלד הבורסאי איי.סי.בי לאחר שסכום של כ-5.4 מיליון שקל גויס על ידי החברה באופן פרטי מוקדם יותר בשבוע שעבר. כמה ימים לאחר מכן, באסיפת בעלי המניות של איי.סי.בי אושר המיזוג, וכעת צופים בחברה כי תתחיל להיסחר תחת שמה בבורסה המקומית בשבועיים הקרובים. החזון שמאחורי החברה, כך מספר המנכ"ל אלי מזרוח בראיון לביזפורטל, הוא לאפשר לכלל המשקיעים בארץ, תחילה הגופים המוסדיים ולאחר מכן גם קהל המשקיעים הרחב, להינות מפירות הענף שלדבריו - כבר מסגסג ברחבי הגלובוס. "עולם הנכסים הדיגיטליים הופך לנושא מרכזי בעולם. השינוי המשמעותי ביותר היה כשגופים מוסדיים גלובליים החלו להביע עניין במטבעות הדיגיטלים עבור קרנות הגידור שלהן. כתוצאה מכך ערכו של ה- BITCOIN 0.23% עלה בעשרות אלפי דולרים. אותו גידול נצפה הן בנכסים קריפטוגרפיים אחרים דוגמת DeFi (Decentralized finance - כלכלה מבוזרת) והן ב-NFT. כל אלו הם נכסים שעל מנת להשתתף בהם עליך להיות בעל נכס דיגיטלי, אי אפשר לרכוש אותם עם שקלים, דולרים או כל הילך חוקי אחר". "אלו הם מחוללי הצמיחה המהותיים ביותר בתחום בשנים האחרונות. נהוג לומר שמה שקורה בארצות הברית מגיע לבסוף לארץ - וכך גם כאן. אנחנו רואים המון עניין מצד המשקיעים שמעוניינים בסוג כזה של נכס בקרנות שלהם, ולפי מחקרים שלנו יש בארץ בין 200 ל-300 אלף ארנקים פעילים בתחום הקריפטו. לא רק המשקיעים מעוניינים בכך ואנחנו רואים שרוב, אם לא כל המוסדיים בארץ, מעוניינים ופועלים להכנסת הקריפטו למכשירים אותם הם מנהלים". בחברה מקווים שהודות לעובדה כי הם הראשונים בארץ הפועלים בתחום - כך לפחות על פי המנכ"ל - ניצב מולם יתרון אסטרטגי משמעותי, ומזרוח מסביר מדוע בחרו להפוך לציבוריים ולהחל להיסחר בבורסה, ולמה עשו זאת באופן של מיזוג לשלד קיים. "בנינו חברה שאנחנו מאמינים שממוצבת בצורה הטובה ביותר על מנת להוביל את התחום. בחרנו להיות ציבוריים מכיוון שהדבר מעלה את אמון השוק בחברה. כלל המשקיעים ישנים טוב יותר כשמדובר בחברה ציבורית שקופה וכזאת שכפופה לרגולציה. לפי הראייה שלנו, ככל שתהיינה יותר ויותר חברות הנמצאות בתהליכי עבודה נכונים עם הרגולטור ומספר החברות שעוסקות בתחום יגדל, כך גם הפופולראיות של התחום בארץ. "אנו מאמינים שעד ה-13 בינואר מניית ICB תתחיל להיסחר תחת השם שלנו ובהנהלתנו. עבור הלקוחות שלנו - שכרגע על פי החלטת הרגולטור מוגבלים לכדי המוסדיים ומשקיעים כשירים - מדובר במוצרים המוכוונים אך ורק לקריפטו. מחד, הכוונה הינה שהגופים שיבחרו להשקיע את כספם דרך אחד ממוצרינו יחשף לנכסים הקריפטוגרפי באופן בלעדי. מאידך, לא ניתן לבצע את ההשקעות - הן במניה והן דרך אחד ממוצרינו - באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים". האסדרה עליה מדבר מזרוח, בין אם בארץ ובין אם בעולם כולו, הכרחית לצורך המשך שגושגם של נכסים אלו. "לא מזמן החל משרד האוצר לקדם אסדרה של התחום ואנחנו מייחלים שזה יקרה", מזרוח מוסיף. "ככל שהדבר יתבצע נוכל להתחיל לחשוף את מכשירי ההשקעה שלנו גם למשקיעים הרגילים. לא רק משרד האוצר מקדם את הנושא, גם הרשות לניירות ערך, משרד הביטחון ובנק ישראל עומלים על כך. הרגולציה בתחום חשובה מאוד מכיוון שהיא עתידה להסדיר כיצד ניתן למגר תופעות של הלבנת הון ומימון טירור, וכמו כן איך נכנסים ולבסוף גם איך מממשים סוג כזה של השקעה". בחברה מציינים כי מדינות וערים רבות ברחבי העולם כבר החלו לקדם את האסדרה בתחום על מנת לבסס את מעמדם כמרכז פיננסי מוביל, ומאמינים כי האסדרה בתחום קריטית באופן ספציפי עבור ישראל נוכח היכולת שלה שלמסד את מעמדה כמרכז שכזה בעתיד הקרוב. "קיימות מדינות רבות בעולם שמעוניינות למנף את הרגולציה הזאת על מנת להפוך עצמן למרכזים הפיננסים העתידיים. אפשר לראות את זה באנגליה, איחוד האמירויות, ניו יורק ופלורידה - כולן מדינות המעוניינות להנפיק מטבעות משל עצמן כחלק מההליך. התחרות הזו שמתפחת בעולם תביא עצמה בסופו של דבר גם לישראל ואנחנו מאמינים שהיקף הידע, הטכנולוגיה והמומחיות בה מחזיקים במדינת ישראל תאפשר לנו לפתח כאן משהו יוצא דופן". מוקדם יותר השבוע פירסם בנק ישראל כי יקדם מדיניות בנוגע לטיפול הבנקים ברווחים מנכסים דיגיטליים. במסגרת ההכרזה דיווח הבנק כי יסלול קווי מתאר שיאפשרו לאותם בנקים, שכולנו לקוחות שלהם, לדעת כיצד לנהל בצורה טובה יותר רווחים והכנסות אשר גוזר הציבור כתוצאה ממימוש הפוזיציות שלו בקריפטו וגם לידיעה זו מתייחס מזרוח: "בנק ישראל מתחיל לעשות סוג של אסדרה אל מול בנקים בהיבט קבלת הכספים בצורת קריפטו. אמנם מדובר בצעד קטן וראשון להסדרה בתחום אך עדיין מדובר באמירה משמעותית מצד הבנק. אנחנו מקווים שהבנקים לא ישארו בפרשנות שמרנית בהיבט הזה, אלא לפעול למינוף הפוטנציאל שבענף. במידה והבנקים יעבדו ביחד עם התעשייה בארץ נוכל לפתח את כללי וחוקי המפתח שבתקווה יוכלו לאפשר לנו להנות משירותי בנקאות קריפטו בארץ בעתיד הקרוב". אז איזה מוצרים בסופו של דבר בסילבר קסטל יציעו? בעיקר קרנות גידור בתחום הקריפטו. לצד זאת יהיו איגרות חוב צמודות ביטקוין, שאת האישור הראשון להנפקתן קיבלה החברה, ומזרוח מצפה שהדבר יושק "בשבועות הקרובים". "סילבר, בעיקר בזכות פעילות הנוסטרו והמו"פ שלנו מפתחת מכשירים עוקבי מדדים קריפטוגרפים ואנחנו מקווים להשיק אותם בקרוב", הוא מפרט. "מתוך האמונה כי הרגולציה תאפשר לנו בסופו של דבר לשווק את מוצרינו גם לקהל המשקיעים הרחב, חתמנו על הסכם עם קשת במסגרתו אנחנו עתידים להינות מיכולתיה השיווקיות ונקווה שפעילותנו תפרח כתוצאה מכך".
- 1.מור כחלון 04/01/2022 12:42הגב לתגובה זובבקשה אל תגררו את גופי הפנסיה שלנו להונאת הפונזי הזאת..
- שכחו להזכיר את ההגבלה של 25% למטבעות קריפטו? (ל"ת)צריח 05/01/2022 06:50הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל
ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות
דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל.
מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל.
לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה.